Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup Workshop Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup carsten@joint-action.dk
Overblik Start og slut – forskningsfokus Principperne i arbejdet med relationel kapacitet – baggrund, erfaringer og perspektiver. Relationel kapacitet & beredskaber. Jeres tur Dialog - spørgsmål & svar
MIKKEL PILGAARD MADSEN Inspiration LEDELSE AF RELATIONEL KOORDINERING CARSTEN HORNSTRUP & MIKKEL PILGAARD MADSEN Ny viden: www.joint-action.dk/viden
Relationel kapacitet – hvad og hvorfor…
Trapper af sammenhæng… Borgeren Få hjælp til at håndtere udfordringer Sammenhæng i de professionelles indsats Være reel samarbejdspartner De professionelle Orientering: Helhed, kendskab og respekt Adfærd: Videndeling, problemløsning og innovation Ledelse Rammesætning: Fælles vision & tydelige forventninger Involvering: Deltagelse & insisterende involvering
Sammenhæng i overblik Borgeren De professionelle Ledelse Få hjælp til at håndtere udfordringer Sammenhæng i de professionelles indsats Være reel samarbejdspartner De professionelle Orientering: Helhed, kendskab og respekt Adfærd: Videndeling, problemløsning og innovation Ledelse Rammesætning: Fælles vision & tydelige forventninger Involvering: Deltagelse & insisterende involvering
Det organisatoriske baggrundstæppe… Et hierarki med søjler i form af fag, funktioner og forvaltninger. Vækst i viden er vækst i specialisering. Vi løser ofte samarbejdsudfordringerne med nye strukturer
Borgerne på indlandsisen? Komplekse borgere? Så skulle de da lige se en offentlig organisation med borgernes øjne! Hvordan sikrer vi fundamentet for dem, der ikke selv kan navigere i livet?
Et alternativt blik – borgernes organisation… Forvaltning Enhed Opgaven Center Center Center Center Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 5 Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 5 Enhed 6 Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 5
Jo stærkere netværk jo bedre resultater Relationel kapacitet Kvalitet/effektivitet Stofbh AlkoB Akade Hippo AMA KompK Mynd Kobbel 3 STU Sol-glimt Unge-bh. NOVA Team E Kobbel1 Uller. Pro-Aktiv DinInd Opsøg Bostø. Stop-pest Opgaven
Koordinering & kapacitet – forskelle og ligheder Stofbh AlkoB Akade Hippo AMA KompK Mynd Kobbel 3 STU Sol-glimt Unge-bh. NOVA Team E Kobbel1 Uller. Aktiv DinInd Opsøg Bostø. Stop-pest Opgaven Koordinator SP Kirurger SOSU’er ADM Henvisende læge Teknikere Fysio-terapeuter Opgaven Relationel koordinering: Veldefineret og velkendt opgave (flyafgange, hoftepatienter). Kunder/borgere kommer til de professionelle på de professionelles fysiske domæner. Faggrupper & funktioner med specifikke/veldefinerede opgaver. Relationel kapacitet: Komplekse & dynamiske opgaver (udsatte borgere). De professionelle skal skabe samarbejdet på tværs af fysiske domæner. Faggrupper & funktioner der skal etablere samarbejde, når opgaverne kalder på det.
Hvor er det vigtigt? Nye løsninger Kaotiske Komplekse Komplicerede Enkle Kendte løsninger Høj forudsigelighed Lav forudsigelighed
Opgavetyper, koordinering & kapacitet.. Nye løsninger Kaotiske RELATIONEL KAPACITET Komplekse Komplicerede RELATIONEL KOORDINERING Enkle Kendte løsninger Høj forudsigelighed Lav forudsigelighed
Hvad kan vi gøre? Nye løsninger Kaotiske Beredskab Komplekse Komplicerede Strukturer Roller Rammer Enkle Kendte løsninger Høj forudsigelighed Lav forudsigelighed
Relationel kapacitet - at skabe effektive samarbejdsrelationer når og hvor der er behov. Faggruppe Faggruppe
Dynamikkerne i Relationel Kapacitet Adfærd: Vidensdeling Problemløsning Innovation Orientering: Samarbejdsorientering Gensidigt kendskab Gensidig respekt Den Produktive Sløjfe Sammenhængende Velfærdsløsninger Den uhensigtsmæssige sløjfe Adfærd: Specialiseret Viden Manglende løsningsorientering Vanetænkning Orientering: Indad-orientering (silo-tænkning) Manglende kendskab Manglende respekt Fragmenterede Velfærdsløsninger 16
Analyse: Mellem de involverede funktioner/faggrupper:
De konkrete udfordringer Videndeling Samarbejde Kendskab Problemløsning Innovation Respekt Det typiske mønster – der er et manglende kendskab til andres opgaver, kompetencer og arbejdsbetingelser.
Relationel Kapacitet/Relationel Ledelse Tre skoledistrikter i samme kommune 4,00 Distrikt Syd 3,75/3,91 Distrikt Vest 3,58/3,71 Relationel Kapacitet 3,50 Distrikt Nord 3,26/3,39 3,00 3,50 4,00 Relationel Ledelse
26/12/201808/05/2018
Tanker, inspiration & spørgsmål…
Sidste nye fra forskningen
Elementerne i overblik Borgeren Få hjælp til at håndtere udfordringer Sammenhæng i de professionelles indsats Være reel samarbejdspartner De professionelle Orientering: Helhed, kendskab og respekt Adfærd: Videndeling, problemløsning og innovation Ledelse Rammesætning: Fælles vision & tydelige forventninger Involvering: Deltagelse & insisterende involvering
Sammenhæng i overblik Borgeren De professionelle Ledelse Få hjælp til at håndtere udfordringer Sammenhæng i de professionelles indsats Være reel samarbejdspartner De professionelle Orientering: Helhed, kendskab og respekt Adfærd: Videndeling, problemløsning og innovation Ledelse Rammesætning: Fælles vision & tydelige forventninger Involvering: Deltagelse & insisterende involvering
Borgeroplevet kvalitet Sammenhæng mellem borgernes oplevede effekt og kvaliteten af relationel kapacitet Borgeroplevet kvalitet Borgeren oplever en sammenhængende indsats og at få hjælp til at håndtere udfordringerne. Borgeren oplever en usammenhængende indsats og at de ikke få hjælp til at håndtere udfordringerne. Relationel kapacitet 3 cases fra Hedensted Kommune (familieindsatser)
Faciliteret samarbejde - beredskabsopbygning Beredskab i/på tværs af forvaltninger Faste møder med definerede møde- og arbejdsformer Gennemføres med faste mellemrum. Deltagere: Facilitator/leder og dem, der er involveret i sagen Meget komplekse opgave Et stort antal berøringsflader med professionelle på tværs af forvaltninger/sektorer. Store udgifter fordelt på flere foranstaltninger. Store udfordringer Skal håndtere de udfordringer, som medarbejderne ikke kan håndtere omkring ex. økonomi, faglige uenigheder, jura, o.l. Ledelsesberedskab Faste møder Gennemføres med faste mellemrum. Deltagere: Faste chefer/fleksibelt
Før og efter 2 møder Høj relationel kapacitet Fagperson 6 Fagperson 1 Fagperson 6 Fagperson 1 Fagperson 5 Fagperson 2 Fagperson 5 Fagperson 2 Høj relationel kapacitet Middel relationel kapacitet Lav relationel kapacitet Ved ikke Fagperson 4 Fagperson 3 Fagperson 4 Fagperson 3
Jeres tur… Jeres egen praksis: Borgerne Forvaltning Center Enhed 1 Enhed 2 Enhed 3 Enhed 4 Enhed 5 Enhed 6 Enhed Borgerne Jeres egen praksis: Hvor ser I styrker, udfordringer og muligheder for udvikling omkring de mest komplekse opgaver? Hvordan kan relationel kapacitet & bedredskab evt. understøtte processen?