Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt."— Præsentationens transcript:

1 Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt på. 2018 Sikkerhedspakken er udviklet af

2 Dit ansvar som sundhedsfaglig
Du skal som medarbejder følge disse råd: Beskyt patienternes personoplysninger Lav lange og unikke kodeord Brug sikrede netværk Reagér kun på sikre beskeder Som offentligt ansat har du ansvar for sikker behandling af personoplysninger om den enkelte borger/patient. Vi kan ikke arbejde, hvis vi ikke har adgang til systemer og data. Derfor er det vigtigt, at I alle ved, hvordan vi skal undgå, at it-kriminelle: får adgang til oplysninger kan ændre i oplysninger eller kan afskære os fra vores systemer. Større hackerangreb kan lægge en hel sektor ned I foråret 2017 lammede et hackerangreb den britiske sundhedssektor i flere døgn patientaftaler blev annulleret, og 600 computere hos praktiserende læger blev låst. Det skete, fordi medarbejderne åbnede en zip-fil.

3 Beskyt patienters personoplysninger 1/2
Lad ikke dokumenter eller journaler ligge fremme Gem ikke personoplysninger på USB, harddisk eller private mails/devices (fx mobiltelefon). Beskyt patienters personoplysninger. Lad ikke patienters personoplysninger ligge fremme. Gem ikke personoplysninger på USB eller harddisk. Brug i stedet en sikker server. Lås altid skærmen på computeren/tablet/telefon, når du går fra den. Glemmer du det, risikerer du at gøre patienternes personoplysninger tilgængelige for uvedkommende.

4 Beskyt patienters personoplysninger 2/2
Brug kun relevante personoplysninger Send sikkert, fx via Digital Post eller sikre postkasser [BRUG ANDET EKSEMPEL HVIS MERE RELEVANT] Følg vores sikkerhedspolitik. Find den på [INDSÆT INTRANET ELLER RELEVANT SYSTEM] Du må kun behandle personoplysninger, som er relevante for din opgaveløsning. Brug altid en sikker, krypteret kanal, som Digital Post, når du sender personoplysninger ud af huset fx til dig selv, til en kollega eller en borger. Følg den lokale politik om behandling af personoplysninger i din region.

5 Lav stærke kodeord 1/2 Langt – Så langt som muligt og gerne mere end 12 tegn Unikt – brug ikke det samme kodeord flere steder Log sikkert på interne systemer, så de ikke nemt kan hackes. Følg arbejdspladsens regler for kodeord. Der kan være systemmæssige begrænsninger på antallet af tegn, hvor der er andre systemmæssige sikringsforanstaltninger. Hvis der ikke er en specifik forskrift, bør dit password være baseret på ovenstående råd:

6 Lav stærke kodeord 2/2 Kodeordet må gerne være nemt at huske • I2018spistejegmangeis! • PiratenErR2D2? (Per) Du kan fx bygge det op efter en simpel sætning eller et almindeligt fornavn

7 Brug kendte netværk Information kan opsnappes, hvis hackere får adgang til netværket. Forbind kun til sikrede netværk Forbind kun til sikrede netværk, hvor du fx skal logge på med en kode.

8 Reagér kun på sikre beskeder 1/2
Stol på din kritiske sans Giv aldrig personoplysninger via , sms eller opkald Klik først, når du har tjekket, om webadressen passer med afsenderen Tænk dig om, før du logger ind via et direkte link i en eller sms Hackerne er blevet dygtige, digitale tricktyve. Det er ikke længere nok at tjekke sproget og se om afsenderen ser troværdig ud. Brug en sikker, krypteret kanal som fx Digital Post, hvis du skal sende følsomme oplysninger (fx cpr-nummer, religion, helbredsoplysninger) ud af huset. Brug aldrig almindelig , sms eller opkald. Alternativt kan du overveje, om du kan anonymisere informationen. Klik først, når du har holdt musen over linket, og tjekket om webadressen passer med afsenderen. Slet snarest muligt information med følsomt indhold, fx straks efter journalisering. Svar ikke på henvendelser, der beder om kredit-, bank-, kodeord eller lignende oplysninger. Beder din kollega eller din chef om noget usædvanligt, og det ”haster”, så få bekræftet, at henvendelsen er korrekt.

9 Reagér kun på sikre beskeder 2/2
Er du i tvivl, om du har klikket på noget usikkert sendt fortrolig information til en forkert modtager. Så underret din leder og din koordinator for informationssikkerhed. [INDSÆT NAVN/KONTAKTINFO PÅ VEDKOMMENDE] Er du i tvivl … om du har fået klikket på noget usikkert eller sendt fortrolig information til en forkert modtager. Så underret din leder og din koordinator for informationssikkerhed.

10 Mere om informationssikkerhed
Vil du vide mere så gå ind på sikkerdigital.dk/sundhed. Her kan du se filmen med gode råd, tage e-læringsforløb eller quiz Organisationen skal sørge for fornøden teknisk sikring af data systemer

11 Yderligere hjælp? Sikkerhedspakken er udviklet af


Download ppt "Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google