AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Konference om Almen Studieforberedelse
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Introduktion til opgaveskrivning
Udvidet problemformulering
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Problemorienteret projektarbejde
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Værkstedsundervisning
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Synopsis.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Introduktion til dansk/historie-opgaven
SKABELON.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
  Forside med navn, klasse, emne, fagkombination med niveauer, vejleder  En kort indledning, der fanger læserens opmærksom hed ift. problem/emne 
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
Introduktion til dansk/historie-opgaven
Velkommen til Metode i DIO.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Introduktion til dansk/historie-opgaven
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
MUNDTLIG FREMSTILLING
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER FREMLÆGGELSE | powerpoint

Opgavens pentagon 1 Problemformulering: Hvad spørger du om? 5 Undersøgelsens metode/ fremgangsmåde: Hvordan vil du gå frem? 2 Undersøgelsens faglige formål. Hvorfor spørger du? 4 Undersøgelsens redskaber: teori, begreber, faglige metoder: Hvad spørger du med? 3 Undersøgelsens empiri, stof, data, fænomen: Hvad er dit materiale? Efter Rienecker m.fl.: Den gode opgave, Samfundslitteratur 2005, 3. udgave, s. 29 ff 3. november 2010 Peter Hobel - IFPR/SDU 3

AT1 Mandag – torsdag: Problemformulering og problemstillinger (tirsdag) Udvalg af materiale (billeder, tekster, kilder) Arbejdet med materialet - Metoder fra alle tre fag skal i spil Powerpoint -------- Fredag: Mundtlig fremlæggelse Diskussion med lærere

pROBLEMFORMULERING PROCESVEJLEDNING

Definition ”En problemformulering er en slags disposition for en opgave, en rød tråd gennem hele opgaven, opgavens kompas…” (Primus 1, side 120) Problemformuleringen er noget man undrer sig over, og som kræver forklaring ”Det gode spørgsmål indeholder en åbning mod noget man ikke ved. Det er ikke nok, at man formulerer noget i spørgsmålsform, som i virkeligheden blot er en omformulering af, "jeg vil skrive noget om xx-emne"." (Signe Skov Andersen)

Problemformuleringen skal indeholde Ét hovedspørgsmål Krav: Begge/alle tre fag skal kunne besvare spørgsmålet Hovedspørgsmålet skal besvares i konklusionen 3-5 underspørgsmål/problemstillinger Underspørgsmålene skal indeholde alle de taksonomiske niveauer (se Primus 1 side 130-131 + Primus 2, side 93-95)

Problemstillingerne Her skal du: Vise viden om emnet, fx ved at redegøre for de aspekter, du vil arbejde med Analysere, karakterisere, undersøge, fortolke Diskutere, vurdere, perspektivere

Brug spørgeord På hvilken måde… I hvilken udstrækning… Hvordan … Hovedspørgsmålet Problemstillingerne På hvilken måde… I hvilken udstrækning… Hvordan … Hvorfor … I hvor høj grad… NB: Stil åbne spørgsmål Hvad er… Hvordan opstod… Hvilke definitioner … Hvilket syn har X på… NB: Vis at du behersker de taksonomiske niveauer

Eksempler Problemformulering

Ex Samf (A)/dansk (A) | AT 2011 Hvilken rolle spillede FN under folkemordet i Rwanda, og hvordan bliver organisationen fremstillet i dokumentaren Ghosts of Rwanda? Hvad ledte til konflikten i Rwanda og i hvilken forstand kan den ses som en katastrofe? Hvorledes kan FNs rolle eller mangel på samme under folkemordet på Rwanda forklares? I hvor høj grad handlede FN i overensstemmelse med egne love og forholdsregler? Hvordan portrætteres FN i dokumentaren Ghosts of Rwanda? Hvilken dramaturgi og hvilke filmiske virkemidler er anvendt og med hvilken effekt?

Problemformulering: På hvilken måde bearbejdes 1864-nederlaget i slutningen af 1800-tallet? Hvordan forløb krigen i 1864? Hvilke motiver og hvilken skildring af krigen giver malerne Christian Mølsted,”Ombord på fregatten Niels Juel-” (1898) samt Otto Bache, ”Oberst Max Müller ved Sankelmark Sø-” (1887) Hvordan beskrives krigen og hvilken rolle spiller den i Herman Bangs roman ”Tine” (1889) – uddrag side […] Hvordan vurderer tidl. Konseilpræsident D.G. Monrad striden mellem striden mellem Krigsministeriet og den kommanderende general i den efterladte redegørelse (dateret 1880)

V Problemformulering: På hvilken måde bearbejdes 1864-nederlaget i slutningen af 1800-tallet? Hvordan forløb krigen i 1864? Hvilke motiver og hvilken skildring af krigen giver malerne Christian Mølsted,”Ombord på fregatten Niels Juel-” (1898) samt Otto Bache, ”Oberst Max Müller ved Sankelmark Sø-” (1887) Hvordan beskrives krigen og hvilken rolle spiller den i Herman Bangs roman ”Tine” (1889) – uddrag side […] Hvordan opfatter tidl. Konseilpræsident D.G. Monrad striden mellem striden mellem Krigsministeriet og den kommanderende general i den efterladte redegørelse (dateret 1880) R A R A A