Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Udviklingschef Anne-Lise Schjønning ISS Facility Services
Gå-hjem-møde om hygiejnestandarder
Hvordan fremmer vi overgangen til dagkirurgi?
- Og hygiejne i hverdagen
Date :31 1.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Identifikation af spild
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
KOMPETENCEKORT KIRURGISK OPERATIONSAFSNIT DAGKIRURGISK KLINIK
Kliniske retningslinjer!
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Den Danske Kvalitetsmodel
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
Quality Management Systems
Mangel på sammenhæng i sundhedsvæsenet En udfordring, der rammer ældre medicinske patienter Præsentation af Lars Engberg, formand for Danske Patienter.
MRSA uden grænser - Behov for helhedssyn i sundhedsindsatsen
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Indhold, indsatser, implementering
Oplæg for Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
Etablering af regional MRSA-enhed cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
Århus Universitetshospital, Skejby
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Akkreditering: en ny strategi og proces på hospitalerne i Region Midtjylland Afdelingschef, cheflæge Hans Peder Graversen, Kvalitet.
Antibiotika versus resistensgener hvem vinder våbenkapløbet?
Gastroenterologi:Hepatologi i fremtidsperspektiv
Palliation til gamle Hvordan? Og er det noget vi taler om?
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Udkast til nye tekniske bestemmelser for BVT´s kontrolordning.
Den Danske Kvalitetsmodel
Waste identification tool Læringsnettverk for ledelse af patientsikkerhet d. 5. november 2013.
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata Præsentation og analyse af data Fredericia Uddannelsescenter 17. maj 2011 Overlæge MPM Erik Jakobsen Hjerte-, lunge-
Forebyggelse og sundhed - en del af et større hjul
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Hvordan opleves specialeplanlægningen på akutsygehusene? Christina Holm-Petersen, projektchef, ph.d. Baseret på en interviewundersøgelse blandt 13 lægelige.
Dansk Atrieflimren database Albert Marni Joensen Overlæge PhD Klinisk Lektor Kardiologisk Afdeling Aalborg Universitetshospital,
Velkommen til patientens hospital
Ulla Breth Knudsen Professor, overlæge, ph.d. Fertilitetsklinikken
Decentral hjerterehabilitering
HL7-FHIR DK profilering – governance?
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Kvalitetsudvikling hvordan
Velkommen til patientens hospital
Afgangen fra FAM - stafetmetoden
Grundliggende principper
Kvalitet i plejen.
Introduktion til kvalitetsarbejdet
det nationale kvalitetsprogram på sundhedsområdet
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
De pårørende i beslutningsrummet
Oplæg for Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Netværksdage for Sygehusbyggeri August 2017
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Den Danske Kvalitetsmodel
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Smittespredning og sektorovergange
Mere hygiejne i lægeuddannelsen - hvordan kommer vi videre?
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Hvordan sikrer vi, at vores viden bruges til
Præsentationens transcript:

Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv Hans Jørn Kolmos Professor, overlæge, dr. med. Klinisk mikrobiologisk afdeling Odense Universitetshospital hans.joern.kolmos@rsyd.dk DSCS Nyborg 07.11.2018

Hospitalsinfektioner opstår som en konsekvens af det vi gør ved patienterne - gammelkendte og nye risici Infektionshygiejne Standarder, audits Diagnostik Behandling Pleje Rehabilitering Risiko Hosp Inf Risiko Ja, det er der. De opstår en konsekvens af det vi gør ved patienterne. De opstår i relation til diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering. I de fleste tilfælde kender vi de risici, som patienterne udsættes for, og vi kender de forholdsregler der skal til for at forebygge infektionerne. Dem kan vi skrive ned i infektionshygiejniske retningslinjer, og vi kan gå ud og auditere på, om retningslinjerne bliver overholdt. På den måde kører kvalitetscirklen. Men sundhedsvæsenet ændrer sig jo tiden, og på den måde ændrer risikomønstret sig også. Nye risici opstår, og gamle forsvinder. Herude i frontzonen er det vigtigt, at vi har faguddannet personale, som kan gå i dialog med klinikerne og foretage en kvalificeret risikovurdering. Infektionshygiejne er i virkeligheden et klinisk speciale på linje med alle de lægefaglige kirurgiske og medicinske specialer. Og derfor kræver det specialuddannet personale med samme faglige baggrund som klinikerne, som går i dialog med dem derude, hvor det sker. Hygiejne kan ikke drives fra et kontor.

Hvad er problemet - set fra mit bord? Et fag-etisk problem: ”ikke skade” Demotiverende – vi vil alle gerne gøre det bedste Et praktisk arbejdsproblem: tredobler indlæggelsestiden Et sundhedsproblem – også for personalet Et økonomisk problem: tredobler behandlingsudgifterne

Den almindelige forestilling om hospitalsinfektioner

Fint nok, - men hænderne rører ved ting i miljøet Foto: Hygiejneorganisationen Hvidovre Hospital

”Hygiejnepakken” Håndhygiejne og rengøring ”En gratis omgang” ”Koster kassen”

Måler standarder kvalitet? De to afgørende spørgsmål til rengøringskvalitet Standarder til måling af kvaliteten 1. Gør rengøringspersonalet ordentligt rent, når de gør rent? INSTA 800, DS 2451-10, NIR 2. Bliver der gjort rent tilstrækkelig ofte – dvs. er rengøringsfrekvensen tilpasset patientflowet? ? De 6 (debat). Ugeskrift for Læger nr. 8/2016

WHO: My 5 moments for hand hygiene Håndhygiejne: Plads til forbedring WHO: My 5 moments for hand hygiene Kolmos et al JHI 2006

Der er også andre måder at blive smittet på….. Selvinfektion Krydsinfektion Smitte fra hospitalsmiljøet Eksempler: Støv/snavs Vand/mad Medicin Patient Personale Patient Patient Instrumenter Efter: Mims Medical Microbiology 3rd ed.

Rammebetingelserne: Mangel på birum fører til lageropbygning på gangene – her er det vanskeligt at gøre rent

http://ugeskriftet.dk/debat/bliver-der-plads-til-hygiejnen-paa-de-nye-supersygehuse

2001: Infektionshygiejniske standarder: Kvalitet, standarder, mål: Hygiejnen på slingrekurs - ingen rigtig evaluering 2001: Infektionshygiejniske standarder: DS 2450 & DS 2451, 1-13 NIR 2009: Den Danske Kvalitetsmodel 1.5.1 - 1.5.6 2011: Akkreditering 2015: Nej, det gider vi alligevel ikke… derfor nu: 2016: Nationale kvalitetsmål Bakteriæmi og C.difficile

De nationale kvalitetsmål: Infektionshygiejnen fraktioneres – drukner den i flommen af kvalitetsmål? Bedre sammenhængende patientforløb Styrket indsats for kronikere og ældre patienter Forbedret overlevelse og patientsikkerhed Behandling af høj kvalitet Hurtig udredning og behandling Øget patientinddragelse Flere sunde leveår Mere effektivt sundhedsvæsen 1 af 8 mål 1 af 25 indikatorer Sygehuserhvervede infektioner (bakteriæmi & C. difficile)

Store udgifter til erstatninger – investér i infektionshygiejne!