Om Evidens i Jobevidens.dk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Advertisements

Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Et jobcenters vejledning af unge med særlige behov et jobcenters bud på nogle muligheder, redskaber og metoder i vejledningsindsatsen.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Beskæftigelsesnetværkets Workshop i Vejle
Hvad virker i aktiveringsindsatsen?
Potentielle effektivitetsgevinster i den aktive arbejdsmarkedspolitik Michael Rosholm, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Ikke alt afspejler nødvendigvis.
Hvilken viden kan vi få fra progressionsmålinger?
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
Kick-off seminar Metodeafprøvningsprojekt om ikke-vestlige sygedagpengemodtagere.
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Uddannelsesafklarende samtaler
Personlig jobformidler
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Beskæftigelsespolitikkens synsvinkel
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
10. maj 2012 Instituttet for Blinde og Svagsynede Instituttet for Blinde og Svagsynede Ny Praksis april 2011 – april 2013 v. Lise Plagborg & Marie Fasmer.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Hvad viser de foreløbige resultater fra progressionsmålingerne?
Instituttet for Blinde og Svagsynede i samarbejde med Handivid, støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen/Fastholdelse & Rekruttering Ny Praksis april 2011 –
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Erfaringer om, hvad der virker i indsatsen mod langtidsledighed Jobcenter Roskilde, Anne Haarløv, April 2013.
Hvordan arbejder jobcentrene med afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning? Jobcenter Roskilde Birthe Haastrup Anette Perós.
Tilbud på KompetenceCenteret Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR ØKONOMI 15. MAJ 2014 UDFORDRINGER FOR ARBEJDSMARKEDSPOLITIKKEN 15. MAJ 2014 UDFORDRINGER FOR.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Beskæftigelses- og erhvervspolitikken i Skanderborg Kommune Konference 26. januar 2012 Det Regionale Beskæftigelsesråd Tale ved Borgmester Jørgen Gaarde.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
OPLÆG INDSATSER FOR LANGTIDSLEDIGE Oplæggets indhold 1 1 Udviklingsprojektets baggrund08.00 – Forebyggelse og håndtering af langtidsledighed08.45.
Tovholderseminar i BIP Væksthuset 23. september 2015.
Den økonomiske udvikling og nyorientering på arbejdsmarkedet -udfordringer og perspektiver for arbejdsmarkedspolitikken Michael Rosholm Handelshøjskolen,
22. september 2016 BeskæftigelsesIndikatorProjektet v. chefanalytiker Charlotte Hansen, New Insight Oplæg for jobcentrene i Østdanmark d. 16. april 2012.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Serviceudbud 2009 Kontakt- og aktiveringsforløb for alle arbejdsmarkedsparate ledige.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
OPTIMERING AF EFFEKTER OG INVESTERINGER I BESKÆFTIGELSESINDSATSEN Oplæg på temadag om investeringsstrategier, v/ Mads Kromann Fog, direktør, mploy Den.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændringer i refusionsordningerne - møde med jobcenterchefer den 2. december 2010.
Hvad virker i beskæftigelsesindsatsen? Michael Rosholm Handelshøjskolen i Aarhus, Aarhus Universitet.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
FTF Projekt Styrkelse og understøtning af jobrotation på tværs af Jobcentre.
Hurtig i gang – 2 Jobcenter Esbjerg Udfordringer og opnåede erfaringer.
Betydningen af samtaler og den virksomhedsrettede indsats i forebyggelsen af langtidsledighed Michael Rosholm Aarhus Universitet.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Evidensbaseret indsats Vicedirektør Helle Rasmussen, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Kontrolleret forsøg På rette vej i job Projektperiode: – Målgruppen er kontant- og starthjælpsmodtagere i match gruppe 2 På landsplan.
Brugen af virksomhedsrettede tilbud til personer med funktionsnedsættelse v/ Bente Ellegaard og Anne Lyders Gade Specialfunktionen Job & Handicap.
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
JobFirst seminar om virksomhedsrettet indsats
Tidlig virksomhedskontakt - hvad er det virksomme for psykisk sårbare
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Forlængelse af særlig uddannelsesordning
Metoden fælles beslutningstagning
FINN AMBY Underviser og forsker ved VIA University College, Aarhus.
Vækst via Viden – Højtuddannede som vækstskabere i Nordjylland
Præsentationens transcript:

Om Evidens i Jobevidens.dk v. Professor Michael Rosholm, Århus Universitet.

Baggrund I evidenstesten i Jobevidens gives point fra 0-5: Der gives point for at gøre det der virker Dette kræver ofte mere end den lovbestemte minimumsindsats

Hvad er evidens og hvordan måler vi den? Evidens for noget betyder, at det er ”til vished grænsende sandsynligt”. Evidens er ikke fakta. Evidens er et dynamisk begreb, summen af vores viden til dato I forbindelse med aktive indsatser er vi bl.a. interesserede i evidens om indsatsernes effekt – om indsatserne virker Det kan også være viden om hvordan de virker

Hvad er evidens og hvordan måler vi den? Evidens om indsatsens effekt eller virkning fordrer et kontrafaktum: Vi skal vide, hvad der sker når borgere tilbydes indsatsen sammenlignet med hvis de ikke tilbydes indsatsen Dette er essensen af ordet effekt Effekt måles bedst i lodtrækningsforsøg – alternativt forskellige statistiske/økonometriske teknikker Evidens opsummeres i systematiske litteraturstudier eller vidensdatabaser

Hvad er evidens og hvordan måler viden? Virkningsevaluering, kvalitativ forskning, implementeringsforskning mv. giver ikke evidens om indsatsernes effekt Men giver så meget andet viden

Evidens om samtaler Samtaler for arbejdsmarkedsparate ledige har god effekt – det er der stærk evidens for! Maibom m.fl., 2017; Rosholm & Svarer, 2010; Rosholm, 2014, CK-udvalget har alle sammenfattet evidensen på området Rosholm & Svarer gennemgik 37 studier og fandt positiv effekt i ca 30, mens ingen viste negativ effekt. Dette resultat genfindes i mange lande og ser således ud til at være relativt kontekst-uafhængigt

Evidens om samtaler Mere viden om samtaler Samtaler har effekter allerede før de afholdes – Hägglund, 2011; Black m.fl 2003 Tidlige samtaler virker – HIG2 Hyppige samtaler virker – HIG2, van den Berg m.fl., 2012, og en række internationale studier Samtaler fokuseret på monitorering har ingen eller små positive effekter, mens samtaler med fokus på vejledning og hjælp til jobsøgning konsekvent har positive effekter

Evidens om samtaler Mere viden om samtaler Lavere caseload hos sagsbehandlerne har effekt - Hofmann m.fl. 2010; Hainmüller m.fl., 2009

Oversættelse til spørgsmål Spørgsmål 1. Hvor tidligt afholdes samtaler (afholdes første samtale inden for 14 dage)? Spørgsmål 2: Hvor ofte afholdes de (afholdes samtaler hver 2. uge)? Spørgsmål 3: Hvor lang tid er der afsat til forberedelse (er der afsat mindst 15 min. målrettet forberedelse til hver samtale)? Spørgsmål 4: Hvor lang tid er der afsat til at afholde samtaler (er der afsat mindst 30 min. til samtaler med hver borger)?

Virksomhedsrettede indsatser Der er tonsvis af evidens om effekten af virksomhedsrettede indsatser – litteraturstudier af Kluve (2010), Card m.fl. (2010) og mange andre Virksomhedsrettede indsatser i den private sektor virker Virksomhedsrettede indsatser i den offentlige sektor virker ikke Motivationseffekter (aktiveringsmur, Maibom m.fl. 2017) Både korte og længerevarende indsatser virker De skal ikke iværksættes for tidligt i ledighedsforløbet Praktik ordninger virker Løntilskud virker Vikar-ordninger virker – for bestemte grupper

Oversættelse til spørgsmål Spørgsmål 1. Tilbydes virksomhedsrettede indsatser på private virksomheder til ledige med længerevarende ledighed (får borgere med mere end 26 ugers ledighed en virksomhedsrettet indsats på private virksomheder)? Spørgsmål 2: Er der tilstrækkelig lavt caseload, som giver tid til at sikre gode match mellem borger og virksomhed (sikrer jobcentret at alle virksomhedsrettede tilbud tager afsæt i borgernes jobmål og har klart definerede mål, som nedskrives i den fælles plan)? Spørgsmål 3: Er der tilstrækkelig lavt caseload, som giver tid til at sikre gode match mellem borger og virksomhed (har jobcenteret en fast praksis, som sikrer at alle jobkonsulenter/virksomhedskonsulenter, altid foretager en klar forventningsafstemning med borger og virksomhed om mål, opgaver og mulighed for ordinære timer, inden løntilskud eller virksomhedspraktik etableres)? Spørgsmål 4: Er der tilstrækkelig god kontakt til virksomheder (har jobcenteret en fast praksis, som sikrer at jobkonsulenten/virksomhedskonsulenten, altid følger op på de fastlagte mål og mulighederne for ordinær ansættelse, med både borger og virksomhed, i god tid inden forløbets afslutning?

Evidens om medinddragelse Her er der også masser af evidens om de positive effekter af medinddragelse af borgeren for udsatte borgere – blot ikke (nok) for forsikrede ledige, hvorfor det er ”god praksis her”. Skift af sagsbehandler kan påvirke lediges jobchance i negativ retning. Det er blandt andet vist i analyser fra Beskæftigelsesindikatorprojektet, der viser, at færre sagsbehandlerskift er statistisk korreleret med øget afgang til beskæftigelse for ledige længere fra arbejdsmarkedet. Sagsbehandlere, der tror mest på, at udsatte borgere kan få arbejde opnår (alt andet lige) de bedste resultater. Det viser resultater fra en analyse foretaget af Michael Rosholm sammen med Væksthusets Forskningscenter/Rosholm 2017-