Unge med angst set fra et vejlederperspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
DANNELSE DER VIRKER – efterskolens pædagogik
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Hvad er god - et dialogredskab til frivillige og instruktører Anna Bjørklund - cand. pæd. i antropologi.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
En nordjysk investering – Vejle
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Selvets kultur.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Det gode møde i folkeskolen
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
PL møde med praksisfeltet
Velkommen Dagens program.
Walt Disneys kreativitetsmodel
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
VESTERBRO UNGDOMSGÅRD
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Knallertens udstyr.
International økonomi for matematikere
Sådan bruger du præsentationen
Velkommen.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Børne- og Familieafdelingen
Kursus for personer med demens og pårørende
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Velkommen Pårørendekursus Den sidste tid – og tiden efter
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Velkommen Dagens program.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Tryg sjove og brugbare løsninger . Vi har brug for jeres hjælp til
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 8: Supervision og sparring
Hvordan motiverer vi de unge?
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

Unge med angst set fra et vejlederperspektiv Hvordan møder og hjælper vi unge videre i uddannelsessystemet?

Præsentation Kort sagt Ene Ernst Hoppe Cand.mag. i pædagogik Hvad kan jeg give jer Et andet perspektiv på unge med angst Hvorfra er jeg inspireret Poststrukturalismen ”I denne forstand kan identiteter aldrig være individuelle; de er alle hængt op i en række tætte gensidige relationer” Kenneth Gergen, amerikansk professor og psykolog

Angst – en naturlig mekanisme Været irritabel, haft mange bekymringer, været anspændt, haft hovedpine, brystsmerter eller søvnproblemer Angst er vanskelig, fordi det er en emotionel lidelse Så spørgsmålet er: Er vi blevet dårligere til at tale om det svære og følelsesmæssige, og er det først gennem en diagnose, at den svære samtale bliver mulig? Angst skal tages alvorligt

Pointer fra mit speciale Den meningsfulde lidelse Det kan opleves befriende at få en diagnose, men der skabes også en begrænset fortællerramme Et manglende sprog Det er svært at tale om det, der gør ondt og det uperfekte, men diagnosen gør det muligt at tale om det Et fællesskab At kunne være fælles om noget konkret Vi er biroller i hinandens liv Så den måde, vi afviser og anerkender hinandens fortællinger, har betydning for vores identitetsskabelse

Ungdommen i dag Ungdomsfasen er forlænget Ændring i relationerne Overladt til sig selv Det tager længere tid at blive voksen Barndomsfasen er blevet kortere Ungdommen er blevet en livsfase Afstanden mellem børn og voksne er blevet mindre Det samme er sket for hierarkiet mellem voksne og børn Opløsning af subjekt/objekt forholdet Der er sket en øget individualisering og perfektion Altid på, altid social Konkurrence Fremtiden At kunne være tilstede flere steder Sammenligner sig med andre Præstationspres og konkurrence i skolerne Vi lever i en foranderlig verden, hvor det kan svært at planlægge fremtiden

Husk jeres rolle I er vejledere og ikke psykologer

En lille udfordring, en stor sejr ”[…] folk har en meget klar forståelse for, hvad det er, når jeg siger, at jeg har socialfobi. Så er det, at jeg er bange for mennesker, ikke tør møde nye mennesker og ikke tør at handle ikk’. Og det kan jeg også godt være, og det er det også i nogle tilfælde, men de har bare en meget klar forståelse af, eller de tror i hvert fald, at de ved, hvad det går ud på - og det sådan det, der gør det dårligt ved at have et navn på” En lille udfordring, en stor sejr

Nye fortællinger ”Jeg bliver faktisk ekstrem flov over mig selv, og det synes jeg selv er sørgeligt at sige, men det gør jeg […] jeg bliver faktisk mega flov over mig selv, og jeg synes det er så pinligt, at jeg skal reagere sådan øhm, men alligevel så altså så tænker man jo også, det bare desværre blevet en del af mig, nogle gange så kommer de der ting, men jeg er mega flov over det. Jeg synes ikke, det er noget, jeg er særligt stolt af […]” ”[…] nu har jeg forklaringen i det mindste. Øh, og jeg er blevet meget bedre, at jeg ligesom kan sige okay, jeg har angst og det irriterer mig, det forhindrer mig i en hel masse ting, men nu ved jeg i det mindste, at der er noget i stedet for, at jeg skal gå og tro, der er et eller andet galt med mine lunger, og jeg lige pludselig en dag dør og bliver fuldstændig sindssyg altså ”

[…] jeg er ikke engang sikker på, jeg ved hvem, jeg selv er […] […] og så kommer jeg helt ud i, at jeg ikke ved, hvad jeg selv vil, hvad jeg er, og hvad jeg er god til […] Det er i mødet med andre, at vi bliver bevidste om os selv

Diagnosen bliver en måde at skabe sammenhæng og mening Deres identiteter og selvforståelser bliver skabt indenfor en bestemt fortællerramme Det komplekse og smertelige kan italesættes Der er ikke kun tale om at blive diagnosticeret – diagnosen bliver en måde at skabe sammenhæng og mening

Tre gode råd Vær med til at skabe nye fortællinger, der ikke handler om angsten Hjælp eleven med at udfordre angsten i små og fornuftige portioner Vær med til aflive myten om at angst er skamfuld.

Tak og farvel Mail: enehoppe@hotmail.com Telefon: 20 87 49 12