- Tanker fra en underviser 09-04-2019 Fremtidens offentlige lederuddannelser - Tanker fra en underviser Lektor Jacob Alsted
Diplomuddannelse i ledelse Virksomheds-tilpassede forløb 09-04-2019 Præsentation af oplægsholderen Jacob Alsted: Erhvervsforsker, Ph.D., cand.scient.pol. Medejer af Haslund & Alsted. Lektor (fra 1/3 ekstern lektor), Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Erfaringer med offentlig lederuddannelse: MPG Vicestudieleder MPG 2014 og indtil 28/2 - 2019 2011-2019 Underviser og censor på MPG Diplomuddannelse i ledelse 2003-2010 Underviser på diplomuddannelsen i ledelse 2003-2017 Censor på diplomuddannelsen i ledelse Virksomheds-tilpassede forløb Konsulent siden 1996. Forløb for ledere i en række kommuner, styrelser m.m. Coaching af individuelle ledere.
Offentlig lederuddannelse er meget sammensat 09-04-2019 Offentlig lederuddannelse er meget sammensat Den enkelte leder deltager i mange forskellige aktiviteter: Virksomhedstilpassede forløb på arbejdspladsen …..samtidig med…. Formaliseret lederuddannelse …..samtidig med…. Kurser i regi af fagforening el. lign. …..samtidig med…. Individuel coaching Den enkelte leders udvikling og deltagelse i efteruddannelsesaktiviteter er uforudsigelig, stærkt individuel, sammensat, ikke klart sammenhængende. Så jeg tror man skal anlægge et pluralistisk syn på fremtidens offentlige lederuddannelser..
Formaliserede uddannelser 09-04-2019 Fordele og ulemper ved virksomhedstilpassede forløb og formaliserede lederuddannelser Virksomhedstilpassede forløb Formaliserede uddannelser Fordele Undervisning direkte relevant for den daglige drift Ledergrupper udvikler sig sammen Binder organisationen sammen Lederens motivation i top Opnåelse af ”samfundsanerkendt” grad giver selvfølelse Møder ledere fra andre organisationer Nemt at organisere for hjemmeorganisationen Ulemper Forbeholden motivation (chefen har bestemt forløbet) Forløb bliver presset af driftshensyn Stiller store krav til chefen, der bestiller forløbet Deltagere bliver nemt et ”nummer i rækken” - ensomhed Læring adskilt fra hjemmeorganisation Deltagerne skifter undervejs væk fra hjemmeorganisationen Krav Chefen skal engagere sig omfattende i forløbet Finansiering og forståelse for tidsforbrug fra hjemmeorganisation
Eksisterende praksisforankring på MPG 09-04-2019 Eksisterende praksisforankring på MPG MPG er ganske godt forankret i deltagernes praksis allerede: Alle eksamener foregår med udgangspunkt i en case fra deltagerens egen organisation Deltagerne tager på etnografisk besøg hos hinanden Deltagerne skal i flere fag eksperimentere med deres ledelse Deltagerne skal interview egen chef om uddannelsen Kritikken af offentlige lederuddannelser som for akademiske og ikke tilstrækkeligt praksisnære er overdreven
Udviklingsmuligheder på MPG 09-04-2019 Udviklingsmuligheder på MPG Men selvfølgelig kan MPG’s praksisforankring blive endnu bedre: Mere involvering af deltagernes chefer Udvide omfanget af deltagernes etnografiske besøg hos hinanden Ændre eksamensformerne Udvide antallet af fag, hvor man skal eksperimentere med sin ledelse Fast tilknyttet coach undervejs i uddannelsen Reducere fokus på metode
09-04-2019 Tre vilde forslag 1. Få politikerne ind på de offentlige lederuddannelser En af de vigtigste parametre i en velfungerende offentlig sektor er et godt forhold mellem politikere og embedsmænd De offentlige lederuddannelser er et nogenlunde neutralt territorium, hvor offentlige ledere og politikere kunne opbygge forståelse for hinandens vilkår Derfor: Tilbyd støttemidler til politikere, der ønsker at tage en MPG eller en diplomuddannelse i ledelse 2. Finansier et seriøst flerårigt, kohortebaseret studie af lederuddannelsernes effekt Vi bliver ved med at vende tilbage til diskussionen om de offentlige lederuddannelsers effekt, men vi har næsten ingen studier af det Derfor: Lad os kvalificere diskussionen om uddannelsernes effekt ved at få den målt 3. Understøt at flere ledere fra centraladministrationen deltager på MPG Ledere fra statens centraladministration er underrepræsenteret på MPG Lederuddannelserne har en samlende effekt på den offentlige sektor. Derfor er det et problem hvis særlige grupper ikke deltager i uddannelserne og ikke får lejlighed til at møde ledere fra andre dele af den offentlige sektor Derfor: Øg incitamentet for lederne i centraladministrationen til at deltage på MPG