VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Præsentation af materialer på personalemøde
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Præsentation af materialer på personalemøde
Vejlederens kommunikation
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Velkommen tilbage modige opdagelsesrejsende! Troværdige observationer fra xx modige opdagelsesrejsende ved hjemkomsten fra fem dage på [arbejdspladsens.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
TEMA 3 Problemløsning: Lav en prototype
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
3-timersmødet 2017.
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 47 & 12.

TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 47 & 12.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
projekt eller lignende
Ordbank på Islandsk og dansk – Årstider/efterår (træ)
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Øvelser til DREAM fasen
Åbent hus Skolens navn Dato.
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
3-timersmødet 2017.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
FN’s Verdensmål som konkurrenceparameter: Guide til interaktivt spil
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
FORBERED KLASSEN TIL DAGEN GØR JER KLAR TIL CAMPUS+
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018

Engineering Day 2018

Engineering Day 2018 Hvad er engineering? Obs. Du kan først afspille videoen, når du kører præsentationen som et slideshow. Bemærk at dette slide har brug for et par sekunder til at ”indlæse” videoen i slideshowet, inden du får mulighed for at klikke på pilen i midten af billedet (pilen skal nok dukke op ). Klik så på pilen og afspil video med lyd og gerne på fuld skærm. Afspil videoen ”Hvad er Engineering?” med lyd og på fuld skærm. Find den også på www.engineeringday.dk.

Program for Engineering Day Introduktion Forstå udfordringen Undersøge Få ideer Konkretisere Konstruere og Forbedre Præsentere Engineeringmodellen

Engineering Day 2018 Grupper og rammer Grupper Alle grupper skal gennem alle delprocesser I får besked, når det er tid til at arbejde med en ny delproces. Skriv grupperne ind i tabellen – ret selv så der er flere rækker eller kolonner.

Design et hus der ikke kan drukne (20 minutter) Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne (20 minutter) FN’s verdensmål nr. 11: BÆREDYGTIGE BYER OG LOKAL-SAMFUND Vi skal gøre byer, lokalsamfund og bosættelser inklude-rende, sikre, robuste og bæredygtige.

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Obs. Du kan først afspille videoen, når du kører præsentationen som et slideshow. Bemærk at dette slide har brug for et par sekunder til at ”indlæse” videoen i slideshowet, inden du får mulighed for at klikke på pilen i midten af billedet (pilen skal nok dukke op ). Klik så på pilen og afspil video med lyd og gerne på fuld skærm. Afspil inspirationsvideoen med lyd og på fuld skærm. Find den også på www.engineeringday.dk.

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Hvis dine elever har læst artiklen ”Spådom forværret: Så meget stiger havet” fra Videnskab.dk, så bed grupperne om at have den i tankerne, når de arbejder videre. Find artiklen på https://videnskab.dk/naturvidenskab/spaadom-forvaerret-saa-meget-stiger-havet

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Tal sammen i grupperne og hjælp hinanden med at forstå udfordringen Skriv ned på metodekortet Brug evt. metodekortet PROBLEMSKITSE, som kan hjælpe eleverne med at forstå udfordringen. Du kan printe dette metodekort til hver gruppe, så har de har et ark at skrive ned på. Find det på https://astra.dk/engineering/proces

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Fælles opsamling i klassen Hvordan skal vi forstå udfordringen? Hvad er problemet? Hvem er det et problem for? Hvilke krav er der til løsningen?

Design et hus der ikke kan drukne (80 minutter) Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne (80 minutter) I skal undersøge og vurdere egenskaber ved materialer, som repræsenterer byggematerialer, der i praksis bliver brugt til at bygge huse, der kan modstå oversvømmelser. I skal undersøge materialernes Brudstyrke Sugeevne

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne I får et sæt undersøgelsesark per gruppe Vær omhyggelige når I skærer materialerne ud – de skal måle 15x2 centimeter Timeout undervejs og fælles opsamling til sidst I skal dele jeres resultater til sidst Gennemgå undersøgelsesarket med eleverne. Hvis grupperne arbejder sammen to og to, så husk dem på at dele

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Skriv brudstyrke målt i gram for hver af de materialer I har undersøgt Ispind Pap Flamingo Hushold- ningsfilm Sølvpapir Ler Strå Brug evt. tabellen her til at samle resultaterne for brudstyrke. Aftal med eleverne om de løbende eller til sidst skriver deres resultaterne ind i tabellen sammen med deres navne, fx ”185g, Laura og Magnus”. Ret selv tabellen til, så den rummer de materialer grupperne undersøger.

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Skriv sugeevnen målt i millimeter for hver af de materialer I har undersøgt Ispind Pap Flamingo Hushold- ningsfilm Sølvpapir Ler Strå Brug evt. tabellen her til at samle resultaterne for brudstyrke. Aftal med eleverne om de løbende eller til sidst skriver deres resultaterne ind i tabellen, fx ”7 mm, Laura og Magnus”. Ret selv tabellen til, så den rummer de materialer grupperne undersøger.

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Timeout på tværs af grupper Fortæl hinanden hvad I finder frem til Hvilken brudstyrke/sugeevne har materialerne? Får I alle de samme resultater? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvilke materialer vurderer I er egnede at bruge, til at bygge oversvømmelsessikrede huse? Er der nogle overraskelser? Hvorfor? Lav en eller to timeouts undervejs i elevernes undersøgelser. Brug evt. dette slide før du viser de to tabeller, hvor alle resultater skal samles.

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Fælles opsamling i klassen Hvad ved vi om materialernes brudstyrke og sugeevne? Hvilket materiale har størst brudstyrke? Og hvilket har lavest sugeevne? Hvordan skal vi bruge vores nye viden når vi arbejder videre? Hvilke styrker og svagheder er der, ved den måde I har undersøgt materialerne? Ved den fælles opsamling i klassen sikrer du at eleverne får sammenlignet og diskuteret deres resultater. I kan også diskutere fordele og ulemper ved forsøgsdesignet, så eleverne bliver bevidste om styrker og svagheder i den gennemførte undersøgelse.

Design et hus der ikke kan drukne (20 minutter) Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne (20 minutter) Find nu på forskellige ideer til design af et oversvømmelsessikret hus Brug resultaterne fra jeres undersøgelser Husk krav til bygningen Brainstorm sammen En ide dækker over hvilke materialer huset skal bygges af, fx flamingo (plastik) og ler (naturlige materialer) eller ispinde (træ) og modellervoks (forarbejdede materialer) osv.

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Almindelig brainstorm Skriv hver for sig så mange ideer som muligt ned. Tal ikke sammen, mens I gør det. Brug gerne post-its eller andre små sedler. Sæt alle jeres sedler ind på midten af bordet. Hjælp hinanden med at organisere sedlerne i temaer. Klæb evt. de små sedler op på A3-ark. Bliv enige om den bedste ide inden for hvert tema. Tag fat i de bedste ideer inden for hvert tema, og saml dem på et nyt A3-ark. Prøv om det er muligt at kombinere flere af ideerne. Brug fx en almindelig brainstorm til at skabe ideer – vælg det metodekort der hedder ALMINDELIG BRAINSTORM, eller vælg en anden brainstormmetode blandt metodekortene her https://astra.dk/engineering/proces Sørg for at post-its og A3-ark til eleverne.

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Opsamling på tværs af grupper Hvilke ideer har I fundet på? Hvordan bruger I det, I fandt frem til i jeres undersøgelser? Hvordan vil I lægge jer fast på, hvilken af jeres ideer I skal arbejde videre med?

Design et hus der ikke kan drukne (15 minutter) Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne (15 minutter) I skal nu udvælge én af jeres ideer og gøre den konkret Lav en skitse, som viser hvordan huset skal se ud Læg jer fast på hvilke materialer huset skal laves af hvor på huset materialerne skal sidde hvordan materialerne sammen skal sikre mod oversvømmelse Huset kravene til huset Brug eventuelt det metodekort der hører under delprocessen KONKRETISERE og hedder ”METODEKORT - LÆG EN PLAN 1-3”. Du kan printe et metodekort til hver gruppe, så har de både overblik over hvad de skal gøre og et ark at skrive noter på. Du skal dog huske eleverne på at de skal udvælge en af deres ideer inden de går i gang med at konkretisere. Sørg for at have papir eleverne kan tegne skitser på. I skal ikke gennemføre punkt 3 og 4, og du behøver derfor ikke at printe side 2 og 3. Du finder metodekortet sammen med de andre metodekort her https://astra.dk/engineering/proces

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Opsamling på tværs af grupper Vis jeres skitser for hinanden og fortæl om jeres planer og overvejelser Stil spørgsmål og giv gode råd til hinanden Hvis du vurderer at der er tid, så læg opsamling på tværs af grupper ind inden I går videre til de næste delprocesser.

Design et hus der ikke kan drukne (75 minutter) Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne (75 minutter) Nu skal I designe et oversvømmelsessikret hus i et 3D-tegneprogram. Vær bevidste om Hvordan jeres design og materialevalg løser udfordringen og opfylder krav til huset At begrunde jeres beslutninger og forbedringer ud fra resultaterne af jeres undersøgelser At give konstruktiv feedback til andre grupper og bruge den feedback I selv får, når der er timeout Sæt gerne en målestok ind i tegningen med jeres hus.

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Timeout på tværs af grupper Vis jeres 3D-tegninger til en anden gruppe: Fortæl om jeres materialevalg og de overvejelser I har gjort jer. Diskuter på tværs af grupperne konsekvenserne af jeres materialevalg og husdesign – brug jeres viden om materialernes brudstyrke og sugeevne Hvilke ændringer der skal til, for at I kan forbedre jeres design Gennemfør evt. denne timeout en ekstra gang

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Tag løbende små videoklip eller skærmbilleder af jeres 3D- tegnede huse før og efter I har forbedret og forklar hver gang Hvorfor I vil forbedre Hvad I vil forbedre Hvordan I vil forbedre Husk At forklare hvordan I bruger resultater og viden fra jeres undersøgelser At brug den feedback I har fået fra de andre elever

Design et hus der ikke kan drukne (20 minutter) Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne (20 minutter) Præsenter de oversvømmelsessikrede huse for hinanden Fortæl Om de tanker I har gjort jer om design, materialevalg og forbedringer Hvordan I har brugt resultaterne fra undersøgelserne Om den arbejdsproces I har været igennem

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Flot arbejde! I har nu givet jeres bud på, hvordan man designer huse, som kan modstå oversvømmelser og sikre beboerne mod de oversvømmelser, som vi forventer, at der bliver mange flere af i fremtiden. På den måde hjælper I med, at vi i 2030 opfylder FN’s verdensmål nr. 11, som bl.a. handler om gøre byer sikre, robuste og bæredygtige.

Design et hus der ikke kan drukne Engineering Day 2018 Design et hus der ikke kan drukne Husk at lægge fotos eller videoer af jeres oversvømmelsessikrede huse op i det virtuelle galleri. Find det på www.engineeringday.dk. Husk at I kan vinde fede præmier, hvis I Har lagt fotos i galleriet Har lavet Engineering Day i uge 45 Jeres lærer svarer på et spørgeskema på www.engineeringday.dk TAK FOR NU

Engineering Day 2018