Kvantitativ metode og spørgeskemaer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Dataindsamling og kildebearbejdning
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Eksperimental Design and Analysis
Kvantitative metoder
Sådan laver man en spørgeskemaundersøgelse
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Dagens program Deskriptiv statistik Spørgeskemadesign Dagens øvelse
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
Stigmatisering af pårørende Om respondenterne: 302 Besvarelser ud af 567 – 53% 79% Kvinder 62% Forældre til voksne børn 38 % Pårørende til personer med.
7. kursusgang Kvantitative metoder.
Validitet og reliabilitet(gyldighed og pålidelighed)
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Metode Henriette Lungholt Uge
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Validitet og reliabilitet
7. kursusgang Kvantitative metoder.
Validitet og reliabilitet(gyldighed og pålidelighed)
Validitet og reliabilitet
Hvordan spørger man anerkendende?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
1 20. januar Disposition Introduktion, pointer fra analysen, opsamling, videre undersøgelser - MARK Fokusgruppe -CHRISTIAN Nyt segment, SWOT -MORTEN.
Kvantitativ metode og triangulering
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Validitet og reliabilitet(gyldighed og pålidelighed)
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Grafikrapport Unges brug af tandpleje
Markedsanalyser afsætning.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Medlemsundersøgelse 2016 Medlemsundersøgelse 2016
Medlemsundersøgelse 2016 Medlemsundersøgelse 2016
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
ÅRHUS AFDELING.
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Lene Baake Afsætning 2012.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Karl Henrik Flyums model
Demokrati og medborgerskab
Krav til informationsformidling
Hvordan data fra brugerundersøgelser kan præsenteres og håndteres
Danmarkspanel uge
Samfundsvidenskaberne
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Danmarkspanel uge
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Kvantitativ metode og spørgeskemaer Formidling og metode – uge 44, efterår 2008 Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk

Lidt historie Kilde: http://www. clbs. dk/userfiles/pdf/metoder_opslag

Formålet med kvantitative undersøgelser ”Formålet med kvantitative stikprøve-undersøgelser er at finde mønstre i mangfoldigheden. Disse undersøgelser fokuserer på et mindre antal kendetegn hos mange respondenter, hvor den kvalitative undersøgelse fokuserer på et større antal kendetegn hos få undersøgte enheder.” (Sepstrup, Preben (2002): ”En undersøgelse viser…”, s. 19)

Måle og veje Den kvantitative metode antager, at de undersøgte forhold kan måles og værdisættes eks:   Hvor hyppigt taler du i mobiltelefon? Hvor vigtig er din mobiltelefon for dig på en skala fra 1-5?

Styrke og svagheder Metodens styrke Metodens svaghed Klarhed Overblik Tal (– en undersøgelse viser…) (Anerkendelse)   Metodens svaghed Reduceret forståelse Minus nuancer Minus dybde

Hvad kan vi ikke-matematikere bruge kvantitative metoder til? Måle tendenser - Mænd dropper smøger oftere end kvinder Generalisere - Mange unge drikker for meget Lave prognoser - Ved f.eks. valg eller nye produkter Triangulering - Brugere af nyhedsbrev i en organisation Få et fingerpeg, en stikprøve - Kendskab til hjemmeside Udvælgelse af interviewpersoner

Population og delmængder Hvis det er for omkostningsfuldt at spørge hele populationen, kan man lave en stikprøveundersøgelse - en delmængde.   2 typer af stikprøver: 1) Repræsentative stikprøver 2) Ikke-repræsentative stikprøver Helge Østbye et al.: Metodebok for mediefag, Bergen-Sandviken, 1997

Ikke-repræsentative stikprøver Når man ikke kender populationen, ex. Skypes brugere, må man nøjes med at lave ikke-repræsentative stikprøver:   ”Den ikke-repræsentative stikprøve er defineret ved, at udvælgelsen ikke er tilfældig, og at sandsynligheden for, at et medlem af populationen udvælges, ikke kendes.” (Sepstrup, Preben(2002): ”En undersøgelse viser…”, s. 27) Det kan i disse tilfælde være væsentligt, at man har spurgt til fakta; køn, alder, herkomst, indkomst, bopæl, uddannelse etc.

Repræsentative stikprøver Når man kender populationen, kan man lave repræsentative stikprøver:   ”..en sandsynlighedsbaseret stikprøve, der defineres som en tilfældig udvalgt stikprøve med en kendt sandsynlighed for, at det enkelte medlem af populationen indgår i stikprøven.” (Sepstrup, Preben(2002): ”En undersøgelse viser…”, s. 26) En miniaturegruppe af de mennesker, man gerne vil undersøge noget om.

Validitet og repræsentativitet Den gruppe, man spørger, skal repræsentere den gruppe, man vil vide noget om Validitet: Kan man tro på svarene? Forstås de rigtigt og ens – eks. ”bjørnetjeneste” Et eksempel med hjemmehjælp: Spørger man på biblioteket, er det de stærke ældre, der svarer. Sender man skemaet ud til pensionisterne i kommunen, er det måske dem, der har behov eller er utilfredse, der svarer.

Hvor mange og hvem skal man vælge. Kilde: Rasmussen, Viktor R. m. fl Hvor mange og hvem skal man vælge? Kilde: Rasmussen, Viktor R. m.fl.: Målgruppeanalyse, teknisk forlag, 2008, side 121

Et eksempel – tænk i mindste enhed Kilde: Hansen, Niels Henrik m.fl.: Spørgeskemaer i virkeligheden, samfundslitteratur, 2008, side 48

Udvælgelse af svarpersoner Simpel tilfældig udvælgelse Systematisk udvælgelse (ex. hver 10’ende husstand eller computergeneret), CPR-numre (koster penge), medlemslister (eks. hver femte), Nørreport, arbejde etc. Klyngeudvælgelse Populationen opdeles i delgrupper – klynger, der er repræsentative. Ex. hele 8. klasser i Nordjyllands amt.

Stikprøvens størrelse Gallup bruger 1000 enheder til at sige noget om den danske befolkning I USA bruger de 2000 enheder Tommelfingerregel = ikke færre end 100 enheder

Konstruktion af strukturerede spørgeskemaer Vær klar over formålet; hvad skal det bruges til?   Begrænsningerne: Hvad kan man ikke forvente at få besvaret ved denne metode? Spørgeskemaerne kan være åbne, lukkede, semilukkede. Med efterfølgende konsekvenser for bearbejdningen.

Spørgsmål 1) Spørgsmålene skal være entydige 2) Spørgsmålene må kun have én dimension 3) Spørgsmålene må ikke være ledende 4) Spørgsmålene skal være korte, præcise og forståelige 5) Spørgsmålene må ikke være provokerende 6) Successive spørgsmål skal være enslydende 7) Undgå hypotetiske spørgsmål Vær meget opmærksom på ledende spørgsmål

Svarmuligheder De skal være gensidigt udelukkende De skal være relevante De skal være ensartede De skal være tilstrækkeligt findelte Undgå for mange svarmuligheder Åbne spørgsmål kan bruges, hvis en kategorisering bliver for kluntet eller til sidst til f.eks. evaluering   Kortfattet kan man sige, at svarmulighederne skal være fornuftige og væsentlige. Der skal være nok og ikke for mange muligheder (max 7 kategorier)

Rækkefølgen 1) Rækkefølgen må ikke være ledende 2) Gå fra det generelle til det specielle 3) Gå fra det kendte til det mindre kendte 4) Spørgsmål om samme emne bringes sammen 5) Spørgsmål, der kan forventes mindre svarvillighed på, bringes til sidst  

Opstilling af spørgeskema Kilde: Hansen, Niels Henrik m.fl.: Spørgeskemaer i virkeligheden, samfundslitteratur, 2008, side 68

Spørgmålsrækkefølge Kilde: Hansen, Niels Henrik m.fl.: Spørgeskemaer i virkeligheden, samfundslitteratur, 2008, side 63

Adfærdsundersøgelser og ærlighed Adfærdsundersøgelser; eks. arbejdsulykker (definitionen af ”alvorlig) ”Danskerne pjækker ikke”; Sort arbejde (bedre at spørge: Hvis du fandt ud af, at din nabo benyttede sort rengøring, ville du melde ham/hende til politiet?) Hvor mange penge bruger du på prostitution?

Brugen af pendulord Bjørnetjeneste: Klokken er godt 11 Forfordele: Ældre: Tjeneste, der gør mere skade end gavn Yngre: Stor tjeneste Klokken er godt 11 Ældre: Lidt over tolv Yngre: Lidt i tolv Forfordele: Ældre: At blive snydt Yngre: En fordel

Kreativitet Køn? Ja Stilling? Siddende

Eksempel på spørgeskema

Brugen af ved ikke-kategori Hvis man ikke har dækkende svarkategorier Ulempe: Magelighedsrespondenter Går efter gaven Tager ikke stilling Ikke validt

Talkategorier Enig - uenig Fra 1-5 - normalt opfattes 5 som det bedste Hvor enig er du i?... Det er ikke ok at være uenig Helt uenig – Uenig - Hverken eller – Enig – Helt Enig

De laaaangeeee… Kilde: Hansen, Niels Henrik m.fl.: Spørgeskemaer i virkeligheden, samfundslitteratur, 2008, side 63

Opsamling: Det gode spørgsmål, 1 Sprog, som respondenten forstår Brug målgruppens terminologi Undgå dobbelt negationer (Undlader du aldrig at hjælpe en…) Undgå lange spørgsmål Undgå ledende spørgsmål– eks. Bortset fra mord, hvornår mener du så, at dødsstraf bør anvendes? Undgå upræcise spørgsmål – eks. hvor ofte holder du rygepause? Indføj kontrolspørgsmål – trives på arbejdspladsen/sygedage Tag højde for respondentens selvværd – eks. spørgsmål om, hvad en præsident hedder Ib Andersen: Dataindsamling og spørgeteknikker, Samfundslitteratur,2006, side 55-61

Opsamling: Det gode spørgsmål, 2 Spørg positivt først, så evt. negativt: hvad kan du godt lide/ikke lide Afgør gradbøjningen af spørgsmål Formuler spørgsmålene, så de ikke virker nedværdigende Personlig – upersonlig stil: man/du – passiv/aktiv Generelt – specifikt Begræns spørgsmål (max 30) Gør plads til svar Overvej brugen af lukkede og åbne spørgsmål Beskriv emneovergang – eks. de næste 10 spm. handler om… 7 svarkategorier Ib Andersen: Dataindsamling og spørgeteknikker, Samfundslitteratur,2006, side 55-61

Øgning af svarprocent Kort spørgeskema bedre end langt Udsendelse af rykkere/mails Officiel afsender Objektive/faktuelle informationer (eks. til forskning af sygdomme) Ib Andersen: Dataindsamling og spørgeteknikker, Samfundslitteratur,2006, side 62

Online-undersøgelser Efterhånden meget brugt - til målgrupper, der er: Vante internetbrugere, f.eks. online fællesskaber/spil Afgrænset som population - ansatte i en virksomhed Vanskeligt tilgængelige – f.eks. i udlandet eller skifteholdsarbejdere, følsomme emner Bred geografisk tilgang - hele landet Desuden godt til indledende eksplorative undersøgelser. Tids og ressourcebesparende Ex. transportudgifter, transskribering.

Online-undersøgelser, 2 Minus: Man ved ikke, om man får de rigtige respondenter Seriøsitet Forståelse Plus: Billige Hurtige Kontrol – hvis du glemmer at sætte kryds, kommer der en lille boks op med information – det gør også nogen irriterede Der findes software-pakker inden for området Open source-løsninger

Online-undersøgelser, 3 En af de mere oplagte metoder er online spørgeskemaer, men i princippet kan de fleste andre metoder overføres til en virtuel udgave.   Online standardiseret interview Struktureret e-mail interview Online spørgeskema Online ikke-standardiseret interview Semi-struktureret/åbent E-mail interview Chat

Generelt: Lav en pilot Får luget ud i fejlene og spørgmålsforvirring