- Tanker fra en underviser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Fleksibel kompetenceudvikling i næringslivet Morten Lassen Center for arbejdsmarkedsforskning (CARMA), Aalborg Universitet September 2004.
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Dias juni 2014Jørgen Grønnegård Christensen Omstillingsmuligheder i sundhedsvæsenet Organisatoriske muligheder og udfordringer.
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Et væksthus for børn og voksne
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
EU Socialfondsprojektet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Skolepraktik temamøde med EL konsulent og LUU
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Kodeks for offentlig topledelse
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Disposition.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Kandidatorientering om PhD studier ved Datalogisk Institut Aarhus Universitet.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
DLG i bevægelse Forløb for den enkelte lokation. 2 Aktiviteter i det første år Møde med leder for afdeling (samt trænere og AM-repræsentant, hvis muligt)
Diskussion, løsningsforslag, det videre forløb. Hvor kommer dokumenter fra? Intern produktion –På grundlag af skabeloner? –Uden brug af skabeloner? –Skabes.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Mogens sparre Mogens Sparre * Aalborgvej 39, 9492 Blokhus * Telefon * Lektion 1 Velkommen.
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Dialogmøde den 24. januar 2014  Kl Velkommen og intro til dagens program v/Thomas Hey  Kl Velkomst ved Marie Nørgaard Laursen – om.
Stefan Hermann Rektor Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen.
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Forskeren: Er spillet om supersygehusene overraskende? Og hvor er embedsmændene i dette spil? Oplæg ved Lektor Mads Leth Felsager Jakobsen Institut for.
Hvem er vi? Kurt Klaudi Klausen
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning.
Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi.
Djøfisering? København 10. Januar 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD Institut for Statskundskab Syddansk Universitet, Odense.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Dagens temaer –Baggrunden for personalepolitikken og servicetjekket –Regler og rammer i personalepolitikken –Den lokale proces: præsentation, forberedelse.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Sådan bruger du præsentationen af Vision 2025
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
SUF - gevinstrealisering
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Sundhedsprofessioner mellem Organisationer og Brugere Præsentation af Kandidatseminar Viola Burau, Institut for statskundskab Loni Ledderer, Institut.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Det handler om eleverne
OK 18 TR møde 5.4. Scandic.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
[klik og indsæt kommunenavn]
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Præsentationens transcript:

- Tanker fra en underviser 09-04-2019 Fremtidens offentlige lederuddannelser - Tanker fra en underviser Lektor Jacob Alsted

Diplomuddannelse i ledelse Virksomheds-tilpassede forløb 09-04-2019 Præsentation af oplægsholderen Jacob Alsted: Erhvervsforsker, Ph.D., cand.scient.pol. Medejer af Haslund & Alsted. Lektor (fra 1/3 ekstern lektor), Institut for Statskundskab, Københavns Universitet Erfaringer med offentlig lederuddannelse: MPG Vicestudieleder MPG 2014 og indtil 28/2 - 2019 2011-2019 Underviser og censor på MPG Diplomuddannelse i ledelse 2003-2010 Underviser på diplomuddannelsen i ledelse 2003-2017 Censor på diplomuddannelsen i ledelse Virksomheds-tilpassede forløb Konsulent siden 1996. Forløb for ledere i en række kommuner, styrelser m.m. Coaching af individuelle ledere.

Offentlig lederuddannelse er meget sammensat 09-04-2019 Offentlig lederuddannelse er meget sammensat Den enkelte leder deltager i mange forskellige aktiviteter: Virksomhedstilpassede forløb på arbejdspladsen …..samtidig med…. Formaliseret lederuddannelse …..samtidig med…. Kurser i regi af fagforening el. lign. …..samtidig med…. Individuel coaching Den enkelte leders udvikling og deltagelse i efteruddannelsesaktiviteter er uforudsigelig, stærkt individuel, sammensat, ikke klart sammenhængende. Så jeg tror man skal anlægge et pluralistisk syn på fremtidens offentlige lederuddannelser..

Formaliserede uddannelser 09-04-2019 Fordele og ulemper ved virksomhedstilpassede forløb og formaliserede lederuddannelser Virksomhedstilpassede forløb Formaliserede uddannelser Fordele Undervisning direkte relevant for den daglige drift Ledergrupper udvikler sig sammen Binder organisationen sammen Lederens motivation i top Opnåelse af ”samfundsanerkendt” grad giver selvfølelse Møder ledere fra andre organisationer Nemt at organisere for hjemmeorganisationen Ulemper Forbeholden motivation (chefen har bestemt forløbet) Forløb bliver presset af driftshensyn Stiller store krav til chefen, der bestiller forløbet Deltagere bliver nemt et ”nummer i rækken” - ensomhed Læring adskilt fra hjemmeorganisation Deltagerne skifter undervejs væk fra hjemmeorganisationen Krav Chefen skal engagere sig omfattende i forløbet Finansiering og forståelse for tidsforbrug fra hjemmeorganisation

Eksisterende praksisforankring på MPG 09-04-2019 Eksisterende praksisforankring på MPG MPG er ganske godt forankret i deltagernes praksis allerede: Alle eksamener foregår med udgangspunkt i en case fra deltagerens egen organisation Deltagerne tager på etnografisk besøg hos hinanden Deltagerne skal i flere fag eksperimentere med deres ledelse Deltagerne skal interview egen chef om uddannelsen Kritikken af offentlige lederuddannelser som for akademiske og ikke tilstrækkeligt praksisnære er overdreven

Udviklingsmuligheder på MPG 09-04-2019 Udviklingsmuligheder på MPG Men selvfølgelig kan MPG’s praksisforankring blive endnu bedre: Mere involvering af deltagernes chefer Udvide omfanget af deltagernes etnografiske besøg hos hinanden Ændre eksamensformerne Udvide antallet af fag, hvor man skal eksperimentere med sin ledelse Fast tilknyttet coach undervejs i uddannelsen Reducere fokus på metode

09-04-2019 Tre vilde forslag 1. Få politikerne ind på de offentlige lederuddannelser En af de vigtigste parametre i en velfungerende offentlig sektor er et godt forhold mellem politikere og embedsmænd De offentlige lederuddannelser er et nogenlunde neutralt territorium, hvor offentlige ledere og politikere kunne opbygge forståelse for hinandens vilkår Derfor: Tilbyd støttemidler til politikere, der ønsker at tage en MPG eller en diplomuddannelse i ledelse 2. Finansier et seriøst flerårigt, kohortebaseret studie af lederuddannelsernes effekt Vi bliver ved med at vende tilbage til diskussionen om de offentlige lederuddannelsers effekt, men vi har næsten ingen studier af det Derfor: Lad os kvalificere diskussionen om uddannelsernes effekt ved at få den målt 3. Understøt at flere ledere fra centraladministrationen deltager på MPG Ledere fra statens centraladministration er underrepræsenteret på MPG Lederuddannelserne har en samlende effekt på den offentlige sektor. Derfor er det et problem hvis særlige grupper ikke deltager i uddannelserne og ikke får lejlighed til at møde ledere fra andre dele af den offentlige sektor Derfor: Øg incitamentet for lederne i centraladministrationen til at deltage på MPG