(Strategispor og strategiske indsatser)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Advertisements

1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Klinisk forskning - i dag og i morgen Torben V Schroeder Overlæge, Karkirurgisk Klinik, Rigshospitalet og Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Mål & vej Årskonference 2014 Vi er de bedste Og hvis ikke så bliver vi det.
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Introduktion til Anæstesiologisk Intensiv afd. V, OUH, Svendborg Sygehus
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
MasterClass i uddannelseskultur Iben Brock Jacobsen 1.reservelæge, PhD Arbejds- og miljømedicinsk klinik, OUH Ukylmøde10.December 2014.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
Kvalitetsnøgleperson på afdelingsniveau Knærke Søgaard Fælles Akutmodtagelse, FAM.
Beskrivelse af strategisk projekt: Et frugtbart forskningsmiljø Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Forslag fra arbejdsgrupperne
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Lars Hvilsted Rasmussen
Præsentation af resultaterne fra
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Aldring og tværfaglighed DGS 7-8 nov. 2016
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Akutteamets målgruppe
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Strategi for klinisk IT
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Interprofessionel Læring og Samarbejde
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Fælles ledelsesgrundlag
Shared Care platformen Allan Nasser, Syddansk Sundhedsinnovation
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
patientansvarlig læge
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
En vision for almen praksis
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Interprofessionel læring og samarbejde (IPLS):. Hvad er det
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Det rette tilbud fra første kontakt.
Skoleudvikling i Praksis 1
Rammesætning for dagen
1. Relationel kommunikation
Region Midtjyllands opgave
Regional forskning OUH perspektivet
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Udvikling af centralbiblioteket
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

(Strategispor og strategiske indsatser) Medicinsk Afdeling Mission - Vision 2018 (Strategispor og strategiske indsatser)

Medicinsk Afdeling Vision Mission Værdier Vi vil være kendte for: Dialog, dygtighed og dristighed Medicinsk Afdeling Vision Vi vil være kendte for: At være en afdeling med synergi mellem høj kvalitet og faglighed, stor patienttilfredshed og høj medarbejdertilfredshed At levere effektive og veltilrettede ydelser til den medicinske patient ud fra et helheds menneskesyn. At være en attraktiv arbejdsplads der tiltrækker medarbejdere med en anerkendende kultur. Mission ”Vi er her for patienten” Med patienten i fokus og som samarbejdspartner leverer vi ydelser af høj faglig kvalitet i et integrerende sundhedsvæsen i samarbejde med relevante aktører, der bidrager til et sammenhængende patientforløb.

Medicinsk Afdeling Hvordan? Hvad kan vi måle på? ”Fremme i skoene” Vidensdeling Fokus på nærvær Tværfaglig forskning Delestilling med kommunen (geriatri - kronikere, kvalitet) Kompetenceudvikling Ansvarlighed Attraktiv arbejdsplads Den ældre medicinske patient (geriatri) Digitale løsninger f.eks. Ambuflex Tværfaglig arbejdstilrettelæggelse Innovation Gode patientovergange internt/eksternt Social kapital Relationel koordination Patientforløb på tværs Medicinsk Afdeling Hvad kan vi måle på? Udredningsret APV Servicemål Aktivitet Kvalitetsmål Budgetoverholdelse LUP TULE Sygefravær Forebyggelige indlæggelser Personaleomsætning

Medicinsk Afdelings strategispor Sammenhængende og optimale patientforløb i et integrerende sundhedsvæsen Gode patientovergange internt Gode patientovergange eksternt i samarbejde med primær sektor Flettede forløb tværsektorielt eventuelt med delestillinger Geriatrisk indsats til den ældre medicinske patient Sikker kommunikation Sikkert patientflow Relationel koordinering Innovativ tilgang til patientforløb Patient inddragelse Patienten i centrum ud fra det hele menneske Inddragelse af patient og pårørende i hele patients forløb forbedring af tiltag i Medicinsk Afdeling Stor patient- og pårørendetilfredshed Kompetenceudvikling Fokus på faglig/klinisk & personlig udvikling Gode uddannelsesforløb til alle faggrupper Systematisk kompetenceudvikling internt i egen afdeling såvel som eksternt Vidensdeling Udvikling af relationel kompetence Inddragelse af hinandens kompetencer Forskning Attraktivt og aktivt tværfagligt forskningsmiljø PhD studerende Kvalitet Høj faglig og organisatorisk kvalitet i patientforløb med høj patienttilfredshed Anvendelse af IT-løsninger/datadrevet kvalitet Det nye kvalitetsprogram Stor medarbejdertilfredshed God samarbejdskultur/trivsel Gensidig tværfaglig respekt med åbenhed, rummelighed og medmenneskelighed Fokus på nærvær og fastholdelse af medarbejdere Stimulerende arbejdsmiljø Anerkendende tilgang Attraktivt arbejds- og læringsmiljø Tiltrækningskraft Tydelige aftaler Højt målrettet informationsniveau Sociale arrangementer Stærk fællesskabsfølelse Decentral ledelse Høj produktivitet og budgetoverholdelse Uddannelse, Forskning og Kvalitet: På patientens præmisser: Effektiv og attraktiv organisation: Strategiske indsatser 2018 Fokus på værdi for patienten - Vi skal sikre os mod kvalitetsbrist i det kliniske arbejde Vi skal arbejde efter det nye kvalitetsprogram og Region Midtjyllands målbillede Fremtidens patientforløb – når rammer, organisering eller økonomi ændrer sig

Medicinsk Afdelings handleplaner Fælles Medicinsk Afdeling Patient og pårørende inddrages i be- slutninger i hele forløbet Patientinddragelse i optimering af patientforløb – internt HE Midt og tværsektorielt Patientinddragelse undersøges ved LUP spørgeskema interview Udbrede Ambuflex/Webbooking/Tele- medicin Borgervenlig hjemmeside og patient- informationer Sammenhængende og optimale Patientforløb Sikkert patientflow på tværs af sek- torer Optimering af patientforløb Flettede forløb mellem sektorer Forebygge indlæggelser Patientansvarlig læge (PAL) hvor det findes fagligt relevant Organisering af geriatrisk team Udvikling af tværfaglige klinikker Fælles Medicinsk Afdeling Uddannelse Kompetencekonceptet – udarbejdelse af kompetenceprofil for plejepersonale Vidensdeling – netværk – relationer Spredning af gode løsninger Læring på tværs af fag og sektorer Kvalitet Fokus på indsatser, som understøtter indfrielse af de 8 nationale mål, Region Midt’s målbillede og HE Midt’s strategiske indsatser. På afdelingsniveau defineres den overordnede retning og selvvalgte fokusområder, som operationaliseres afsnitsvis Forskning Skabe rammer og muligheder for både lægeinitieret og sygeplejeinitieret forskning. Fælles Medicinsk Afdeling Anerkende tilgang til kollegaer Mulighed for kendskab til Enneagrammet via online-kursus eller via interne kursus- katalog Fokus på den gode historie Særlig fokus på sikker adfærd Ny kommunikations strategi Intern kommunikation – Nyhedsbrev Fokus på UBR Fokus på høj produktivitet og budget overholdelse Interaktiv mødekultur Mailkultur Forberedelse af flytning i nye rammer På patientens præmisser: Uddannelse, Forskning og Kvalitet: Effektiv og attraktiv organisation: Strategiske indsatser 2018 Fokus på værdi for patienten - Vi skal sikre os mod kvalitetsbrist i det kliniske arbejde Vi skal arbejde efter det nye kvalitetsprogram og Region Midtjyllands målbillede