Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Danmarkspanel uge 6 2019.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Danmarkspanel uge 6 2019."— Præsentationens transcript:

1 Danmarkspanel uge

2 Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
Undersøgelsen er foretaget i et såkaldt Danmarkspanel. Panelet består af mere end tilfældigt udvalgte danskere. Indsamling er foretaget via internettet som selvudfyldt spørgeskema. Univers & stikprøve Alle danskere 18 år og opefter personer deltog i undersøgelsen. Tidsperiode Dataindsamling er foretaget fra d. 7.2 – Vægtning Data er vægtet på køn, alder og geografi, således at stikprøvens sammensætning matematisk matcher den fordeling man finder i hele den danske befolkning. Hvis du har spørgsmål til analysen i almindelighed, eller til rapportens indhold i særdeleshed, er du altid velkommen til at kontakte os. Ring eller skriv til Claus Bo Hansen eller René Frederiksen. Dem fanger du på: René Frederiksen Claus Bo Hansen Rapporten På de efterfølgende sider er resultaterne af analysen gengivet i figurform og evt. tabeller. I forbindelse med disse er der udarbejdet en læsevejledning, der fungerer som hjælp til, hvorledes tallene i figuren eller tabellen skal læses og fortolkes. Rapporten indledes med et afsnit, der viser deltagernes fordeling på baggrundsspørgsmål. Analysens spørgsmål kan uden omkostninger nedbrydes på disse. Fremstillingen af analysens resultater vil som udgangspunkt følge samme struktur, som den der forefindes i det aftalte spørgeskema, der ligger til grund for analysen.

3 Deltagerne i undersøgelsen

4 Køn Geografi Børn Alder Husstandsindkomst Læsevejledning: Figuren viser deltagernes fordeling på baggrundskriterier. Af figuren fremgår det, at 50,3 % af de udvalgte deltagere er kvinder. Besvarelserne er vægtet på baggrund af køn, alder og geografi. (n=1.007)

5 Hvilken boligform bor du i?
I tabellen under figuren, er spørgsmålet nedbrudt på udvalgte baggrundsvariable. Bl.a. fremgår det, at 29,6 % af de årige bor i en almen bolig. Alle Køn Alder Region Indkomst Boligform? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65 år+ Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland U. 300 t.kr. t.kr. t.kr. 700 t.kr.+ Ejerbolig 51,6 54 49,3 35,2 49,4 62,2 64 45,4 59,4 57,6 61 22,8 45,1 66 81,6 Til leje privat 17,6 16 19,1 25,7 19,5 12,6 9,9 13,1 20,4 15,1 25 27,8 21,6 12,4 7,5 Til leje alment 20,5 22,6 29,6 21,9 18,4 13,8 26 13,2 21,1 21,2 21,5 41 6 Andelsbolig 7 7,8 6,2 6,3 8,2 4,7 9,3 13,6 4,4 3,9 5,2 0,7 6,7 9,5 9,1 4,3 Andet 1,7 1,1 2,3 1,5 0,9 2 2,7 0,8 2,5 2,4 0,6 Ved ikke 0,5 0,4 1,6 0,3 1,2 KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 21,6 % af deltagerne bor i en almen lejebolig. (n=1.007)

6 Bæredygtighed

7 I hvilken grad er deltagerne enige eller uenige til udsagnet ”De globale udfordringer med miljø og klima, fattigdom og social ansvarlighed interesserer mig”? Alle Køn Alder Region Indkomst Boligform De globale udfordringer interesserer mig? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65 år+ Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland U. 300 t.kr. t.kr. t.kr. 700 t.kr.+ Ejerbolig Leje, privat Leje, alment Andelsbolig Andet Meget enig 21,8 20,2 23,5 17 23,6 22,6 25,3 27,4 16,6 21,9 18,7 18,9 24,1 15 22,8 29 22,9 19,7 19,5 27,6 22,5 Enig 51,7 51,1 52,2 54,3 50,7 47,4 54,5 53 50,9 46,1 54,7 53,9 48,6 56 53,2 52,8 53,5 46,7 51,2 58,2 42,3 Hverken eller 19 18,6 17,8 19,1 23 15,8 14,3 21,4 21,3 17,6 17,9 18,5 14,4 23,8 19,3 13,4 10,8 Uenig 2,7 3 2,3 3,3 3,8 1,7 3,9 1,2 4,1 0,9 2 4,6 8,8 Meget uenig 2,5 4,5 0,6 4,8 2,9 0,7 1,6 6 3,4 1,1 2,4 2,8 3,5 1,3 Ved ikke 2,2 1,4 2,6 5,7 4,3 5,4 15,5 KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 21,8 % af deltagerne er ”meget enig” i udsagnet interesserer dem. (n=1.007)

8 Har deltagerne hørt eller læst om FN’s 17 verdensmål for en bæredygtig udvikling?
Alle Køn Alder Region Indkomst Boligform De globale udfordringer interesserer mig? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65 år+ Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland U. 300 t.kr. t.kr. t.kr. 700 t.kr.+ Ejerbolig Leje, privat Leje, alment Andelsbolig Andet Meget enig 21,8 20,2 23,5 17 23,6 22,6 25,3 27,4 16,6 21,9 18,7 18,9 24,1 15 22,8 29 22,9 19,7 19,5 27,6 22,5 Enig 51,7 51,1 52,2 54,3 50,7 47,4 54,5 53 50,9 46,1 54,7 53,9 48,6 56 53,2 52,8 53,5 46,7 51,2 58,2 42,3 Hverken eller 19 18,6 17,8 19,1 23 15,8 14,3 21,4 21,3 17,6 17,9 18,5 14,4 23,8 19,3 13,4 10,8 Uenig 2,7 3 2,3 3,3 3,8 1,7 3,9 1,2 4,1 0,9 2 4,6 8,8 Meget uenig 2,5 4,5 0,6 4,8 2,9 0,7 1,6 6 3,4 1,1 2,4 2,8 3,5 1,3 Ved ikke 2,2 1,4 2,6 5,7 4,3 5,4 15,5 KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 13,9 % af deltagerne har hørt om FN’s 17 verdensmål – og ved hvad disse mål står for. (n=1.007)

9 I hvilken grad er deltagerne enige eller uenige til udsagnet ”FN’s 17 verdensmål for en bæredygtig udvikling er en vigtig samfundsorden”? Alle Køn Alder Region Indkomst Boligform FNs 17 verdensmål er en vigtig samfundsorden? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65 år+ Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland U. 300 t.kr. t.kr. t.kr. 700 t.kr.+ Ejerbolig Leje, privat Leje, alment Andelsbolig Andet Meget enig 17,4 13 21,8 16,4 18,8 18,6 15,8 23,6 14,8 16,7 12,9 13,7 20,1 11,3 19,2 25,1 17,9 12,5 26,7 Enig 34,8 37,3 32,4 33,9 32,6 31 43,5 36,6 32,9 28,7 38,2 37,4 36,8 36 35,7 37,1 34,1 32,5 36,3 Hverken eller 21,7 24,8 23,9 24 20,8 16,9 16,8 27,3 25,7 22,8 18 26,6 19,6 17,7 26,5 20,4 12,1 17 Uenig 1,5 2 0,9 2,2 0,8 1,6 1 2,3 1,9 2,4 0,6 1,3 0,7 2,6 Meget uenig 1,1 2,1 0,2 1,4 1,7 1,2 0,4 1,8 Ved ikke 23,5 26,1 22,3 23,1 26,3 22,1 19,9 22,5 27 20,6 22,4 18,3 23,7 25,2 16,1 30,9 KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 17,4 % af deltagerne er ”meget enig” i at udsagnet er en vigtig samfundsorden. (n=1.007)

10 Ved du om den boligorganisation, du bor til leje hos, har iværksat initiativer til at sikre en mere bæredygtig udvikling? Spørgsmålet er kun besvaret af de deltagere der bor alment, dvs. 21,6 % af alle deltagerende, hvilket svare til 218 personer. Alle Køn Alder Region Indkomst Boligform Har din boligorganisation iværksat bæredygtige initiativer? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65 år+ Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland U. 300 t.kr. t.kr. t.kr. 700 t.kr.+ Leje, alment Ja 24,2 18,4 29,4 18,8 22,9 30,4 32,6 28,1 25,9 26,5 16,1 21,1 25,6 21,3 30,9 12,8 Nej 36,1 38,6 33,8 42,5 32 34,2 28,2 45,1 35,1 40,3 36,3 33,1 30,2 43,7 50 Ved ikke 39,7 43 36,7 38,8 35,4 39,2 40 29 38,4 43,6 42,6 41,4 48,5 25,4 37,1 KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at ”kun” 24,2 % af deltagerne mener, at deres almene boligorganisation, har iværksat bæredygtige initiativer. (n=218)

11 Hvilke initiativer gør din boligorganisation i forhold til at sikre en mere bæredygtig udvikling?
Spørgsmålet er kun besvaret af de deltagere der bor alment – og som mener, at deres almene bolig-organisation har iværksat bæredygtige initiativer. Nedbrydninger på baggrunds-spørgsmål er undladt til dette spørgsmål, da kun 53 deltagere har besvaret dette. KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 85,3 % af deltagerne nævner, at deres boligorganisation gør en ekstraordinær indsats for at sikre, at affaldet håndteres og sorteres ordentligt. (n=53)

12 Betyder det noget for dig, om den almen boligorganisation, som du bor til leje hos, bidrager til en bæredygtig udvikling? Spørgsmålet er kun besvaret af de deltagere der bor alment, dvs. 21,6 % af alle deltagerende, hvilket svare til 218 personer. Alle Køn Alder Region Indkomst Boligform Betyder det noget om boligorganisationen bidrager til en bæredygtig udvikling? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65 år+ Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland U. 300 t.kr. t.kr. t.kr. 700 t.kr.+ Leje, alment Ja 60,4 52,2 67,8 52,6 62,3 64,2 73,8 73,3 55,1 26,4 55,2 58,3 67,7 60,6 Nej 21,7 25,8 18 25,6 24,1 22,2 4,8 11,8 20 32,8 21,9 37,5 23,7 27,4 18,8 20,7 Ved ikke 17,9 22 14,2 21,8 13,6 21,4 14,9 27,9 12,2 15,9 36,1 21,1 13,4 18,7 KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 60,4 % af deltagerne mener, at det betyder noget, at deres almene boligorganisation, bidrager til en bæredygtige udvikling. (n=218)

13 Hvem har det primære ansvar for at sikre en bæredygtig udvikling i Danmark?
Alle Køn Alder Region Indkomst Boligform Hvem har det primære ansvar for at sikre en bæredygtig udvikling? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65 år+ Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland U. 300 t.kr. t.kr. t.kr. 700 t.kr.+ Ejerbolig Leje, privat Leje, alment Andelsbolig Andet Almindelige mennesker 34,9 34,5 35,2 35,5 33,9 35,8 34 34,2 35 36,2 33,5 33,3 38 35,1 32,9 35,6 31,7 36,7 37,7 Virksomhederne 17,6 17,8 17,5 24 16,4 10,7 16,8 17,4 20,6 15,8 18,7 15,7 18,8 23,8 13,3 16,7 17,9 19 Politikerne 47,5 47,7 47,3 40,5 48,6 47,9 55,3 49 44,4 48 51 43,2 41,1 53,8 47,8 50,4 44,2 49,1 46,5 KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 47,5 % af deltagerne mener, at det primært er politikerne, der har ansvaret for, at sikre en bæredygtig udvikling i Danmark. (n=1.007)

14 I hvilken grad er deltagerne enige eller uenige til udsagnet ”Gennem mine hverdags-handlinger kan jeg bidrage til at beskytte klima og miljø – og sikre en bæredygtig fremtid”? Alle Køn Alder Region Indkomst Boligform Gennem mine hverdags-handlinger kan jeg bidrage til at sikre en bæredygtig udvikling? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65 år+ Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland U. 300 t.kr. t.kr. t.kr. 700 t.kr.+ Ejerbolig Leje, privat Leje, alment Andelsbolig Andet Meget enig 33,6 25,8 41,3 26,4 34 38,5 37,1 33,7 27,9 38,9 31,6 35,4 33,1 28,3 33 43,6 34,9 31,4 32,3 38,4 Enig 45,9 48,4 43,5 47,2 46,1 47 46,9 49,7 38,7 50,8 41,5 42,9 52 47,3 45,3 48,7 43,8 41,7 47,6 35,6 Hverken eller 13,3 16,8 9,7 12,2 14,1 14,3 12,3 13 15,8 15,6 9,8 12,7 15,7 12,6 12,9 9,2 15,3 11,1 17,4 18,3 Uenig 2,3 2,7 1,9 5,8 1,1 0,3 1,3 1,8 3 2 2,2 2,9 4,3 0,7 0,8 5,2 Meget uenig 1,7 1,2 2,8 1,5 0,9 1 3,3 Ved ikke 3,2 3,6 6 2,4 2,1 6,4 1,6 0,6 6,6 7,6 KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 33,6 % af deltagerne er ”meget enig” i udsagnet omkring at de selv kan bidrage til en bæredygtig fremtid. (n=1.007)

15 I hvilken grad er deltagerne enige eller uenige til udsagnet ”At leve bæredygtigt er vigtigt for mig”? Alle Køn Alder Region Indkomst Boligform At leve bæredygtigt er vigtigt for mig? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65 år+ Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland U. 300 t.kr. t.kr. t.kr. 700 t.kr.+ Ejerbolig Leje, privat Leje, alment Andelsbolig Andet Meget enig 17,3 14 20,6 14,8 18,6 18,9 17,2 12,4 21,4 15,1 10,3 18,3 16,2 16,4 23,3 16,5 21,3 14,6 21,7 22,9 Enig 46,7 41,8 51,5 47,3 47 44,3 48,3 49,3 43,3 36,7 49 59,4 45,2 44,4 45,6 45,9 44,1 48,2 57,3 38 Hverken eller 26,5 31,9 21,1 22 25,4 30,1 29,6 32,5 34,1 25,7 19,2 26,2 27,7 27,2 25,3 30 23,4 23,7 19,9 22,6 Uenig 4,2 5,7 2,8 6,4 4,6 3,7 1,5 6,1 3,6 4 4,9 4,3 6 3,8 5,8 1 Meget uenig 2,7 4,8 2,4 1,3 1,6 2,3 4,1 2,9 1,9 3,5 3 3,9 8,8 Ved ikke 2,6 2,5 2 1,7 3,2 3,1 2,2 0,6 7,6 KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 17,3 % af deltagerne er ”meget enig” i, at det er vigtigt for dem at leve bæredygtigt. (n=1.007)

16 Hvornår tænker du bæredygtighed ind i din dagligdag?
Åbne besvarelser til svarkategorien ”Andet” findes på næste side. Alle Køn Alder Region Indkomst Boligform Hvornår tænkes bæredygtighed? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65 år+ Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland U. 300 t.kr. t.kr. t.kr. 700 t.kr.+ Ejerbolig Leje, privat Leje, alment Andelsbolig Andet Når jeg køber mad ind 53 47 58,9 51,1 55,6 51,3 54,5 56,1 56,5 53,4 49,4 45,2 54,1 48,4 53,6 55 52,4 59,7 45 65,4 66,4 Når jeg køber andre forbrugsvarer 31,1 28,3 34 32,7 27,6 33,5 37,3 27,8 31,8 26,2 26,4 28,4 33,6 34,7 32,1 27,5 26,1 49,5 36,7 Når jeg køber ydelser fx rengøring 14,7 14,1 15,3 16,5 13,1 12,1 17,5 14 12,9 11,7 15,8 12,8 14,6 14,8 20,4 37,4 I mit valg af transport 24,4 22,4 36 26,8 20,6 10,2 32,2 18 22 24,2 14,9 29,2 18,7 20,7 19,5 31 28,6 29,7 I mit energiforbrug 62,5 58,2 66,6 67 72,4 62,8 65,3 64,4 57,8 63,1 60,1 58,3 65,6 69 65,1 59,4 58,8 60,8 I mit boligvalg 9,2 10,5 7,9 13,7 6,5 5,1 11,2 8,7 10,1 7,7 5,3 5,9 9,7 11,8 6,9 7,4 Når jeg sortere affald 74,2 68,3 80,1 62,4 72,9 83,9 80,3 71,9 75,3 79,9 71,5 68,8 70 74,4 86,8 79,6 64,5 73,5 60,7 I opdragelsen af mine børn 20,8 20 21,6 17,7 36,6 19,3 24,6 18,1 19,2 16,2 10,7 18,5 29,6 34,2 22,8 I mit valg af arbejdsplads 2,7 3,6 1,8 3,5 3,7 2,8 0,3 2,4 3,4 4,2 3 1,6 2,1 2,5 4,3 1,7 1,5 Når jeg vælger, hvor jeg skal tage på ferie/bo 10 8,1 11,9 6,1 13,5 9,3 12 11,1 9 10,8 10,4 9,9 11,4 8,9 6,6 9,8 15,4 Når jeg investerer min opsparing 7,8 9,5 4,6 7,5 9,1 7,2 5,7 8,2 7,1 10,3 8,3 6,2 Når jeg afgiver min stemme til et politisk valg 45,7 44,1 47,2 39,8 47,9 61,5 51,4 40,5 41,9 43,1 49 45,6 47,3 46,9 46,5 46,6 40,4 61,3 4 4,4 4,8 2 5,8 4,1 4,9 3,3 1,2 5,4 1 KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 74,2 % af deltagerne tænker bæredygtighed ind i deres dagligdag, når de sortere affald. (n=1.007)

17 Hvornår tænker du bæredygtighed ind i din dagligdag?
”ANDET” Andet aldrig Aldrig ALDRIG, med mindre det giver mig en konkret økonomisk fordel her & nu. Så FUCK alt jeres politisk korrekte PIS !!! At jeg ikke har mange børn det gør jeg ikke Hvordan jeg forbruger de ting jeg har købt, og minimerer spild Jeg forsøger at blive så selvforsynende så muligt, jeg køber ofte i genbrugen og køber sjældent nyt Jeg går ikke op i det Jeg tænker ikke bæredygtighed i min hverdag. Jeg tænker ikke i bæredygtighed. Når jeg vasker tøj. Smider ikke madrester ud. Afleverer tøj til genbrug. Bruger regnvand i haven. Handler lokalt i stedet for at køre til de store hyper markeder 40 km. væk. tænker ikke tænker ikke bæredygtigt tænker ikke nærmere over det Tænker ikke over det tænker ikke på det Tænker ikke på det. Tænker slet ikke bæredygtighed Ved at købe ydelser fra grønne, miljø-/klimavenlige virksomheder, der støtter bæredygtighed Ved ikke Øvrige indkøb (energiselskab) KUNDENAVN

18 I hvilken grad er deltagerne enige eller uenige til udsagnet ”Virksomhederne bør gøre en større indsats i fremtiden for at bidrage til en bæredygtig udvikling for miljø og klima”? Alle Køn Alder Region Indkomst Boligform Virksomhederne bør gøre en større indsats i fremtiden for at bidrage til en bæredygtig udvikling? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65 år+ Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland U. 300 t.kr. t.kr. t.kr. 700 t.kr.+ Ejerbolig Leje, privat Leje, alment Andelsbolig Andet Meget enig 37 29,7 44,2 33,9 37,4 40,7 36,3 38,9 34,5 41,4 34,3 31,2 45,1 29,8 34,2 42,1 35,8 38,1 42,4 51,9 Enig 45 49,3 40,8 43,9 42,6 42,8 52,2 43,5 47,8 39,3 48,9 49,2 38,6 52,3 50,5 44,7 48 39,9 42,9 50,1 20,8 Hverken eller 12,8 15,3 10,3 13,6 15 12,6 9,2 12,9 15,1 11,5 10,4 10,6 13 13,2 17 11,3 7,6 10,8 Uenig 0,9 1,7 1,8 0,4 0,8 0,5 1,3 2 0,7 1,1 Meget uenig 0,3 1,2 Ved ikke 3,8 3,3 4,4 6,2 3,7 3,2 1,6 3 3,4 7,1 4,3 1,4 1,5 7,7 16,5 KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 37 % af deltagerne er ”meget enig” i, at virksomhederne bør gøre en større indsats i fremtiden for at bidrage til en bæredygtig udvikling. (n=1.007)

19 I hvilken grad er deltagerne enige eller uenige til udsagnet ”Virksomhedernes sociale ansvarlighed er en vigtig forudsætning for en bæredygtig udvikling af samfundet”? Alle Køn Alder Region Indkomst Boligform Virksomhederne bør gøre en større indsats i fremtiden for at bidrage til en bæredygtig udvikling? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65 år+ Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland U. 300 t.kr. t.kr. t.kr. 700 t.kr.+ Ejerbolig Leje, privat Leje, alment Andelsbolig Andet Meget enig 37 29,7 44,2 33,9 37,4 40,7 36,3 38,9 34,5 41,4 34,3 31,2 45,1 29,8 34,2 42,1 35,8 38,1 42,4 51,9 Enig 45 49,3 40,8 43,9 42,6 42,8 52,2 43,5 47,8 39,3 48,9 49,2 38,6 52,3 50,5 44,7 48 39,9 42,9 50,1 20,8 Hverken eller 12,8 15,3 10,3 13,6 15 12,6 9,2 12,9 15,1 11,5 10,4 10,6 13 13,2 17 11,3 7,6 10,8 Uenig 0,9 1,7 1,8 0,4 0,8 0,5 1,3 2 0,7 1,1 Meget uenig 0,3 1,2 Ved ikke 3,8 3,3 4,4 6,2 3,7 3,2 1,6 3 3,4 7,1 4,3 1,4 1,5 7,7 16,5 KUNDENAVN Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 34,7 % af deltagerne er ”meget enig” i, at virksomhedernes sociale ansvarlighed er en vigtig forudsætning for en bæredygtig udvikling af samfundet. (n=1.007)


Download ppt "Danmarkspanel uge 6 2019."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google