PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Avatars i voki.com Om facilitering af mundtlighed i fremmedsprogsundervisningen.
Advertisements

Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Eksamen og eksamensbilag :
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
MUNDTLIGT krav – form – indhold
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Eksamen.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Hej Karina!Hvor pænt at læse din mail! :) Jeg er 27 år og studerer dansk og engelsk og vil gern blive lærer. Ærlig talt er jeg ikke mere så rigtigt sikker.
Folkeskolens afgangsprøve
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Undervisning i 5. klasse – 45 minutter Mål: at eleverne lærer ”juleord” og chunks Først præsenterer vi os kort. Vorfase: Billede af julemanden ved juletræ.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
Nyt fra UVM Torsdag, den 23. september 2010 Ved Lore Rørvig.
Hvordan ruster man bedst sine elever til prøven? Jacob Ragnvid Chammon Alinea 29. september 2009.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Die mündliche Prüfung FSA in Deutsch Dienstag, den bei Jacob Chammon, Emilie, John Hyltoft, Lore Rørvig.
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Fagprøve - en kort oversigt.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Skriftlighed Det fælles gods - præsentation af progressionsplan.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10.
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
Studieretningsprojektet
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9.
SKRIV TITEL HER Skriv emnet her.
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Studieretningsprojektet 2017
Portfolio IT B.
Præsentationsportfolio
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Karl Henrik Flyums model
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Sådan bruges video- s og emnerapporter
Et tip: find din attraktion på en tysk hjemmeside for turister – læs om den på tysk, og vælg det ud du vil bruge. Berlins Attraktionen Nur Wörter an Dia.
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Fagenes mål og den nye prøveform
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
MUNDTLIG FREMSTILLING
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Titel på kursuspræsentation
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP9 Sidst redigeret februar 2019.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Klasse 5 Oplæg 2 + opgave 2 Sein i nutid ”er”.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

PRØVEN I MUNDTLIG TYSK FP10 Sidst redigeret februar 2019

Den mundtlige prøve i FP10 tysk Prøven er todelt og varer 20 minutter inklusive karaktergivning Der er ingen forberedelsestid. Dispositionen har du lavet i forvejen 1. del: Præsentation af et selvvalgt emne ud fra det lodtrukne tema. (cirka syv minutter) 2. del: Samtale om det lodtrukne tema med udgangspunkt i din præsentation (cirka syv minutter)

Lodtrækning af tema Du trækker lod blandt de temaer, vi har arbejdet med i løbet af året. Lodtrækningen sker tidligst 10 skoledage inden de skriftlige prøver Das ist Deutschland Berlin Österreich Schule und Zukunftspläne Jugendliche und die Medien

Mulighed for gruppeforberedelse Du har mulighed for at forberede dig i en gruppe på 2-3 elever I trækker lod sammen, men afleverer hver jeres disposition og går til hver jeres prøve

Valg af underemne Når du har trukket lod blandt temaerne, skal du selv vælge et emne under dette tema. Emnet skal kunne perspektiveres til kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande Das ist Deutschland: Oktoberfest Schule und Zukunftspläne: Das Schulsystem in Deutschland und Dänemark Jugendliche und die Medien: Deutsche YouTube Stars Berlin: Der Fall der Mauer Österreich: Sport in Österreich

Nye tekster til underemnet Dispositionen til det valgte underemne skal udarbejdes på baggrund af nye tekster, som du finder i samarbejde med din lærer Du må ikke vælge tekster fra det fælles pensum, da det er de tekster, der tages udgangspunkt i i prøvens 2. del Du skal vælge mindst to kilder. Kilderne skal være på tysk. En kilde kan være en artikel, en video, en sang, et interview, en novelle osv.

Dispositionen Er på tysk Er i stikordsform (undtagen overskrifterne) Må gerne indeholde et eller flere billeder Statistikker og grafiske illustrationer kan afleveres sammen med dispositionen som bilag

Dispositionen Skal indeholde: Elevens navn og klasse Titel på det overordnede tema, som det selvvalgte emne er valgt i forbindelse med Titel på det selvvalgte emne Kort begrundelse for valg af emnet Dispositionen (ca. 3-6 punkter) – husk et punkt, hvor tysk kultur- og samfundsforhold inddrages Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i forberedelsen (min. 2 kilder) Lærerens og elevens underskrift.

Unser Thema: Sport, Mein Thema: Fuβball Name: Klasse: Unser Thema: Sport, Mein Thema: Fuβball Warum habe ich dieses Thema gewählt? - Persönliche Interesse - Meine Familie - Viel Fuβball - Mein Jahr in dieser Schule 1. Fuβball in Deutschland - Entwicklung der letzten 50 Jahren - Die Bundesliga - Bedeutung für Deutschland - Meine Lieblingsmannschaft in der Bundesliga 2. Deutschlands Nationalmannschaft - Die wichtigsten Spieler - Ost- und Westdeutschland - Weltmeister 2014 3 Meine Meinung - Die Bedeutung des Fussballspieles Quellen Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

Name: Klasse: Thema: Berlin Mein Thema: Die Mauer Warum habe ich dieses Thema gewählt? Ich habe viel von die Mauer gehört. Ich bin neugierig und habe ein persönliches Interesse 1: Die Mauer im Allgemeinen -Massenflucht DDR BRD -Mauerbau 12./13. August 1961. Massenflucht verhindern. -Größe: 3,6 Meter – 155 Kilometer -Mauerfall: 9. November 1989   2. Peter Fechter -Mauergeselle. Checkpoint Charlie -Was passierte? Fluchtversuch. Grenzsoldaten. 35 Schüsse -Maueropfer Nummer 39 3. Leute über den Mauerfall Reaktionen – Leute in den Straßen Freude und Tränen  4. Deutschland nach dem Mauerfall -Vereinigten Deutschland -VM in Fußball in Deutschland 5. Meine Meinung von der Mauer  Quellen: Unterschrift Schüler: Unterschrift Lehrer:

Selve præsentationen Når du har afleveret dispositionen, må du gerne lave et powerpoint, en planche eller en prezi som kan understøtte din præsentation med fx billeder KUN ord fra dispositionen og ikke-levende billeder må indgå i den valgte præsentationsform. Du må IKKE have flere stikord til rådighed, hverken på dispositionen eller på den eventuelle præsentation, end dem, der står på den underskrevne disposition.

1. del: Præsentationen Udgangspunkt i dispositionen og de to valgte tekster. Varighed: 7 minutter Du skal præsentere dit underemne ud fra bl.a. de valgte kilder. Der skal være en tydelig anvendelse af kilderne Husk at du skal inddrage kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande

2. del: samtalen Samtale, primært mellem dig og læreren på baggrund af din præsentation. Varighed: ca. 7 minutter Du skal kunne perspektivere dit eget emne til det overordnede tema samt vise viden om hele temaet. Samtalen skal også fokusere på de kultur- og samfundsforhold, som temaet indeholder og de perspektiver, der kan inddrages i forbindelse hermed. Du skal have styr på alle tekstopgivelserne til det overordnede tema. Du må gerne inddrage viden og personlige erfaringer om kultur- og samfundsforhold.

Arbejdsgangen Omkring ti dage før den skriftlige prøve trækker du lod blandt de opgivne temaer Du definerer et emne indenfor det lodtrukne tema. Dette godkendes af læreren Du udvælger kilder og fordyber dig i dit selvvalgte emne. Læreren er vejleder Du udformer og afleverer en disposition for din præsentation Du og din lærer underskriver dispositionen Dispositionen afleveres, så den kan være censor i hænde senest 14 kalenderdage, før prøven afholdes. Den mundtlige prøve afholdes, og karakter gives

Arbejdsgangen Der gives ca. 8-10 lektioner til at vælge underemne, vælge tekster og lave selve dispositionen Til de forskellige punkter i dispositionen kan du skrive små hjælpetekster til brug under forberedelsen frem til prøven. Disse må ikke medbringes til selve prøven.

Held & lykke Hals & Beinbruch FP10