Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Graviditetsomsorgen i Danmark
Social kapital – rig på relationer
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
Nyt ansvar.
Udviklingsplaner Sønderborg
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Projektlederens rolle(r)
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Procesværktøjer.
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Vejlederens kommunikation
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Den kommunale ledelses håndtering
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
VirksomhedsnetværkCabi
Indre By / Østerbro LokalMED
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
SUF - gevinstrealisering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
”BrunT Papir” - workshop

TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Hvordan får jeg indflydelse?
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Værktøj: Det dobbelte bogholderi
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen Vi forebygger stress sammen OBS tovholdergruppe: ”Forandringer og stress” indeholder flere processer rettet mod forskellige niveauer i organisationen. Denne proces er tiltænkt ledelsen og er altså rettet mod en ledelsesgruppe, der kan bruge processen til at tage deres del af ansvaret for stressforebyggelse ifm. med en forandringsproces. Specifikt handler processen om involvering og kommunikation.

Proces Oplæg: Hvad er stress og kilder til stress ved forandringer Oplæg: Roller og ansvar i stressforebyggelsen og introduktion til Involveringstrappen Fælles diskussion: Involveringstrappen

Hvad er stress? Kortvarig stress betegner en tilstand, hvor vi mobiliserer ekstra kræfter i en kravsituation Stress kan forstås både fysiologisk, psykologisk og socialt – og både fysiologiske, psykologiske og sociale stressorer kan få os til at opleve stress Stress som begreb har udviklet sig siden 30’erne og frem til i dag

Hvad er stress? Hør Pia Ryom fortælle om stressbegrebet og den fysiologiske, psykologiske og sociale stress https://www.youtube.com/watch?v=oCbQOiV4078&feature=youtu.be

Kilder til stress ved forandringer Traditionelle: Ændringer i arbejdsgange, usikkerhed på egne kvalifikationer, forandring opleves som synonym med nedskæring. Relationelle: Nye krav kan føre til usikkerheder, som kan føre til konflikter i arbejdsgruppen, rolleuklarhed kan skabe konflikter og borgere/ brugere/patienter kan opleves krævende, fordi de ikke forstår (grunden til) forandringen. Moderne: Balancen mellem arbejde og fritid, oplevelsen af at være tankemæssigt på arbejde hele tiden, højere grad af selvledelse.

Hvem skal gøre hvad? Alle niveauer i organisationen har et ansvar for at forebygge stress i forbindelse med en forandringsproces Arbejdsmiljøorganisationen/MED har fx det overordnede ansvar for, at der tages hånd om det psykiske arbejdsmiljø før, under og efter forandringerne Den enkelte arbejdsgruppe/team/afdeling har fx ansvar for at diskutere mulighederne i forandringen, hjælpe hinanden med at forvente det bedste og rejse de spørgsmål, der bekymrer Individet har fx ansvar for at være nysgerrig og åben og undgå en for kraftig trusselsvurdering

Hvem skal gøre hvad? Ledelsen har ansvaret for at: Planlægge forandringerne Fortælle om forandringsvisionen: Hvorfor er det vigtigt at lave forandringer og hvad vil vi opnå? Være lyttende og åbne og have tillid til, at medarbejdernes eventuelle bekymring retter sig mod løsningen af kerneopgaven Sørge for at informere i rette mængder på det rette tidspunkt Sørge for, at medarbejderne får indflydelse, hvor det er muligt …men hvordan?

Introduktion til Involveringstrappen Involveringstrappen er en model, der hjælper os med at sikre: Den rette information på rette tidspunkt Den rette grad af involvering på rette tidspunkt Den rette grad af salg af visionen for forandringen på rette tidspunkt På den måde skulle det gerne blive nemmere at leve op til vores ansvar for at agere stressforebyggende i den kommende forandringsproces.

Niveauer af involvering Involveringstrappen skelner imellem fem forskellige niveauer af involvering: Fortæl – når en beslutningen allerede er truffet Sælg – når løsningen er fastlagt, men der kan åbnes op for spørgsmål Test – når I vil præsentere et forslag til en løsning, der kan kvalificeres med input og gode idéer Konsultér – når der kun er vedtaget overordnede idéer, og I ønsker flere input til design af løsningen, så den bliver bedre og ejerskabet større Samskab – når processen er helt åben og løsninger og beslutninger skal udvikles i fællesskab

Involveringstrappen OBS tovholdergruppe: Præsentér, at idéen er, at modellen giver en overblik over, hvilke kommunikationskanaler, der passer til hvert niveau af involvering Bed derefter deltagerne skrive trinene/niveauerne op på papkort/A4 ark og hæng dem op på en tavle eller en væg. Det kan være fint, at deltagerne på den måde er med til at ”lave” modellen selv, men I kan selvfølgelig også sørge for, at trinene i modellen hænger klar på forhånd, hvis I har det bedre med det.

Fælles diskussion I hvilken grad er forandringen til diskussion helt overordnet? Kan præmissen for den ændres eller ligger den fast? Skriv den overordnede forandring på en post-it og placér den på et passende trin. Kortlæg alle aktiviteter i forandringen, hvor der er planlagt kommunikation til eller involvering af de berørte: møder, workshops, stormøder, mails, udmeldinger… Skriv hver aktivitet på en post-it.

Fælles diskussion Vurdér hver enkelt aktivitets niveau på involveringstrappen og placér hver post-it herefter Selvom en forandring overordnet ligger på et niveau, kan der fx være andre muligheder for at påvirke, hvordan løsningen skal udmøntes i den enkelte afdeling. Enkelte aktiviteter kan derfor godt befinde sig et andet sted på trappen

Fælles diskussion Er der aktiviteter, hvor vi skal ændre vores kommunikationsform? Er der nogle steder, hvor vi kan skabe en højere grad af involvering? Er der noget, vi mangler at kommunikere? Har vi styr på vores aftaler?

Vi forebygger stress sammen Tak for i dag! Vi forebygger stress sammen