Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Overordnet målsætning:
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbeskæmpelse
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Startkonference 5. september 2013
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Arbejdspladsudvikling
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Startkonference 28
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Lean Netværk AAU.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Relationer – børn imellem
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Fortløbende problemidentifikation og løsningsstrategier
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Præsentation af materialer på personalemøde
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Læringskultur og elevinddragelse
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
3-timersmødet 2017.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Vidensbaseret praksis i botilbud
3-timersmødet 2017.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
3-timersmødet 2018.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Læringsmål og niveaubeskrivelser
SFO- og daginstitutionslederkursus
Præsentationens transcript:

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg Lektor og forskningsleder Camilla Hutters Phd.stipendiat Susanne Murning www.cefu.dk

Dagens program 10.30- 11.30 Projektstatus, refleksion og sparring 11.30 – 12.30 Fokus på forandring – hvad er det for en forandring, projekter skal skabe? 12.30 – 13.30: Undersøgelse og dokumentation. Hvordan samles data ind i projektet? Hvilke data er samlet ind? Hvilke planlægges indsamlet. 13.30 – 14. Rundvisning på skolen

Projektindblik – forberedte spørgsmål Hvad er det vigtigste, der er sket siden projektets opstartskonference? Hvordan er processen dokumenteret? Kom med konkrete eksempler. Hvad er den største udfordring i projektet lige nu? Form: Hvert projekt fremlægger i 15 min. Øvrige deltagere er ’reflekterende team’, noterer ting, der er vigtigt for videre projektforløb. Refleksionsgruppe fremlægger sedler (i 15 min) . Projektgruppe runder af: Hvad får de andres kommentarer os til at overveje? Jeg er i tvivl om vi har tid til at give dette et særligt fokus – eller om det blot skal indgå i de foregående diskussioner om forandringsperspektivet, og dets hvorfor og hvordan? Organisering og status – enten som selvstændigt tema senere eller som undertemaer vi spørger ind til løbende med forandringsperspektivet? Organisering: Hvordan søger man at igangsætte og gennemføre forandringerne? Hvilke elever, klasser og lærere involveres – og hvor mange? Hvad er projekternes faser og tidshorisont? Vi kan evt. udlevere skema eller noter for hvad vi har om projektets organisering og status som udgangspunkt for opsamling på projekternes status? => Indblik i det vi har registeret om projekterne. Dette kan evt. suppleres med noter fra post-it plakaterne fra opstartsdagen?

Projekterne: Status, erfaringer og udfordringer Organisering: Hvad er igangsat? Hvem er involveret – og hvor mange? Lærere? Elever? Øvrige deltagere? Hvad er projektets faser og tidshorisont? Hvordan og hvornår dokumentation? Status: Hvor langt er projekterne? Er der foretaget ændringer? Hvorfor? Hvad er de næste faser? Hvordan og hvornår elevperspektiv /-inddragelse? Erfaringer og udfordringer: Hvor er projektet nu? Hvilke erfaringer har I gjort jer i relation til projektets opstart? Hvilke udfordringer står I konkret overfor? Hvor er I i relation til at tænke elev- perspektiv og dokumentation ind i projektet? Jeg er i tvivl om vi har tid til at give dette et særligt fokus – eller om det blot skal indgå i de foregående diskussioner om forandringsperspektivet, og dets hvorfor og hvordan? Organisering og status – enten som selvstændigt tema senere eller som undertemaer vi spørger ind til løbende med forandringsperspektivet? Organisering: Hvordan søger man at igangsætte og gennemføre forandringerne? Hvilke elever, klasser og lærere involveres – og hvor mange? Hvad er projekternes faser og tidshorisont? Vi kan evt. udlevere skema eller noter for hvad vi har om projektets organisering og status som udgangspunkt for opsamling på projekternes status? => Indblik i det vi har registeret om projekterne. Dette kan evt. suppleres med noter fra post-it plakaterne fra opstartsdagen?

Inklusion, klasserumskultur og forandring Fælles vidensproduktion: Konkretisering af projekternes forandringsperspektiv – forandringsniveau og –kæder samt vægtning af projekterne for de skoler, der har flere projekter. Det fokus er her at få indblik i projekterne, de forståelser der ligger bag, hvilke niveauer de bevæger sig på, og hvordan projekterne knyttes til det overordnede tema: klasserumskultur og inklusion. Dette både for at vi får et bedre indblik i projekterne, men også for at fastholde ’deltagerne’ på at deres projekter er del af et større projekt med fokus på forandring / udvikling af klasserumskultur og inklusion i gymnasiet. Hvilke forsøg er i laboratoriet Organisering og status – enten som selvstændigt tema senere eller som undertemaer vi spørger ind til løbende med forandringsperspektivet? Organisering: Hvordan søger man at igangsætte og gennemføre forandringerne? Hvilke elever, klasser og lærere involveres – og hvor mange? Hvad er projekternes faser og tidshorisont? Kan godt opleves som vanskelige spørgsmål at svare på => pointe i at gøre det i fællesskab. Diskussionerne giver desuden også indblik i, hvad det er der gør det vanskeligt at svare på.

Projekterne: Forandringsfokus Hvad er det for en forandring projektet skal medvirke til? I forhold til hvilke af projektets temaer (inklusion, klasserumskultur, fraværsbekæmpelse). Projektfokus ved flere projekter: Hvad binder projekterne sammen, og hvordan vægtes de Hvilken effekt håber i at have skabt, når projektet er slut? På hvilket niveau: individ, klasse eller skole Hvordan skal forandringen konkret vise sig? (tegn på forandring) Hvem skal gøre noget anderledes? Hvad skal I gøre i projektet for at opnå denne forandring? Hvordan kan eleverne inddrages i denne forandring? Hvad vil andre gymnasier kunne lære, når projektet er slut? Fælles vidensproduktion: Konkretisering af projekternes forandringsperspektiv – forandringsniveau og –kæder samt vægtning af projekterne for de skoler, der har flere projekter. Det fokus er her at få indblik i projekterne, de forståelser der ligger bag, hvilke niveauer de bevæger sig på, og hvordan projekterne knyttes til det overordnede tema: klasserumskultur og inklusion. Dette både for at vi får et bedre indblik i projekterne, men også for at fastholde ’deltagerne’ på at deres projekter er del af et større projekt med fokus på forandring / udvikling af klasserumskultur og inklusion i gymnasiet. Hvilke forsøg er i laboratoriet Organisering og status – enten som selvstændigt tema senere eller som undertemaer vi spørger ind til løbende med forandringsperspektivet? Organisering: Hvordan søger man at igangsætte og gennemføre forandringerne? Hvilke elever, klasser og lærere involveres – og hvor mange? Hvad er projekternes faser og tidshorisont? Kan godt opleves som vanskelige spørgsmål at svare på => pointe i at gøre det i fællesskab. Diskussionerne giver desuden også indblik i, hvad det er der gør det vanskeligt at svare på.

Undersøgelse og dokumentation Hvordan er processen dokumenteret indtil nu? Har I besluttet hvordan og hvornår dokumentationen skal foregå – og om inddragelse af elevernes perspektiver? Metode til inddragelse af elevernes perspektiv: Inspiration fra opstartsmødet i relation til metoder; logbøger, klasse- diskussion, fokusgruppeinterviews… Udvikling af dokumentation og elevperspektiv? Hvordan kommer I videre? Behov for sparring? Måske vi kan gøre dette punkt mere konkret og lokalt – evt. ved at komme med forslag til hvordan de kan indhente viden om projekternes effekt hos eleverne – ved at give det plads i undervisningen el.lign.

Inklusion, klasserumskultur og elevinddragelse I Fra perspektiv til metode… fokus på elevernes perspektiver og udbytte Hvordan og hvornår inddrages eleverne? Problemidentifikation, udviklingsarbejde, dokumentation, afrapportering? Inspiration fra opstartsmødet i relation til metoder; logbøger, klassediskussion, fokusgruppeinterview? Det ideelle ift. problem og projektdesignet – og hvad er muligt? Beslutninger – og hvad skal undersøges? Behov for sparring? Evt. ved de kommende møder. Formålet med dette punkt er dels at samle op på hvad der blev diskuteret ved opstartsmødet og viden om hvorvidt dette siden er tænkt i projektet – og dels at tage beslutninger om hvordan eleverne inddrages i projektet. Hvordan inddrages eleverne – og hvordan får de adgang til elevernes perspektiver. Punktet følger op på de foregående diskussioner om forandringsfokus, status og organisering. Hvordan kan vi bidrage her? Ideer til Det ville måske være godt med producering af en eller form for produkt – eksempelvis et mindmap over projektets perspektiv og metoder for inddragelse af eleverne i relation til de forskellige elementer i projektet. Eller et overblik (skema, mindmap, figur el.lign.) over hvordan eleverne er blevet inddraget, og hvordan de vil blive inddraget i det videre forløb. Hvad er det ideelle – og hvad kræver det? Hvad er muligt – og hvad skal undersøges og/eller sættes i gang? Produktet giver os noget at arbejde videre med (til afrapportering samt efterfølgende møder) – og skolerne/lærerne en oplevelse af at møderne ikke (alene) giver dem ekstra arbejde, men også bidrager til deres arbejde.

Metoder til at undersøge elevperspektiver Gruppeinterviews: diskussioner, fortællinger, oplevelser = sociale gruppers fortolkninger, interaktioner og normer. Fokuseret socialitet. Indhold og interaktionsformer / forhandlinger. Optages (evt. med iphones) Mindmaps: i mindre grupper eller på klassevis. Opmærksomhed på deltagelsesmønsteret – ikke hvem, men hvilke positioner / perspektiver. Netværkskort. Hvem er sammen med hvem – hvornår, om hvad? Lav evt. et start og slutbillede. Har elevernes netværk rykket sig i løbet af projektet Associationskort / billeder: oplevelser, følelser, før-nu-fremtid. Observationer: noter, billeder, tegninger, optagelser. Skriftligt: Dagbøger, non-stopskrivning, mindmaps, plancher mm (anonymt?) Institutionsdata: Fx tal på fravær. Frafald, karakterer, trivelseundersøgelser, henvendelsesstatistik i studievejledningen. 9