Vagn Lundsteen, direktør, BL

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Chefkonsulent Leif Knudsen Videncentret for Landbrug Naturerhverv.dk
Erstatning og tilbudsgivers dilemma når udbudsgrundlaget er fejlbehæftet eller uklart Peter Dann Jørgensen.
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Erfaringer med håndhævelsen af EU’s udbudsregler
Midtvejsevaluering af Landdistriktsprogrammet
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Økonomiske styringsmidler i forhold til regulering af landbrugets tab af fosfor og kvælstof Konference om slutevaluering af Vandmiljøplan II og det faglige.
Markvandingsbehov gennem 25 år
Karen V. Thomasen Heden og Fjorden
Status og forventet tidsplan Forvaltningen er pt. ved at lægge sidste hånd på et forslag til vandhandleplan. Den videre proces: • 31. majKlima- og Miljøudvalget.
Grøn Vækst Juni 2009 Miljøstyrelsen – Pesticider og Genteknologi Fremtidig indsats på pesticidområdet på baggrund af: A) ny EU lovgivning og B) regeringens.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Orientering om Vandrammedirektivet
Indsatsplaner for grundvandsbeskyttelse
Chefkonsulent Leif Knudsen,
VERSITET RASMUS EJRNÆS AARHUS UNIVERSITET DET NATIONALE CENTER FOR MILJØ OG ENERGI UNI GENERELLE BETRAGTNINGER OG KRAV TIL DEN ”TØRRE NATUR”
Indlæg på Gudenåkonferencen på "Værket" den 9. maj 2008 ”Punktkilderne – Indsats og forventninger” Nels Markussen Natur- og Vandchef Miljø- og Teknik Randers.
Biocidmidler og behandlede artikler
VANDMILJØINDSATS I DANMARK – RESULTATER OG UDFORDRINGER
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Landbrugets behov og forventninger til natur- og miljøovervågning Herunder anvendelse af modeller Flemming Gertz.
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
6. december 2012Lejre Vandråd Der bydes velkommen 19.05Leon Buhl fra Teknologisk Institut fortæller om tilbagestrømssikring 20.15Pause 20.35Westy.
Kloakering i den spredte bebyggelse
AGWAPLAN Projektgruppemøde i Agwaplan d. 30. maj 2008 Monitering Side 1 · · Miljøovervågning generelt og anvendelse i Agwaplan Henrik Skovgaard Cowi/MC.
Udviklingen i pesticiders belastning af miljøet i perioden Kim Gustavson, DHI
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Plantekongres 2006 kontorchef Hanne Kristensen,
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Hvordan nås målene i Vandrammedirektivet ? - Hovedkonklusioner fra Gotfredsenudvalget Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet.
Vandrammedirektivets plancyklus
Hvad betyder de fælles EU målsætninger for de danske mål?
Miljøchef, Hans Roust Thysen
Skov- og Naturstyrelsen 1 Hvordan skal habitatdirektivet udmøntes i praksis ? Anni Hougaard Dalgas Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 2006.
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Konsekvenserne af yderligere regulering af landbrugets næringsstofanvendelse – Hvad kan definitioner.
Vandplaner i Danmark – status 2011 Miljøchef Hans Roust Thysen.
Danmarks Miljøundersøgelser Vandrammedirektivet, indhold og status Indlæg på konferencen: Planteproduktion 2004 Torben Moth Iversen Danmarks Miljøundersøgelser.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Sven G. Sommer Aarhus Universitet
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Fosfor - Vandmiljø og Landbrug
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Kan økologiregler sikre dyrevelfærd?
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Danmarks JordbrugsForskning Miljø- og energimæssige gevinster ved afbrænding af fiberfraktionen eller den.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteproduktion Afprøvning af et fosforindeks baseret på det oprindelige amerikanske i et projekt i Danmark Afprøvning.
Hvordan implementeres Vandrammedirektivet i andre lande Miljøchef, Hans Roust Thysen Landscentret, Planteavl, Afdelingen for Miljø, Natur og Arealforvaltning.
- Et naturligt valg for det professionelle landbrug Vandløb og vandplaner i Aabenraa Kommune Torben Heisel, LandboSyd og Sønderjyske Vandløb.
Konflikt mellem rent vand og landbrugets produktion samt afledte forurening Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Gymnasiebesøg.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Dokumentationskrav ved.
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Vandplanernes spildevandsindsats i spredt bebyggelse
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Vandområdeplaner og landbrugspakken
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Præsentationens transcript:

Vagn Lundsteen, direktør, BL Hvad skal der til, for at Danmark lever op til EU’s minimumskrav for lovlige vandplaner? Vagn Lundsteen, direktør, BL

Fiskevandsdirektivet 1.udgave 1978. 2.udgave 2006 gældende til 22. dec.2013 Artikel 6 a): parametre pH, BI5, fosfor, nitrit, ammoniak, ammonium, chlor, zink, kobber, temp., ilt, opslemmede stoffer, phenoler, kulbrinter, Hov hvor er nitrat? Fiskevandsdirektivet er målrettet mod spildevand Landbrugets nitrat ses ikke som noget problem for fiskevand. I stedet for at anvende de rigtige parametre opfandt Miljøministeriet sine egne, ellers kunne man ikke ”ramme” landbruget. Dansk Vandløbs Fauna Indeks (DVFI) Her kunne man tælle/måle/vurdere det som man fandt passende Det var et voldsomt bedrag over for politikerne - og de slap godt fra det, med landbrugets accept.

Forespørgsel til Kommissionen fra MEP Niels Busk (V) 2006 Om: Direktiv 78/­659/­EØF — fiskevandsdirektivet Svar  Jeg retter henvendelse til Kommissionen for at forelægge følgende spørgsmål vedrørende den danske regerings gennemførelse af direktiv 78/­659/­EØF — fiskevandsdirektivet: 1. Er Kommissionen enig i, at fiskevandsdirektivets parametre som angivet i bilag 1 til direktivet — på trods af indholdet af direktivets artikel 7, stk. 3 — ikke finder anvendelse i en situation, hvor en national myndighed skrider ind over for en forurenende virksomhed? 2. Finder Kommissionen, at fiskevandsdirektivets fastsættelse af mindstekrav udelukker, at et medlemsland kan fravige samtlige af direktivets parametre og i stedet anvende et andet, uanset om dette måtte være strengere end direktivets parametre? 3. Finder Kommissionen, at et medlemslands fastsættelse af parametre, der ikke er fastsat i fiskevandsdirektivet og bilag 1 hertil, forudsætter, at medlemsstaten dokumenterer, at disse parametre er strengere? 4. Finder Kommissionen, at det er lovligt i forhold til fiskevandsdirektivet, hvis et medlemsland fravælger brugen af de i direktivets bilag 1 nævnte parametre og erstatter dem med et andet, der ikke er nævnt i fiskevandsdirektivet eller bilaget hertil, blot der ikke herved opstår en situation, hvor medlemsstaten systematisk tillader forureningspåvirkning i et sådant omfang, at medlemsstaten ikke kan overholde de målsætninger, som medlemsstaten har fastsat efter artikel 3? 5. Mener Kommissionen generelt, at en medlemsstat kan fravige et direktiv, blot der ikke herved sker en systematisk tilsidesættelse af direktivets målsætninger?

Svar på Kommissionens vegne fra Stavros Dimas 1. Kvalitetskravene i Rådets direktiv 78/­659/­EØF(1) (artikel 3 og bilag I, som er sendt direkte til det ærede medlem og Parlamentets sekretariat) gælder for alle udpegede fiskevande. Hvor kravene ikke er opfyldt, skal der opstilles og gennemføres programmer (artikel 5) (for at begrænse forureningen og opfylde kravene). 2., 3. og 4. Direktivet opererer ikke med nogen substitution (erstatning) af de parametre, der er fastsat i bilag I. Samtidig kan medlemsstaterne dog fastsætte strengere krav end dem, der er indeholdt i bilag I, og kan fastsætte yderligere parametre. Rådets direktiv 78/­659/­EØF vil blive ophævet: EU­lovgivningen for beskyttelse af vandmiljøet er blevet udvidet meget med rammedirektivet om vand(2), og et af direktivets punkter er at strømline lovgivning i tråd med principperne for bedre regulering. Som følge heraf er syv lovgivningselementer fra 1970'erne og 1980'erne nu integreret i direktiv 2000/­60/­EF og vil blive ophævet trin for trin. Rådets direktiv 78/­659/­EØF ophæves med virkning fra den 22. december 2013. 5. Indtil Rådets direktiv 78/­659/­EØF ophæves pr. 22. december 2013, er det fortsat gældende og skal overholdes frem til denne dato.

Vandplanerne er ophævet - hvad skal der til før de bliver lovlige? Der skal laves en forudsat basisanalyse i overensstemmelse med direktivet. Det er pålagt medlemsstaterne at finde et godt økologisk potentiale for sin reguleringsindsats, - MEN under hensyn til de omkostninger og tab af værdier det evt. vil medføre. Danmark har undladt at foretage en sådan afvejning, jf. bl.a. direktivets artikel 5 og 9, samt af Kommissionens åbningsskrivelse af 13. november 2007 til Udenrigsministeriet. Afvejningen skal sikre, at de negative konsekvenser socioøkonomisk og virksomhedsøkonomisk ved regulering ikke overstiger hvad der indvindes ved reguleringerne.

Hvad skal der til for at undgå en ny retssag? Klassifikation og udpegning af vandløb skal hvile på korrekte definitioner i forhold til direktivets krav. Beregning af konsekvenser skal beregnes inden klassificering Den nuværende klassifikation skaber urimelige økonomiske belastninger og dermed konkurrenceforvridning for danske landmænd, jf. bl.a. Journal of Enviromental Law 22:2 (2010), p. 197 - 221

Danmark skal anerkende dræning Danmark skal anerkende direktivets definition af bl.a. ’bæredygtig menneskelig udviklingsaktivitet’ som bl.a. omfatter landbrugsmæssig dræning. Danmark må ikke medtage stærkt modificerede vandløb og kunstige vandløb i sin reguleringsindsats Nødvendig dræning må ikke forhindres. Dette fremgår bl.a. af direktivets artikel 4 og Kommissionens Guidance document no. 2 ”Identification of Water Bodies”.

Bevidst fejlagtig oversættelse Direktivet forudsætter forinden regulering en analyse af vandanvendelse i det enkelte medlemsland. Danmarks definitioner af direktivets udtryk ’water services’ er for snæver jf. direktivets artikel 2 og 9, hvilket Kommissionen tilsvarende har meddelt Danmark. Kommissionen finder, at Danmark på denne baggrund ikke gennemfører direktivets artikel 5 korrekt. Dette fremgår af Kommissionens åbningsskrivelse af 13. november 2007 til Udenrigsministeriet.

Hvad gør man i Tyskland? Slesvig Holsten 72 % landbrugsland DK 62 % 90 % modificerede eller kunstige vandløb Kvælstofnormer 30-60 % over de danske Ingen krav om: Randzoner Efterafgrøder Såtid Afgrøder Jordbehandling Nedfældning af gylle M.m.m.

Det kan man ikke se på kvælstof i vandløb D/DK Kilde: Naturstyrelsen og Landesamt für Landwirtsschaft, Umwelt und ländliche Räume des landes

Alle vandløb nitrat kommer fra landbrug, resten kommer fra bl. a Alle vandløb nitrat kommer fra landbrug, resten kommer fra bl.a. spildevand

Nedsat nitrat medfører faldende ilt Kilde: Naturstyrelsen

Hvad med fjordene? Kilde: Eurostat, Naturstyrelsen og DCE

Fødevareministeren ’Vandløbene har det fint, - det er i fjordene problemerne er!’ Skal vi så ikke løse problemerne der? Ved at løse problemerne i fjordene, løser vi også fortidens synder. Det gør vi ikke ved at lave indsatsen på land - det ta’r alt for lang tid.

Målsætning i vandplanerne 9.000 tons kvælstof inden 2015 + minimum 10.000 tons inden 2027 Fosfor – 190 tons Tilstanden i vandløb og søer skal forbedres ved at reducere forurening fra punktkilder, herunder renseanlæg, regnbetingede overløb, spredt bebyggelse og akvakultur. God økologisk tilstand i vandløbene Det er ikke landbruget der medfører dårlig økologisk tilstand Det er miljøfremmede stoffer fra industrien og husholdningerne

Reduktion af kvælstof

Vandmiljø og natur 2011

Opsættende virkning Opsættende virkning er lig med pause. Nyeste eksempel EU-dom fra i mandags (sag C-416/10): præmis 107: ”Det fremgår desuden af fast retspraksis, at en national domstol, der har fået forelagt en tvist, som skal afgøres efter EU-retten, skal kunne træffe foreløbige forholdsregler med henblik på at sikre den fulde virkning af den retsafgørelse, der skal træffes om eksistensen af de rettigheder, der påberåbes i henhold til EU-retten […]”.

2. eksempel Kendelse fra Sø- og Handelsretten vedr. Hellers Yachtværft: ”… Efter det fremlagte regnskab samt de afgivne forklaringer finder retten henset til den særlige situation, som Hellers er i med hensyn til bankforbindelse, samt de foretagne pantsætninger, at det ikke vil være muligt at foretage ekstraordinære realisationer uden, at provenuet må forventes at skulle indbetales til panthaverne. Når henses til at der er tale om en sæsonvirksomhed, finder retten, at selskabets likviditet heller ikke gør det muligt at betale kravet uden, at det vil medføre en sådan situation, at selskabet vil være i betydelig risiko for at lide uoprettelig skade. Da Konkurrencerådets afgørelse ikke har betydning for en større kreds, må hensynet til Hellers økonomiske og forretningsmæssige situation vægtes tungere end de almene hensyn. Retten finder på denne baggrund, at betingelserne for at tillægge opsættende virkning er opfyldt, hvorfor Hellers begæring herom tages til følge. …”

3. eksempel Højesterets kendelse fra 2000:

Randzoneloven Teknisk set er loven gyldig – ja, det er vi enige om Men uden kompensation – ingen krav om randzoner! Støtten er afhængig af gyldige vandplaner, som ikke findes. Først ved gyldige vandplaner vil den danske regering kunne søge om en støtteordning. Af forarbejderne til randzoneloven fremgår: ”En sådan støtteordning kræver EU kommissionens godkendelse og kan først indføres, når de endelige statslige vandplaner foreligger, og når der foreligger et detaljeret kortgrundlag, som kan danne grundlag for støtteordningen.” Myndighederne har købt arealerne med en ’gummicheck’ – tror vi på, at de nu kan finde pengene på en anden måde? Landbrug og Fødevarer ønsker at fastholde randzoneloven, - ellers er der ikke kompensation til de som har lagt randzoner ud?

Lad os slå fast at: Hvis staten kommer med de samme vandplaner, som dem, der er blevet underkendt, vil BL stævne igen. Vandmiljø skal forbedres i fjordene, hvor problemer findes Randzoneloven er ikke lovlig Vi er sikre på, at vi får opsættende virkning i gødningssagen Vi har allerede opnået kvælstofmål i vandplanerne for første periode Kvælstofnormer skal væk og erstattes af ligevægtsprincippet og godt landmandskab Der er ikke faglig basis for virkemidler, - de skal fjernes Viden bygger på fakta, - fakta er ikke til forhandling Hvis fakta forhandles, får man med Bæredygtigt Landbrug at bestille De der har ret – får ret!