Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSøren Bagge Redigeret for ca. et år siden
1
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler
KL-huset, 22. november 2018.
2
Dagsorden Baggrund for standarder
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Dagsorden Baggrund for standarder Præsentation og drøftelse af analyse om efterlevelse af standarder Drøftelser om løsninger Status på pilotforsøg Dagsorden
3
Baggrund for standarder
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Folkeskolens formål Folkeskolelovens §1: § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Baggrund for standarder
4
Brugerportalsinitiativet
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Brugerportalsinitiativet Programmets overordnede formål er at bringe folkeskolen et skridt videre ved at etablere tidssvarende digitale platforme, der kan understøtte kommunikation, læring og trivsel på skolerne. Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen indebærer overordnet, at folkeskolens styrker og faglighed skal fastholdes og udvikles gennem tre mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis Baggrund for standarder
5
Brugerportalsinitiativet
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Brugerportalsinitiativet Eleverne skal kunne arbejde digitalt med deres læringsproces og få mulighed for at kommunikere med det pædagogiske personale og dele materiale med andre elever i deres grupper/klasse, samt få adgang til læringsforløb, mål, opgaver og resultater. På samme måde skal forældre kunne få overblik over og indblik i deres barns skoledag, understøtte barnet/ den unge i læringsprocesserne og følge den faglige og trivselsmæssige udvikling. Derudover skal det pædagogiske personale kunne arbejde digitalt med at tilrettelægge, gennemføre og følge op på læringsforløb, videndele med deres kollegaer og kommunikere med elever og forældre om faglig udvikling og trivsel. Baggrund for standarder
6
Citater fra Merete Riisager:
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Citater fra Merete Riisager: "Vi skal passe rigtigt meget på, at vi ikke får et monopol på markedet for de digitale læremidler. Det vil være dybt skadeligt for folkeskolen” "Hvis kommunerne siger, at hos os har vi denne her leverandør, og I kan kun bruge deres materiale, så risikerer man, at lærerne bliver låst fast på et meget lille materiale. Det fjerner deres valgfrihed, og så risikerer vi at skabe det, man kan kalde for curriculum. Det må ikke ske. Det ville være at indføre et curriculum ved en tilfældighed” (Folkeskolen.dk, juni 2018) Baggrund for standarder
7
Tidslinje standarder 2014 2015 2016 2017 2018 2019 OKT DEC Juli
Offentliggørelse af yderligere vejledninger om brugen af standarderne målrettet hhv. læringsplatforme og læremidler. Tidslinje standarder 2014 2015 2016 2017 2018 2019 OKT DEC Juli Brugerportalaftalen indgået og offentliggjort. Samtidig blev foranalysen offentliggjort, hvor man blandt andet kunne læse, hvilke internationale standarder, der på denne baggrund kunne være interessante i en dansk sammenhæng. LOM, LTI og Cartridge er blandt de nævnte sammen med flere andre som fx SCROM og Tin Can. DK-LOM v.1.1 Generel kravspecifikation for kommunalt indkøb af læringsplatforme m. krav om standarder Tillæg til SKI aftale for kommunalt indkøb af læringsplatforme m. krav om standarder Samlet leverandørmøde , hvor alle leverandører af læringsplatforme og læremidler blev inviteret. Workshops og møder m. leverandører af læringsplatforme Resultat: Valg af de tre internationale standarder: LOM, Cartridge og LTI. Udvikling af danske versioner af de tre valgte standarderne LOM, Cartridge og LTI To årlige separate leverandørmøde med hver af de 5 leverandører af læringsplatformene. Proof of concept med inddragelsen af leverandørerne og de tre danske versionen DK-LOM, DK-Cartridge og DK-LTI blev sendt i offentlig høring. Offentliggørelse af yderligere vejledninger om brugen af standarderne målrettet hhv. læringsplatforme og læremidler.. DK-LOM, DK-Cartridge og DK-LTI blev sendt i offentlig høring. DK-LOM, DK-Cartridge og DK-LTI offentliggjort på Digitaliser.dk
8
Henvendelse fra Danske forlag og Dansk forfatterforening til KL
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Henvendelse fra Danske forlag og Dansk forfatterforening til KL ”Vi oplever, at de strukturelle rammer påvirker udviklingen på det kommercielle forlagsmarked og mangfoldigheden i udbuddet af læremidler på en uhensigtsmæssig måde.” ”Vi oplever, at nogle få leverandører af læringsplatforme med mange selvdefinerede og komplekse tekniske krav til standarder i realiteten sætter rammerne for digitale læremidler. Det svækker særligt de mindre aktører på markedet og gør det i praksis særdeles vanskeligt for helt nye spillere at komme ind på markedet.” ”I sidste ende vil det resultere i et langt mindre mangfoldigt udbud af digitale læremidler og dermed svække lærernes muligheder for at skabe det, vi alle ønsker, nemlig differentieret undervisning af høj kvalitet.” Baggrund for standarder
9
Undersøgelsen sættes i gang - baggrund
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Undersøgelsen sættes i gang - baggrund Vi ved, at digitale læremidler, hvortil der er søgt tilskud i 2017 er registreret i materialeplatformen med DK-lom Vi ved at nogle leverandører har udviklet / suppleret med anvendelse af andre standarder i form af API’er Vi ved at nogle producenter af digitale læremidler generelt undlader at anvende de aftalte standarder Vi ved at nogle kommuner - men ikke alle har fået kravet om anvendelse af standarder ind i kontrakten, som de har indgået med leverandøren af deres læringsplatform Baggrund for standarder
10
Indsæt titel Formål med standarder Indsæt emne
11
Baggrund for standarder
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Generelt: læringsplatformene trækker ikke på metadata fra materialeplatformen Baggrund for standarder
12
Baggrund for standarder
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Generelt: leverandørerne af digtalelæremidler anvender ikke standarderne Baggrund for standarder
13
Behov for at lægge læremidler på mange læringsplatforme
Indsæt titel Behov for at lægge læremidler på mange læringsplatforme Indsæt emne
14
Data fra Undervisningsministeriet vedr. indkøb af digitale læremidler
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Data fra Undervisningsministeriet vedr. indkøb af digitale læremidler (Folkeskolen.dk, juni 2018) digitale læremidler
15
Udvikling i markedet for digitale læremidler
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Udvikling i markedet for digitale læremidler digitale læremidler
16
Baggrund for standarder
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Baggrund for standarder
17
Læringsplatformene som vindue til en mangfoldighed af læremidler - Lærernes frihed til at udøve professionel dømmekraft x-4=3(x-6)-x+3
18
Fastholdelse af formål for BPI - (med justering ift. fællesmål)
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Fastholdelse af formål for BPI - (med justering ift. fællesmål) Det skal være let for det pædagogiske personale at finde de gode understøttende værktøjer ift. elevernes læring. Der skal være kvalitet i de produkter, som de tilbydes og det skal sikres gennem konkurrence. Det skal være lettest muligt at skifte leverandør – både af digtale læremidler og læringsplatforme Baggrund for standarder
19
Indsæt titel Indsæt emne
20
Indsæt titel Indsæt emne
21
Indsæt titel Indsæt emne
22
Indsæt titel Indsæt emne
23
Indsæt titel Indsæt emne
24
Indsæt titel Indsæt emne
25
Indsæt titel Indsæt emne
26
Indsæt titel Indsæt emne
27
Indsæt titel Indsæt emne
28
Indsæt titel Indsæt emne
29
Indsæt titel Indsæt emne
30
Pause Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler
31
Indsæt titel Indsæt emne
32
Indsæt titel Indsæt emne
33
Læringsplatformene som vindue til en mangfoldighed af læremidler - Lærernes frihed til at udøve professionel dømmekraft x-4=3(x-6)-x+3
34
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler
Drøftelser i grupper: Hvordan kan der anvendes standarder og stadig være konkurrence? Lokale 4.02 (Kirsten og Dan) KMD EasyIQ ItsLearning Lokale 4.01 (Martin og Gitte) Alinea Gyldendal Clio GO Danske Forlag Lokale s-10 (Kit, Gerner og Mathias) Bookbites Skoledu Legehjul Dansk Teaterforlag Edulab Edu-caching Dansklærerforeningen BFU Dansk Psykologisk Forlag Løsninger
35
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler
Drøftelser i grupper: Leverandører af digitale læremidler: Hvordan kommer vi derhen; 1) at læringsplatformene er vinduet mod mangfoldighed af læringsmidler og 2) at opgaven med overholdelse af standarder bliver overkommelig også for de mindre leverandører. Leverandører af læringsplatforme: Hvordan kan der anvendes standarder og stadig være konkurrence? Løsninger
36
Status på pilotforsøg vedr. alternative indkøbsmodeller
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Status på pilotforsøg vedr. alternative indkøbsmodeller Åbent møde den 12. december Henvendelse fra Danske Forlag Konkurrenceretlige bekymringer Status på pilotforsøg
37
Status på pilotforsøg vedr. alternative indkøbsmodeller
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Status på pilotforsøg vedr. alternative indkøbsmodeller Konkurrenceretlige vurderinger De udbudsretlige vurderinger Deltagende kommuner Markedsdialog Status på pilotforsøg
38
Status på pilotforsøg vedr. alternative indkøbsmodeller
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler Status på pilotforsøg vedr. alternative indkøbsmodeller Fastlåst til en leverandør Fordeling af forsøgspuljen Opsplitning i enheder Indkøbsmonopol? Status på pilotforsøg
39
Opsamling Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler
40
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler
Tak for i dag Tak for i dag
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.