Nye muligheder og potentialer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hierarki for styringsredskaber
Folkeskole-reformen August 2014.
Fra integration til inklusion
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Lærerprofessionen.
Det udvidede klasserum
På vej mod folkeskolereformen
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Skolereformen – optimering af barndommen?
Den åbne skole.
Klasseledelse og cooperativ learning
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Velkommen til pædagogisk dag!
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform - Egholmskolen
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Den inkluderende skole
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
INDSKRIVNINGSMØDE.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Inklusion og inkluderende processer
PRÆSENTATION AF PROJEKT V/AFDELINGSRÅDET, BYGADEN TORSDAG, DEN 3. APRIL 2014.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Vision mission værdier handleplaner
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Det handler om eleverne
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Ungdomsskolen 2021 MISSION
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
SFO- og daginstitutionslederkursus
Præsentation af partnerskab
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Nye muligheder og potentialer Lederkonference Nye muligheder og potentialer

Mit afsæt

Viden former vores blik Læring Sociologi Problematiserer Psykologi. Staten Ungdomskommissionen Socialministeriet Undervisningsministeriet Indrullerer FU-klubben som løsning Viden er ikke uskyldsren! Viden indgår som dominerende komponenter i vores konstruktion af verden…. Dvs. at der er væsentlig forskel på om ungdomsproblemet defineres med udgangspunkt i juridisk, biologisk, psykologisk eller sociologisk viden!! Forskellige vidensformer dominerer i konstruktionen af verden og dermed hvorledes vi organiserer fritidspædagogik og ledelse heraf… Når fritids- og ungdomsklubben indrulleres i netværket, må de nødvendigvis, hvis de vil anerkendes i netværket organisere sig og dermed acceptere betinglser og forskydninger i betingleserne for ledelse Politiske dokumenter

”Let the game begin” Med reformen bliver fritid til et bidrag til det fritiden var pause fra (skolen). Hvad der er fritid og fritidspædagogik er ikke altid givet på forhånd. Dette sætter et ”spil” om nye grænser for profession, organisation og ledelsen heraf.

Hvad sætter reformen på spil. Nyt læringsbegreb. Fra undervisning i skolen og legende fritidspædagogik i klub/ungdomsskole/SFO/forening til ”læring på tværs” Ny organisering. Fra skole og fritid til fleksibel potentiel eller mulighedsafsøgende organisering Nye professionsforståelser og nye relationer mellem professioner og mellem skoleleder og fritidsleder Ny ledelse fra fastlagt plan til fortløbende proces På forhånd fastlagte grænser mellem opgave, organisering og ledelse bliver problematisk

Fra underholdende legende fritid med demokratisk og forebyggende sigte til potentiale for bedre læring Fra opdragende sømand til mulighedsafsøgende pædagog/lærer/fritidsleder og tilbage igen

Hvad kan vi se /opdage i mellemrummet - mellem de kendte grænser for skole og fritid? Kerneydelser og snitflader eller muligheder i mellemrummet mellem organisationer? Eks. Hvordan kan vi forstå læring og dannelse imellem skole og fritid, således at både læreren og pædagogen kan koble sig på forståelsen? Hvordan kan vi etablere et rum hvor fagligheder kan mødes? Tanken om identificering af en kerneydelsen aktualiseres men spørgsmålet om denne identificering ikke blot genskaber en gammel fortælling om kerneydelser og snitflader for tværfagligt samarbejde. ”I skolen er kerneydelsen undervisning” ”I fritiden er kerneydelsen kompetenceudviklende aktiviteter” Reformen problematiser denne fortælling Finde nye ressourcer ved at genopfinde relationerne mellem fritid og skole, lærer og pædagog Hybride situationer hvor grænser mellem fagligheder nedbrydes I de potentielle rum i mellemrummet er det ikke altid afgjort på forhånd hvilken faglighed der er den rette faglighed til opgaven Der kaldes på mere situationsbestemte og fleksible fagligheder og samarbejdsformer. Det bliver pludselig problematisk hvis ens professionsstrategi er alt for stærk og selvtilstrækkelig . Det er ikke så meget kernen og fladerne som snittet skaber, men måske mere det mellemrum som opstår efter snittet

Fra organisation til organisering eller organisationer der vil være processer 1990’erne og frem Forandring via organisering Virksomhedsplan og evalueringskultur Udviklingskontrakter Refleksionssystemer (eks. SMTTE) Forpligtelse af organisering i organisationen – den enkelte klub, SFO, ungdomsskole forpligtes i den samlede kommunale politik 2010 (KL) og frem Forandring via fleksibilitet Overskride dikotomier mellem leg og læring Opløse organisatoriske og faglige grænser Opnå fleksibilitet i den enkelte operation Transformativ mulighedsafsøgende organisering Organisationen som fastlagte beslutninger udfordres af et ideal om fleksibilitet og åbne muligheder Hvordan kan man holde muligheder åbne og samtidig tilbyde medarbejder tryghed og vished?

Nye grænser som ressource skaber nye professionsforståelser Finde nye ressourcer ved at genopfinde relationerne mellem fritid og skole, lærer og pædagog Hybride situationer hvor grænser mellem fagligheder nedbrydes I de potentielle rum er det ikke altid afgjort på forhånd hvilken faglighed der er den rette faglighed til opgaven Situationsbestemte og fleksible fagligheder og samarbejdsformer Hvis konflikten opstår lige der, hvor jeg er tættest på konflikten som lærer i en given time, skal jeg jo ikke kalde på pædagogen og bede hende om at løse konflikten. Jeg må træde ind i konflikten og bidrage til, at den løser sig, måske tage børnene med ud af klasserummet, og så må pædagogen overtage undervisningen. Fritid – den nye elev i klassen s. 151 Det kræver fornyet fokus på strategisk pædagogisk ledelse.

”Når skolen vil være fritid og leg – hvad kan fritiden så blive?” Folkeskolereformen Læring som vidensform Dannelsesideal: ”Den livsduelige vinder” Mål: Bedre læring på tværs af organiseringer Målgruppen: 5 – 21 år Organisering: Fleksible og foranderlige organiseringer – organisation som proces. Ledelse: Mulighedsafsøgende ledelse i de lokale pædagogiske landskaber.

Er der noget vi risikerer at miste i forskydningerne i opgaven? Psykologi (1952) Tryghed i den sociale overgang. Forebyggelse Demokratisk dannelse Social/sociologi (1995) Særlige opgaver ift. udsatte målgrupper Samspil med lokalområdets øvrige fritidstilbud Sociale og personlige kompetencer Læring (2014) Bedre læring Trivsel og inklusion Bevægelse og sundhed Den varierede skoledag med varierede læringsformer