Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Velkommen til 3 ugers kursus
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Forædremøde den
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra integration til inklusion
Forældremøde X årgang.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Inklusion i Børneinstitution Højme
Hvad render vi rundt og laver?
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Alle børn er alles ansvar
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Læring og inklusion i skolen
Den inkluderende skole
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Forældresamarbejde/fællesskaber
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Skolen og den sociale arv
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Inklusion i Skæring Dagtilbud
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Inklusion og eksklusion af børn i dagtilbud Susan Klausen, Vordingborg Kommune

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer Fordi Loven om Dagtilbud beskriver inklusion, anerkendelse og ressourcetænkning som en opgave Fordi alt andet ville være uanstændigt

”Inklusion er ikke en metode, men et menneskesyn” Bent Madsen, Leder af Center for inklusion og eksklusion

Almas historie

Mærkede og umærkede positioner Pernille Hviid beskæftiger sig med dette. Det er vanskeligt at inkludere et barn, hvis vi konstant bringer barnet i en mærket position Læring og udvikling sker bedst i umærkede positioner

Og det ser ud som om de individualiserede forståelser tillægges størst betydning Dilemma i arbejdet: ”Vi har været vant til at arbejde med børn der falder ud af fællesska-bet, men vi har ikke arbejdet med det, de falder ud af” (Citat fra Maja Røn Larsens forsknings-projekt)

Flere forskningsresultater viser At daginstitutionen kunne være et rigtig godt sted, at arbejde med at børn i udsatte positioner og deres forældre Men at vi, som og pædagoger og forældre ubevidst kommer til at placere de udsatte børn i endnu mere udsatte positioner

Inklusion er at medregne Bent Madsen fra Videnscenter for inklusion/eksklusion siger: Inklusion er et begreb, som hører til almen-pædagogikken og har hele børnegruppen som målgruppe

Inklusion - eksklusion Inklusion bygger på anerkendelse og ressourcetænkning Viden om mekanismer, der ekskluderer, for at udvikle en pædagogik, der inkluderer Fokus flyttes fra barnet til læringsmiljøer og sociale fællesskaber (fra individ til system) og hvordan disse kan udvikles, så de kan understøtte alle børn

Salamanca Erklæringen Alle børn skal have muligheder for at være deltagere i fællesskaber af jævnaldrende indenfor normalinstitutionens rammer Man lærer det, man har mulighed for at deltage i. Det man er afskåret fra at deltage i, kan man ikke lære noget om

Inklusion og ressourcer Inklusion handler om at få ressourcerne derhen, hvor børnene skal leve deres liv Ressourcer skal både ses som viden, metoder og kompetencer, men også selvfølgelig i nogle tilfælde som ”hænder” eller måske skal man sige ”hjerte”?

Man kan ikke lære nogen noget eller forandre andre mennesker Man må selv gøre arbejdet. Ved at flytte fokus fra barnet til læringsmiljøet, fjerner vi stigmatiseringen eller mærkningen fra barnet og giver os selv mulighed for at handle Fokus på vores egen praksis er det første skridt, når vi ser et barn, i en udsat position Det er forskelligheden, der er et vilkår for alle læreprocesser Alle gør det bedste de kan og det, som giver dem mening her og nu

Anerkendelse Handler om retten til at være sig selv Tager afsæt i individets egen indre oplevelsesverden, som altid skal respekteres uanset hvordan den kommer til udtryk i de sociale sammenhænge Det er selvfølgelig ikke alle handlinger, der er anerkendelsesværdige. Det er vigtigt at kunne skelne mellem oplevelse og handling

Problemtænkning eller ressourcetænkning? Er glasset halvtomt eller halvfuldt? Du kan vælge hvilken tilgang, du har til hverdagens udfordringer Sproget – måden vi taler om tingene på – er med til at skabe vores virkelighed og former dermed vores handlinger

Børn med hindringer - og forhindringer i deltagelse Det individuelle perspektiv: Børn med særlige behov – børn med vanskeligheder Udviklingsopgaven placeres hos barnet EX: Et barn med (varig) nedsat funktionsevne Det sociale perspektiv: Børn med forhindringer – børn i vanskeligheder Udviklingsopgaven placeres i omgivelserne EX: Et barn med handicap

Det er ikke problemet, der er problemet, men måden vi tænker om problemet Problem og mangeltænkning AT LØSE PROBLEMER Problemidentifikation Årsagsanalyse Løsningsmuligheder Handlingsplan Problemer – problemløsning Mennesker adskilles, isoleres, føler sig utilstrækkelige og ikke set. Ressource og mulighedstænkning AT SKABE FREMTIDEN Rette fokus på det, der lykkes Skabe billeder af det, som vi ønsker Skabe fælles billeder af fremtiden – realistisk Igangsætte processer ud fra de gode historier Muligheder – udvikling Mennesker samles, er en del af det sociale fællesskab og føler sig kompetente og forstået

Hvad kendetegner en inkluderende kultur? Alle føler sig velkomne Børnene hjælper hinanden Pædagogikken afspejler hele børnegruppen Der er professionelt høje forventninger til alle børn Personalet deltager i tværfagligt samarbejde Special- og almenpædagogik er integreret Forældresamarbejde er højt prioriteret Sammenhæng mellem familie- og institutionsliv Dialog med lokalsamfundet Inklusion er en fælles vision for kommunalbestyrelse, forvaltning, forældre og personale

Struktur og organisering En struktur hvor læring i børnefællesskaber er sat højt En struktur som er fleksibel En struktur hvor personalet har mulighed for at arbejde med planlægning, undersøgelse, dokumentation og evaluering En organisering, hvor der veksles mellem flere forskellige gruppestørrelser gennem dagen Målrettet arbejde med læreplaner både i hverdagen, men også gennem projektarbejde i mindre grupper En struktur og organisering, hvor børnene kommer først og hvor struktur og organisering understøtter det, vi vil med dem

Mennesker og stemning Ser muligheder og ønsker for fremtiden Vilje til at forme fremtiden Undersøgende og nysgerrige Ressourcespejdere frem for fejlfindere Arkitekter frem for arkæologer Det er et ledelsesansvar at udvikle og fastholde en anerkendende og ressourceorienteret tilgang blandt medarbejderne Det er et fælles ansvar mellem forældre og personale at udvikle det, fordi det er bedst for barnet