Foreningsudviklingstesten

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Caseoplæg om Facebook.
Præsentation af materialer på personalemøde
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Struktur: ”Quiz og byt”
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Innovation og iværksætteri
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Å.
SÅDAN FÅR VI ALLE TIL AT FØLE SIG VELKOMNE I UNGDOMMENS RØDE KORS
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Projektlederens rolle(r)
Videreudvikling af ide 2&2
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Relationer – Omgangstone
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Præsentation af materialer på personalemøde
Vejlederens kommunikation
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Sådan bruger du præsentationen
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
Web > ProjektFrivillig.dk Facebook > Projekt Frivillig Find og fasthold unge frivillige.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Ole Dreyer Velkommen Møde i Landsdelsforum 6. oktober 2014.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Læring gennem registrering og indberetning
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen

TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
SIKKERHED ONLINE.
Adfærdsdesign: Sådan bruger du værktøjerne
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
DM i foreningsudvikling
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
BADMINTON Netværksmøde foråret
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
[klik og indsæt kommunenavn]
FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter: Guide til interaktivt spil
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Foreningsudviklingstesten

Temperaturmåling Tegn skemaet af på et stykke A3 eller A4 (slide 4) Svar på hvert spørgsmål ved at placere jeres forening, som den ser ud i dag på en skala fra 1-10, hvor 1 er lavest og 10 er højest Tegn derefter en cirkel mellem punkterne med en blå tusch Gentag øvelsen med fokus på hvad I ønsker at være fx om et år, svar på hvert spørgsmål og tegn en ny cirkel med en rød tusch Området mellem de to cirkler viser foreningens udviklingspotentiale giver det jeres forening lyst til udvikling?

Spørgsmål til testen Hvor gode er I til ledelse og organisering i foreningen? Hvor gode er I til at rekruttere nye frivillige og pleje og motivere jeres målgruppe? Hvor gode er I til at få flere medlemmer og skabe tilbud til nye målgrupper? Hvor gode er I til at tilbyde tidssvarende og fleksible aktiviteter? Hvor gode er I til at udnytte jeres fysiske rammer og faciliteter optimalt? Hvor gode er I til at kommunikere internt og eksternt? Hvor gode er I til at samarbejde med andre partnere i lokalsamfundet? Hvor gode er I til at udvikle foreningen i takt med tidens tendenser og behov? OBS! Der findes en meget mere udførlig test som DGI har udarbejdet og som I med fordel kan udfylde. Hent den her

Debat ud fra testen Hvilke områder skabte størst debat i forbindelse med udfyldelsen af testen? Hvorfor ? Hvis I viste testen til foreningens medlemmer, hvad ville de så spontant udbryde? Hvad er I særligt gode til i foreningen?

Udvikling ud fra testen Hvilke områder har størst udviklingspotentiale i jeres forening? – hvorfor? Hvilke områder ønsker I at arbejde videre med? I dag og på længere sigt? Hvilke opgaver presser mest på og skal løses nu? Hvilke områder ville det være sjovest at arbejde med? Forklar og uddyb. Hvad er jeres største udfordring lige nu, og om 6 måneder? Hvad eller hvem kunne yde modstand mod den udvikling I sætter i gang?

Handlinger ud fra testen Hvad skal være det første skridt i det videre arbejde med udvikling i foreningen? Hvilke konkrete færdigheder har I rundt om bordet, som kan bruges til at igangsætte de ønskede handlinger? Hvor vil I søge støtte og sparring for at få udviklingen til at lykkedes? Prøv at finde alternativer som ikke ligger lige for! Hvordan vil I fejre delmål og må, så det giver en særlig effekt og oplevelse, også for dem, der ikke er så tæt involveret?

Øvelse 2 - relevante, nye målgrupper?

Hvilke unge findes i lokalområdet? Øvelsen er individuel Typer af børn og unge i lokalområdet Skriv så meget som muligt, jo flere ideer jo bedre, også selvom du ikke er ekspert eller er ekspert på området.  Tag en post it blok, skriv et eksempel på hver gul lap. Brug hjælpespørgsmål på bordet Øvelse 1 [5 minutter] [Materiale: post its og tusher] Individuel øvelse – skriv så meget som muligt, jo flere ideer jo bedre, også selvom du ikke er ekspert eller er ekspert på området. [fem A3 papirer ved hver gruppe, med et spørgsmål på hvert papir, hvor deltagerne kan parkere deres post its]

Hjælpespørgsmål til øvelse Hvem har brug for KFUM og KFUK i jeres lokalområde? Hvilke børn og unge har det sværest i jeres lokalområde? Hvilke grupperinger af børn og unge findes i jeres lokalområde Hvem færdes hvor? Og giver det jer ideer til nye målgrupper? Hvem omtales i medierne, som dem der har det sværest?   Eksempler på mulige post its: konfirmander, ensomme unge, ADHD-børn og oplandsbørn Øvelse 1 [5 minutter] [Materiale: post its og tusher] Individuel øvelse – skriv så meget som muligt, jo flere ideer jo bedre, også selvom du ikke er ekspert eller er ekspert på området. [fem A3 papirer ved hver gruppe, med et spørgsmål på hvert papir, hvor deltagerne kan parkere deres post its] Hvem har brug for KFUM og KFUK i jeres lokalområde?

Gruppeøvelse Snak om hvad hinanden har skrevet til de forskellige spørgsmål Der må gerne opstå nye eksempler undervejs

Gruppeøvelse Kig på jeres eksempler, vælg tre målgrupper, som I vil arbejde videre med: Øvelse 3 [10 min] Kig på jeres eksempler, nå gerne mindst tre: Hvilke aktiviteter kunne jeres eksempler på børne- og ungegrupper have glæde af?   Eksempel på noget en ung arbejdsløs kunne have glæde af: jobsamtaletræning, virksomhedspraktik, kompetenceafklaring, skrive ansøgninger, styrke deres CV, få styr på din økonomi, møde andre som har lykkedes med at få job – få gode fif og tricks, noget at udfylde dagen med osv.

Gruppeøvelse Hvilke aktiviteter kunne jeres eksempler på børne- og unge-”grupper” have glæde af? – skriv alt ned Eksempel på noget en ung arbejdsløs kunne have glæde af: jobsamtaletræning, virksomhedspraktik, kompetenceafklaring, skrive ansøgninger, styrke deres CV, få styr på din økonomi, møde andre som har lykkedes med at få job – få gode fif og tricks, noget at udfylde dagen med osv.

Gruppeøvelse Hvad kunne jeres KFUM og KFUK-forening tilbyde? Hvad kunne I tilbyde allerede i morgen? Hvad kunne I drømme om at kunne tilbyde i fremtiden?

Gruppeøvelse  Sammenskriv de nye temaer/målgrupper som I vil præsentere som udviklingsfokus for foreningens medlemmer. Vær konkret, kort og præcis Huske hvorfor, for hvem og hvordan

AHA! Hvad er jeres største aha oplevelse, tag en runde ved bordet

Opsamling Hvilke temaer og tendenser har vist sig gennem de to øvelser? Hvad er de næste tre ting, som skal ske i bestyrelsen? Vær konkret foreningsudvikling@kfum-kfuk.dk hjælper gerne…