Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social Kapital – rig på relationer
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Hierarki for styringsredskaber
Medborgerskab – på sporet
Teori-Praksis-holdning
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Randers Kommune, Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og Ungeområdet Struktur i 3 distrikter Baggrund for arbejdet med afklaring af strukturen for den.
Ledelse af innovative medarbejdere
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Kristen Kistrup, formand for Dansk Selskab for Distriktspsykiatri og
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Hvad er relationel koordinering
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Organisering af Tværsektorielle teams Team integreret indsats Borger.
Kodeks for offentlig topledelse
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Ungebasen.
Tempo, timing og relationel koordinering i praksis
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Fundament: Ligeværdigt samarbejde LauRie’s Mening, Vision og Værdier At skabe glæde og trivsel for mennesker, som ikke kun har modelmålene At skabe glæde.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Ann-Christina Dahlgaard
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Workshop 7. velfærdsteknologi
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Myndiggørende myndighed
Myndiggørende myndighed
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
 25th EPSO-Conference & Working group-meetings  April 2018 Copenhagen, Denmark  Addressing organisational complexity Jacob Storch, PhD
Fra visitator til borgerkonsulent
Tværgående samarbejde –
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Præsentationens transcript:

Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup Workshop Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup carsten@joint-action.dk

Overblik Start og slut – forskningsfokus Principperne i arbejdet med relationel kapacitet – baggrund, erfaringer og perspektiver. Relationel kapacitet & beredskaber. Jeres tur Dialog - spørgsmål & svar

MIKKEL PILGAARD MADSEN Inspiration LEDELSE AF RELATIONEL KOORDINERING CARSTEN HORNSTRUP & MIKKEL PILGAARD MADSEN Ny viden: www.joint-action.dk/viden

Relationel kapacitet – hvad og hvorfor…

Trapper af sammenhæng… Borgeren Få hjælp til at håndtere udfordringer Sammenhæng i de professionelles indsats Være reel samarbejdspartner De professionelle Orientering: Helhed, kendskab og respekt Adfærd: Videndeling, problemløsning og innovation Ledelse Rammesætning: Fælles vision & tydelige forventninger Involvering: Deltagelse & insisterende involvering

Sammenhæng i overblik Borgeren De professionelle Ledelse Få hjælp til at håndtere udfordringer Sammenhæng i de professionelles indsats Være reel samarbejdspartner De professionelle Orientering: Helhed, kendskab og respekt Adfærd: Videndeling, problemløsning og innovation Ledelse Rammesætning: Fælles vision & tydelige forventninger Involvering: Deltagelse & insisterende involvering

Det organisatoriske baggrundstæppe… Et hierarki med søjler i form af fag, funktioner og forvaltninger. Vækst i viden er vækst i specialisering. Vi løser ofte samarbejdsudfordringerne med nye strukturer

Borgerne på indlandsisen? Komplekse borgere? Så skulle de da lige se en offentlig organisation med borgernes øjne! Hvordan sikrer vi fundamentet for dem, der ikke selv kan navigere i livet?

Et alternativt blik – borgernes organisation… Forvaltning Enhed Opgaven Center Center Center Center Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 5 Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 5 Enhed 6 Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 5

Jo stærkere netværk jo bedre resultater Relationel kapacitet Kvalitet/effektivitet Stofbh AlkoB Akade Hippo AMA KompK Mynd Kobbel 3 STU Sol-glimt Unge-bh. NOVA Team E Kobbel1 Uller. Pro-Aktiv DinInd Opsøg Bostø. Stop-pest Opgaven

Koordinering & kapacitet – forskelle og ligheder Stofbh AlkoB Akade Hippo AMA KompK Mynd Kobbel 3 STU Sol-glimt Unge-bh. NOVA Team E Kobbel1 Uller. Aktiv DinInd Opsøg Bostø. Stop-pest Opgaven Koordinator SP Kirurger SOSU’er ADM Henvisende læge Teknikere Fysio-terapeuter Opgaven Relationel koordinering: Veldefineret og velkendt opgave (flyafgange, hoftepatienter). Kunder/borgere kommer til de professionelle på de professionelles fysiske domæner. Faggrupper & funktioner med specifikke/veldefinerede opgaver. Relationel kapacitet: Komplekse & dynamiske opgaver (udsatte borgere). De professionelle skal skabe samarbejdet på tværs af fysiske domæner. Faggrupper & funktioner der skal etablere samarbejde, når opgaverne kalder på det.

Hvor er det vigtigt? Nye løsninger Kaotiske Komplekse Komplicerede Enkle Kendte løsninger Høj forudsigelighed Lav forudsigelighed

Opgavetyper, koordinering & kapacitet.. Nye løsninger Kaotiske RELATIONEL KAPACITET Komplekse Komplicerede RELATIONEL KOORDINERING Enkle Kendte løsninger Høj forudsigelighed Lav forudsigelighed

Hvad kan vi gøre? Nye løsninger Kaotiske Beredskab Komplekse Komplicerede Strukturer Roller Rammer Enkle Kendte løsninger Høj forudsigelighed Lav forudsigelighed

Relationel kapacitet - at skabe effektive samarbejdsrelationer når og hvor der er behov. Faggruppe Faggruppe

Dynamikkerne i Relationel Kapacitet Adfærd: Vidensdeling Problemløsning Innovation Orientering: Samarbejdsorientering Gensidigt kendskab Gensidig respekt Den Produktive Sløjfe Sammenhængende Velfærdsløsninger Den uhensigtsmæssige sløjfe Adfærd: Specialiseret Viden Manglende løsningsorientering Vanetænkning Orientering: Indad-orientering (silo-tænkning) Manglende kendskab Manglende respekt Fragmenterede Velfærdsløsninger 16

Analyse: Mellem de involverede funktioner/faggrupper:

De konkrete udfordringer Videndeling Samarbejde Kendskab Problemløsning Innovation Respekt Det typiske mønster – der er et manglende kendskab til andres opgaver, kompetencer og arbejdsbetingelser.

Relationel Kapacitet/Relationel Ledelse Tre skoledistrikter i samme kommune 4,00 Distrikt Syd 3,75/3,91 Distrikt Vest 3,58/3,71 Relationel Kapacitet 3,50 Distrikt Nord 3,26/3,39 3,00 3,50 4,00 Relationel Ledelse

26/12/201808/05/2018

Tanker, inspiration & spørgsmål…

Sidste nye fra forskningen

Elementerne i overblik Borgeren Få hjælp til at håndtere udfordringer Sammenhæng i de professionelles indsats Være reel samarbejdspartner De professionelle Orientering: Helhed, kendskab og respekt Adfærd: Videndeling, problemløsning og innovation Ledelse Rammesætning: Fælles vision & tydelige forventninger Involvering: Deltagelse & insisterende involvering

Sammenhæng i overblik Borgeren De professionelle Ledelse Få hjælp til at håndtere udfordringer Sammenhæng i de professionelles indsats Være reel samarbejdspartner De professionelle Orientering: Helhed, kendskab og respekt Adfærd: Videndeling, problemløsning og innovation Ledelse Rammesætning: Fælles vision & tydelige forventninger Involvering: Deltagelse & insisterende involvering

Borgeroplevet kvalitet Sammenhæng mellem borgernes oplevede effekt og kvaliteten af relationel kapacitet Borgeroplevet kvalitet Borgeren oplever en sammenhængende indsats og at få hjælp til at håndtere udfordringerne. Borgeren oplever en usammenhængende indsats og at de ikke få hjælp til at håndtere udfordringerne. Relationel kapacitet 3 cases fra Hedensted Kommune (familieindsatser)

Faciliteret samarbejde - beredskabsopbygning Beredskab i/på tværs af forvaltninger Faste møder med definerede møde- og arbejdsformer Gennemføres med faste mellemrum. Deltagere: Facilitator/leder og dem, der er involveret i sagen Meget komplekse opgave Et stort antal berøringsflader med professionelle på tværs af forvaltninger/sektorer. Store udgifter fordelt på flere foranstaltninger. Store udfordringer Skal håndtere de udfordringer, som medarbejderne ikke kan håndtere omkring ex. økonomi, faglige uenigheder, jura, o.l. Ledelsesberedskab Faste møder Gennemføres med faste mellemrum. Deltagere: Faste chefer/fleksibelt

Før og efter 2 møder Høj relationel kapacitet Fagperson 6 Fagperson 1 Fagperson 6 Fagperson 1 Fagperson 5 Fagperson 2 Fagperson 5 Fagperson 2 Høj relationel kapacitet Middel relationel kapacitet Lav relationel kapacitet Ved ikke Fagperson 4 Fagperson 3 Fagperson 4 Fagperson 3

Jeres tur… Jeres egen praksis: Borgerne Forvaltning Center Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 5 Enhed 6 Enhed Borgerne Jeres egen praksis: Hvor ser I styrker, udfordringer og muligheder for udvikling omkring de mest komplekse opgaver? Hvordan kan relationel kapacitet & bedredskab evt. understøtte processen?