Definition på evaluering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Advertisements

Introduktion til deltagere i ledercoaching
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori…
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Evaluering.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Sundhed på arbejdspladsen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
MIA I DAG Sekretær for MIA Projekt X Projekt Y Bar jord til bord Projekt Z Mejeriindustriens Arbejdsmiljøudvalg (MIA) Bar jord til bord.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Spørgsmål du kan overveje  Hvordan bliver du inspireret i dit arbejde?
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Modul II: Forandring og implementering Modul III: Formidling, feedback, forankring Reception Erfaringsudveksling.
Konsulentroller Etablerer og Katalysator vedligeholder netværk
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Hvad er en god evaluering?
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Overskrift Max 1 linje Resultater fra ny evaluering Lars Olsen og Nikolaj Borup Rasmussen Har Sikker Trafik LIVE effekt?
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Coaching teorier – fire veje
Evaluering og dokumentation - Tendenser og strategiske udfordringer Primo Netværksgruppe 18. Juni 2007 Tim Jeppesen, direktør.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Kompetencestrategi med mening
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
AKT på Dybbøl Skolen.
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Observation af elevens læring og lærerens undervisning Skolelederens fokus på sin observation.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Mere MOST - mindre fravær
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Præsentationens transcript:

Definition på evaluering Et eksempel: Systematisk vurdering af en igangværende eller afsluttet indsats, af dens design, gennemførelse og resultater. En evaluering bør resultere i troværdig og nyttig viden/læring DES (Dansk Evaluerings Selskab) 2004 Denne præsentation giver nogle eksempler på, hvad der kan arbejdes med i en coaching. Der findes mange flere eksempler, og sikker mange flere måder coachen kan støtte lederen på. Det er en inspirationsliste.

Evalueringsovervejelser: Hvad er formålet? Tilfredshed, læring og udvikling, målopnåelse, …. Hvilke forventninger har du/I til evalueringen? Hvilke informationer har især værdi for deltagerne? Hvad skal evalueres? Konsulenten, gruppen, organisationen, delresultater, slutresultater, …. Evalueringens ”sideeffekt” kan være vigtig for organisation/arbejdsplads: Det kan være det at der evalueres, evalueringsprocessen, værdier der ligger bag, metoder der afprøves, ideer om indsatsen Mange forskellige ”interessenter” kan bruge evalueringens resultater f.eks. I organisatoriske og politiske processer

Arbejdsmiljøafdeling Hvem har interesse i en evaluering? Primærbruger? Sekundærbruger? Hvad betyder evaluering for relationer og organisationen? Facilitator Arbejdsmiljøafdeling HR – Personale afd. Medudvalg Arbejdspladsen Organisation Udviklingsafdeling Ledere i netværk Region Kommune BAR SOSU

Evalueringen skal være anvendelig, hvordan? Kontrollerende anvendelse – oppefra eller udefra .. Udviklende anvendelse .. Læringsbaseret Oplysende anvendelse Strategisk anvendelse .. Bekræfte egne standpunkter Taktisk anvendelse, hvor resultater ikke er vigtige .. Symbolsk anvendelse, hvor resultater ikke er vigtige .. Konstitutiv anvendelse Fokus på om indsatsen er ”god nok” Åben debat om muligheder for forbedring… Viden kan anvendes i andre sammenhænge Fremme interesse og mål – Politisk ammunition Processen bruges som undskyldning for at udsætte ubehagelige beslutninger Vigtigt at fremstå som moderne ”evaluerende organisation” Med til at forme og forandre virkelighedsopfattelsen i en organisation Kontrol: Data kvantitative. Har det fungeret effektivt nok? Kan det udbredes? Anvendes ”lige efter” – kun anvendelig i f.t. officielt formål / ikke til småjusteringer. Læring: Løbende forbedringer. Involvering. Dialog med evaluator. Organisatorisk læring, ja – men blind for negative bivirkninger. Oplysende: Sætter opstillede mål til debat. Strategisk og taktisk: Evaluering bruges som overbevisende, overtalende. .. Evaluators rolle som formidler af en fair interesse-mediering (?). Evaluering knyttes til kamp for bestemte interesser. Symbolsk: Organisationer der foretager hurtige og hyppige evalueringer. Signaler udadtil og opadtil – men anvendes ikke i det daglige arbejde. Konstitutiv VIRKNING AF EVALUERING. Virkninger der ikke kan udledes af bagvedliggende intention eller formålstjenlighed.

Evaluering: Formål og form Resultatevaluering Bruges af beslutningstagere Skal påvirke ressourcefordeling Har fokus på effekt (hvor meget og hvor godt) Metoder oftest kvantitative Resultater spredes oftest opad (ved slutningen af projektet) Filosofi: Målinger er objektiv, derfor kommer holdninger og ”forsvar” ikke i vejen for resultaterne. Udviklingsevaluering Bruges af fagfolk/brugere Skal påvirke processer (hvorfor og hvordan) Metoder oftest kvalitative Resultater spredes udad til bred gruppe og kan bruges til selvrefleksion Filosofi: Nødvendigt at opbløde ”forsvar” for at støtte selvrefleksion.

Evalueringsmetoder Skematisere Spørgeskema, selvregistrering Iagttage Observation Dokumentere Logbøger, Historieskrivning statistikker m.m. Dialogmetoder Fokusgrupper Interviews/refleksion Dialogmøder