Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019 Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk
Velkommen til Halvårsmøde Forår 2019 85% har svaret Tak for det! Trivslen stiger, men… TU’19 Et vigtigt redskab for BUF, HovedMED og arbejds-pladserne Fra rapport til handling
LokalMED/trios fremadrettede arbejde med TU19 Formål med mødet LokalMED/trios fremadrettede arbejde med TU19 Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk
Program: Hovedresultater fra TU19 Fra rapport til handling Refleksion ved bordene Pause Workshops Mobning, chikane og diskriminerende handlinger Her går det godt – hvordan holder vi fast i den gode udvikling? Uro ved organisationsændringer Følelsesmæssige belastninger Afslutning
ARBEJDSPLADSVURDERING – PRIORITERET HANDLINGSPLAN Arbejdssted/afdeling: Dato: Overordnet ansvarlig(e): Tilstede: Referent: Emner Beslutninger Handlinger Startdato Slutdato Statusdato Økonomi/ Ressource Ansvarlig Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk
Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk Til egne noter Er der noget I skal zoome ind på? Hvilke tanker vækker oplæggene i forhold til jeres: Rammer APV-handleplan Planlægning Har I brug for support – hvilken? Hvem skal gøre hvad hvornår? - Lokal-MED - Trio - Kollegaer Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk
Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk Årshjul Budget APV-handleplan Arbejdsulykker Sygefravær Trivselsundersøgelse Kompetenceudvikling for LokalMED Arbejdsmiljørundering Budget APV-handleplan Arbejdsulykker Sygefravær Miljøtjek – affalds- sortering Retningslinjer Er der andre temaer der skal i hjulet? Skal I have support? Ligger temaerne rigtigt? 4de kvartal 1ste kvartal Er der temaer som skal ud til Trio/ personalet? Hvordan skal det kommunikeres ud? 3die kvartal 2det kvartal Budget APV-handleplan Arbejdsulykker Sygefravær Miljøtjek APB – kemi- lokalet, faglokaler, depoter, køkken Beredskab Budget APV-handleplan Arbejdsulykker Sygefravær Arbejdsmiljødrøftelse Intro til nye med- arbejdere Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk
Oversigt over opgaver – før, under og efter trivselsundersøgelsen Organisering Kommunikation Involvering Praktik Før Under Efter
Slides og andet materiale kan du finde her https://medarbejder.kk.dk/arbejdsmiljoe-og-med-i-buf Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk
Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk En lille opvarmning På baggrund denne lille intro: Hvad er det vigtigste for jer at få talt om i dag? Og hvorfor? Er der andre temaer I skal have talt om? Hvad skal I have med hjem til jeres LokalMED/trio/kolleger? Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk
Trivselsundersøgelsen 2019 / Conni Lachenmeier Halvårsmøde maj 2019
Fra rapport til handling Hvorfor laver vi trivselsundersøgelser? - Vigtigt bidrage til at forbedre trivsel og arbejdsmiljø - Bidrag til udvikling af arbejdsfællesskaber Processen er godt i gang… I dag: Input til opfølgningsprocessen
Hvor er vi i dag mht. TU19 Trivselsrapporterne er kommet og læst af alle! Trio og LokalMED er i gang med opfølgning, og at - vurdere og evt indhente mere viden - identificere og prioritere - dialog med personalet - på vej med ny handleplan
Input til dialogen med kollegerne Hvor har vi udviklet os positivt/negativt siden 2017 Udvælg de dele af resultaterne, som I anser for særligt vigtige og nyttige at arbejde videre med Giv en status på arbejdet med TU17 og kobling til andre indsatser Inspiration og værktøjer amk.kk.dk
Den gode proces med kollegerne Forberedelse - Afklar hvad ønsker I (trio) fokus på? Fremlæggelse - hvem og hvordan? Dialogen – grupper og plenum Opsamling på dialog - hvordan - flipover eller? Tidsplan: hvad er næste skridt?
Hvad er en god handleplan? Husk at formidle til kolleger Udvælg realistiske handlinger – hellere for små end for store Hvem der gør hvad og hvornår; fx sikre at evt arbejdsgruppe arbejder videre Overvej indsats i forhold til udbytte Aftal løbende opfølgning og kommunikation til medarbejderne
ARBEJDSPLADSVURDERING – PRIORITERET HANDLINGSPLAN Arbejdssted/afdeling: Dato: Overordnet ansvarlig(e): Tilstede: Referent: Emner Beslutninger Handlinger Startdato Slutdato Statusdato Økonomi/ Ressource Ansvarlig 18 18
Særlige udfordringer Når der er ”knas” i samarbejdet mellem medarbejder(e) og leder Når resultaterne er lave Nul tolerance spørgsmål
Når resultaterne er lave Lave resultater kan virke både paralyserende og demotiverende – især hvis de er overraskende Skab et nuanceret billede; fx Hvor er det? Hvad gør at det ikke er på 0? Hvad skal der til for at komme 1 højere op? Hent hjælp eller sparring amk.kk.dk
Når der er ”knas” i samarbejdet mellem medarbejder(e) og leder - Vigtigt at have en undersøgende og anerkendende dialog - Fokus på konkrete eksempler - Dialogen indebærer ikke, at man skal være enige - Vigtigt at få hinandens perspektiver Overvej grundigt om I skal have en konsulent udefra Hotline tlf. nr. 33 66 57 66
Nul-tolerence spørgsmål Hav respekt for anonymiteten Send signal om, at det enkelte "offer" eller vidne kan gå til TR, AMR eller leder Tjek om der er kendskab til procedurer Drøft definitioner og holdninger Brug eventuelt konsulenthjælp amk.kk.dk
Gå-hjem-møder om krænkende adfærd hos AMK For LokalMED og Trio: Onsdag d. 15. maj kl. 09.00-12.00 Onsdag d.19. juni kl. 12.30-16.00 For ledere: Tirsdag d. 4. juni kl. 08.30-12.00
LokalMED eller Trio? LokalMED tager sig af det der vedrører HELE arbejdspladsen strategisk fokus, APV, arbejdsmiljødrøftelse Trioer tager sig af planlægning og opsamling i den enkelte gruppe/afdeling/institution planlægning af proces, dialogmøder, handleplaner
Dialog ved bordene Hvad skal vi være opmærksomme på i vores opfølgning på TU19? Hvordan følger man bedst op på et dialogmøde? Hvad skal LokalMED gøre og hvad skal Trio gøre?
PAUSE 15 minutter! OBS! Efter pausen skal du gå til workshop i et af de fire hjørner i salen 1. De svære spørgsmål - krænkende adfærd 2. Her går det godt- hvordan holder vi fast i den gode udvikling? 3. Uro ved organisationsforandringer 4. Følelsesmæssige belastninger
Tilbage til bordene… Hvad er de vigtigste pointer I tager med hjem? Hvad er planen i forhold til LokalMED Trio Kolleger
Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk Kontakt medsekretariat@buf.kk.dk Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk 28
Tak for i dag Husk feedback inden du går - tak Halvårsmøde maj 2019 Medskretariat@buf.kk.dk 29