Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje Arbejdsmarkedskontor Øst Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje Jacob Løbner, AMK-Øst 27/9 - Hotel Niels Juel P r æ s e n t a t i o n s t i t e l
Disposition Hvorfor er der behov for opkvalificering af ledige og fælles kursuskøb? Modeller for kursuskøb på landsplan Hvilke modeller for fælles kursuskøb arbejder vi med? Præsentationstitel
Hvorfor fælles kursuskøb? Præsentationstitel
Mangel og ledige der har brug for flere kompetencer Figur: Ledige i arbejdskraftreserven i Region Sjælland (mere end 12 ugers ledighed) Flere brancher har stor mangel på arbejdskraft. Stadig 5.000 jobparate dagpengemodtagere! Derfor har mange fokus på – og forventninger til - at opkvalificering er et greb, vi bruger meget mere for at sikre mere arbejdskraft til mangelområderne For at løfte opgaven ressource- og jobeffektivt forudsættes vellykkede samarbejder: Over kommunegrænser Og med involvering af organisationer og institutioner Kilde: Jobindsats.dk Præsentationstitel
VEU – ikke det samme som cola! Hvad er det? Hvad kan det? Hvad koster det? Hvornår er det relevant for ledige? Præsentationstitel
Ufaglærte: største behov - mindste interesse for VEU VEU vender den ”tunge ende nedad” Få opkvalificering på dagordenen i samtalen – særligt for ufaglærte Præsentationstitel Kilde: Analyse af individer og virksomheders brug af voksen- og efteruddannelse, Epinion (pdf)
Modeller på landsplan VEU-indsatsen er landsdækkende! Præsentationstitel
To modeller Proaktive: igangsætter indsats inden for de områder RAR har udvalgt. Målgruppen er ledige der har brug for jobrettet opkvalificering. Reaktive: håndterer henvendelser fra uddannelsesinst. og virksomheder. Målgruppen er både beskæftigede og ledige, der har brug for jobrettet opkvalificering. Præsentationstitel
Modeller i Rekrutteringsfællesskaber Præsentationstitel
Principielt er kerneopgaven i jobcentrene den samme for samarbejder om fælles køb af opkvalificering, uanset om de er forankret i: Rekrutteringsfællesskaberne Samarbejder der tjener enkelte projekter Jobcentersamarbejder ift. regionale eller mere lokale behov Branchenetværk Mens konteksten alligevel har betydning for, hvilke modeller, systemer og arbejdsgange, der er mest hensigtsmæssige for at lykkes med opgaven Præsentationstitel
Branchenetværksmodel for fælles kursuskøb Drøftelse og beslutning Identifikation af behov AMK Øst fremlægger data om paradoks- og mangelproblematikker og drøfter behov, muligheder og målgrupper i branchenetværket Ca. 15 uger før forløbsstart Ca. 8 uger før forløbsstart Udkast til proces og målgruppe Understøttelse af proces Ca. 4-7 uger før forløbsstart 1 2 3 4 AMK Øst udarbejder et forslag til proces, herunder kriterier for screening af ledige til forløbet samt evt. understøttende materialer som fx samtaleguides Branchenetværket drøfter udkast til proces og materialer og træffer beslutning om igangsættelse af fælles kursuskøb AMK Øst bidrager til at sikre, at jobcentre og evt. a-kasser bidrager med det aftalte antal ledige samt deltager i eventuelle informationsmøder Ca. 16 uger før forløbsstart Erfarings- opsamling Efter forløbet 5 AMK Øst samler op på erfaringer med de afprøvede modeller for fælles kursuskøb og følger op på de ledige hhv. 3 og 6 måneder efter afsluttet forløb Præsentationstitel
Screeningsforløb mhp. job eller mere uddannelse Eksempel 1: Rengøring Screeningsforløb mhp. job eller mere uddannelse 1 2 3 Udsøgning af ledige Telefonkontakt til ledige Tilmeldings- procedure 6a Job, løntilskud ell. praktik 4 5 For-forløb 5 dages forløb AMU på TEC Fælles screeningssamtale 6b Mere opkvalificering 6c Jobmål revideres Præsentationstitel
Eksempel 2: Køkken-Kantine 6 ugers faglig opkvalificering med danskundervisning 1 2 3 4 Udsøgning af ledige Finde virksomheder til for-forløb Telefonkontakt til ledige Informationsmøde 5 6 7 8 9 For-forløb Off. virksomheder ”træningsbane” Tilmeldings- procedure Kursusstart 6 uger inkl. dansk på hotel- rest.skolen Evaluering og opfølgning Kursisterne i job Præsentationstitel
Kvalitetssikring af CV’er Processtøtte fra AMK-Øst Præsentationstitel
Hvordan løfter JC? I organisering og ledelse Sikre at viden og information bliver omsat til drift og tilbud til ledige I samtalerne løbende At få opkvalificering på dagordenen i samtalen At spotte og motivere de ledige, for hvem opkvalificering er vejen til mere varig beskæftigelse opkvalificering eller ”omskoling” til brancheskift (ud mod mangelområder) I udsøgninger Udsøge ledige, der søger job hvor der ikke helt er et match på kompetencerne – endnu Have fokus på at Jobnet-CV’er er retvisende og fyldestgørende, så de rigtige ledige kan udsøges til match eller opkvalificering JC: Kan organisere og arbejde forskelligt –fx tovholdere eller indpiskere. Præsentationstitel
Præsentationstitel
Siden sidst… Fælles kursusoverblik (lange jobrettede forløb for ledige) – der også distribueres via rekrutteringssamarbejderne (https://rar-bm.dk/media/7916/kursusoverblik-sept-18.pdf) Bruger JRS kommunikationskanaler ved kursuskøb fra branchenetværk Koordination på strategisk niveau - Tæt dialog om valg af fremtidige indsatsområder. Undgå konkurrence! Præsentationstitel
Spørgsmål til borddrøftelser Hvordan foretrækker I at indgå i de fælles kursusforløb? Hvilke typer af fælles kursusforløb foretrækker I? Drøftelser ved bordene og efterfølgende præsentation af jeres forslag til løsninger i plenum Præsentationstitel