professionsideal for lærere Pecha kuchA professionsideal for lærere
Læreren vil efter bedste evne opfylde folkeskolens målsætning og undervisningsmål Punkt 1 fra danmarks lærerforening
Læreren vil indøve eleverne i dansk demokratisk livsform og folkestyrets principper og værdier Punkt 2 fra danmarks lærerforening
Læreren vil i sit virke som underviser, opdrager og vejleder stræbe efter at fremme den enkelte elevs værdifulde vækst og udvikling som menneske Punkt 3 fra danmarks lærerforening
Læreren vil med samme engagement påtage sig medansvaret for hver enkelt elevs opdragelse og undervisning Punkt 4 fra danmarks lærerforening
Læreren vil indgå i ligeværdigt og tillidsfuldt samarbejde med forældrene og det fælles ansvar for den enkelte elevs udvikling, undervisning og opdragelse Punkt 5 fra danmarks lærerforening
Læreren vil bidrage til udviklingen af elevernes menneskelige, sociale og politiske dannelse, så alle elever får forudsætninger for aktivt at præge såvel deres eget liv som samfundet Punkt 6 fra danmarks lærerforening
Læreren vil fremme sin egen vækst og udvikling, engagere sig i almenmenneskelige livsspørgsmål og vise medleven i samfunds- og kulturlivet Punkt 7 fra danmarks lærerforening
Læreren vil reflektere over og aktivt udvikle sin egen praksis Punkt 8 fra danmarks lærerforening
Læreren vil indestå personligt for, at de betroede opgaver udføres bedst muligt Punkt 9 fra danmarks lærerforening
Læreren vil indgå ligeværdigt og loyalt i samarbejde med kolleger og påtage sig medansvar for fælles faglig og pædagogisk refleksion og udvikling Punkt 10 fra danmarks lærerforening
Læreren vil ansvarligt opfylde pligterne som medarbejder ved sin skole og påtage sig medansvar for at virkeliggøre folkeskolens værdier Punkt 11 fra danmarks lærerforening
Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelser, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle §1 stk. 2 i Folkeskoleloven
Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre §1 stk. 3 i Folkeskoleloven
Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte §3a i Folkeskoleloven
Ved afslutningen af undervisningen i 9 Ved afslutningen af undervisningen i 9. klasse aflægger eleverne folkeskolens 9.-klasseprøver §14 i Folkeskoleloven
Undervisningstiden skal tilrettelægges, så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnit 45 minutter om dagen §15 i Folkeskoleloven
For at kunne varetage undervisningen i folkeskolens 1. -10 For at kunne varetage undervisningen i folkeskolens 1.-10. klasse skal underviseren have gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen eller anden læreruddannelse §28 i Folkeskoleloven
Kildehenvisninger Billeder hentet fra www.flikr.com Billeder hentet fra www.google.com Professionsideal hentet fra Danmarks Lærerforening http://www.dlf.org/media/974300/profesionsideal_endelige-version.pdf Folkeskoleloven hentet fra https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=182008
Udarbejdet at michael b. jensen