Jan Forsing og Lisa Andersson

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Arbejdspladsudvikling
Trivselsfremme og -vedligeholdelse • Projekt ”Bach – trivsel og vækst” (2003 – 2005) • Resultat og forandringer (2005 – 2006) • Nye tiltag (ultimo 2006.
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Ny kultur-, idræts- og fritidspolitik. Velkommen • ”Verden ligger åben” – Hvor skal vi hen? – Hvad skal vores fælles hovedvej være? – Hvad skal vi række.
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
SYG, STRESSET ELLER BARE PJÆK
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Arbejdsglæde eller sygefravær
Konsensusprocessen.
God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
Fravær og nærvær/v. Conni Lachenmeier Ingeniørforeningen d. 25. november 2008.
VEGA-netværkets årlige seminar
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Det Sociale Kapitel
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Syg, stresset eller bare pjæk? Danske Risikorådgiveres konference den 23. april 2009 Afdelingschef Mikala Kreiser, KL.
Befordring af småbørn og skoleelever. Mødets indhold Velkomst Om formalia Gennemgang af kontrakten Erfaringer og samarbejde Dialog med forældre. Erfaringer.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Januar 2011 Trivselsmøder.
Håndtering af Sygefravær
Hvad skal vi tænke igennem og beslutte ? Strategi for Højbjerg Badmintonklub frem mod 2010 Opgave.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Nedbringelse af sygefraværet - et fælles projekt.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Organisering Som vi plejer…… eller????.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Fakta-slidesDialog og øvelser Næste skridt og lavthængende frugter Pluk slides på de kommende sider…
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Regionshospitalet Randers/Grenaa Det er ok at være syg – og ok at ledelsen forholder sig til det Oplæg ved personalechef Mette H. Dehlendorff, november.
NÆRVÆR i arbejdet. Nærvær i arbejdet Region Midt og Region Hovedstaden 18 arbejdspladser og 2000 medarbejdere  8 somatiske afdelinger  3 psykiatriske.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Antal besvarelser: 52.
3-timersmødet 2017.
Mere MOST - mindre fravær
3-timersmødet 2017.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
3-timersmødet 2018.
Aalborg Fodbolddommerklub
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Jan Forsing og Lisa Andersson Retten i Hillerød Jan Forsing og Lisa Andersson

Fakta om Retten i Hillerød

Arbejdet med trivsel Vi vil gøre noget Vi vil dokumentere og måle resultatet/ effekten

Paradokser i trivslen Sygefravær Ressourcer Arbejdsgange

Landets højeste sygefravær Landets højeste trivsel Paradoks 1 Landets højeste sygefravær Landets højeste trivsel

Paradoks 2 Ubalance i ressourcerne Ressourcer Opgaver Ressourcer Fysiske rammer

Paradoks 3 Ubalance i arbejdsgangene Ressourcer contra arbejdsgange Arbejdsgange contra systemer (it)

Hvad har vi gjort? Fokusområde i handlingsplan (1 af 4 fokusområder) Trivselsudvalg Temadage og arrangementer for alle medarbejdere Personalegoder Fysiske rammer Psykiske rammer Rekruttering og modtagelse Fokus på sygefravær og pauser Minitrivselsundersøgelser og opfølgning i hver afdeling

Hvad har vi målt? Temadage Flytteproces Minitrivselsundersøgelser Sygefravær

Fokusområde i handlingsplan for 2007 og 2008 ”Sikre trivsel og tryghed for den enkelte medarbejder Enhver større organisationsomlægning bryder med den kendte måde at gøre tingene på. Det gælder arbejdsopgaver, arbejdsrutiner, den enkelte medarbejders faglige tryghed mv. – med risiko for en negativ trivsel på arbejdspladsen. En vellykket implementering af reformen vil derfor nøje afhænge af trivslen og trygheden på arbejdspladsen.”

Trivselsudvalg Udvalg nedsat under SU – Alle afdelinger og personalegrupper repræsenteret Formål: Sætte fokus på trivsel og komme med forslag til konkrete initiativer til forbedring af trivslen ”Praktiske grise”

Temadage 2007 (Afdelingerne) Handlingsplan Motionseftermiddag Trivselsbud Sundhedsevent Temadag i Zoo Domstolsstyrelsens indlæg om nye sagsbehandlings-systemer En dag som vikinger 2008 (Trivselsudvalget) Indholdsreformen Flytningen ”Det gode arbejdsliv” Status og fremtid Styrker og mål Fra fokus på social integration og bløde værdier i 2007 til mere faglige emner i 2008

Hvordan har tilfredsheden været med temadagene? Vi måler tilfredsheden med 5-6 spørgsmål Hvor tilfreds er du med valget af …(emnet)…………. som tema? Hvor tilfreds er du med det faglige udbytte? Hvor tilfreds er du med den praktiske afvikling af temadagen? Hvor tilfreds er du med temadagen som helhed? Hvor tilfreds er du med varigheden af temadagen?

Tilfredshedsmåling af sidste temadag

Tilfredshedsmåling af sidste temadag

Andre arrangementer Stress-seminar Sundhedsevent Det gode arbejdsliv Sommerudflugt

Personalegoder Afstemning om personalegoder i 2007 (afstemning i 2008 udskudt til 2009 pga. flytning og økonomi) Kaffe Fredagsmorgenbrød Massage (½ brugerbetaling) Frugt Frokostordning (fuld brugerbetaling) Tilskud til diverse arrangementer

Fysiske rammer Ny retsbygning med plads til alle Fokus på udstyr og inventar (balance mellem behov og økonomi) Gåture og trappemotionsplan Ergoterapeut - besøg

Hvordan gik det med flytningen? Gennemført tilfredshedsundersøgelse Minimalt fagligt efterslæb

Tilfredshedsundersøgelse af flytningen Procent Tilfredshed

”Psykiske rammer” Fokus på trivsel i alle beslutninger 10 trivselsbud Værdi- og visionsseminar (Januar 2009)

10 trivselsbud - til fremme af trivsel og tryghed Respekt Vi respekterer hinanden – både som kolleger og som personer Omsorg Vi husker at vise forståelse og omsorg for hinanden Rummelighed Vi giver plads til hinanden Engagement Vi engagerer os i vores arbejdsplads – både fagligt og socialt Nærvær Vores arbejdsplads er et sted, hvor vi viser nærvær og smiler til hinanden Dialog Vi taler med hinanden og ikke om hinanden Team Sammen er vi et team – vi løfter i flok Hjælpsomhed Vi hjælper, støtter og opmuntrer hinanden Idéer Idéer er altid velkomne, og vi husker at ytre os, inden der træffes en beslutning Kvalitet Vi værner om kvaliteten af sagsbehandlingen og sørger for at få sagerne hurtigt ekspederet

Rekruttering og modtagelse Mange ansættelsesrunder og stor personaleomsætning siden reformen Høj træfsikkerhed Værdiorienteret samtale ”Velkomstpakke” (Arbejder vi på)

Politikker for sygefravær og pauser Trivsels- og sygefraværspolitik Pausepolitik

Udviklingen i sygefraværet fra 2007 og 2008

Minitrivselsundersøgelse Interne trivselsundersøgelser flere gange årligt. 1. Hvor godt trives du socialt på arbejdspladsen? 2. Hvor godt trives du fagligt på arbejdspladsen? 3. Hvor godt synes du, at ledergruppen har bidraget med at sikre trivsel og tryghed på arbejdspladsen? 4. Hvor godt synes du, at dine kolleger har bidraget med at sikre trivsel og tryghed på arbejdspladsen? 5. Hvor godt har en række tiltag bidraget til at sikre trivsel og tryghed på arbejdspladsen? F.eks. Temadage, fredagsbrød, massage, frugt, o.a. Administrationschef og Byretspræsident følger efter hver undersøgelse op på resultatet ved rundtur i alle afdelinger.

Minitrivselsundersøgelse