Metoden fælles beslutningstagning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Debatmøde om patientinformation 11. december 2008 Hans von der Maase Klinikchef, professor, dr. med. Onkologisk Klinik Rigshospitalet.
Advertisements

Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Psykoedukation til unge i OPUS
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Fælles beslutningstagning inspiration til konkrete måder at praktisere brugerinddragelse Inspirationsdag arrangeret af Enhed for Brugerundersøgelser 4.
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Metoder og Status i Danmark
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhed
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projekt måleredskaber
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Omgangstone og kollegialitet
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Kodeks for offentlig topledelse
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
Evidens og accelereret patientforløb
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
brugerinddragelse i Danmark
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
"Stigma betyder ’miskrediterende særtræk’. Stigmatisering rammer mange grupper i samfundet, der på en eller anden måde skiller sig ud fra normen eller.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Lægeforeningen Lægemøde 2007 Tilbagemelding på workshops om forebyggelse.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Lindrende behanding.
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
SUF - gevinstrealisering
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
E-læring på patientens præmisser
Hvorfor brugerinddragelse ? Hvad og hvordan ?
E-læring på patientens præmisser
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Metoden brugerstyret behandling
Kommunikationskursus
Om Evidens i Jobevidens.dk
Er din virksomhed en hobby med indbygget job i
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Metoden fælles beslutningstagning En metode, som inddrager patienten i vigtige beslutninger i forløbet: Fire principper Både patient og behandler skal være aktivt involveret i beslutningstagningen. Begge parter skal dele deres viden. Begge parter skal dele deres præferencer. Parterne skal nå til enighed. Fælles beslutningstagning er en systematisk proces for samarbejdet mellem patient og sundhedsprofessionel, hvor den sundhedsprofessionelle deler sin sundhedsfaglige viden med patienten, og patienten deler sin viden om livet med sygdom og sine præferencer med den sundhedsprofessionelle. Gennem dialog finder de to parter frem til, hvilken behandling der er bedst for patienten. Formålet med fælles beslutningstagning er, at patienter og eventuelt pårørende får mulighed for at reflektere over, hvad der er vigtigt for dem, og hvordan et behandlingsvalg kan passes sammen med deres værdier og ønsker for livet. Disse præferencer er med til at forme beslutningen, når parterne vælger behandling i fælleskab. 

En systematisk dialog… Med en systematisk dialog understøtter man, at fælles beslutningstagning baseres på et informeret valg. Dialogen foregår mellem patient og sundhedsprofessionel. Snak om valg handler om, at patienten skal blive opmærksom på, at der skal træffes beslutning om forskellige valgmuligheder, og at det er vigtigt, at han/hun deltager. Snak om muligheder handler om en grundig og ligeværdig gennemgang af relevante valgmuligheder med afsæt i patientens behov for viden. Tid til refleksion er ikke en del af samtalen, men et tidsrum hvor patienten kan overveje mulighederne sammen med sine nærmeste. Det kan være en længere pause fx over flere dage. Snak om beslutning er der, hvor patienten og den sundhedsprofessionelle sammen drøfter mulighederne og patientens præferencer og finder frem til den rette beslutning. Følg op på beslutningen handler om at lægge en klar plan for det videre forløb, så patienten er klar over, hvad der skal ske. De tre slags snak er ikke nødvendigvis tre separate samtaler, men kan være elementer i samme samtale. Det afhænger af, hvordan beslutningen bedst træffes i det pågældende patientforløb. Den systematiske dialog tager typisk udgangspunkt i beslutningsstøtteværktøjer.

Hvornår er fælles beslutningstagning en god ide? Ved præferencefølsomme valg: Når der findes flere muligheder Når evidensen er uklar Når man ikke kender patientens præferencer Fælles beslutningstagning bruges ikke om alle beslutninger, der skal tages i patientforløbet. Metoden bruges ved præfencefølsomme valg, hvor det ikke på forhånd er givet, at der er én rigtig vej at gå i patientforløbet. Flere muligheder: Der findes af og til flere forskellige behandlingsmuligheder med sammenligneligt fagligt outcome, men forskellige bivirkninger, krav til patienten mv. Her bliver patienters personlige præferencer vigtige. Det som en patient lægger vægt på, er ikke nødvendigvis lige så vigtigt for en anden patient, der står overfor det samme valg. Uklar evidens: BMJ Clinical Evidence, gennemgår med jævne mellemrum et udpluk (3000 stk) af de behandlinger, der testes i randomiserede, kontrollerede forsøg og beskrives i publicerede artikler, og kategoriserer, hvor klar evidensen er for deres effekt. Gennemgangen fra 2013 viste, at der samlet set kun er helt klar evidens for 14% af de gennemgåede behandlinger. I disse tilfælde ved vi med rimelig sikkerhed ved, at det virker eller ikke virker. Her viser evidensen altså, hvad det rigtige valg er. Men det vil så også sige, at for 86% af behandlingerne, var evidensen uklar, eller der var trade-offs mellem fordele og ulemper (effekt men alvorlige bivirkninger). Her vil det rigtige valg i højere grad bero på patientens præferencer. Præferencer: Som sundhedsfaglig kender man ikke patientens præferencer på forhånd. Man kan have nogle antagelser om, hvad forskellige patienter lægger mest vægt på, men disse antagelser holder ikke altid stik. Derfor er en del af fælles beslutningstagning at undersøge, hvad der passer bedst til den enkelte.

Eksempler på beslutninger Valg mellem forskellige behandlingstilbud Valg mellem behandling eller ikke behandling Valg mellem tilbud med øget brugerstyring eller vanlig behandling Fælles beslutningstagning bruges mest ved præferencefølsomme behandlingsvalg. Metoden kan også bruges til et valg mellem at behandle eller undlade behandle, eller hvis patienten tilbydes en mulighed for øget brugerstyring i forløbet, fx selv at varetage dele af behandlingen hjemme eller i højere grad styre eget kontrolforløb.

Hvad er beslutningsstøtteværktøjer? Værktøjer der anvendes som del af metoden fælles beslutningstagning Værktøjer der understøtter patientens aktive deltagelse i beslutninger om behandling Værktøjer der inddrager patientens viden og præferencer som del af beslutningsgrundlaget Et supplement til informationsmateriale og sundhedsfaglig rådgivning. Formålet med beslutningsstøtteværktøjer er at sikre, at patientens viden og præferencer bliver en del af beslutningsgrundlaget sammen med den videnskabelige evidens, og at alle patienter tilbydes samme information på en systematisk måde. Beslutningsstøtteværktøjer er mere end information, fordi det præsenterer fordele og ulemper og lægger op til at patienten skal tage stilling til dem i forholde til sin egen livssituation. Værktøjerne understøtter at patientens præferencer bliver mere styrende for valget af behandling.

Byggeklodser i beslutningsstøtteværktøjer Udviklet med udgangspunkt i patientens behov for viden Tydeliggør hvad der skal træffes beslutning om Er så vidt muligt evidensbaserede Tilbyder ‘upartisk’ information om fordele, ulemper, risici og sandsynlige resultater af valgmuligheder Opfordrer patienten til at overveje sine præferencer For at et beslutningsstøtteværktøjet understøtter patienten i den fælles beslutning, skal det afstemt med målgruppen og deres behov for viden i forhold til den valgsituation, de står i. Beslutningsstøtteværktøjet skal præsentere de tilgængelige behandlingsmuligheder, deres fordele og ulemper/risici, på en ligeværdig måde. Det skal samtidig vægte de informationer, som er vigtige for den patient, der skal træffe beslutningen. Det er ikke nødvendigvis den samme information, som man vægter som sundhedsprofessionel. Folk modtager information forskelligt, og generelt er det sværere for patienter af afkode sundhedsfaglig information, end man tror. Sproget skal derfor være meget let tilgængeligt og gerne understøttet med grafik og illustrationer som lette formidlingen af kompleks information. Patienterne bør spille en stor rolle i udviklingen af beslutningsstøtteværktøjer. Deres input kan hjælpe med at forme et værktøj, som passer til patientgruppens behov.

Positive resultater af fælles beslutningstagning Mere viden om behandlingsmuligheder hos patienten Mere præcis viden om risici Patient er mere aktiv i beslutningsprocessen Større tilfredshed med beslutninger Færre har svært ved at træffe beslutning Færre vælger større operative indgreb Stacey D. et al: Decision aids for people facing health treatment or screening decisions (Review). The Cochrane Collaboration. 2014. Stacey D. et al: Decision aids for people facing health treatment or screening decisions (Review). The Cochrane Collaboration. 2014.

…og negative resultater Kan øge konsultationstiden (fra -8 min til +23 min) Nogle studier viser ingen effekt (fx på komplians) Stacey D. et al: Decision aids for people facing health treatment or screening decisions (Review). The Cochrane Collaboration. 2014. Stacey D. et al: Decision aids for people facing health treatment or screening decisions (Review). The Cochrane Collaboration. 2014.