Finsenscentret den 25. marts 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
MED-REPRÆSENTANT I EFFEKTIVISERINGSTIDER SPILLET OM VELFÆRDEN.
Advertisements

National kortlægning og tema om Brugerstyret kontakt
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Psykoedukation til unge i OPUS
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Forædremøde den
At være magtesløs med den magtesløse
SYGEPLEJESYMPOSIUM 2013: Recovery - fra vision til virkelighed, Region Hovedstadens Psykiatri, 17. januar 2013 Annette Rolsting, Bedre Psykiatri ”Sproget.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Historier fra et demonstrationsprojekt
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Organisatorisk brugerinddragelse
Stress og ledelse.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
- Hvad kan I forvente som forældre?
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
”5 skarpe” – om udvikling af løsningerne Spørg kun borgerne om det, der er behov for – og genbrug data Skriv så det kan forstås – men kun når det er nødvendigt.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Den anerkendende interviewform
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Recovery-mentor projektet
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Forældresamarbejde/fællesskaber
PROJEKT DIN GODE UDSKRIVNING
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
brugerinddragelse i Danmark
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Ældrekommissionens rapport 2012
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
Kommunikationskursus
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Finsenscentret den 25. marts 2014 Klædt på til brugerråd Finsenscentret den 25. marts 2014 Anja Petersen Projektleder ap@vibis.dk

Hvorfor skal I have et brugerråd på jeres afdeling ? Fordi det giver jer et godt udgangspunkt for et mere ligeværdigt samarbejde med alle jeres patienter’ Fordi I helt sikkert kommer til at lære noget nyt – om jeres praksis – om jeres afdeling – og ikke mindst om jeres patienter og pårørnde Fordi det giver god mening Fordi I så er nød til at gøre noget nyt – noget andet – noget bedre Fordi …….. Men det ER også besværligt - og op ad bakke ind i mellem. Derfor kom godt fra start og klæd jeres brugerrepræsentanter og ansatte på til opgaven – så I får mest muligt ud af anstrengelserne – og det bedste udgangspunkt for et konstruktivt og godt samarbejde

uddannelse af brugerrepræsentanter Nødvendigt at brugerrepræsentanterne får/ har: Grundlæggende viden om patient-bruger-perspektivet Grundlæggende viden om sundhedsvæsenet Input til hvordan arbejder man i et brugerråd Kendskab til hvordan får man indflydelse eller fremmer en sag konstruktivt Viden om rollen som repræsentant Input til hvor de kan søge mere viden selv og til steder de kan få til at støtte i deres arbejde

Hvem skal være med I jeres brugerråd Hvem skal repræsentere brugerne hos jer? Patienter Pårørende Repræsentanter fra relevante patientforeninger

Hvem er de rigtige repræsentanter? Afhænger af den konkrete situation/opgave, om det er bedst at have erfaringer fra et specifikt sygdomsforløb kort eller lang erfaring med sygdommen/afdelingen erfaringer fra hverdagen med syg pårørende generelt kendskab til patientforhold og interessevaretagelse HUSK der er er altid patientgrupper I ikke får repræsenteret – vær obs på hvordan I får deres udfordringer, ønsker og behov i spil

Hvem skal være jeres repræsentanter i brugerrådet? Det er af stor betydning hvem der sidder som afdelingens repræsentanter Ildsjælene? Alle relevante faggrupper ? Dem der har er gode til at inddrage patienterne? Dem der har læringspotentiale? Dem der har tid? Dem der har kompetencer inden for mødeledelse og facilltering? Repræsentanter for ledelsen? Find ud af hvem der er de rigtige på jeres afdeling - og måske bliver I klogere undervejs

Personalet skal også klædes på til brugerrådsarbejdet Værdier og holdninger i personale gruppen Kultur hvor patientens perspektiv tillægges vægt, hvis brugerrådet ikke skal ende som ren legitimering /pseudoinddragelse Kompetencer indenfor mødeledelse og facillitering af denne type processer Viden om rekruttering, motivering og fastholdelse af frivillige brugerrepræsentanter Afklaring af brugerrådets rammer Udvælgelse af de rigtige opgaver til brugerrådet (match mellem brugernes kompetencer /interesser/ønsker og opgaverne) Understøttelse af brugerrådets arbejde –og sikring af at arbejdet i brugerrådet får betydning i hele afdelingen

VIBIS kan Tilrettelægge et særligt Uddannelsesforløb for JER ViBIS kan tilrettelægge en kursusdag eller et forløb, hvor I som afdeling bliver klædt på til at starte brugerrådsarbejdet op Jeres brugerrepræsentanter kan deltage i et patientrerpæsentantkursus med andre brugerrepræsentanter hos ViBIS eller i et særlig tilrettelagt forløb for jeres afdeling Når I er kommet i gang i brugerrådene kunne der afholdes en opfølgningsdag for personale –og brugere - sammen eller hver for sig

Forventningsafstemning er altid vigtig – både for patienter og personale

Lad brugernes stemmer blive hørt PRØV DET – LAV ET BRUGERRÅD KAST JER UD I DET - OG SE HVAD DER SKER ELLER LAD OS HJÆLPE JER OG JERES BRUGERE MED AT BLIVE KLÆDT PÅ TIL BRUGERRÅDSARBEJDET Sammenhæng Min oplevelse er… Husk nu at… Det er vigtigt at..