Officielle instruktøruddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Psykoedukation til unge i OPUS
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
De sidste undervisningstimer
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Mere om kameraet Fokus, Lysmåling, Eksponeringskompensation, Hvidbalance, Lysfølsomhed (ISO), Blitz, Selvudløser.
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Velkommen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Præstationsangst!.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Træning - Patching forberedelse
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Osmohale Mannitoltest
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Problemer eller udfordringer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Træning for nye distributører
Læring i et vejledningsperspektiv
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At tale om sexualitet.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Hvordan man bekæmper mobning
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Målrettet kommunikation
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
Naturfag.
77. At tale uden at råbe Indhold: ”At tale uden at råbe” vil give dig redskaber til at definerer hvilken type underviser du er, og hvordan du skal placere.
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Karakterer og læring.
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Præsentationens transcript:

Officielle instruktøruddannelse

Program Præsentation Formål – Forventninger – Krav Instruktørgerningen Indlæringsprincipper Motivation Klassisk betingning Operant indlæring Shaping Indlæring Hundens sprog FROKOST Øv. 1-6 teori Øv. 1-6 praksis Indlæring af spor

Formål Forventninger Krav Dansk Politihundeforening ønsker at gennemføre en ensartet grunduddannelse for instruktører/træner i lokalforeningerne . Med vægt på en basisviden omkring de grundlæggende indlæringsprincipper af de enkelte øvelser i politihunde programmet. Der vil blive lagt vægt på indlæringsprincipper og metoder, som er med til at opbygge et godt fundament til konkurrenceprogrammet og som samtidig er med til at etablere et godt lederskab over for hunden. Det forventes at lokalinstruktørerne skal forestå træning og undervisning i lokalforeningerne og drage omsorg for at træningsmetoder, dressurmetoder og undervisning foregår i et miljø, så det ikke modarbejder foreningens anseelse og omdømme udad til. Indstilling om deltagelse i uddannelsen skal komme fra lokalforeningens bestyrelse, bestyrelsen skal nøje vurdere elevens virke som hundefører og ikke mindst som instruktør i omgang med andre mennesker. Eleven skal have erhvervet praktisk hundeerfaring. Eleven skal have gennemført og bestået PH figurantkursus. Eleven skal virke som instruktør/træner i en lokalforening efter uddannelsen. Eleven skal være indstillet på at følge hele uddannelsen uden fravær. Formål Forventninger Krav

Instruktørgerningen: Kropssprog Hånd til mund = beroligelse Ser ned = fornægtelse, angst Skuldrene frem og ned = dækker kroppen, angst, fortielse

Instruktørgerningen: Kropssprog Lydhør Opmærksom - kræve opmærksomhed/diciplin Forstående Giv din modtager alle de oplysninger, der er nødvendige for at forstå sammenhængen – og ikke flere. Er du i tvivl, så svar på mindst fem af følgende H-spørgsmål: Hvem skal gøre: Hvad Hvor Hvornår Hvorfor Hvordan og Hvor længe Læne sig frem = parat, lydhør Bide sig i læben = nervøs, vurderende Vende hovedet/øret mod taleren = aktiv lyttende, vurderende Løftet ansigt = positiv parat, klar til initiativ

Instruktørgerningen: Kropssprog Lydhør Opmærksom - kræve opmærksomhed/diciplin Forstående Forståelig Åbenhed Forberedt Planlæg træningen i god tid Inddel træningen i moduler Orienter om dagens program Inddrag holdet i udførelsen af de enkelte moduler Opdel holdet i grupper Den situation tager vi senere Afvent Bevæg dig ikke ud på dybt vand Undersøg emnet og informer Gentage sig selv Repetere budskabet Kør ikke i den samme rille Skift emne Hold en pause Kende sine begrænsninger for viden Gennemtænk altid før udførelse af et trin i en øvelse

Forstår ikke ord som mennesker, men formidabel til mimik og kropssprog Er øjensynlig farveblind og langsynet Hører på 4-6 gange så lang afstand og 4 gange så højt som mennesket. Mæt: 1-800.000 Sulten: 2,4 mio. 50-100 forskellige kommandoer Drifter: Byttedrift Bytteforsvarsdrift Forsvarsdrift.

Hører på 4-6 gange så lang afstand og 4 gange så højt som mennesket. Hunden hører op til 80.000 svingninger pr. sek. Så der er ingen grund til at RÅBE… mennesket hører kun 20.000

Kræver dog timing på selve adfærden under øvelse af kommandoerne 50-100 forskellige kommandoer Kræver dog timing på selve adfærden under øvelse af kommandoerne

Er øjensynlig farveblind og langsynet

Hundens syn… Nethinden er det inderste lag i øjet med synsceller, hvor hunden modtager impulser af lys og farver. Tapceller har betydning for synet ved dagslys. Hunden har kun 2 og menes derfor at være farveblind Hunde ser ud til at opfatte blåt og gult bedst, og opfatter grønt og rødt mindre godt. Hvor mennesket kan se 30 linier i et billede, ser hunde kun 12. Synsskarpheden er derfor mindre hos hund Hunde har et dårligere nærsyn end mennesker. Hundens syn er bedst, når det gælder objekter, der bevæger sig, i modsætning til stillestående objekter. Undersøgelser har vist, at nogle hunde kan se et objekt, der bevæger sig på 8-900 meters afstand, men kun på 500 meters afstand, når objektet står stille.

En sulten hund forstærker motivationen Mæt: 1-800.000 Sulten: 2,4 mio. En sulten hund forstærker motivationen

Kommer vi til i modul 2… Drifter: Byttedrift Bytteforsvarsdrift

Forstår ikke ord som mennesker, men formidabel til mimik og kropssprog

Udviklingsfaser: 3-12 uger: Socialiseringsfasen (prægningsfasen//signaler og kommunikation) 3-4 mdr.: Kritisk periode. God evne til at udforske omgivelser. Øget tendens til angst 4-6 mdr.: Flokdannelsesfasen. Rolig periode. Velegnet til indlæring uden tvang. 7-10 mdr.: Pubertetsfasen/ fysisk kønsmodenhed. Hormonel ubalance (første løbetid hos tæver), uafhængighed 10-17 mdr.: Rolig periode. træningsperioden. 17-24 mdr.: Psykisk kønsmodenhed. Også her mulighed for hormonelle forstyrrelser. Øget angst, aggression og dominans

Indlæringsprincipper: Motivation (lysten til at tilbyde en adfærd) Klassisk betingning (ubevidst handling/signal fra omverden/refleks) Pavlovs forsøg Operant indlæring (forstærkningsmetoden/konsekvens af adfærd) positiv og negativ forstærkning Positiv og negativ straf Shaping (trinvis forstærknings metode) DET HANDLER OM TIMING

MOTIVATION Find den forstærkning som er mest motiverende til den individuelle hund (godbid, bold, klikker kropssprog mm.). Truende adfærd som råben, snerren, dominans og positiv straf får motivationen til at falde øjeblikkeligt.

Motivationskurve Jeg stopper mens legen er god. Det går godt. Jeg træner lige 1 time mere.

Hunden har lært at klokkeringning er forbundet med fodring Klassisk betingning Pavlov´s klassiske forsøgsopstilling til undersøgelse af klassisk betinget reflekser: Betinget = indlært Ubetinget = Ikke indlært Når hunden ser mad  producerer den spyt (ubetinget respons/refleks) Hvis en klokke ringer (Ubetinget/neutral stimulus)  sker der ingenting MEN: Hvis maden kommer efterfølgende klokkeringning så vil klokkeringning (som nu er betinget stimulus) alene på et tidspunkt være tilstrækkeligt til at fremkalde spytsekretion (som nu er en betinget respons). Hunden har lært at klokkeringning er forbundet med fodring

Klassisk betingning Altså En neutral stimulus (klokken= kommando) sammen med (maden=bold) associere til en reaktion (savl=sætte sig) hvis dette bliver gentaget flere gange. eks: Hund tisser på kommando (hørt kommandoen hver gang den har tisset) Hund gør ved dørklokke (lært at der kommer gæster) Hund reagere ved nøgle (ved at den bliver efterladt)

Opbygning af adfærd Operant indlæring Indlæring sker som følge af konsekvensen af en given adfærd som enten vil blive stærkere eller svagere af oplevelsen Indlæring på et ledende signal fra HF (håndbevægelse/godbidsignal) Lærer af sine fejl Opbygning af adfærd

Operant indlæring B.F. Skinner Skinner-box. Boksen har en pedal, som udløser foder når rotten træder på den. Når rotten opdager dette, træder den hyppigere på pedalen – den har lært noget. Hvis foderet ophører med at komme, når rotten trykker på pedalen, vil den efterhånden holde op – adfærden udslukkes. Det er nødvendigt sommetider at giver foder ved tryk- forstærkning Hvis der ikke gives foder hver gang sker der en kraftigere forstærkning dvs. det varer længere inden adfærden udslukkes. Det er også muligt, som ved den klassiske betingning, at koble flere stimuli sammen, så sammenhængen bliver mere kompliceret.

Operant indlæring Skinnerboksen : 4 redskaber til træning inden for operant indlæring Positiv forstærkning godbid, bold, opmærksomhed mm. Negativ forstærkning læk i linen, flygte, HF neutral mm. Positiv straf træk i line, skælde ud, ligge hånd på hund, smerte Negativ straf Ignorering, fjerne bold/godbid, kede sig

Operant indlæring Forstærkning forøger hyppigheden af en given adfærd (glæde) Straf reducere hyppigheden af en given adfærd (ubehag) Positiv indikere at stimulus bliver præsenteret (tilfører hunden noget) Negativ indikere at stimulus bliver fjernet (tager noget fra hunden)

Straf Straf alene, kan ikke lære hunden, hvad den skal gøre Straf kan kun bruges til at lære hunden, hvad den ikke skal gøre Straf påvirker kun kortvarigt Straf skal ske inden for 3 sek. efter uønsket adfærd, hvis det skal have en virkning. Straf kan være en aggressiv handling Ledere i ulveflok viser sjælden aggression, da dette vil splitte sammenhold, og gøre gruppen usikre, bange, passive og måske aggressive

Straf Negativ straf kan resulterer i frustration. Derfor kan adfærden intensiveres i starten lige efter fjernelsen af det behagelige. Det er et tegn på, at man har fundet den rette forstærker – Altså den årsag der forstærker problemet. HUSK at tilføje positiv forstærkning, idet dyret stopper den uønskede adfærd.   Obs: Negativ straf bør ikke bruges på hunde med aggressive tendenser!!!

Forskel på klassisk og operant indlæring: Klassisk betingning = hvis A opstår gør hund B man kan få en stimulus til at udløse samme reaktion som en anden stimulus udelukkende på refleks – en ikke selvvalg adfærd Operant indlæring = gør hund A så sker der B I forhold til klassisk betingning er belønning her en del af den proces, hvor hunden selv skal være aktiv.

Shaping Ren operant indlæring /spontanitet Hunden tilbyder selv en adfærd HF forstærker den spontane adfærd hunden udviser. Klikkertræning Enhver øvelse indlæres trinvis! Her bruges udelukkende positiv forstærkning (godbid) og negativ straf (ignorer)

Indlæring Timing Kriterier Forstærkningsfrekvens Forstærkningskvalitet Hvilken adfærd forstærkes? Tænk på et kamera – fik du taget det rigtige billede? Kriterier Hvad må hunden gøre for at få belønningen? Tænk fornuftigt og sæt kriteriet så det lykkes for hunden Forstærkningsfrekvens Hvor længe skal hunden arbejde mellem hver belønning? Hænger sammen med kriterierne! Træner du enkle grundfærdigheder bør der ikke være mere end 5 sek. mellem hver forstærkning. Forstærkningskvalitet Hvor glad er hunden for belønningen? Jo højere kvalitet på belønning jo højere træningseffekt!

Signaler skal være lette at forstå Indlæringsteori Signaler skal være lette at forstå Ros/ris inden for 1-3 sek. Enkelte ris/ros ord JA/NEJ (Klik) Planlæg øvelsen Koordination Korrektion DRIFT: Medfødt/påvirkning

Indlæring af kommando Kommando Først bliver adfærden formet frivilligt uden kommando Giv så signalet samtidig med at adfærden udføres frivillig Giv signalet lige før adfærden udføres frivillig Test kommandoen i gradvis vanskeligere situationer Øg gradvis tiden hunden må vente på signal

KONFLIKT LØSES VED AFLEDNING ALDRIG STRAF!!!

Hundens sprog Hvad ”SIGER” hunden ved start på konflikt: Ørerne lagt tilbage presset ind til hovedet Lange mundvige (smiler) Slikker sig om mundet Gaber Fravigende øjenkontakt Lav kropsholdning, særligt bagtil Vægten på bagpart Halen under vandret (evt. logren) Ryggen til Stivner/”fryser” Hunden udviser signaler for noget ubehageligt evt. hundeføreren

Hundens sprog Enten Eller Hvad ”SIGER ” hunden hvis konflikten forsætter: Enten Korte mundvige Knurre Viser tænder Stirren Ører fremadrettet Vægt fremad Angreb i overlegen aggression Eller Stikker af hvis muligheden er der Hvis ikke Underkaste sig (ligge sig på ryggen) bider

Forstå hunden!!! Hunden er et individ med sit eget sprog Accepterer hundens reaktion ud fra en given situation Den fortælle faktisk noget… Måske forstår den ikke budskabet? Måske kræver vi mere end hvad hunden magter? Måske skal vi bare vende situationen en smule?

Stemmen siger et, kroppen noget andet Menneskelig kropssprog Tit og ofte forvirrende for hunden Kan være skyld i konfliktadfærd Vi ville aldrig kunne bruge vores kropssprog alene som kommunikationsmiddel til hunde i forhold til humør mm. Foroverbøjet (hilse) Øjenkontakt (stirren) Arm over ryg/nakken (klappe) Skub/spark med ben(rette ind) Alle meget konflikt skabende situationer

Hvis hunden fejler i en given situation er det som regel ikke bevidst - Fejlen kan kun henvises til den lærdom, den (ik´) har modtaget! Hmm…

Målet Smerte/ ubehag Lyst / motivation Medfører: Medfører: Tillidsbrud Frygt Angst Manglende forståelse Aggression Stress Negative oplevelser Glæde Samarbejde Forståelse Tillid Minimal stress Positive oplevelser Arbejdslyst

Den løftede pegefinger: En positiv forstærkning øger sandsynligheden for gentagelser af adfærden. En negativ forstærkning hæmmer sandsynligheden for gentagelse af adfærden. Men straf giver ingen længerevarende og stabil indlæring.

Frokost

Øvelse 1-6 Øv. 1 - lydighed: Øv. 2 - apportering Øv. 3 – halsgivning byttedrift Brug af bold, skind eller maddrift Øv. 2 - apportering delmål byttehandel, byttedriften, konstant i hånd, først når der er forståelse for at hente apportbuk kommer der kommando/lydighed på Øv. 3 – halsgivning Tigge adfærd – operant indlæring Øv. 4 – spring motivation med godbid/bold Øv. 5 – afdækning spænding –belønning Øv. 6 – cykeløvelse Motivation, begrænset byttedrift (mad i stedet for bold), HF teknik omk. cyklen mm, henvisning til øv 1

Overlevelsesinstinkt ! SPOR ! Overlevelsesinstinkt !

SPOR - Bakteriologisk forrådnelsesproces - Dynefært

SPOR INDLÆRING Futtespor Godbidder Underlag Vindretning Motiverende godbidder (ost, pølse, fiskeboller el.lign.) Nemt fordøjeligt Usynlige Ikke gå på synet! Underlag Forholdsvis kort græs ”sterilt” Vindretning Medvind

Vi vil se film…

Har du fundet sporet ?????

2. modul Operant indlæring Genstande markering/apportering Praksis spor og felt Teori øv. 9 Fremadsendelse – bevogtning/halsgivning Figurant Objekt Belønning Praksis fremadsendelse/rundering Gruppearb

Operant indlæring Skinnerboksen : 4 redskaber til træning inden for operant indlæring Positiv forstærkning godbid, bold, opmærksomhed mm. Negativ forstærkning læk i linen, flygte, HF neutral mm. Positiv straf træk i line, skælde ud, ligge hånd på hund, smerte Negativ straf Ignorering, fjerne bold/godbid, kede sig

Apportering Situation konsekvens Hund rejser sig før tid og bliver hevet i halsbånd Hund knaldapporterer og øvelsen afbrydes Hund leger med apport og får et ”nej/føj” Hund stikker af med apport Bange for hf Positiv straf (påfører ubehag) Negativ straf (fjerner belønningen) Positiv straf (påfører ubehag) Positiv forstærkning (vinder belønning) Negativ forstærkning (flygter fra ubehag)

Bidetræning Situation Konsekvens Trækkes tilbage fra fig. Vinder ærmet Løber direkte mod bil Mister ærmet Hund vil ikke slippe Kvæles el. andet Negativ straf (fjernes fra ærmet ) Positiv forstærkning (får ærmet) Negativ forstærkning (væk fra ubehaget) Negativ straf (ærmet forsvinder Positiv straf (tilfører noget ubehageligt)

Genstande markering/apportering Anvend bold skin godbidder boldmaskine Klikker Praksis spor og felt

Teori øv. 9 Fremadsendelse – bevogtning/halsgivning På figurant: De første fremsendelser foregår med hund i lang line (sporline). Ved hjælp af linen holdes hunde på en afstand af ca. 1-2 meter fra figuranten Der er flere fordele ved at holde hunden i line ved de første fremsendelser Hunden kan ikke springe op af figuranten Den lidt usikker hund henter sikkerhed gennem linen Den ukoncentrerede hund får ikke mulighed for at forfølge anden fært Er hunden vænnet til at holde afstand mindskes risikoen for senere konflikter

Teori øv. 9 Fremadsendelse – bevogtning/halsgivning Føreren skal instrueres om hvor hunden skal standses, stedet er lige ud for figuranten og bør være tydeligt markeret Hunden vil med tiden forbinde afstanden, som en del af øvelsen Figuranten står foran hunden og animerer til halsgivning med bold skin eller godbid og oftest uden øjenkontakt Føreren er passiv, det er figurantens opgave at få hunden til at give hals og afslutte øvelsen med aflevering af bold skin eller godbid i halsgivningen DET HANDLER OM TIMING Undgå ”GIV HALS” kommandoen

TIMING Byttedrift. Teori øv. 9 Fremadsendelse – bevogtning/halsgivning På objekt Anvend en Jakke fremgangsmåde som ved figurant Belønning Bold Godbidder Skin Boldmaskine TIMING Fordelen ved boldmaskinen er: Den skyder bolden ud, hvad enten den står på jorden eller er ophængt, således at den på en effektiv måde stimulere hundens Byttedrift. Man kan således, med fjernbetjeningen, belønne hunden over en større afstand mens hunden har 100 % fokus på genstanden. Boldmaskinen har vist sig effektiv på alle hunde.

Teori øv. 9 Fremadsendelse – bevogtning/halsgivning Positive elementer: Hundens forståelse og intensitet er blevet meget bedre Hundeførers mulighed for at belønne rigtig adfærd er betydelig forbedret. Hundens fokus mod objektet er blevet bedre og mere skærpet Som følger heraf er bevogtningen af ”byttet”/ genstanden blevet forbedret. Negative elementer: Prisen DKK 3890,-