Dagsorden INK møde d. 3/12 – 2013 v. Henriette Vendelbo Eriksen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Skolereformen og ”FUF”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Præsentationens transcript:

Dagsorden INK møde d. 3/12 – 2013 v. Henriette Vendelbo Eriksen 1. Præsentation af deltagerne og formålet med netværksmøderne - netværk - brugen af skolekom   2. INK agenternes tilbagevenden til skolen efter sidste modul tilbagemelding – erfaringsudveksling fælles drøftelse   3. Inklusion og den nye skolereform drøftelse med afsæt i oplæg udfordringer og muligheder 4. Vejlederrollen og den lærende tilgang samarbejdet om børns udvikling og læring vejlederrollen 5. Opsamling 7. Punkter / emner til næste gang (d. 27/3-14)   8. Evt.

INK og AKT rollevaretagelse Del af vejlederteam - Uddannet til at tænke bredt omk: Faglig inklusion Social inklusion Kulturanalyse Der er et herskende paradigme i folkeskolen om, at INK skal komme og løse problemet Forskellige forståelser af, hvad INK’s funktion skal indeholde: problemløser vejleder for både kolleger / ledelse Vejlederen som en intern konsulent i egen organisation.

2. INK-agenternes tilbagevenden til skolen Drøftelse (forbundne skoler): Brørupskolen / Holmeåskolen og Jels Østerbyskolen / Andst og Rødding / Lindtrup Grønvang / Askov-Malt / Skodborg Bække / Gesten og Højmark / Føvling / Glejbjerg Mål: - Videndeling - Indkredsning af mulige dilemmaer / temaer, der fremadrettet skal tages fat på i netværket Drøftelse i CL- struktur (par – del) ”udfordringen bliver at fastholde det lærte” (citat fra slutevalueringen) a. Hvordan har det været at komme tilbage til skolen efter 7 ugers fravær? b. Hvorledes kan den nye viden, som INK-agenterne har tilegnet sig inddrages i praksis? c. Hvordan kan ledelsen understøtte det videre arbejde?

3. Inklusion og den nye skolereform

3. Inklusion og den nye skolereform ”Inklusion handler om børns fællesskaber, om at skabe trivsel, læring og udvikling for alle børn. Reformen byder på en række rammer for organisering og tilrettelæggelse af undervisningen og dermed muligheder for etablering af læringsrum med øget variation, hvor alle eleverne har mulighed for at deltage, trives og lære” Tendenser i reformen med betydning for inklusionsopgaven Understøttende undervisning Den åbne skole Hvordan ser I som ressourcepersoner den åbne skole og understøttende undervisning som inklusionsfremmende i skolen?

De tre nationale mål for folkeskolens udvikling 1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. To måltal: Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test. Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år. 2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Måltal: Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år. 3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. Måltal: Elevernes trivsel skal øges.

Hovedelementer i reformen - indholdsdelen Ugentlige timer: 30 – 33 – 35 timer Flere fagopdelte timer og tid til understøttende undervisning, der supplerer den fagopdelte Timetallet i dansk, matematik, natur/teknik og musik forhøjes Engelsk fra 1. klasse og tysk el. fransk fra 5. Motion og bevægelse skal indgå med gennemsnitlig 45 min./dag Tilbud om faglig fordybelse og lektiehjælp Den åbne skole. Kommunerne skal sikre et samarbejde mellem skolerne og det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv, samt med musik- og billedskoler Innovation som en del af det faglige indhold Nye forenklede mål hvor sprog, innovation, IT gennemgående temaer

Understøttende undervisning - indhold Anvendes til at styrke elevernes læringsparathed sociale kompetencer / alsidige udvikling motivation og trivsel Faglig fordybelse - kobler til faglige mål med sammenhæng til den fagopdelte undervisning Kan indeholde intensive læse- og matematikkurser Opgaver med direkte fagrelateret indhold Træning og automatisering af færdigheder Styrkelse af undervisningsdifferentieringen Hyppige elevsamtaler med fastsættelse af læringsmål, løbende feedback og opfølgning

Åbne skole / understøttende undervisning - indhold Åbner skolen mod omverdenen i et samarbejde og partnerskab med Ungdomsuddannelserne / UU fritids- og foreningslivet kunst- og kulturlivet erhvervslivet, gøre parat til voksenlivet, fx gennem forløb om privat økonomi, demokratisk deltagelse, frivilligt arbejde, m.v. Undervisning i virkelighedsnære problemstillinger – der opleves relevante og interessante for eleverne Udflugter / gæstelærerbesøg på skolen

Åbne skole / understøttende undervisning - indhold Innovative- op projektorienterede forløb og andre anvendelsesorienterede læringsformer Motion og bevægelse i gennemsnit 45 min om dagen Indeholder klassens tid Lektiehjælp

Oplæg til debat Hvordan ser I som ressourcepersoner den åbne skole og understøttende undervisning som inklusionsfremmende i skolen? Debat i grupper / forbundne skoler.

4. Vejlederrollen og den lærende tilgang Den nye skolereform sætter fokus på børns læring => samarbejdet om børns udvikling og læring Vejledere som kulturbærere Hvordan lærer børn mest muligt? Hvordan lærer børn bedst muligt?

Perspektivskifte Fokus på undervisning Fokus på læring Undervisningsmål Læringsmål Undervisningsstruktur Undervisningens effekt Hvad skal vil lave Hvad skal vi lære

A. aktorer som har betydning for elevernes læring Tydelige og høje forventninger til den enkelte Forforståelsen Egne forventninger Læringsstrategier Læringspotentiale Undervisning og læring Kriterier for målfastsættelse Læringsmål Valg af metode Evaluering Opfølgning af elevens læring Konstruktiv feedback Fra lærer og elev Målfastsættelse Evalueringskultur

Faktorer som har betydning for elevernes læring - med afsæt i Hattie’s forskning Trygt og positivt læringsmiljø Relationel tillid Fejl bydes velkommen Klasserummet domineres af dialog /spørgsmål fra elever Fællesskabet - kammerater og sociale støtte har betydning for faglig og social læring Balance mellem overflade, dyb og begrebslig forståelse Hvor skal jeg videre herfra?

Hvad ved vi om lærerens betydning for elevernes læring? Struktur – ledelse – relation til eleverne: Fagdidaktisk kompetence 0,73 Relationskompetence 0,72 Klasse- og læringsrumsledelse 0,71 John Hattie 2009, Nordenbo 2008

De 3 kompetencer i samspil Klasse- og Lærings-ledelse uv./sag/stof Lær I ng didaktik relation Elev Lærer/pæd

Fokuseret undersøgelse, refleksion og handling – en model Hvordan støttes lærer / elev bedst i relation til undervisningen og elevernes læring? 3. Forankring Hvordan tydeliggøres /fastholdes tilgange der virker? Hvordan videndeles erfaringer i faggruppen / teamet? Refleksion Hvad får I som vejledere øje på? Forskellige perspektiver? Vidensbehov, handlebehov, udviklingsbehov ? Beslutning om indsats Forslag til handlinger, undersøgelser 2. Oplistning af udfordringer/ Problemstillinger

Refleksion Hvilke udfordringer / muligheder giver fokus på den lærende tilgang jer - i jeres rolle som vejledere ? Gruppedrøftelse i forbundne skoler CL struktur ”tænk – del”

Betydningsfulde faktorer Hvad ved vi om, hvad der har betydning for: A. Læring B. Inkluderende læringsmiljøer? C. Klasseledelse? D. God undervisning?

A. læring: Oldenburg dekalogen - 10 kendetegn ved god undervisning Tese 1. Tydelig struktur på undervisning og læreprocesen Gennemsigtighed for både lærer og elev med fokus på: Mål, indhold og processen i undervisningen. Tese 2. Effektiv udnyttelse af læringstiden Den ægte læretid er den anvendte ”nettotid”, hvor eleverne er i gang med at løse opgaver. Tese 3. Sammenhæng mellem mål, indhold og metodevalg Tese 4. Mangfoldighed i metodevalget Læreinstruktion i samspil med elevens egne aktiviteter Tese 5. Intelligent øvning/træning Tese 6. Lærerens individuelle støtte til den enkelte elev Tese 7. Undervisningsklima der fremmer læring Tese 8. Meningsskabende sprog i undervisningen Det er et sprog, der for eleven giver mening i form af koblingen mellem eksisterende viden og ny viden Tese 9. Regelmæssig anvendelse af elev- feedback Tese 10. Klare forventninger til og kontrol af elevernes præstationer

Anbefalinger der fremmer professionel læring/udvikling Læring foregår over tid …… Læring foregår i grupper Læring foregår i organisationen og med ledelsen som aktiv deltager Elevers/børns læring monitoreres og fungerer som evaluering Eksisterende, men også ”tavs og underforstået viden” udfordres!!!

B. Inkluderende læringsmiljøer Udvikling af rum og læringsmiljø, der bygger på og udstråler omtanke og faglig ambition, giver plads til leg og inspirerer til læring => fokus på det fælles ansvar for at udvikle læringsmiljøer, der kan modsvare ønsket og kravet om inklusion => Vejlederens rolle?? 23

C. Klasse- og læringsrumsledelse / læringsledelse Klasseledelse skal gøre det muligt for læreren at involvere sig i elevernes arbejde med lærestoffet Læreren skal gøre læringen synlig for eleverne Betydningen af at se den enkelte elev som aktør i egen læreproces Læreren må (med støtte fra vejlederen) undersøge hvordan eleven tænker og konstruerer meninger og erfaringer Alle elever er aktive i egne læreprocesser – uanset diagnoser – og kræver støtte til læreprocessen (Mads Hermansen m.fl.)

Inklusions udfordring i understøttelse af læringsledelsen : Tydelig målsætning

Drøftelse Hvordan vejleder / understøtter I inkluderende læringsmiljøer ? Hvordan vejleder / understøtter I læreren som læringsleder? Kan I anvende LP inspirerede model??

Opsummering Perspektiver i folkeskolereformen Læringsperspektivet Inklusionsmulighederne i understøttende undervisning og åbne skole Læringsperspektivet Fra klasseledelse til læringsledelse Behov for uddybning / præcisering til næste gang??

Temaer til næste gang Overgange Sparring i relation til vejlederrollen Konflikthåndtering? Øvelser ?