Hjerterum og opsøgende funktion

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
”Vi tager børns fritid alvorligt"
Set i forældreperspektiv
Er det ikke noget i klassen?
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læringsstile og lektier
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Informationsaften Aftenens program:
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Forædremøde den
God trivsel = God læring
Velkommen til Lagoni SFO
Velkommen i Valhalla en præsentation af hverdagen...
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Det gode klasserådsarbejde
Fælles forældremøde Thurø
FC HUSET - et konferencesystem som First Class er li’som et hus, der arbejdes og samarbejdes i. Denne lille Power Point forsøger at beskrive First Class.
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Tilfredshedsundersøgelse
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Faglig fordybelse i indskolingen
GRUPPEDRØFTELSER En af forældrene bedes lave notater på det omdelte papir. Vælg eventuelt en ordstyrer blandt forældrene.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Lagoni SFO Skoleåret 2014/2015.  Vi er et aktivt hus med nærværende voksne og vi vægter børnene har en god eftermiddag i samværet med deres kammerater.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
FÆLLESSKAB.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Præsentation af forårs-sfo
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Sådan bruger du præsentationen
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Vokslev Friskoles klub Efterskoletilbud med hygge, leg, ro og mulighed for brug af forskellige klubtilbud !
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Forældrenetværk i Stampe. Hvem er Stampe? Hvorfor lave forældrenetværksgrupper Kort oplæg om forældrenetværksuddannelsen Leg med spørgsmål Netværksmøderne.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Charlotteskolen - læring lige i nærheden
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Inspirationsworkshop med fokus på
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Hjerterum og opsøgende funktion At arbejde ud fra et anerkendende og inkluderende perspektiv

Hvordan opstod visionen Stort hus med mange børn og voksne Børn søgte ind i vores små obs. klasser for at finde ro Ønske om en struktur med faste nære voksne der har tid Ønske om fokus og opfølgning på enkelte børn og klasser Ønske om stadig at kunne bevare øvrige aktiviteter i huset

Rummelighedsteamet opstod Open space med fokuspunkt på et pmøde Hvad består funktionen i og hvem kunne tænke sig at byde ind Et stadigt perspektiv på SFOens tiltag omkring fællesskab og inklusion Hvem sidder i vores rummelighedsteam: SE-vejleder, Elevmæglere, Familieklassepæd., lektiecaféansvarlig, obs.kl. koordinator, ledelse, øvrige som har tider i rummet Mødeaktivitet Status og evaluering

Hjerterummet Hjerterummets funktion: at skabe et rum hvor der er mulighed for at have en rolig stund og hygge sig med små aktiviteter. at rummet er åbent hver dag med faste voksne som på skift har rummet. at der er nærhed og tid til en snak samt fred og ro til at have en stund for sig selv. rummet skal være hyggeligt og der skal være legetøj, samt materialer til diverse små aktiviteter. Hjerterummet er et tilbud til alle børn. Visse børn kan i en periode have hjerterummet, som et sted de skal henvende sig, når de skifter aktivitet, eller ikke ved hvad de skal lave. Hjerterummet er ikke en skammekrog, hvor man bliver sat, men tilbydes som en mulighed og støtte til at skabe en god dag for barnet og give barnet et pusterum i en hektisk hverdag. Legetøj og aktivitetskasser ryddes op hver dag og lukkes inde i et skab. Dette for at sikre en god ansvarlighed omkring tingene og sikre at hjerterummet altid kan åbne og fungere, fordi tingene er til rådighed. Så derfor må disse kasser og legetøj ikke udlånes til brug andre steder. Hjerterummet skal have den funktion med ro og fordybelse, faste regler, faste voksne og tydelighed, som der er i vores indskolingsobservationsklasser

Opsøgende funktion Opsøgende funktion Der skal være en pædagog hver dag, som har opsøgende arbejde. Det opsøgende arbejde består i at få skabt meningsfulde relationer til husets mest sårbare børn. Som opsøgende pædagog går man jævnligt runder og har øje for børn som ”hænger” eller er kede af det. Målet er at få børnene ind i fællesskaber, aktiviteter og danne grobund for venskaber. Overordnet er målet at give barnet en god dag og gode oplevelser Den opsøgende har tid og ro til at være nærværende og snakke med børnene samt hjælpe og støtte dem. Funktionen kan både bestå i at følge børn til aktiviteter, løse små konflikter, observere samt skabe en relation til barnet. Børnenes relationer og venskaber er omdrejningspunktet i funktionen. Få børn ud af en negativ spiral ved at bruge en anerkendende tilgang. Organisering af hvordan børn bliver fokusbørn sker via daglig observation og skriftlig/mundtlig kontakt til primærpædagogerne. Primærpædagogerne har stadig et ansvar for at følge op på egne børn. Hvis primærpædagogen har prøvet at finde på løsninger for barnet og har brug for at der sker mere, kan man give det videre til de voksne som har den opsøgende funktion. De primærpædagoger der har andre store aktiviteter i gang om eftermiddagen, kan også her få hjælp af de voksne som har den opsøgende funktion. Forældrene kan inddrages hvis der er brug for at der sættes noget særligt i gang. F.eks. tid i Hjerterummet – tid sammen med den opsøgende. Indkøring af nye børn løbende sker gennem Hjerterummet for at skabe en tryg start  

Regler for Hjerterummet Hjerterummet åbner kl. 13.15 hver dag. Fra kl. 13 – 13.15 er der klargøring af rummet. Rummet lukkes lige efter skoletid og låses op igen af den som er hjerterumsansvarlig. I hjerterummet er der ro Der er mulighed for at lege med legetøj, høre musik/historier på discmann (disse står på kontoret i en sort arkivkasse) Der er mulighed for at tegne, spille spil, lave lektier og diverse små sysler Hjerterummet er ikke et rum hvor man har værksted Den voksne skal kunne gå fra en aktivitet, hvis et barn har brug for hjælp I det bagerste rum kan der leges med puder, bygges huler osv. Hvis det kan foregår under ordnede forhold Der ryddes pænt op og tingene stilles i skabe eller på kontoret Der spilles kun computer på nettet i sjældne tilfælde Hjerterummet har en computer med tilhørende spil på kontoret som må bruges  

Hjerterum og Lektiecafé Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Martina Flemming I Hjerterummet 2.c Tanja Karina Astrid Sofie Morten I astronauten 2.b

Skema fokusbørn Dato: Klasse: Navn: 1 liste for hver klasse: Legeaftale: Melde tilbage ved skift af aktivitet Sættes i gang med en aktivitet Hjælp til struktur Være en del af et fællesskab Være med til fælles lege, kunne samarbejde i gruppe Hjælp til konfliktløsning Guidelines til hvordan jeg kommer ud af en konflikt eller undgår at komme i en konflikt Observering: Hvad Hvor Hvem Hvordan Andet: