Faglig læsning Oplæg & dialog

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

En læseindsats der virker!.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Faglig læsning i naturfagene
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
Når lærere samarbejder med forældre
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
Fra formel til funktionel undervisning
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Kladde til informationsdias
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Sigrid .
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Udvekslingsseminar Bedre faglig læsning og skrivning 3. februar 2014
Fagets formål, fokus og fagmål
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Relationer – børn og voksne
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Gråzonesprog – hvorfor?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Vejlederens kommunikation
Inquiry Based Science Education - IBSE
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Sprogbaseret læring i naturfag
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
SRO SKRIV!.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Brikker til litteraturhistorien
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen til fagligt samspil
- og hvordan du undgår dem…
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Faglig læsning Oplæg & dialog Et indsatsområde, der vedkommer alle fag og lærere Pernille Christensen, Bagterpskolen, Hjørring Anne Bak, Sæbygaardskolen, Sæby Hanne Beermann, Læreruddannelsen, Hjørring, UCN

Vi læser for livet Danmarks Lærerforening har taget initiativ til læseprojektet ”Vi læser for livet” for at styrke elevernes læsekundskaber. Som en del af projektet tilbyder foreningen skolerne gratis oplæg og konsulentstøtte. Læs mere om faglig læsning og skrivning på læseprojektets hjemmeside www.vilæserforlivet.dk, hvor du kan finde artikler, materiale til brug for forældremøder mv. Læseprojektet’s aktivitet ”Lån en ekspert” er venligst støttet af Lærerstandens Brandforsikring, www.lb.dk

MÅL: At tydeliggøre hvorfor arbejdet med faglig læsning på alle klassetrin er væsentligt. At give såvel dansk- som faglærere indsigt i, hvordan den udfordrende fagtekst stiller eleverne overfor særlige læsekrav. At eksemplificere ideer til, hvordan alle kan arbejde med faglig læsning i fagene. At eksemplificere hvordan samarbejde i klasseteam kan udvikles. Hvad gør dansklæreren, og hvad gør faglæreren? Møde med rep. og ledelse

Samfundsudviklingen - Videnssamfund Internationale undersøgelser (fx PISA) Politisk vilje (læsevejlederuddannelsen, Fælles Mål 2009) Forskningsresultater indenfor læsning og didaktik, der kan omsættes til undervisningstiltag. Et hvert oplæg … You Tube Denne lille film peger på lærerens udfordring anno 2011 Teknologien har gjort at det tegn (tekst, lyd og billede + samspil) skaber betydning i vores samfund – det kræver læsekompetence Det betyder at jeg hermed har peget på at jeg definerer læsning som læsning af tegn.

en opslagstavle i Kina, Wikipedia, ”Videnssamfund” Et hvert oplæg … You Tube Denne lille film peger på lærerens udfordring anno 2011 Teknologien har gjort at det tegn (tekst, lyd og billede + samspil) skaber betydning i vores samfund – det kræver læsekompetence Det betyder at jeg hermed har peget på at jeg definerer læsning som læsning af tegn. en opslagstavle i Kina, Wikipedia, ”Videnssamfund”

PISA (Programme for International Student Assessment) Formålet med programmet er at måle, hvor godt unge mennesker er forberedt til at møde udfordringerne i dagens informationssamfund. 502 relateret til 495 – mens 492 relateret til 493 og 493 relateret til 494

Er faglig læsning skrevet ind i alle fag? Ja Nej Naturfagene Dansk Kristendom Historie samfundsfag Faglig læsning er en snydebetegnelse: Vi lægger hovedtrykket på læsning, som om det i hovedsagen handler om tilegnelse af viden gennem læsning af tekst. I begrebet faglig læsning er der i realiteten meget mere fokus på læring og faglig indsigt end på læsning. Elisabeth Arnbak ”Faglig læsning – hvad er fag, og hvad er læseundervisning” in: Dansk, marts 2009

Læsning i skolen Den australske språkforskeren Michael A.K. Halliday har sagt at ”educationel failure is linguistic failure”. Med det mener han at eleverne må kunne lese og skrive i faget for å lykkes. Å mestre fagets språk er på mange måter det samme som å mestre faget. (Citat fra Forord i ”Å lese i alle fag”, side 9)

Hvorfor faglig læsning – Hvilke problemer ses i praksis? Faglæreren: Dansklæreren Det kræver samarbejde Fagets omfang giver tidsproblemer Udvælgelse af tekster er væsentligt, men svært Det kræver, at eleverne skal blive bevidste om, at de skal være indholds- og forståelseslæsere Det skal tages individuelle hensyn, men man bør lære alle generelle værktøjer Skal der arbejdes med ”kursus-tekster”/ danskfagets fagtekster eller andre fags tekster?

Henvis til HMH’s oplæg om læsebånd og læselyst 9.30

National Reading Panels forskningsreview fra 2000 At kunne besvare spørgsmål til en tekst At kunne stille spørgsmål til en tekst At kunne anvende viden om tekststrukturer At kunne opsummere en tekst At bruge grafiske fremstillinger + Multistrategiprogrammer, Reciprok undervisning Cooperative learning

Reciprok undervisning (gensidig undervisning) Palinscar & Brown 1984,1987 4 forståelsesstrategier: At forudsige, hvad de næste afsnit indeholder (anvende overskrifter, illustrationer, skimning mv.) At finde løsningen på/afhjælpe forståelsesproblemer (analyse af svære ord og sætninger) At opsummere indholdet (fokusere på centrale dele) At stille spørgsmål til indholdet (identificere centrale/vigtige informationer)

CSR, Cooperative Strategic Reading, Klingner og Vaughn, 2000 Gruppelederen (the leader): Guider kammeraterne i gruppen til at holde fokus på at fire strategier bliver brugt på det rigtige tidspunkt og at alle gruppens medlemmer får mulighed for at være aktive. Gruppelederen vælger den elev, der skal læse afsnittet højt. Problemløsningseksperten (The clunk expert): Minder gruppen om, hvad man kan gøre for at forstå et svært ord eller afsnit ved hjælp af problemløsningskort. Via kortene bliver eleverne bedt om at: genlæse sætningen før og efter problemordet og kigge efter spor, der kan forklare ordet; genlæse sætningen uden problemordet og tænke på, hvilket ord, der ville passe ind i sætningen; se efter præfix og suffix; dele ordet i mindre dele og se efter ord, de kender. Problemløsningseksperten opsummerer, hvad ordet eller afsnittet betyder og alle skriver det ned i en logbog.

Fokusér på det vigtige-eksperten (The gist expert): Minder kammeraterne om, hvad de skal gøre for at finde de vigtigste budskaber i teksten og sørger for, at gruppen diskuterer forslagene og bliver enige om, hvad der er de vigtigste dele i teksten. Diskussionslederen (The announcer). Eleven repræsenterer gruppen i klassediskussioner og når læreren beder grupperne om at fremlægge for klassen.

Den udfordrende fagtekst fokus på sprog, teksttyper og multimodalitet

Hvad kendetegner fagsprog? Fagterminologi Hverdagsord får særlige betydninger Abstrakt sprog Meget information i en sætningen Definitioner Begrebshierarkier Mangel på et ”jeg” Passiv udtryksmåde Eksemplificere de enkelte kendetegn … Kilde (insp.) Maagerø, Å lese i alle fag

Fra: Letlæsningsbog, Dansklærerforeningen Fagterminologi, bøgetræ, stilk, nerver, bladkød, men der er også hverdagsord som får særlig betydning fx bladkød Fra: Letlæsningsbog, Dansklærerforeningen

Fra: Ind i Biologien, 9.klasse Abstrakt sprog: metaforer: bombardement og nominaliseringer: opvarmning. Substantiver kan dannes af verber og adjektiver: læsning og frihed. Processen er indlejret. Meget information i en sætning: nominaliseringer. (før og efter verbum) LANGE Fra: Ind i Biologien, 9.klasse

Jordens masse og massefylde I 1700-tallet udregnede Henry Cavendish Jordens masse til ca. 5,97 ∙ 1021 ton (5,97 ∙ 1027 g). Jordens volumen er ca. 1,08 ∙ 1021 m3 (1,08 ∙ 1027cm3). Når man kender jordens masse og volumen, kan man regne ud, at Jordens massefylde er ca. 5,5 g/cm3. Det tal er lidt overraskende, fordi massefylden af de materialer, der er i jordskorpen, kun er omkring 2,5 g/cm3. Derfor blev man klar over, at der måtte være meget mere metal i Jordens indre, fordi de fleste metaller har en højere massefylde end 5,5 g/cm3. (svær) Jordens masse og massefylde I 1700-tallet udregnede Henry Cavendish Jordens massefylde til at være 5,5 g/cm3. Det tal blev man lidt overrasket over, fordi massefylden af de materialer, der er i Jordskorpen, kun er ca. 2,5 g/cm3. Derfor blev man klar over, at der måtte være meget mere metal i Jordens indre, fordi de fleste metaller har en højere massefylde end 5,5 g/cm3. (let) Et eksempel på dette i denne tekst. Ellers er digitale tekster ikke anerledes end tekster i bøger... Hvordan er teksten lettet? Udeladelse af detaljer og faglige metoder. Grad af viden Og sætningen: er lidt overr… / blev man lidt overr… Mange måder at gøre det på… ikke alle er lige gennemtænkte… Fra: www.fysikkemifaget.dk

Teksttype: Formålet: Typiske træk: Beretning Beskrivelse At genfortælle, med det formål at informere eller underholde Indledning- kronologisk beretning - slutning Beskrivelse At beskrive hvordan En klassificering + beskrivelse af fx karakteristika mm. Forklarende tekster At forklare processer eller hvordan noget fungerer Introduktion + en række logiske trin Instruerende tekster At beskrive hvordan noget skal udføres Udsagn om endemålet + liste + en række trin. Overtalende tekster At være fortaler for bestemte synspunkter eller argumenter Budskab + argumenter for, argumenter imod Diskuterende tekster At præsentere synspunkter eller argumenter Emne + for, imod Fagtekster er blandinggenrer i større grad end vi kender fra danskfaget – drama – epik – lyrik Eksemplificere … Men eksemplariske tekster findes: Historie, biografier i dansk Opslagsbøger i fx biologi Fysik, biologi, samfundsfag, fx jordens skabelse Hjemkundskab og fysikforsøg Avisens genre Samfundsfag, religion, politik mv. Kilde (insp.): Elisabeth Arnbak, Faglig læsning

Fra. NY Historie i sjette Beretning om et hændelsesforløb Kronologi Hvornår og hvor i begyndelsen… Hvert afsnit … en ny begivenhed … Ord signalerer tidslige udvikling … Slutter med resultater Fra. NY Historie i sjette

Ordklasser De basale byggesten til sætningen er ordene. Disse byggesten kan deles op i en række forskellige slags efter funktion, nemlig det vi til daglig kalder ordklasser. På dansk, og en række andre sprog, er det praktisk at operere med 10 ordklasser + en særlig ordklasse til ’at’ foran infinitiv.  Herunder vil ordklasserne, visse af deres funktioner og ganske lidt af deres morfologi (bøjning) blive gennemgået. Dette er en almen grammatik, og de fleste eksempler er fra dansk grammatik. Hvis det du leder efter, er de særlige regler der gælder for dansk syntaks (ordføjning) og morfologi (bøjning), henvises du til en dansk grammatik. En sådan findes på dette websted under dansk morfologi og syntaks. Fra: www.almensprogforstaaelse.dk En informativ, beskrivende tekst … klassificering af hvad er ordklasser, men findes i mange fag…. Berettende træk (herunder … gennemgået) og instruerende træk (henvises du … link)

Fra: Bios, Grundbog A, 7. – 8. kl. En fagtekst har oftest et overordnet formål som understøttes af teksttypen, men det kan være rodet. Hvad vil denne tekst? (formål) –– informativ/beskrivende (hvad er kondition) og også forklarende tekst (hvad sker der når vi dyrker sport?) . Berettende eller endda fortællende træk (Jonas og Oliver). Instruerende (nyttige begreber) Diskuterende (starten) eller endda overtalende (i rette mængder). Er dette er god tekst?

Hvad er forskellen på bogen og skærmens tekster? Bogens tekster er oppe-fra-og-ned-orienterede. Man kan skimme og nærlæse. Fra øverst til venstre til nederst til højre. Man kan læse lange tekster Fysisk mærke afstanden mellem to steder i teksten. Skærmens tekster er centralt orienterede Man kan ofte ’gøre noget’ med dem Man skal ofte kun bruge dem til at komme videre fra Man skal ofte vælge tekster fra Osv. (Dias lavet af Jeppe Bundsgaard) Osv. Flere muligheder med digitaliseringer … udvikles hele tiden. Kan man klare sig med digitale tekster? 24

Indholdslæsestrategier Dias lavet af Jeppe Bundsgaard Fokuslæsning Hvor læseren læser strategisk efter det hun søger Overblikslæsning Hvor læseren danner sig et overblik over teksten foran sig Nærlæsning Hvor læseren læser teksten Skimning Hvor læseren læser teksten for at fornemme hvad den handler om Surfing Hvor læseren flyder med teksten og lader producenten bestemme ruten eller følger den vej hun fanges af i øjeblikket. Hvordan læses denne side? Hvordan hjælper man eleverne med at læse denne side? Oplæsning, udskriv – hjælp Nærlæsning får ikke samme betydning .... Men det er måske vigtigt at fortælle hvad de skal nærlæse? Lav læsevejledning 10.00 – 10.10 26

Det betyder at lærere må analysere og vurdere fagets tekster Problemstillinger: Lay-out Hvad er væsentligst at fokusere på? Hvad gør teksten svær at læse og forstå? Før man vælger teknik, må ….

Før, under og efter aktiviteter/ læseforståelsesstrategier http://pub Før: Aktivere baggrundsviden om fx fagbegreber skimme overskrifter og grafik mv. overveje tekstens opbygning opstille et læseformål Under: tjekke læseforståelse opbygge ordkendskab fastholde centrale elementer Efter: bearbejde stoffet anvende det læste evaluere udbyttet at læsningen Uanset om teksten er digital eller i en bog… Henvis til HMH, flere teknikker kan bruges både før undervejs og efter læsning, fx

VØLMODELLEN

Find Samtaleguide – appellerer til fordybelse og nærlæsning: Fagbegreber og -udtryk gentagelse abstrakte ord sammensatte ord nominaliseringer metaforer Noter/marker ordet Genlæs teksten omkring ordet Forklar med egne ord

1. BESTEMMER Er det en bestemt sag? Hvis er det? Hvor mange er der? 2. BESKRIVER Hvordan er sagen? 3. TING/SAG Hvad handler det om? 4. TILFØJELSE Og hvad så mere? en klode med en fast jordskorpe, flydende vand og en atmosfære af forskellige gasser Eller man nærlæser lange sætningspassager …

Tanker om teksten - FORSTÅELSESSTRATEGIER Teksten læses i fællesskab og ved aftalte steder tænkes der højt ved brug at flg. strategier: Fotografen Profeten Lighedstegnet Spørgsmålstegnet Problemknuseren Kilde: Arnbak, Faglig læsning Tænk mens du læser! Metakognition

To-kolonnenotat

Fra: Læsedetektiven 2, Arnbak

Vi aftalte i fagteamet: Hvilke tekster- og hvad gør de konkrete tekster svære at læse? Hvilke teknikker og metoder vil vi introducere? Hvordan kan der arbejdes med teksterne i dansk og andre fag? Hvordan prøver vi at engagere eleverne? Punkt 4 – Måske har I erfaringer fra forløb med HMH 10.30 Jeg kommer rundt til de forskellige grupper. Så kan I stille spørgsmål spørge ind til andet, hvis I ikke synes jeg har talt til jer…. osv. 10.45 matematik osv.

C O R I Undersøgende metode: Strategiarbejdet: Videns-overblik Fagligt vidensområde indkredses At aktivere sin baggrundsviden Hands- on/observation At stille spørgsmål Videns-opbygning Indsamling af viden - At svare på spørgsmål At opsummere Viden-deling Fremlæggelse af viden At organisere C O R I I vores forløb Indlagde vi et kursus før læseaktivitet- erne http://www.cori.umd.edu/

Motiverende faktorer i undervisningen (Guthrie 2008) Eleverne skal kende til mål og selv sætte mål. Formålet med læseaktiviteter må være mål- fremfor teststyret. Eleverne skal træffe undervisningsrelaterede valg. Gennem forskellige valg og muligheder styrkes ejerskabsfølelsen. Eleverne skal lære at samarbejde. Det at arbejde med forskellige organisationsformer skal styrke den sociale motivation. Eleverne skal mestre. Selvstændigt arbejde med lærestøtte styrker tilliden til egne evner. Eleverne skal være aktive. Interessen skal styrkes gennem variation i undervisningen.