Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Advertisements

+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
(før), Under og efter læsning
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Uddelegering af opgaver til personalet. Hvem tænker hvad om uddelegering? LÆGEN: Aflastning Mere tid Mere kvalitet Jeg slipper for opgaver Mindre stress.
PRÆSENTATION AF LEKTIER ONLINE På forældremøde.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Performance. Feedback Vigtigheden ved at give korrekt feedback Man kan få karten til at køre, ligesom man vil have den. Hurtigere konkurrencedygtig.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Et pilotprojekt på naturskolen
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen.
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
FÆLLES målstyring i matematik
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
‘CT-Mnat’ Workshop 1 Opsamling på ”lektierne” og erfaringer fra coachingmøderne Adam Etches, Line Have Musaeus, CCTD.
Programmeringsprocessen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
International økonomi for matematikere
Er græsset også grønt om natten.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Progression sprogbaseret undervisning
Innovation i humanistiske fag
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Alle rettigheder forbeholdes
1. Hvordan kan vi bruge dem som undervisere?
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Alle rettigheder forbeholdes
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Climate Change, STX Fysik C
SIR – epidemimodeller med NetLogo
Binomialfordelinger i NetLogo
Jagten på det logistiske dyr!
Fusionsprocesser i stjerner
Rækkevidde af skråt kast
Future Vejle inspiration
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Reaktionshastighed Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Simulering af binomialforsøg
Det lydløse terningekast
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Parameterfremstilling og punktmængde
Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Radioaktiv henfald med NetLogo
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Enzymer og enzymreaktioner
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Præsentationens transcript:

Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten Didaktiske overvejelser Brydning af lys ved overgang fra et medie til et andet er et spændende fænomen som forårsager mange flotte naturfænomener såsom haloer og regnbuer. I dette projekt arbejder eleverne med to forskellige modeller til at forklare brydning. Den første model er at se brydningsvinklen som en effekt af at hastigheden sænkes i det andet medie. Den anden model er princippet at lyset finder vejen med mindste tid fra et punkt til et andet, også kaldet Fermats princip. Herunder ses illustration af den første model. Eleverne skal: Sætte sig ind i den udleverede simple modeller som udleveres til dem og forstå kodningen. Opstille en oversigt over de ændringer der skal laves i programmet for at vise det krævede. Herefter på papiret få overblik over hvordan disse ændring kan deles op i smådele som kan programmeres separat. Kravene til ændringer var at i den første model at indtegne linjer som er illustreret i billedet her ved siden af. Altså de linjer man ofte anvender til at udlede brydningsloven. Lave andre illustrative ændringer. Ændre programmet så det virker for forskellige vinkler. Hvis der er tid så ændre programmet så brydningsindeks også kan ændres på en skyder (blev dog ikke fuldført) Eleverne i klassen har igennem flere tidligere NetLogo forløb tilegnet sig en viden om det konkrete programmet og det at programmere. Derfor har de nu fået en større opgave hvor de selv skal arbejde med et større projekt. Visualiseringerne som eleverne frembringer hjælper med den faglige forståelse af fænomenet brydning Det giver øget motivation at producere egenhændig og giver en fornemmelse af ejerskab til visualiseringen Ideer til ændringer i koden med henblik på at forbedre simuleringen, sætter tanker i gang om optimering af algoritmer Herunder ses et eksempel på visualisering af Fermats princip, som kan være et større projekt hvor eleverne også arbejder med optimeringsalgoritmer. Den har dog ikke være anvendt til dette, men kun som en visualisering. Den centrale del af koden 𝑡 2 Mål med aktiviteten At tydeliggøre hvordan brydning opstår og give eleverne en klar forståelse af hvad som forårsager brydning. At arbejde med modellen at lyset har forskellige hastigheder i medier og at dette netop giver en afbøjningen af lysstrålen. At forstå sammenhængen mellem strålingens gang og det at lyset altid finder den vej som giver korteste rejsetid mellem to punkter. At eleverne lærer at anvende, modificere og trinvist udvikle den nødvendige struktur i et NetLogo program At eleverne tænker over dekomposition, algoritmedesign og computational thinking. Kreditering NetLogo-modellen og undervisningsmaterialet er udviklet af Solveig Skadhauge, Nærum Gymnasium, i forbindelse med deltagelse i udviklingsprojektet Computational Thinking i Matematik og Naturfag i skoleåret ‘18/’19. Projektet køres i samarbejde mellem Danske Science Gymnasier og Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet. Fremtidige perspektiver I fremtiden håber jeg på at udvide til brug af simuleringer eller numeriske beregninger i SRP sammenhænge