Omsorgskultur i daginstitutioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Assens Kommune 16. November 2012
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Fra integration til inklusion
Forældre fremmer fællesskabet
Forældremøde X årgang.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Måltidet – lyst og fællesskab
Inklusion i Børneinstitution Højme
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Velkommen til pædagogisk dag!
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Lærerprofessionen.
Pædagogisk forår i København
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Inklusion og inkluderende processer
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
 Høj faglighed (pædagogisk kvalitet)  Ledelse  Organisering/mindre børnegrupper  Fra værested til lærested  Leg  Forældreinddragelse/fremtidens familieliv.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Velkommen til Skolen ved Sundet
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Læring gennem registrering og indberetning
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.
Inklusion i Skæring Dagtilbud
Implementering af PALS
Den pædagogiske læreplan
Mere MOST - mindre fravær
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Omsorgskultur i daginstitutioner Søren Smidt UCC sm@ucc.dk

Omsorgskultur Begreb som hidtil har været brugt i plejesektoren i relation til brugere Alle arbejdspladser har en omsorgskultur, som udgøres af den praksis, der udfolder sig mellem medarbejderne. Omsorgskultur har tendens til at fremstå som naturlig, selv om man godt kan have andre erfaringer – eks. ledelseskift

Omsorgskultur Man kan afdække et sæt af normer, værdier og traditionerne i omgangen med hinanden Tese: man kan undersøge, reflektere over og herfra vælge sin omsorgskultur

Omsorgskulturens kerne Fokus på fagligheden Fokus på den faglige opgave Pædagogisk udvikling som omdrejningspunkt Vægtning af forholdet mellem det personlige og det faglige

Ledelsens betydning Lederen/ledelsen har en central position i forhold til omsorgskulturen – en stigende professionalisering, men også en rollemodel

Ledelse Udfolder omsorgskulturen i sin praksis: Kan man altid afbryde hende på kontoret Ferieafholdelse og arbejdsplaner Administrator eller pædagogisk udvikler ? Hvordan inddrages medarbejderne? Trioens placering og betydning

Forvaltningens blik på det pædagogiske arbejde Mere fokus på kvalitet: hvad får vi for pengene? Større sammenhæng mellem mål og praksis Mangfoldighed - gejst De seks pejlemærker: Sociale relationer, inklusion og fællesskab, sprogindsatsen, sammenhæng og overgange, forældresamarbejde, refleksion og metodisk systematik

Pædagogisk arbejde som lønarbejde Opdragelsesarbejde er i dag lønarbejde Pædagogisk arbejde bevæger sig i en modsætning mellem: det nødvendige engagement i arbejdet og den nødvendige hensyn til at beskytte sig selv og sin egen arbejdskraft

Pædagogisk arbejde Arbejdsgenstanden er børnenes subjektivitet – deres læring og udvikling Arbejdsredskabet er pædagogens personlighed Der er derfor en et link ind i det personlige liv i pædagogisk arbejde I det pædagogiske arbejde er det umuligt og heller ikke ønskeligt at udgrænse det personlige

Pædagogisk arbejde Kompliceret at trække linjerne mellem det private- det personlige og det faglige Ikke nogen entydig skillelinje – kræver refleksion og opmærksomhed

Pædagogisk omsorgskultur Kan den nødvendige omsorg for børnene - eksempelvis hensynet til det sårbare barn – kan farve omsorgskulturen mellem kolleger? Eksempel: om at være alene på stuen 1) Har det ikke været hårdt at være alene? Er du ikke udmattet? 2) Hvordan er det gået?

Pædagogisk omsorgskultur Omtale af forældre mellem faglighed og bekræftelse Eksempel: ”Der findes ingen afstemninger i forældrebestyrelser”

Omsorgens dilemmaer Omsorg for én det er synd for – kan være definerende og ikke åben Omsorg er også praksis – når man opfodrer en kollega til at gå hjem og lægge sig syg, så må det forventes at det også gælder i den omvendte situation

Tidsdiskussionen Det pædagogiske arbejde er tidspresset? Hvordan tales om tid og tidpres? Er det tilstrækkelig omsorg at bekræfte hinanden i tidspressets eksistens? Man kan supplere med et mere fagligt og indholdsmæssigt fokus

Fagligt perspektiv Underkendelse tager tid Anerkendelse giver tid

Konkrete tidsanalyser I stedet for at tale om det der ikke er tid til, så kunne man også tale om, hvad vi vil bruge den tid vi har til Hvad bruger vi tiden til? Hvad er der aktuelt brug for at vi bruger den til? Hvad giver mening at bruge den til? Er mere undersøgende, handleanvisende og pegende fremad

Professionalisme Professionalisme er at sikre at det faglige er omdrejningspunktet Er det faglige i fokus i de indbyrdes relationer? Forudsætning er et fælles forankret pædagogisk projekt i institutionen?

Perspektiv Man må undersøge omsorgskulturen i institutionen: På hvilken måde yder vi omsorg for hinanden? Hvordan forholder vi os til skismaet mellem det private/person/faglige i vores institution? Er det faglige udgangspunkt tilstrækkeligt robust til også at udfylde de personlige og omsorgsaspekter i relationerne mellem medarbejderne