Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Velkommen til MED- uddannelsen del 3. Præsentation af underviser og deltagere.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Velkommen tilbage fra ferie. Dagsorden: Kl → Motion Kl → Bad + omklædning Kl → Færdiggøre immunforsvaret i meebook Kl
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
FAST TRACK HVAD ER DET? Program Med venlig hilsen 3F Horsens & Omegn
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Børnebakkens Indsatser
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
Trivselsundersøgelse 2017
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Halvårsmøde om arbejdsmiljøarbejdet
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
BADMINTON.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Fyraftensmøde 31 januar 2018 En ny måde at afrapportere på.
KIGO og kommunernes opgaver
Sådan bruger du præsentationen
Børne- og undervisningsudvalget den
Ledelsesevaluering.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Interne survey som ledelsesværktøj
Dialogspil om lærerarbejdsliv
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Arbejdsmiljø-indsatser i BUF
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Institut/afdelingssparring på AAU afdelings/institutnavn
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Sundhed i Aabenraa Kommune
Præsentationens transcript:

Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019 Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk

Velkommen til Halvårsmøde Forår 2019 85% har svaret Tak for det! Trivslen stiger, men… TU’19 Et vigtigt redskab for BUF, HovedMED og arbejds-pladserne Fra rapport til handling

LokalMED/trios fremadrettede arbejde med TU19 Formål med mødet LokalMED/trios fremadrettede arbejde med TU19 Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk

Program: Hovedresultater fra TU19 Fra rapport til handling Refleksion ved bordene Pause Workshops Mobning, chikane og diskriminerende handlinger Her går det godt – hvordan holder vi fast i den gode udvikling? Uro ved organisationsændringer Følelsesmæssige belastninger Afslutning

ARBEJDSPLADSVURDERING – PRIORITERET HANDLINGSPLAN Arbejdssted/afdeling: Dato: Overordnet ansvarlig(e): Tilstede: Referent: Emner Beslutninger Handlinger Startdato Slutdato Statusdato Økonomi/ Ressource Ansvarlig Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk

Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk Til egne noter Er der noget I skal zoome ind på? Hvilke tanker vækker oplæggene i forhold til jeres: Rammer APV-handleplan Planlægning Har I brug for support – hvilken? Hvem skal gøre hvad hvornår? - Lokal-MED - Trio - Kollegaer Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk

Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk Årshjul Budget APV-handleplan Arbejdsulykker Sygefravær Trivselsundersøgelse Kompetenceudvikling for LokalMED Arbejdsmiljørundering Budget APV-handleplan Arbejdsulykker Sygefravær Miljøtjek – affalds- sortering Retningslinjer Er der andre temaer der skal i hjulet? Skal I have support? Ligger temaerne rigtigt? 4de kvartal 1ste kvartal Er der temaer som skal ud til Trio/ personalet? Hvordan skal det kommunikeres ud? 3die kvartal 2det kvartal Budget APV-handleplan Arbejdsulykker Sygefravær Miljøtjek APB – kemi- lokalet, faglokaler, depoter, køkken Beredskab Budget APV-handleplan Arbejdsulykker Sygefravær Arbejdsmiljødrøftelse Intro til nye med- arbejdere Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk

Oversigt over opgaver – før, under og efter trivselsundersøgelsen   Organisering Kommunikation Involvering Praktik Før Under Efter

Slides og andet materiale kan du finde her https://medarbejder.kk.dk/arbejdsmiljoe-og-med-i-buf Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk

Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk En lille opvarmning På baggrund denne lille intro: Hvad er det vigtigste for jer at få talt om i dag? Og hvorfor? Er der andre temaer I skal have talt om? Hvad skal I have med hjem til jeres LokalMED/trio/kolleger? Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk

Trivselsundersøgelsen 2019 / Conni Lachenmeier Halvårsmøde maj 2019

Fra rapport til handling Hvorfor laver vi trivselsundersøgelser? - Vigtigt bidrage til at forbedre trivsel og arbejdsmiljø - Bidrag til udvikling af arbejdsfællesskaber Processen er godt i gang… I dag: Input til opfølgningsprocessen

Hvor er vi i dag mht. TU19              Trivselsrapporterne er kommet og læst af alle! Trio og LokalMED er i gang med opfølgning, og at                 - vurdere og evt indhente mere viden            - identificere og prioritere            - dialog med personalet            - på vej med ny handleplan 

Input til dialogen med kollegerne Hvor har vi udviklet os positivt/negativt siden 2017 Udvælg de dele af resultaterne, som I anser for særligt vigtige og nyttige at arbejde videre med Giv en status på arbejdet med TU17 og kobling til andre indsatser            Inspiration og værktøjer  amk.kk.dk

Den gode proces med kollegerne Forberedelse -  Afklar hvad ønsker I (trio) fokus på? Fremlæggelse - hvem og hvordan? Dialogen – grupper og plenum Opsamling på dialog - hvordan - flipover eller? Tidsplan: hvad er næste skridt?

Hvad er en god handleplan? Husk at formidle til kolleger Udvælg realistiske handlinger – hellere for små end for store Hvem der gør hvad og hvornår; fx sikre at evt arbejdsgruppe arbejder videre Overvej indsats i forhold til udbytte Aftal løbende opfølgning og kommunikation til medarbejderne

ARBEJDSPLADSVURDERING – PRIORITERET HANDLINGSPLAN Arbejdssted/afdeling: Dato: Overordnet ansvarlig(e): Tilstede: Referent: Emner Beslutninger Handlinger Startdato Slutdato Statusdato Økonomi/ Ressource Ansvarlig 18 18

Særlige udfordringer Når der er ”knas” i samarbejdet mellem medarbejder(e) og leder Når resultaterne er lave Nul tolerance spørgsmål

Når resultaterne er lave Lave resultater kan virke både paralyserende og demotiverende – især hvis de er overraskende Skab et nuanceret billede; fx Hvor er det? Hvad gør at det ikke er på 0? Hvad skal der til for at komme 1 højere op? Hent hjælp eller sparring  amk.kk.dk

Når der er ”knas” i samarbejdet mellem medarbejder(e) og leder - Vigtigt at have en undersøgende og anerkendende dialog  - Fokus på konkrete eksempler - Dialogen indebærer ikke, at man skal være enige - Vigtigt at få hinandens perspektiver  Overvej grundigt om I skal have en konsulent udefra    Hotline tlf. nr. 33 66 57 66

Nul-tolerence spørgsmål Hav respekt for anonymiteten Send signal om, at det enkelte "offer" eller vidne kan gå        til TR, AMR eller leder Tjek om der er kendskab til procedurer Drøft definitioner og holdninger Brug eventuelt konsulenthjælp  amk.kk.dk

Gå-hjem-møder om krænkende adfærd hos AMK For LokalMED og Trio: Onsdag d. 15. maj kl. 09.00-12.00 Onsdag d.19. juni kl. 12.30-16.00 For ledere: Tirsdag d. 4. juni kl. 08.30-12.00

LokalMED eller Trio? LokalMED tager sig af det der vedrører HELE arbejdspladsen  strategisk fokus, APV, arbejdsmiljødrøftelse Trioer tager sig af planlægning og opsamling i den enkelte gruppe/afdeling/institution  planlægning af proces, dialogmøder, handleplaner

Dialog ved bordene Hvad skal vi være opmærksomme på i vores opfølgning på TU19? Hvordan følger man bedst op på et dialogmøde? Hvad skal LokalMED gøre og hvad skal Trio gøre?

PAUSE 15 minutter! OBS! Efter pausen skal du gå til workshop i et af de fire hjørner i salen 1. De svære spørgsmål - krænkende adfærd 2. Her går det godt- hvordan holder vi fast i den gode udvikling? 3. Uro ved organisationsforandringer 4. Følelsesmæssige belastninger

Tilbage til bordene… Hvad er de vigtigste pointer I tager med hjem? Hvad er planen i forhold til LokalMED Trio Kolleger

Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk Kontakt medsekretariat@buf.kk.dk Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk 28

Tak for i dag Husk feedback inden du går - tak Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk 29