Rum for uformel læring, 28. april 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
Advertisements

Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Opsamling >> Direktør i Danmarks Biblioteksforening Michel Steen-Hansen >> Sekretariatsleder i Dansk Folkeoplysnings Samråd Trine Bendix Knudsen Rum for.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Den brændende platform
Bibliotekerne lige nu Vagn Ytte Larsen, formand Danmarks Biblioteksforening Repræsentantskabsmøde d
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Samarbejde mellem folkeoplysning og biblioteker I perioden 31. marts til 14. april 2011 blev landets kommuner spurgt om hvilke former for samarbejde der.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Hvad er folkeoplysning? Oplæg på Hustræf 2014, Kulturhusene i Danmark 9. maj 2014 Trine Bendix Sekretariatsleder i DFS.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II Title slide EVALUERING AF DET FÆLLES ANSVAR II ERFARINGER OG PERSPEKTIVER.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Urban Lab. 8 kommuner Favrskov, Herning, Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg og Aarhus. Baggrund i Aarhus 2017’s kortlægning af Region Midtjyllands.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Inddragelse af borgerne i kerneopgaven Greve Workshop med åben universitet i Greve Kommune.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Frivilligheden i Vordingborg
Byrådets temamøde 15. januar 2015
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Lokale strategier i kommuner for borgere, ansatte og beslutningstagere
Hvorfor resultatløn?.
Nærdemokrati i Esbjerg Kommune Nærdemokrati, Lokalråd og Landdistrikter Sekretariatschef Søren Abildtrup.
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
2 June 2014 Præsentation Resultater fra COWIs analyse af effekter ved Gribskov Kommunes mulige deltagelse i Nationalpark Kongernes Nordsjælland Nis Vilhelm.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Gruppe B DANMARKS BIBLIOTEKSFORENINGS ÅRSMØDE 2011
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Netværksmøder - Drejebog
Hvad lærte vi af projektet?
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Hvad skal der ske nu på vores bibliotek? Lokalt oplæg
Visionære Regionale Udviklings Planer
Visionære Regionale Udviklings Planer
Velkommen.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Region Midtjyllands opgave
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danskernes digitale bibliotek
Naturen i Viborg Kommune - det Grønne Råds temaaften om Viborg Kommunes natur Onsdag den 30. januar 2019 kl i Viborg Musiksal, Gravene.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Det hele begyndte i de dage, hvor disse rapporter udkom fra Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
LAG Odder-Hedensted.
MEDARBEJDER-INDDRAGELSE
Gladsaxedagen 24. august 2019.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Strategi Til markedsføring
Præsentationens transcript:

Rum for uformel læring, 28. april 2011 Opsamling  >> Direktør i Danmarks Biblioteksforening Michel Steen-Hansen  >> Sekretariatsleder i Dansk Folkeoplysnings Samråd Trine Bendix Knudsen  Rum for uformel læring, 28. april 2011

Rum for uformel læring, 28. april 2011 Workshops  Hvad snakkede de om? "Partnerskaber lokalt" Facilitator: Helle H. Bjerregård, DFS "Nye målgrupper og læring” Facilitatorer: Stine Hohwü-Christensen og Agnethe Nordentoft, DFS "Kommunal politik” Facilitator: Per Paludan Hansen, DFS Rum for uformel læring, 28. april 2011

Samarbejde mellem folkeoplysning og biblioteker I perioden 31. marts til 14. april 2011 blev landets kommuner spurgt om hvilke former for samarbejde der det seneste år har været mellem den lokale folkeoplysning og biblioteksvæsenet. 63 af 98 kommuner svarede på undersøgelsen. Grønne kommuner har haft samarbejde. Røde kommuner har ikke haft samarbejde. Grå kommuner har ikke svaret. Rum for uformel læring, 28. april 2011

Samarbejde mellem folkeoplysning og biblioteker 44 kommuner angav, at der det seneste år har været samarbejde mellem folkeoplysning og folkebiblioteket Hvem har taget initiativ til samarbejdet? Procent Antal Kommunen 14% 6 Folkebiblioteket 75% 33 En folkeoplysende organisation/aktør 59% 26 Andre 11% 5 Total 100% 44 Hvilken form for samarbejdsaktivitet(er) er i gang p.t. eller har været afholdt/planlagt i 2010/11? Procent Antal Undervisningstilbud (kursus, evt. forløb, med en tilknyttet underviser) 39% 17 Foredrag 75% 33 Debatmøder 48% 21 Oplysningsaktiviteter i øvrigt (fx udstilling, event etc.) 32% 14 Andet 23% 10 Total 100% 44 Rum for uformel læring, 28. april 2011

Samarbejde mellem folkeoplysning og biblioteker 44 kommuner angav, at der det seneste år har været samarbejde mellem folkeoplysning og folkebiblioteket Hvem bidrager helt eller delvist til finansieringen af aktiviteten/aktiviteterne? Procent Antal Kommunen (udover det ordinære tilskud til de to parter) 11% 5 Folkebiblioteket 89% 39 Folkeoplysningsaktøren 80% 35 Ingen omkostninger i forbindelse med samarbejdet 7% 3 Andre Total 100% 44 Forventes samarbejdet at fortsætte? Procent Antal Ja 95% 42 Nej 0% Ved ikke 5% 2 Total 100% 44 Rum for uformel læring, 28. april 2011

Samarbejde mellem folkeoplysning og biblioteker 19 kommuner angav, at der ikke har været samarbejde mellem folkeoplysning og folkebiblioteket i det seneste år Hvorfor har der ikke været samarbejde? Procent Antal På grund af dårlige erfaringer med tidligere samarbejdsforsøg 0% Ingen interesse fra folkeoplysningen 21% 4 Ingen interesse fra folkebiblioteket 11% 2 Vi mangler gode ideer til samarbejdsaktiviteter 32% 6 Manglende tilslutning/publikum/deltagere Andre årsager 53% 10 Total 100% 19 Rum for uformel læring, 28. april 2011

Samarbejde mellem folkeoplysning og biblioteker Kommunerne blev ligeledes spurgt, om der er lavet formaliserede aftaler mellem de folkeoplysende organisationer og folkebiblioteket Er der lavet formaliserede samarbejdsaftaler mellem kommunens folkeoplysende organisationer og folkebiblioteket? Procent Antal Ja 10% 6 Nej 86% 54 Ved ikke 5% 3 Total 100% 63 Rum for uformel læring, 28. april 2011

Rum for uformel læring, 28. april 2011 Hva' så nu? Afslutning og perspektivering DFS og DB - det fælles projekt Vi samler op på konferencens resultater og lægger på nettet Vi samler op på vores undersøgelse og formidler de gode eksempler på samarbejdet Vi fortsætter samarbejdet og opfordrer alle andre til også at gøre det, f.eks. gennem fælles, lokale udviklingsplaner Rum for uformel læring, 28. april 2011

Rum for uformel læring, 28. april 2011 Den fælles opfordring Folkeoplysning og folkebibliotek - er hinandens forudsætning og to sider af samme sag   Samarbejde til gavn for alle Dansk Folkeoplysnings Samråd og Danmarks Biblioteksforening opfordrer til, at biblioteker og folkeoplysning øger samarbejdet lokalt i kommunerne. Resultatet er både højere kvalitet i de tilbud, borgerne kan benytte sig af og bedre udnyttelse af kommunens ressourcer til den livslange læring. Gennem dialog og konkrete aftaler mellem de to områder kan der opnås en bedre effekt af den fælles læringsindsats, til gavn for både jeres virksomhed, borgerne og kommunen. Fælles udviklingsplaner mellem folkeoplysning og folkebiblioteker Et styrket samarbejde via fælles udviklingsplaner vil blandt andet kunne bruges til at definere individuelle roller og specificere områder for samarbejde, hvorved både bibliotekerne og de folkeoplysende organisationer vil kunne udnytte de mange ressourcer udnyttes meget bedre. DFS og DB anbefaler, at et nyt udviklingsgrundlag for samarbejdet er et fælles mål om at styrke den enkelte borgers demokratiske deltagelse og medborgerskab. Dette grundlag omfatter lærings- og dannelsesprocesser for borgerne, som går på tværs af og opløser folkebibliotekets og folkeoplysningens traditionelle lærings- og dannelsesopgaver. Rum for uformel læring, 28. april 2011

Rum for uformel læring, 28. april 2011 Den fælles opfordring Samarbejde mellem biblioteker og folkeoplysning Der er mange samarbejdsformer mellem de to områder, som har hver deres forskellige lokale udgangspunkter. Der kan eksempelvis peges på: at de folkeoplysende organisationers aktiviteter finder sted på biblioteket at de folkeoplysende organisationer trækker bibliotekerne ind i deres virksomhed og arrangerer læring- og undervisningstilbud, der ligger i forlængelse af bibliotekernes introduktionstilbud. Bibliotekerne og de folkeoplysende organisationer planlægger i fællesskab aktiviteter, der har fælles interesse. at de folkeoplysende organisationer og bibliotekerne koordinerer aktivitetsplaner at fælles aktiviteter markedsføres og gennemføres som fælles aktiviteter, f.eks. foredragsrækker og demokratirelaterede debatarrangementer samt inddragende aktiviteter. at udnytte biblioteket som hvervested for nye kunder til undervisnings- og foreningsaktiviteter i de folkeoplysende organisationer Inspiration til samarbejdet kan bl.a. hentes i pjece og rapport fra samarbejdsprojektet ”Den kompetente borger” mellem biblioteker og folkeoplysning i Århus - dokumenterne kan ses på www.denkompetenteborger.dk   Opfordring fra DFS og DB Derfor opfordrer DFS og DB til, at I lokalt tager initiativ til samarbejde og en fælles indsats på tværs af folkeoplysning og folkebiblioteker, gerne med en fælles udviklingsplan for livslang læring og medborgerskab for øje. Per Paludan Hansen                                                                           Vagn Ytte Larsen Formand                                                                                                Formand Dansk Folkeoplysnings Samråd                                                      Danmarks Biblioteksforening Rum for uformel læring, 28. april 2011

Rum for uformel læring, 28. april 2011 Tak for i dag Rum for uformel læring, 28. april 2011