Velkommen Dagens program.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VERSITET LOUISE BØTTCHER, LEKTOR I NEUROPSYKOLOGI, AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITET OKTOBER 2015 UNI DE MINDRE SYNLIGE OG DE VIRKELIG USYNLIGE SIDER.
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
PRÆSENTATION AF LEKTIER ONLINE På forældremøde.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Storåskolen Kommunal specialskole for elever med generelle vanskeligheder Downs Syndrom Sværere funktionsnedsættelser Lav IQ.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Din kreative online praksis!
Dagens program Du skal have kendskab til:
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Studieretningsprojektet 2017
Det gode møde i folkeskolen
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Den gode tone Lse.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Undervisning af elever med IT-rygsæk KCL foråret 2018
Velkommen Dagens program.
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Informationsmøde Førskolen
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Personlighed og Kompetencer
SUCCES MED SALG 1.
Unge hørehæmmede i ungdomsuddannelser
Kognitive udfordringer - og de nødvendige forudsætninger
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Erasmus+ Predeparture møde
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Billedbøger i begynder-undervisningen i engelsk
Danmarks Vejlederforening
Kursus for personer med demens og pårørende
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
SPS på ungdomsuddannelser
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Ordblind eller dårlig læser
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
VUC Roskilde – Uddannelser, facts og tal
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Tilbud til voksne ordblinde
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
s V T P H Tværgående temaer Her noteres udvalgets politikker
Velkommen Dagens program.
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

Velkommen Dagens program

Program Forsyn jer med kaffe/te og søde sager Velkomst Kahoot med præmie Hvad er ordblindhed og hvad kan man gøre ved det? Marie W. Bertelsen fra VUC Roskilde Gå ud i stande og spørg – snak ved bordene Mød NOTA, Ordblindeforeningen, VUC m. fl.

Kahoot www.kahoot.it Game pin:266807

Hvad er ordblindhed? Store vanskeligheder med at lære at læse og skrive, som beror på vanskeligheder med at forbinde bogstaver og bogstavfølger med sproglyde og lydfølger.

Historie I 1895 beskriver den skotske øjenlæge James Hinshelwood i The Lancet om problemet med kvikke unge mennesker, der ikke kan lære at læse 1925 begynder den amerikanske læge Samuel Orton at interessere sig for disse elever, der er kvikke og forstår fint, men ikke kan læse særligt godt Forskningen stiger op gennem århundredet. Der er hurtigt enighed om, at det IKKE er et synsproblem, men et sprogligt problem

Ordblindhedens mantra Læsning = afkodning X forståelse

Handicap? WHO definerer: Funktionsnedsættelse = Det, der ikke virker optimalt. Fx et ben, der mangler, døvhed, ordblindhed. = Kan måles Handicap = Opstår, når man møder verden med sin funktionsnedsættelse = Ændrer sig efter situationen

Er ordblindhed et handicap?

Følgevirkninger Ordblindhed betyder ofte: Men det betyder også tit: Dårligere ordforråd Svært ved engelsk og andre fremmedsprog Svært ved problemregning Mangler tro på sig selv – og derfor svært ved at lære andre ting. Men det betyder også tit: Trænet evne til at huske og lære udenad Trænet evne til at være opmærksom og social Fokuseret på sine andre styrker – ofte kreative

Hvad skal man gøre? 1. tidlig indsats Opmærksomhed, testning. Fra 5-6-årsalderen 2. Forståelse og viden hos fagpersoner Specialtræning Integration i klassen Støtte hjemmefra Den rette kombination hele livet af: Træning Kompensation (it-støtte)

Ansvar for børneområdet Kommunens/skolens ansvar Læsevejleder/PPR samt lærere Ordblinderisikotesten (indskoling) Den Tværgående Ordblindetest (3. kl og op) Retskrav på testning fra 4. kl. Hvor kan jeg søge hjælp? Find links på www.vucroskilde.dk under ”ordblinde” og ”links”

Ansvar for voksenområdet Efter 9. klasse = voksen ordblind = statens ansvar VUC eller AOF (o.lign) giver gratis undervisning På vores institutioner På din arbejdsplads På dit studie IT-støtte er gratis www.hto.nu Til uddannelse Til job Privat

VUC Roskildes tilbud

HF-ordblind Tag HF på 3 år En almindelig HF designet til ordblinde HF-timer, OBU-timer og SPS-timer Optag fra 9. klasse

Læs mere www.vucroskilde.dk/ordblinde Se videoer, it og information Find links til relevante områder Få meget mere info Facebook: ”Ordblind VUC Roskilde” Hvis du vil have besked, når der er nyt Info-aftner Turbokurser Ny viden

Hvem er her i dag? Biblioteket NOTA Ordblindeforeningen VUC Roskilde Bibliotek for ordblinde – privat, job, uddannelse Ordblindeforeningen Alle ordblindes egen forening VUC Roskilde Testning, undervisning, HF-ordblind (Louise) It-støtte. Se de nyeste ting (Martin) Børn (Marie)