Dansk-historieopgaven

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Dansk-historie opgaven i 2.g 2013
Det Internationale Område
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
SRP 2014.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
SRP 2014.
Det Internationale Område
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Introduktion til dansk/historie-opgaven
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
SKABELON.
SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Historie, samfundsfag og den gode opgaveformulering
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
SRO SKRIV!.
Fordybelse i et projekt
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
SRP SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Udkast til justering af KS
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Studieretningsprojektet!
Teoretisk pædagogikum
StudieRetningsOpgaven
Introduktion til dansk/historie-opgaven
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til dansk/historie-opgaven
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
StudieRetningsOpgaven
På stx og hf efter reformen
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
KNÆK KODEN.
Flerfagligt Forløb 4/SRO
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Dansk-historieopgaven DHO / SG 2019

2g: SRO + Flerfaglige-forløb (FF) Formål Dansk-historieopgaven er første skridt på vej mod at skrive studieretningsprojektet i 3g: 1g: DHO 2g: SRO + Flerfaglige-forløb (FF) 3g: SRP I dansk-historieopgaven træner man opgaveteknik og får erfaring med at skrive en større skriftlig opgave Det vil sige, at man lærer, hvordan et stof eller et emne formidles på en hensigtsmæssig måde. Derfor skal vi arbejde med struktur, sammenhæng og formalia i skrivedagene Desuden snakker vi om, hvordan de to fag arbejder forskelligt (metode) Til sidst træner vi mundtlig præsentation af en skriftlig opgave

Tidsplan Uge 22: syv lektioner i historie og syv lektioner i dansk Uge 23 – mandag til onsdag: skrivedage på skolen I eksamensperioden: mundtlige præsentationer (i 3-mands- grupper)

Indhold Forløbet i dansk og historie: her gennemgås en række dansk- og historiefaglige tekster, og du får ny viden om et specifikt emne. En del af den viden handler om, hvordan dansk og historie arbejder med forskellige typer af tekster og har forskellige fremgangsmåder Skrivedagene: her trænes du i, hvordan du formidler den nye viden, du har opnået. Du får en opgaveformulering, som du skal besvare Efter de tre skrivedage skal du aflevere din opgave og forberede den mundtlige præsentation

Indhold Det overordnede emne er: ”1864 - at fortælle en historie om fortiden” I historie skal vi beskæftige os med krigen i 1864. Vi skal arbejde med baggrunden for krigen og undersøge relevant kildemateriale I dansk skal vi arbejde med tv-serien ”1864” fra 2015. Vi skal bl.a. karakterisere personer og miljø og diskutere, hvad der sker med historiske begivenheder, når man ser dem fra et nutidigt perspektiv Krigen i 1864 og tv-serien fra 2015 bliver derfor en case, som vi arbejder med for at besvare denne problemformulering: Hvilke dilemmaer kan opstå, når man filmatiserer historiske begivenheder?

Opgaveformulering Giv en historisk redegørelse for baggrunden for 2. Slesvigske krig (1864). Giv en analyse af kompositionen i afsnit 1 og 2 af tv-serien 1864 og analysér udvalgte scener fra serien med fokus på fremstillingen af Monrad. Analysen af tv-seriens fremstilling sammenlignes med en historiefaglig analyse af Monrads rolle i 1864-krigen. Diskutér hvilke konsekvenser det har, at de historiske begivenheder i tv-serien 1864 fortælles fra et nutidigt perspektiv. I diskussionen skal du bl.a. inddrage pointer fra Peter Yding Brunbechs artikel ”Film, fortid, historie og 1864”.

Opgaveformulering HISTORIE Giv en historisk redegørelse for baggrunden for 2. Slesvigske krig (1864). Giv en analyse af kompositionen i afsnit 1 og 2 af tv-serien 1864 og analysér udvalgte scener fra serien med fokus på fremstillingen af Monrad. Analysen af tv-seriens fremstilling sammenlignes med en historiefaglig analyse af Monrads rolle i 1864-krigen. Diskutér hvilke konsekvenser det har, at de historiske begivenheder i tv-serien 1864 fortælles fra et nutidigt perspektiv. I diskussionen skal du bl.a. inddrage pointer fra Peter Yding Brunbechs artikel ”Film, fortid, historie og 1864”.

Opgaveformulering DANSK Giv en historisk redegørelse for baggrunden for 2. Slesvigske krig (1864). Giv en analyse af kompositionen i afsnit 1 og 2 af tv-serien 1864 og analysér udvalgte scener fra serien med fokus på fremstillingen af Monrad. Analysen af tv-seriens fremstilling sammenlignes med en historiefaglig analyse af Monrads rolle i 1864-krigen. Diskutér hvilke konsekvenser det har, at de historiske begivenheder i tv-serien 1864 fortælles fra et nutidigt perspektiv. I diskussionen skal du bl.a. inddrage pointer fra Peter Yding Brunbechs artikel ”Film, fortid, historie og 1864”.

Opgaveformulering HISTORIE og DANSK Giv en historisk redegørelse for baggrunden for 2. Slesvigske krig (1864). Giv en analyse af kompositionen i afsnit 1 og 2 af tv-serien 1864 og analysér udvalgte scener fra serien med fokus på fremstillingen af Monrad. Analysen af tv-seriens fremstilling sammenlignes med en historiefaglig analyse af Monrads rolle i 1864-krigen. Diskutér hvilke konsekvenser det har, at de historiske begivenheder i tv-serien 1864 fortælles fra et nutidigt perspektiv. I diskussionen skal du bl.a. inddrage pointer fra Peter Yding Brunbechs artikel ”Film, fortid, historie og 1864”. HISTORIE og DANSK

Rammer for opgaveskrivning Skrivedagene på skolen: I har mødepligt mandag til onsdag. Hvis man bliver syg, skal man aflevere en lægeerklæring. Opgaven bliver så aftalt skrevet og afleveret på et senere tidspunkt. Om muligt inden sommerferien. Det er snyd at skrive af. Det kaldes plagiat. Vi har en meget veludviklet plagiatkontrol i forhold til DHO. Er du i tvivl, om du er i gang med at skrive af, så spørg din vejleder.