Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTobias Thøgersen Redigeret for ca. et år siden
1
Skolepraktik temamøde med EL konsulent og LUU
2
Hidtidige aktiviteter i udviklingen af SKP
Den gode skolepraktik Hæfte her Praktikmodeller Mere info her SKP-uddannelsen Mere info her SKP i virksomhedslignende miljøer Her
3
SKP-instruktør uddannelsen
4
Fokuspunkter: Instruktørens roller Instruktørens værktøjer Instruktørens udfordringer
5
EUC-Nord, Erhvervsskolerne Aars, TCAA
Trin 2: 3 gange 2 dage MPK – Lindholm brygge – MPK
6
Kompetencer lærlingen kan opnå i SKP afhænger af tre hovedfaktorer:
Kompetencer lærlingen kan opnå i SKP afhænger af tre hovedfaktorer: Instruktøren Opgaven Rammen
7
Instruktøren Jobbet er præget af nogle fælles elementer fra de funktioner der er i fagenes uddannelser: svend mester underviser
8
Måden instruktøren udfylder de tre dele af rollen på har betydning for elevens kompetenceudvikling. Det er meget tydeligt at det er den enkelte instruktørs måde at drive ”forretningen” på der er afgørende for succesen.
9
Opgaven Opgavens læringspotentiale er afgørende for elevens udbytte.
Opgaverne skal rumme passende udfordringer til den enkelte elev og samtidig være kompleks nok til at motivere og engagere.
10
Rammen Det samme stykke arbejde kan i forskellige rammer få karakter af vidt forskellige opgaver. Det er således ikke muligt at tale om opgaven uden også at se på den sammenhæng den indgår i og hvordan opgaveløsningen organiseres.
11
Opgavernes form og organisering - stigende lighed med praksis. Skole
Skole Virksomhed Opgaver på skolen uden kundeforhold Opgaver med skolen som kunde Opgaver på skolen for eksterne kunder Opgaver udenfor skolen med eksterne kunder Opgavernes form og organisering - stigende lighed med praksis.
12
Opgaver på skolen uden kundeforhold
Maksimal lighed med skolen Instruktørens rolle er som underviseren med beskeden mulighed for at udfylde de to andre dele. Der kan ikke skabes en ramme, som ligner fagets organisering i praksis og at det der bliver lavet skal bruges til noget. Der gives derfor ringe mulighed for at udvikle personlige, sociale og samarbejdskompetencer som fordres på arbejdsmarkedet.
13
Opgaver med skolen som kunde
Skole der ligner praksis maksimalt Instruktørens rolle har karakter af underviserens og giver delvis mulighed for at udfylde de to andre dele. I forhold til praksis mangler en del af produktionsrationalet – at andre end instruktøren stiller kvalitetskrav og kontrollerer, kundeforhold, tidskrav, økonomiske krav.
14
Opgaver på skolen med ekstern kunde
Maksimal praksis på skolen Instruktørens rolle rummer elementer fra alle de nævnte felter og giver maksimalt råderum for dispositioner, instruktøren styrer det hele selv. Formen rummer mulighed for at arbejde målrettet med elevernes kompetenceudvikling. I forhold til praksis opnås ikke kompetencer i relation til: Markedsbestemte krav til produkt, kundeforhold, tid, økonomi. Arbejdspladsens adfærdskrav, hierarki og socialisering til arbejdsmarkedet.
15
Opgaver for eksterne kunder
Maksimal praksis Instruktørens rolle rummer elementer fra alle de nævnte felter, instruktøren skal navigere efter de givne muligheder og sikre maksimal læring af produktionen. Eleven lærer det opgaven giver mulighed for og som instruktøren er i stand til at udlede af opgaven. Svagheder: Der er ikke mulighed for supplerende opgaver at regulere med, instruktøren kan ikke have så mange elever og er bundet til én arbejdsplads, der er ikke de samme muligheder for meget svage elever.
16
Knivholt Hovedgård -Et eksempel på SKP
25
Hent artikel her
26
Kvalitetspatruljens besøg i efteråret 2011 fremhæver skolepraktik som et område hvor EUC-Nord markerer sig kraftigt og nytænkende. I en artikel på ministeriets hjemmeside sættes fokus på EUC-Nords Skolepraktik herunder Knivholt. Læs artiklen af Pædagogisk konsulent; Lisbeth Mulvad her
27
Tech Aalborg virksomhed og værksteder Aars - VFU
Centertyper: Odense virksomhed Tech Aalborg virksomhed og værksteder Aars - VFU Hvad adskiller VFU med udstationeringer fra virksomhedspraktik og hvorfor ikke kun VFU? Udover gråzonen med underminering af systemet med ordinære praktikpladser er der et problem med manglende deltagelse/optagelse i praksisfællesskabet, eleven er der på lånt tid og bliver ikke en lærling der hører til i virksomheden. Formelt må eleven heller ikke deltage i produktionen og bliver derfor ikke lærling. Risiko for manglende koordinering af læringen. Modellen med rum giver mulighed for koordinering og styring af et mere komplekst system som vi mener er nødvendigt for at kunne håndtere både virksomhedslogikken og skolelogikken
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.