Sådan bruger du præsentationen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan bruger du præsentationen
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Netværksmøder - Drejebog
Innovationsforløb Modul 3 ©
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
En god start på lægelivet
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Karl Henrik Flyums model
projekt eller lignende
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
1½ times arbejde i gruppen
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Dette er en skabelon til LegeKunst PowerPoint præsentationer.
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Sådan bruger du præsentationen Som koordinator eller konsulent på mentorområdet kan du anvende denne præsentation som et udgangspunkt i dit arbejde med at klæde virksomhedsmentorer på til opgaven med at være mentor for en mentee med psykisk sårbarhed. Hvert dias giver dig et udgangspunkt at tale ud fra, og i notefelterne finder du inspiration til, hvad du kan sige. Du kan selv sammensætte præsentationen, så den passer til præcis dit formål: I gruppen Dias under fanen Startside finder du under Layout tomme dias, du kan tilføje efter behov og udfylde med dit eget materiale. Du indsætter tomme dias med knappen Nyt dias. På www.cabiweb.dk/mentor/mentee-med-psykisk-saarbarhed finder du link til denne præsentation. På www.cabiweb.dk/virksomhedsmentor kan du finde film og scenarier, som kan anvendes direkte af mentorer i deres daglige arbejde med mentee. Henvis derfor gerne til denne side, hvis du vil videregive materialerne til mentorer i de virksomheder, du samarbejder med. OBS: Slet dette slide inden brug Præsentationen består af disse dele: Dias 1: Om præsentationens anvendelse – slet før brug Dias 2: Forside Dias 3-4: Citater fra XX (Brug dem som udgangspunkt til at tale om XX) Dias 5,7,9 , 11 og 13: Film (Link til individuelle film med gode råd om at være mentor for mentee med psykisk sårbarhed. Linket kræver internetforbindelse)* Dias 6,8,10,12 og 14: Diskussionsspørgsmål relateret til den foregående film Dias 15: Refleksionsspørgsmål om rollen som mentor og det at passe på sig selv (brug dette dias til at tale om , hvad det kræver at være mentor) Dias 16: Forventningsafstemning mellem jobcenter og mentor (brug dette dias som udgangspunkt for en forventningsafstemning) Dias 17: Link til oversigt over typiske scenarier (Introducér mentorerne for materialesamlingen på www.cabiweb.dk/virksomhedsmentor) *Ønsker du at indsætte film i skabelonen, kan du downloade dem fra youtube til din computer forinden (følg links til filmene i denne præsentation) og sætte dem ind på de specifikke dias. Det gør du ved at vælge Indsæt – Video – Video fra fil… og så vælge filmene fra det sted på din computer, du har gemt dem.

Mentor for mentee med psykisk sårbarhed Undervisningsmateriale Skriv navn, sted og dato…

En mentor gør en forskel… ”De har tiden og tålmodigheden til man er klar til at åbne sig, samtidig med at de også på en måde skubber til en, men på en forsigtig måde“. „Jeg bliver støttet i det, der gør tilværelsen svær for mig, og jeg får en hjælpende hånd med at overskride netop de svære ting. Deres evige måder at kunne vende selv det værste og de mest negative tanker til noget positivt på, og deres evige forsøg på at få mig til at se, hvad jeg nok ikke altid vil se, er utrolig.“ Citater fra unge i projekt Hverdagsliv. Publiceret i ”Ungdomsliv med mentor”, fra Socialt Udviklingscenter SUS

Forventningsafstemning Er du klar over, hvilke forventninger jobcentret har til dig som mentor i forhold til den konkret mentee og forløbet på virksomheden? Har du en klar aftale med jobcentret om målet med forløbet? Har du fået de informationer, du skal have for at løse opgaven? Har du og din mentee fået talt om, hvilke forventninger I hver især har til jeres samarbejde og relation? Har I sammen formuleret delmål, som I løbende kan følge op på? Ved du, hvor du kan hente hjælp, hvis du har brug for det? En af de helt vigtige forudsætninger for, at et forløb skal lykkes er, at virksomhedsmentoren har fået klar besked fra jobcentret om, hvad målet med relationen og forløbet skal være. Hvis det ikke er klart, er det vigtigt at tage kontakt til jobcentret for at få afklaret det. Brug spørgsmålene til at få talt om, hvad der skal til for, at opgaven er så klart beskrevet både for mentee og mentor, at de sammen kan arbejde henimod et fælles mål.

Kapitel 1: Du behøver ikke være ekspert i psykiske diagnoser Vis filmen som introduktion til at tale om, hvad det kræver at være mentor for psykisk sårbare Kapitel 1: Du behøver ikke være ekspert i psykiske diagnoser

Diskussionsspørgsmål Hvad er vigtig for jer at vide om mentee for at kunne fungere som mentor i hverdagen? Hvad er jeres erfaringer med at stille spørgsmål for at finde ud af, hvad mentees konkrete udfordringer er? Hvad er jeres (kreative) eksempler på at finde passende opgaver? Lad deltagerne vælge et par af spørgsmålene, som de diskuterer i mindre grupper. Saml op ved at notere deltagernes særlige opmærksomhedspunkter op og diskuter dem i plenum med det formål at give deltagerne inspiration til, hvordan de kan gribe opgaven som mentor an, når de kommer hjem.

Kapitel 2: Skab tillid gennem interesse og gode spørgsmål Filmen vejleder dig, som er mentor, i at skabe en tillidsfuld relation til din mentee. Kapitel 2: Skab tillid gennem interesse og gode spørgsmål

Diskussionsspørgsmål Hvad oplever I som det vigtigste for at bygge en tillidsfuld relation op? Er der noget, der gør det vanskeligt? Hvordan finder I bedst tid og ro til at spørge og lytte i en travl hverdag? Lad deltagerne diskutere et eller flere af spørgsmålene i mindre grupper. Saml op på diskussionerne i plenum og noter de gode råd til hverdagen derhjemme, som dukker op.

Kapitel 3: Hav øje for mentees ressourcer I denne film får du gode råd til at sætte ord på mentees ressourcer og synliggøre de små skridt fremad. Kapitel 3: Hav øje for mentees ressourcer

Diskussionsspørgsmål Hvad er jeres gode eksempler på, sammen med mentee, at få fokus på mentees ressourcer? Hvordan kan I arbejde med at gøre fremskridt synlige for mentee? Hvad betyder det for mentee, at I hjælper med at få øje på ressourcer og fremskridt? Diskuter i mindre grupper et eller flere af spørgsmålene. Saml op i plenum og noter gode eksempler og pointer ned.

Kapitel 4: Hav fokus på, hvad I kan gøre Filmen illustrerer, hvordan du som mentor kan arbejde med at finde opgaver til mentee. Kapitel 4: Hav fokus på, hvad I kan gøre

Diskussionsspørgsmål Hvordan finder I ud af, hvad der kan være første skridt? Hvad vil det sige at finde passende opgaver? Hvordan ‘skubber’ man på en god måde? Lad deltagerne diskutere spørgsmålene i mindre grupper. Lav efterfølgende en brainstorm i plenum, hvor I noterer alle de ideer, der kommer frem op på plancher, som deltagerne sidenhen kan få – f.eks. renskrevne, eller ved at I tager fotos på en I-pad

Kapitel 5: Vær med til at sikre udvikling i forløbet I filmen bliver du introduceret til brugen af skalaspørgsmål og hvordan, du arbejder med mentees udvikling. Kapitel 5: Vær med til at sikre udvikling i forløbet

Diskussionsspørgsmål Hvad er jeres gode eksempler på, at I har skabt udvikling sammen med mentee? Hvordan kan I sammen med mentee arbejde med at lave delmål – der både er realistiske og lidt ambitiøse? Hvordan kan I bruge både gode og ‘dårlige’ erfaringer konstruktivt? Bed deltagerne i mindre grupper diskutere et eller flere af de spørgsmål, som er mest presserende for dem Saml op på gruppediskussionerne i plenum og hav fokus på at trække enkelte gode råd ud af diskussionerne

Pas på dig selv som mentor Hvad vil det efter din mening sige at passe på dig selv som mentor? Hvad gør du for at passe på dig selv som mentor, når du skal skabe en god, tryg relation og samtidig også ”skubbe” på mentee, så der sker udvikling? Har du haft oplevelser, hvor du skulle have passet bedre på dig selv? Hvordan passer du på dig selv, når mentee fx ”prøver dig af” og skaber konflikt? Hvad er de gode råd til at passe på sig selv? Alle mentorer har behov for at finde balancen mellem at give og samtidig passe på sig selv. Lad deltagerne bruge 5 minutter hver for sig til at overveje spørgsmålene. Lad dem de næste 10 minutter gå i dialog 2 og 2, om hvad de hver især mener og tænker. Saml op i plenum på de væsentligste pointer.

Viden og værktøjer Find det hele på www.cabiweb.dk/virksomhedsmentor Linker til siden på cabiweb.dk med typiske scenarier, man som mentor kan komme ud for, hvis man har en mentee med en psykisk lidelse. En anvendelsesorienteret materialesamling, hvis du skulle komme i en situation, hvor du har brug for konkret hjælp og vejledning. Animation 1: Husk også, at jobcenteret altid er der til at hjælpe!