FIR morgenmøde 22. november 2018

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Securities Law Legislation EU-Forum den 6. december 2012 Pernille Christiansen.
Tilskudsordninger til finansiering af fosforvådområder Informationsmøder for kommuner 2012 Kristina Larsen NaturErhvervstyrelsen, Tønder.
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Mindreåriges patientrettigheder
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
IT-Universitetet 28. marts 2011 Advokat Kim G. Hansen, ph.d., LL.M.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Myter? Hvad er skrøner og hvad er facts?
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Miljøbeskyttelseslovens § 19 og § 33
Plantekongres 2006 kontorchef Hanne Kristensen,
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 16. november 2007.
Ændring af projekter Reglerne Ansøgning Hvad kan ændres Hvad kan ikke ændres.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Det fælles europæiske udbudsdokument Sådan virker det! Dialogmøder om ESPD i København og Odense foråret 2016.
Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten”
Chas. Hude A/S – H.C. Andersens Boulevard 33 – 1780 København V – Telefon – CONOPA – København 2008 Erfaringer med Alicante-
Kapitel 14 Immaterialret Kapitel 14 handler om: Designret – Designloven Ophavsret – Ophavsretsloven Varemærkeret – Varemærkeloven Patentret - Patentloven.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Enhedens navn Dansk Forening for Markedsføringsret Medlemsmøde den 17. november 2016 Om harmonisering og inkorporering – EU-rettens indflydelse på dansk.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Temadag for TR.
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Sikrede afdelinger Særlig sikrede afdelinger
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Sikrede døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Lokationsbaseret markedsføring - hvad siger reglerne?
Kort gennemgang af begreberne:
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Ny husdyrregulering 2017 Konsekvenser for grundvandsbeskyttelsen
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Rehabilitering og hjemmehjælp
AT-eksamen 2018.
Personligt Tillæg Folkepension.
Ophavsret på nettet Denne PP gør rede for danske regler
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Advokat Rasmus Holm Hansen
Ekspropriation Grundlovens § 73, stk. 1:
(--andet end ophavsret)
Præsentationens transcript:

FIR morgenmøde 22. november 2018 14/04/2019 Den reviderede varemærkelov FIR morgenmøde 22. november 2018 Knud Wallberg, PostDoc, Ph.d., CIIR European Trademark Attorney

Den reviderede varemærkelov 14/04/2019 Den reviderede varemærkelov Del af den europæiske varemærkereform Ændringer i EU varemærkesystemet (forordningen). Har om bekendt været i kraft i et par år Nyt varemærkedirektiv (Dir. 2015/2436 af 16/12/2015) Implementeringsfrist for det fleste bestemmelser er 14/1 2019 Fra 19 til 57 artikler så yderligere - men fortsat ikke total- harmonisering af national varemærkeret Lovforslag L 49 fremsat 3. oktober 2018 og vedtaget 20. november 2018 Se forslaget og dets behandling herunder høringssvarene på https://www.ft.dk/samling/20181/lovforslag/L49/som_fremsat.htm Se endvidere CIIRs høringssvar på https://jura.ku.dk/ciir/nyheder/revision-af-varemaerkeloven/ Udkast til ansøgningsbekendtgørelse

De væsentligste ændringer 14/04/2019 De væsentligste ændringer Ibrugtagne tegn I Et yngre varemærke skal ikke desto mindre respektere den lokale ret ” hvis den ældre rettighed anvendes inden for grænserne af det område, hvor den er anerkendt” jf. § 10, stk. 3. Varemærkeret ikke mulig uanset særpræg, jf. § 3, stk. 1, nr. 3 Brugen har en ”lokalt afgrænset karakter” ? Er ikke en registreringshindring

De væsentligste ændringer 14/04/2019 De væsentligste ændringer Ibrugtagne tegn II Varemærkeret mulig – hvis tegnet har iboende særpræg jf. § 3, stk. 1, nr. 3 hvis tegnet er indarbejdet, jf. § 3, stk. 3. Brugen har et omfang, der er af mere end lokalt afgrænset karakter Er i så fald en registreringshindring, med mindre det ansøgte varemærke var taget i brug inden indsigermærket, jf. § 15, stk. 2, nr. 4. U 1981.11 H Hercules står dog stadig ved magt Ellers kun en registreringshindring, hvis ”der til kendetegnet er knyttet en ret til at forbyde brugen af det yngre varemærke”, jf. § 15, stk. 3, nr. 5 ”Beskyttelsen af disse kendetegn afgrænses af den beskyttelse, der fremgår af markedsføringslovens § 22”

De væsentligste ændringer 14/04/2019 De væsentligste ændringer Forholdet mellem varemærker og virksomhedsnavne § 10, stk. 1, nr. 1): “eget navn” begrænsningen i den nuværende § 5, nr. 1 præciseres til kun at omfatte personnavne - og altså ikke også virksomhedsnavne! § 15, stk. 3, nr. 4: CVR registrerede virksomhedsnavne udgør kun en registreringshindring ”når virksomhedsnavnet har mere end lokalt afgrænset karakter og a) navnet og varemærket ligner hinanden og de varer eller tjenesteydelser, for hvilke virksomhedsnavnet er anvendt som kendetegn forud for ansøgningen om registrering af varemærket [….], er de samme som eller ligner dem, der er omfattet af varemærket, og brugen af varemærket vil medføre en risiko for forveksling, herunder at der kan antages en forbindelse mellem dem, eller b) brugen af varemærket uden rimelig grund vil medføre en utilbørlig udnyttelse af eller skade på virksomhedsnavnets særpræg eller renommé, såfremt virksomhedsnavnet er anvendt i forbindelse med varer eller tjenesteydelser og denne brug har ført til, at navnet forud for ansøgningen om registrering af varemærket […] er blevet velkendt her i landet.” Er det den nye standard for vurderinger af konflikter mellem varemærker og virksomhedsnavne? Dvs. kun hvis virksomhedsnavnet (også) har været brugt som varemærke (?)

De væsentligste ændringer 14/04/2019 De væsentligste ændringer Forholdet mellem varemærker og personnavne § 10, stk. 1, nr. 1): “eget navn” begrænsningen i den nuværende § 5, nr. 1 præciseres til kun at omfatte personnavne. § 15, stk. 3, nr. 6: personnavne udgør en registreringshindring hvis ”Varemærket uhjemlet består af eller indeholder et personnavn […], hvortil en anden har lovlig adkomst, og der ikke derved sigtes til for længst afdøde personer, når der til navnet […] er knyttet en ret til at forbyde brugen af varemærket.” Og hvornår der det så ? Navnelovens § 27 og det ulovbestemte princip om retten til eget navn giver ikke noget klart svar på det! Med andre ord: Er det ikke på tide at få samordnet de forskellige kendetegnsretlige regler på lovniveau?

Andre væsentlige ændringer 14/04/2019 Andre væsentlige ændringer § 4, stk. 2: tilføjelse af kriteriet “uden rimelig grund”. Har hele tiden indgået i direktivteksten Kriteriet udgør i princippet et væsentligt, selvstændigt kriterium for vurderingen af beskyttelsen af velkendte varemærker På trods af Domstolens dom i C-65/12 (Red Bull/The Bulldog) er det dog fortsat langt fra klart, hvad dette ”afvejningskriterium” indebærer § 5, stk. 1: varer med identiske varemærker i transit vil udgøre en varemærkekrænkelse - med mindre stk. 2 er opfyldt § 5, stk. 3 gør visse “forberedende handlinger” i form af at anbringe andres varemærker på emballage, etiketter og andre midler og at besidde sådanne midler med en andens varemærke på til en (potentiel) varemærkekrænkelse § 9 vender den eksisterende bestemmelse i § 45 om: licenstager kan fremover kun anlægge sag hvis mærkeindehaveren samtykker, hvis det fremgår af licensaftalen eller hvis mærkeindehaveren ikke selv anlægger sag på trods af “en formel opfordring hertil”

Andre væsentlige ændringer 14/04/2019 Andre væsentlige ændringer § 10, stk. 1, nr. 2): begrænsningerne i mærkeindehaverens eneret omfatter nu også adgangen til at bruge tegn eller angivelser uden særpræg (og altså ikke kun beskrivende betegnelser) § 10 c og d: mærkeindehaveren skal på anmodning fra sagsøgte dokumentere, at brugspligten for det krænkede varemærke er opfyldt på det tidspunkt, hvor krænkelsessagen er anlagt - og altså ikke “kun” i tilfælde af en (mod)påstanpåstand om ophævelse af den påberåbte varemærkeret, som i den nuværende § 28, stk. 5. Fællesmærkeloven ophæves og reglerne om registrering m.v. af fællesmærker integreres i varemærkeloven. Nødvendigt med en række særregler ikke mindst § 8, men også § 11, stk. 6-8, , § 16, stk. 2, og § 39.