Hvilken forskel gør spørgsmål?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Skabelse af dialogiske rum ”
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Danehofskolens værdigrundlag
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Refleksion i kommunikationen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Prioritering.
Divergent og Konvergent
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Lederudvikling.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Psykoedukation til unge i OPUS
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Vi gennemførte en række interview ifm
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Mindre grimt, tak.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Ledelse i Praksis Domstolene i det sydlige Jylland 5. Lektion 3. Februar 2014.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Myter om anerkendelse! 10. Marts 2009.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
UMV Borbjerg Skole 07/08 Det psykiske arbejdsmiljø.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
At tale om sexualitet.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Om at spørge.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
John Hattie.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Trylleri med tankevækkende spørgsmål Stil spørgsmål, der styrker og skaber ny forståelse

Hvilken forskel gør spørgsmål? Når du stiller tankevækkende spørgsmål skaber du en proces, der er udforskende, udfordrende, bevidstgørende, handlingsorienteret, perspektiverende, afklarende, forstyrrende og udvidende Så bevæger fokuspersonen/teamet/organisationen sig hen imod nye erkendelser, forståelser og muligheder

Med de rigtige spørgsmål kan du Skabe fremdrift i dine 1:1 samtaler Få problemer ”ud i strakt arm” Facilitere lærende møder Opløse konflikter ved at fokusere på det, gruppen ønsker at skabe sammen i stedet for det, de ikke kan blive enige om Sætte gang i innovative processer, hvor ideer omsættes til handling

Dine spørgsmål vælger fokus Med et spørgsmål beder vi andre fokusere på det, vi spørger til, frem for alt muligt andet. Alle spørgsmål er en påvirkning og har konsekvenser. Vi kan med spørgsmål skabe skyld, skam og problemfokus, så andre føler sig underkendt og måske krænket eller Vi kan skabe energi og handlemuligheder, så andre føler sig anerkendt

Stil spørgsmål der styrker I stedet for at spørge: Hvorfor har du ikke gjort det? Kan du spørge: Hvad har du allerede gjort?, Hvor langt er du kommet?, Hvilke muligheder kan du se? , Hvor kan du tage fat?, Hvornår kan du være færdig? ”Hvorfor” peger bagud og giver dårlig samvittighed. De andre spørgsmål fokuserer på det der allerede er gjort, og de muligheder der ligger fremadrettet. Spørgsmålene gør andre kompetente og inviterer dem til at handle

Forvent, at andre kan og vil bidrage Når kollegaen vil undgå noget, kan du spørge: Hvad kunne du tænke dig anderledes? Hvis andre begyndte at gøre det, du efterspørger, hvad ville det så hjælpe dig til at kunne gøre? Når vennen eller veninden taler om problemer, kan du spørge: Hvornår er problemet mindst? Hvad giver det plads til? Hvem gør hvad i de situationer? Når der er fastsat et mål med mødet, kan du spørge den enkelte: Hvordan kan du bidrage til, at vi når vores mål? Hvad vil det betyde for dig? Hvad kan du have færdigt inden næste møde?

Vi får mere af det, vi snakker om Når vi flytter fokus fra det, vi vil undgå til det, vi vil opnå, er vi allerede godt på vej til at realisere vores drømme og ønsker til fremtiden. Vi udvikler os nemlig – ligesom solsikken – i de retninger, vi fokuserer på. Det vi taler om, skaber vi mere af. Du får, hvad du siger!

Hvad er du blevet nysgerrig på? Kontakt: Jette Nielsen Tlf. 2519 2878 jett@zbc.dk