BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Fremtidens folkeskole i Aalborg
Trivselspolitik på Løsning Skole
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
BRUGERTILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
Folkeskole-reformen August 2014.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
4 fokuspunkter i kommende skoleår • Motion • Læsestund for alle klasser • Læring i bevægelse • Glæde og trivsel.
Velkommen til valgmøde
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Undersøgelsens omfang
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge
Evaluering af jobfirst
Inspirationsworkshop med fokus på
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever INDSATSOMRÅDER ØKONOMI OG INDENRIGSMINISTERIET

INDLEDNING I det følgende præsenteres indsatskort, som bygger på resultaterne fra baselineundersøgelsen 2015 – tilfredshed blandt forældrene til børn i folkeskolen. Indledningsvist gives en beskrivelse af hvad et indsatskort er og metoden bag udarbejdelsen af indsatskort. Afslutningsvist præsenteres indsatskortene, først for de identificerede faktorer og slutteligt for de enkelte spørgsmål. Content slide

INDSATSKORT HVAD ER ET INDSATSKORT Et indsatskort er en illustrativ metode, hvor forældrenes tilfredshed med forskellige aspekter i folkeskolen sættes overfor den samlede tilfredshed. Forældrenes tilfredshed er dels tilfredsheden målt på enkelte spørgsmål eller på faktorer, som er grupperinger af spørgsmål, der tilsammen beskriver en bagvedliggende dimension – eksempelvis tilfredsheden med barnets trivsel. Content slide

Sådan læses indsatskortet For at styrke den samlede tilfredshed er det vigtigt at fokusere på både styrker og udfordringer. I figuren nedenfor vises en illustration af sammenhængen mellem tilfredshed og de forskellige faktorers relative betydning for den samlede tilfredshed. Størst effekt opnås ved at gøre en indsats på de faktorer, der er vist under ”Udfordringer”, og fastholde faktorer vist under ”Styrker”. Udfordringer (lav tilfredshed og høj betydning) Ved at arbejde med udfordringerne opnås umiddelbart den største positive effekt på den samlede tilfredshedsscore.   Styrker (høj tilfredshed og høj betydning) Ved at fastholde styrkerne kan den samlede tilfredshedsscore vedligeholdes og evt. forbedres. Svagheder (lav tilfredshed og lav betydning) Observer svaghederne, idet faktorerne kan blive fremtidige udfordringer, hvis de får større betydning for tilfredsheden med institutionen. Muligheder (høj tilfredshed og lav betydning) Det er ikke oplagt at skabe forbedringer på faktorer under ”Muligheder”, idet der allerede er en høj tilfredshed og lav betydning for den samlede tilfredshedsscore. Øges fokus på disse faktorer, kan ”Muligheder” dog blive til ”Styrker”.

INDSATSKORT METODEN BAG UDARBEJDELSEN AF INDSATSKORT I udarbejdelsen er der dels anvendt faktor- og regressionsanalyser. Den statistiske faktoranalyse identificerer latente faktorer bag spørgsmålene. En faktor dannes, når spørgsmålene har en høj intern korrelation. Faktoranalysen bruges dermed til at reducere kompleksiteten i data. Reduktionen sker i dette tilfælde ved at lave et samlet indsatskort for undersøgelsen – indeholdende 6 dimensioner. Derudover er de forskelige faktorer blevet brugt til at gruppere de efterfølgende indsatskort, så spørgsmål inden for samme dimension er rapporteret i selvstændige indsatskort. Via regressionsanalyser beregnes de forskellige dimensioners/spørgsmåls betydning for den samlede tilfredshed. Der er udelukkende anvendt bivariate sammenhænge i indeværende analyse, hvilket sikrer, at mange manglende værdier på et spørgsmål ikke reducerer antallet respondenter som analysen baseres på. Den relative betydning plottes på x-aksen. Beregningen af den gennemsnitlige tilfredshed er en simpel gennemsnitsberegning. Værdien af gennemsnitsberegningen plottes på y-aksen. Indsatskortet bliver dermed et værktøj, som beskriver den relative prioritering af de elementer, som indgår i kortet. Med parvise relative betydningsvægte og gennemsnitscorer dannes indsatskortene. Akserne i indsatskortet fastsættes ud fra en gennemsnitsberegning af de items, der indgår i indsatskortet. Content slide

Faktoranalyser Til at identificere de forskellige faktorer er der anvendt principal axis factoring. For at kunne identificere de enkelte dimensioner roteres dimensionerne efter oblimin-metoden. Denne rotationsmetode tillader, at dimensionerne kan være internt korreleret. Udvælgelsen af antallet af faktorer er dels baseret på analysens screeplot, faktorernes eigenværdi samt analytisk tilgang i forhold til den temastruktur, som spørgeskemaet indeholder. Spørgsmålet ”Hvor tilfreds er du samlet set med madordningen?” er ikke medtaget i faktoranalyserne, da der er mange respondenter, som ikke har fået stillet dette spørgsmål. Derudover viste analyserne, at spørgsmålet omkring tilfredsheden med trafiksikkerheden mellem skole og hjem ikke havde en tilfredsstillende korrelation med nogen af de identificerede faktorer. Dette kan givetvis forklares med, at forældrene i mindre grad tillægger trafiksikkerheden imellem skole og hjem betydning i relation til deres tilfredshed med folkeskolen. Content slide

INDSATSOMRÅDER – IDENTIFICERING AF FAKTORER Content slide

Undervisning Content slide

Fysiske rammer Content slide, two columns with image. Image size: 11,36 cm x 10,68 cm or 429 x 404 pixels

Dialog og samarbejde Content slide, with top bar image. Image size: 8 cm x 25,4 cm or 302 x 960 pixels

Sociale relationer og trivsel Content slide, with top bar image. Image size: 8 cm x 25,4 cm or 302 x 960 pixels

Skolens ledelse Content slide, with top bar image. Image size: 8 cm x 25,4 cm or 302 x 960 pixels

Variation i skoledagen Content slide, with top bar image. Image size: 8 cm x 25,4 cm or 302 x 960 pixels

Oversigt over faktorerne 1. At udfordre dit barn fagligt 2. At motivere dit barn til at lære mere 3. At udvikle dit barns selvstændighed 5. At tilrettelægge undervisningen i forhold til dit barns behov 6. At sætte mål for læring, som knytter sig specifikt til dit barn 10. At hjælpe dit barn med lektier og faglig fordybelse 11. Dit barns faglige udbytte af undervisningen 24. Skolens fysiske rammer indendørs (lokaler, inventar, plads mv.) 25. Skolens udendørsområder (skolegård, boldbaner, mv) 16. Kommunikationen mellem dig og dit barns lærere og pædagoger om dit barns trivsel 17. Kommunikationen mellem dig og dit barns lærere og pædagoger om dit barns faglige læring 18. De forventninger dit barns lærere og pædagoger stiller til dig som forældre 19. Hvordan dit barns elevplan inddrages i kommunikationen mellem dig og dit barns lærere og pædagoger 20. Samarbejdet mellem dig og dit barns lærere og pædagoger Undervisning Fysiske rammer Dialog og samarbejde

Oversigt over faktorerne 4. At udvikle dit barns evne til at indgå i sociale sammenhænge 12. At få dit barn til at føle sig tryg og glad 14. At skabe et godt socialt klima i klassen 15. Skolens indsats for at begrænse mobning? 22. Ledelsens evne til at lede skolen 23. Din adgang til at tale med ledelsen, når du har behov 7. At skabe en varieret skoledag for dit barn 8. At skabe en skoledag med motion og bevægelse 9. At inddrage omverdenen i undervisningen eller flytte undervisningen væk fra skolens område, fx til museer og virksomheder Sociale relationer og trivsel Skolens ledelse Variation i skoledagen