Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

TPG handleplans-skema
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
Arbejdspladsudvikling
Kladde til informationsdias
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Åben skole i Århus Muligheder og myter ved skolesamarbejde.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Cooperativ learning - også kaldet CL
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Åbent hus Skolens navn Dato.
Hvordan får jeg indflydelse?
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Hvorfor dansk på GF1?.
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Alle rettigheder forbeholdes
Læringsmål og niveaubeskrivelser
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
FORBERED KLASSEN TIL DAGEN GØR JER KLAR TIL CAMPUS+
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt fællesskab. Alle rettigheder forbeholdes. Gengivelse af materialet uden Ventilens skriftlige samtykke er ikke tilladt ifølge gældende dansk lov om ophavsret. © 2017 Ventilen Danmark

Fællesskabende aktiviteter Indhold Hvorfor fællesskabende aktiviteter? Både lærer- og elevstyrede aktiviteter Om planlægning af aktiviteter for andre Planlæg en aktivitet 2 min. Programmet for lektionen gennemgås.

Fællesskabelse ”Jeg lægger vægt på, at hver enkelt medarbejders præstation er af stor betydning for virksomheden, men det kan ikke stå alene. De fleste opgaver løses ved, at medarbejdere samarbejder og bidrager med forskellige kompetencer til fælles løsninger.”   Alle skal lære hinanden at kende. Det faglige og det sociale hænger sammen. Virksomheder kalder det teambuilding – vi kalder det fællesskabelse. 5 min. Fællesskabelse er et aktivt ord – noget, man skal gøre. Formålet er, at eleverne skal lære hinanden at kende på kryds og tværs, så de bliver gode til at samarbejde og kan være gode kolleger over for hinanden. Når virksomheder bruger mange ressourcer på teambuilding er det også i erkendelsen af, at medarbejderne skal lære hinanden at kende og lave noget sammen uden for virksomhedens vante rammer for at blive bedre kolleger og dermed præstere bedre på arbejdspladsen. De kalder det teambuilding, vi kalder det fællesskabelse, og princippet er det samme. Hvis eleverne lærer hinanden bedre at kende, vil de også være tilbøjelige til at udvise større tolerance og forståelse over for hinanden. Det er lettere at tage hensyn til folk, man kender. Henvis til citatet fra Koncerndirektøren i Nykredit, der lægger vægt på et godt fællesskab mellem hendes medarbejdere – det er altså kompetencer, der også bliver kigget på, når man skal søge job engang. Det kan være fint at høre eleverne, om de kender til/har prøvet fællesskabende aktiviteter i andre sammenhæng, fx i idrætsklubben, på fritidsjobbet, i folkeskolen osv. Koncerndirektør Bente Overgaard, Nykredit

Prøv en fællesskabende aktivitet [indsæt navnet på aktiviteten] 10 min. For at give eleverne et indblik i, hvad de fællesskabede aktiviteter er, igangsætter du en lærerstyret fællesskabende aktivitet. Det er op til dig, hvilken aktivitet det skal være, den må bare ikke vare længere end maks. 10 minutter – det kunne fx være ‘Labyrinten’, ’Tegn en cykel’ eller ’Poncho’. Du kan finde alle de lærerstyrede fællesskabende aktiviteter på www.projektnetwerk.dk under fanen ‘Fællesskabelse’.

Planlægningsgrupper Alle er med i en planlægningsgruppe og skal planlægge mindst én aktivitet for resten af klassen inden sommerferien. Der vil minimum være én elevstyret aktivitet om måneden. Der vil også være lærerstyrede aktiviteter, som finder sted i undervisningstiden. 5 min. Det er dig som lærer, der laver planlægningsgrupperne, som er grupper med fire elever i hver. Du orienterer eleverne om, hvilken gruppe de er kommet i sidst i denne lektion, hvor de skal i gang med at planlægge en aktivitet. Hvis der i klassen laves flere end seks planlægningsgrupper, kan der være måneder, hvor flere grupper laver en aktivitet – det kan fx være i en måned, hvor der er arrangeret særlige temadage, eller hvor undervisningen er lidt anderledes end normalt. Man kan også gå sammen flere grupper og planlægge en større aktivitet sammen. Forklar eleverne, at du som lærer også vil stå for nogle fællesskabende aktiviteter, der vil finde sted i undervisningen – og forhåbentlig er du allerede startet med disse aktiviteter. Både de lærer- og elevstyrede fællesskabende aktiviteter er til for at styrke fællesskabet. Du kan læse om de lærerstyrede fællesskabende aktiviteter på hjemmesiden under fanen ’Fællesskabelse’.

Om planlægning af aktiviteter Alle i klassen skal inviteres. Aktiviteterne må koste få eller ingen penge. Aktiviteterne foregår enten i frikvarterer eller efter skole. Hvis aktiviteterne lægges i skoletiden, skal de have en varighed på maks. 30 minutter. Fællesskab er noget, vi gør for hinanden. 5 min. Planlægningsgruppen fungerer som værter for aktiviteten, og de ansvarlige elever skal sørge for, at alle inviteres med. Nogle elever tøver måske og skal have en ekstra invitation, før de deltager. Eleverne kan ikke tvinge deres klassekammerater til at være med, men de kan sikre sig, at alle oplever, at de reelt er inviterede. Hvis der er tid til det, kan I tale om, hvad der ellers betegner ‘en god vært’.

Planlæg en aktivitet Gå sammen i jeres planlægningsgrupper. I skal nu planlægge jeres egen aktivitet Gå sammen i jeres planlægningsgrupper. Planlæg en aktivitet. Hvis I ønsker mere inspiration, kan I gå ind på www.projektnetwerk.dk. Klik på den grå knap: ’Er du gymnasial elev – klik her’. Herefter indtaster I koden: fællesskab 20 min. Du fortæller eleverne, hvem der er i planlægningsgruppe sammen og beder planlægningsgrupperne gå sammen. Eleverne kan selv finde på aktiviteter, men kan også finde mere inspiration til mulige aktiviteter på hjemmesiden, hvor klassen har deres eget login – husk at skrive det ind