Hvordan kommer vi ind ad døren?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederudvikling.
Advertisements

Skole- og dagtilbudsafdelingen Systemisk anerkendende praksis - Vi er godt på vej! Vejlederuddannelsen Introdag.
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Gode råd når du er på - op til og under PL. Agenda Pressearbejde op til PL: - Hvordan udnytter vi sammen vinduet op til PL? Pressearbejde under PL: -
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Landsseminar 2012 Workshop: Selvfinansierende LK’er Landsseminar 2012 Workshop: Selvfinancierende Lokalkomiteer.
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Sourcing via Jobindex.dk
Etablering af virksomhed
Lokal indflydelse – fra en politikers perspektiv ?
S1.
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Hjerteforeningens interessevaretagelse
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
THY Business Breakfast.
Din kreative online praksis!
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Velkommen.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Musisk ledelse Jens Skou Olsen 2014 p..
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
God Filosofi.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Hvor meget hjælper familier i dag?
ÅRHUS AFDELING.
Til et åbent liv i tro og tillid
Centralforeningen for Stampersonel
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Klasseven for nyankomne elever
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Karl Henrik Flyums model
Kan man få indflydelse på en lov?
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Firmanavn Produkter og serviceydelser
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
Tværmedial Kommunikation 6 DMMK kapitel 4 Social kapital - jeg, mig og mine venner forår 2018 Pillon - KU.
Danmarks Vejlederforening
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Professionel udvikling i det nye bibliotek
CMS – Inner Wheel Danmarks hjemmesider
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
LIVETS ORD Marts 2019.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Support- Hvordan får jeg hjælp fra Danmarks Miljøportal?
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
AF Mads Korsgaard Poulsen
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Hvordan kommer vi ind ad døren? Lars L. Nielsen www.nielsennetwork.dk Hvordan kommer vi ind ad døren?

5 gode råd Kirkegaard: ”Kræv ikke, foreslå en ide” Forslå ideer, der kan hjælpe kommunen Brug fakta og den rigtige dokumentation Tal med politikere / samarbejdspartnere Brug netværk 5 gode råd

#1 Brug din Kierkegaard At man, naar det i Sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst. Enhver, der ikke kan det, han er selv i Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden.  For i Sandhed at kunne hjælpe en Anden, maa jeg forstaa mere end han - men dog vel først og fremmest forstaae det, han forstaar. Naar jeg ikke gjør det, saa hjælper min Mere-Forstaaen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen gjældende, saa er det, fordi jeg er forfærdelig stolt, saa jeg i Grunden i stedet for at gavne ham egentlig vil beundres af ham.   Men al sand Hjælp begynder med Ydmygelse: Hjælperen maa først ydmyge sig under dem, han vil hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste, at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have uret, og i ikke at forstaae, hvad den Anden forstaar.   Søren Kierkegaard: ”Brudstykker af en ligefrem Meddelelse". (1859)

Typer – hold øje med jeres image Politikerne og samarbejdspartnere taler sammen på tværs og der opstår hurtigt en klassificering af organisationen. Inddelingen er resultat af direkte kontakt, forhandlinger, medieudtalelser mv. Den døve Den lyttende Hjælperen Kamporganisationen Den interessante Den uinteressante

Vær ordentlig – også i sproget Tone skal afstemmes efter målgrupper og strategi Personlig, direkte kommunikation: Kend modtageren og afpas tonen Sørg altid for at bevare roen når du skal præsentere din sag og overtale eksempelvis en politiker

Dokumentér din sag, din påstand Det er ikke nok med påstande. Du skal altid kunne dokumentere din påstand Med dokumentation kommer du længst fordi I bliver sværere at komme uden om. Husk der er strenge krav til de økonomiske argumenter Og husk ”kampen om virkeligheden”: Din dokumentation er måske ikke dine stakeholders dokumentation = brug helst dine stakeholders præmis / model !

Den rigtige dokumentation Din idé skal være til fordel for kommunen Argumenterne skal være i orden i forhold til de politiske krav Der skal være en konkret og målbar gevinst Du skal kunne dokumentere samfundsfordelen Alle andre muligheder skal være undersøgt Din idé skal være dokumenteret / gennemregnet Der er strenge krav til de økonomiske argumenter Og der er næsten altid økonomiske konsekvenser Du skal derfor acceptere og forstå kommunens budgetlogik Du bør undgå overraskelser – dobbeltcheck derfor altid din dokumentation

Brug dit netværk Kender du politikere / interessenter / samarbejdspartnere? Hvis ikke, så identificer de vigtigste i netværket– hvem har du som ven? – som kan åbne døre for jer. Venner skal plejes systematisk Ikke-venner skal opsøges, målrettet igennem uformelle kanaler Eksempelvis via Sociale Medier, opsøg en politiker ved at kommentere med konstruktive forslag på deres debatter på ex. Facebook

Vær omhyggelig – valg af personer mm Lav altid en alliance, så du ikke står alene – der er mange som ønsker indflydelse. Alliancer gør indtryk ! Bedst at I skal kunne sige: “Som sektor kan vi foreslå….” Væld den rigtige rækkefølge – Ingen fast model. Som regel skal du begynde med politikere. Der er nemlig få embedsmænd og de har ikke tid ! Vælg den rigtige strategi for sociale medier: Men vær varsom. Store muligheder og stor potential for effektiv kommunikation, men også mulighed for irritation. Vælg den rigtige strategi for traditionelle medier : Kend journalisten, check målgruppens brug af medier og afpas tonen