Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner Gensidig respekt Forlanger meget af andre, men mest af os selv
Forældreaften i oktober Hvor er vi nu? Juletræsfest Danmarksstafet Lektiecafé En levende skole – hele dagen Sjov på Kalbyris Moonlight Forældreaften i oktober Gam3
Forældreaften i oktober Hvor er vi på vej hen? Twitter Juletræsfest Danmarksstafet En levende skole – hele dagen Klub/ SFO 2? Moonlight Foreninger Sjov på Kalbyris Forældreaften i oktober Gam3 Lektiecafé
Hvor er vi nu? Overholder/ handler på aftaler Indgår i konstruktive dialoger Forlanger meget af andre, men mest af os selv Viser forståelse for andres synspunkter Lever op til og viser hinanden tillid Bringer eleverne i centrum og ikke i klemme
Hvor er vi på vej hen? Overholder/ Øget ambitions-niveau handler på aftaler Indgår i konstruktive dialoger Forlanger meget af andre, men mest af os selv Reform (hvad med hjemmene?) Lever op til og viser hinanden tillid Viser forståelse for andres synspunkter Bringer eleverne i centrum og ikke i klemme
Hvor er vi nu? CUD-model/ Faglighed på Kalbyris Hatties fem største Viden og ikke vaner Indsats-områder Evalueringsplan/ dokumentation
Hvor er vi på vej hen? CUD-model/ Faglighed i S Hatties fem største Faglighed i S Kompetence-løft af personalet Viden og ikke vaner Ny Nordisk Skole Faglighed på Kalbyris Inklusion og understøttende foranstaltninger Indsats-områder Evalueringsplan/ dokumentation Fokus på og viden om læring
Hvor er vi nu? Skole-hjem-samarbejde SSP APV Gensidig respekt AKT Elevråd, børnemøder En pæn skole – et godt miljø Undervisningsmiljø-undersøgelse, målsætningssamtaler
? Hvor er vi på vej hen? Skole-hjem-samarbejde SSP APV Gensidig respekt AKT Elevråd, børnemøder En pæn skole – et godt miljø Undervisningsmiljø-undersøgelse, målsætningssamtaler
Skolereform – et lovforslag i høringsfasen At gøre en god skole bedre At give folkeskolen et fagligt løft
Skolereform – et lovforslag i høringsfasen Udfordringer: Niveauet i læsning og matematik er ikke højt nok. De faglig svage/stærke elevers potentiale udvikles ikke nok. Udskolingen klæder ikke eleverne tilstrækkeligt på til at vælge ungdomsuddannelse.
Skolereform – et lovforslag i høringsfasen Overordnede mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.
Skolereform – et lovforslag i høringsfasen Indsatsområder: En længere og mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning. Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere. Få klare mål og regelforenklinger
Skolereform – et lovforslag i høringsfasen Skolen indgår i samarbejde/partnerskaber med: Det lokale kultur-, idræts- og foreningsliv Kunst- og kulturskoler Kommunale musik- og ungdomsskoler
Skolereform – et lovforslag i høringsfasen En længere og mere varieret skoledag: Øget undervisningstid (flere fagopdelte timer og understøttende undervisning) 0.-3. kl.: 30 timer/uge i gennemsnit (1200) 4.-6. kl.: 33 timer/uge i gennemsnit (1320) 7.-9. kl.: 35 timer/uge i gennemsnit (1400) Pauser indgår i den samlede undervisningstid. OBS! Alt er minimumstimetal.
Skolereform – et lovforslag i høringsfasen Valgfag, der kan tilbydes i 7.-9. kl.: Tysk Fransk Spansk Medier Billedkunst Fotolære Filmkundskab Drama Musik Håndværk og design Madkundskab Almindelige indvandrersprog Arbejdskendskab Eleverne på 7.-9. klassetrin skal vælge mindst et valgfag. Der kan dispenseres for andre valgfag.
Skolereform – et lovforslag i høringsfasen Eleverne skal på sigt kunne det samme i 8. klasse, som de kan i 9. klasse i dag. Hele skoledagen er undervisning. På alle klassetrin skal der indgå motion og bevægelse i et omfang svarende til 45 min./dag. Det er obligatorisk og tilbyde lektiehjælp og faglig fordybelse. Tiden skal målrettes både de fagligt svage og stærke elever og skal placeres inden for undervisningstiden i ydertimerne om eftermiddagen. Svarende til 2 timer/uge i 0.-3. kl. (kan ikke erstatte åbningstid i fritidstilbud). Svarende til 3 timer/uge i 4.-6. kl. Svarende til 2 timer/uge i 7.-9. kl.
Hvordan kommer vi i gang på Kalbyrisskolen? Masterplan Forældrenes/elevernes deltagelse
Hvordan kommer vi i gang på Kalbyrisskolen? Ledelsen som tovholder - Kim: Lektiehjælp En levende skole – hele dagen Samarbejde mellem lærere/pædagoger Øget fokus på faglighed i førskole/0. kl. SFO’ens organisering
Hvordan kommer vi i gang på Kalbyrisskolen? Ledelsen som tovholder - Morten: Ny Nordisk Skole Inklusion og understøttende foranstaltninger Samarbejde med UU Mindske betydningen af social baggrund
Hvordan kommer vi i gang på Kalbyrisskolen? Ledelsen som tovholder - Thomas: Indsatsområder Evalueringsplan Undervisningsdifferentiering Bevægelse og motion Refleksion (sammenhæng mellem teori og praksis)
Hvordan kommer vi i gang på Kalbyrisskolen? Ledelsen som tovholder - Lars: Skolens profil Øget fokus på fælles mål Linjer og valgfag (herunder innovation og entreprenørskab) Skolens samlede faglige kompetencer Timefordelingsplan Øget ambitionsniveau Arbejdstid (Lov 409)
Hvordan kommer vi i gang på Kalbyrisskolen? Forældrenes deltagelse: Gode idéer? Hvad er relevant for jer? Hvem byder ind hvor?