professionsideal for lærere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Advertisements

Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
Lærerprofessionen - en definition.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
De seks bedste billeder fra gruppen
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014.
Budskab Synlig læring skaber nye rammer og forudsætninger for: Tydelige forventninger (motivationsorienteringer) Feedback/feedforward Læringsprogression.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
”Den gode historie” Kvalitetspatruljen Tradium, Auto 24. maj 2011.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Ungdommens Folkemøde
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tilskud til inklusion og specialundervisning på almene efterskoler
Tænketankens vision i en skolekontekst
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Skolernes kvalitetsrapport
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Fælles ledelsesgrundlag
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Undervisningspligten
Nye forstander på efterskoler 2016
Nysgerrighed og indsats
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference 2012
Tendenser i forældresamarbejdet
Hvad lærte vi af projektet?
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Dialogmøde d.9.april Samarbejde om læring – folkeskolen, ungdomsskolen og folkeskolereformen.
Teoretisk Pædagogikum
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolebestyrelsens årsberetning
Skolebestyrelsens principper
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Formålet med kommunikationsstrategien
Velkommen til Risskov Skole
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Didaktiske planlægningsmodeller
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

professionsideal for lærere Pecha kuchA professionsideal for lærere

Læreren vil efter bedste evne opfylde folkeskolens målsætning og undervisningsmål Punkt 1 fra danmarks lærerforening

Læreren vil indøve eleverne i dansk demokratisk livsform og folkestyrets principper og værdier Punkt 2 fra danmarks lærerforening

Læreren vil i sit virke som underviser, opdrager og vejleder stræbe efter at fremme den enkelte elevs værdifulde vækst og udvikling som menneske Punkt 3 fra danmarks lærerforening

Læreren vil med samme engagement påtage sig medansvaret for hver enkelt elevs opdragelse og undervisning Punkt 4 fra danmarks lærerforening

Læreren vil indgå i ligeværdigt og tillidsfuldt samarbejde med forældrene og det fælles ansvar for den enkelte elevs udvikling, undervisning og opdragelse Punkt 5 fra danmarks lærerforening

Læreren vil bidrage til udviklingen af elevernes menneskelige, sociale og politiske dannelse, så alle elever får forudsætninger for aktivt at præge såvel deres eget liv som samfundet Punkt 6 fra danmarks lærerforening

Læreren vil fremme sin egen vækst og udvikling, engagere sig i almenmenneskelige livsspørgsmål og vise medleven i samfunds- og kulturlivet Punkt 7 fra danmarks lærerforening

Læreren vil reflektere over og aktivt udvikle sin egen praksis Punkt 8 fra danmarks lærerforening

Læreren vil indestå personligt for, at de betroede opgaver udføres bedst muligt Punkt 9 fra danmarks lærerforening

Læreren vil indgå ligeværdigt og loyalt i samarbejde med kolleger og påtage sig medansvar for fælles faglig og pædagogisk refleksion og udvikling Punkt 10 fra danmarks lærerforening

Læreren vil ansvarligt opfylde pligterne som medarbejder ved sin skole og påtage sig medansvar for at virkeliggøre folkeskolens værdier Punkt 11 fra danmarks lærerforening

Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelser, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle §1 stk. 2 i Folkeskoleloven

Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre §1 stk. 3 i Folkeskoleloven

Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte §3a i Folkeskoleloven

Ved afslutningen af undervisningen i 9 Ved afslutningen af undervisningen i 9. klasse aflægger eleverne folkeskolens 9.-klasseprøver §14 i Folkeskoleloven

Undervisningstiden skal tilrettelægges, så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnit 45 minutter om dagen §15 i Folkeskoleloven

For at kunne varetage undervisningen i folkeskolens 1. -10 For at kunne varetage undervisningen i folkeskolens 1.-10. klasse skal underviseren have gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen eller anden læreruddannelse §28 i Folkeskoleloven

Kildehenvisninger Billeder hentet fra www.flikr.com Billeder hentet fra www.google.com Professionsideal hentet fra Danmarks Lærerforening http://www.dlf.org/media/974300/profesionsideal_endelige-version.pdf Folkeskoleloven hentet fra https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=182008

Udarbejdet at michael b. jensen