Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts. 2018.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og læring i klagesager
Advertisements

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Aalborg Universitet og Aalborg Kommune.  Gearing af organisationen til at understøtte et højt specialiseret neurofagligt niveau i kommunen gennem målrettet.
Tillid Temadag for AMIR
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Kodeks for offentlig topledelse
Medalje til Høje-Taastrup
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
TR-træf om OK15 Ved Ghita Parry, formand Line Posselt, direktør &
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Overarbejde hospice Hvordan taler vi om det?. Hvorfor fokus på overarbejde 2013 et økonomisk merforbrug i forbindelse med flytningen 2013 et økonomisk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Status på it-området på ASB Møde i Akademisk Råd d. 19. marts 2007.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Hvem får en bid?. Hvordan har vi organiseret opgaven.
Kort præsentation Jesper Holmelund Jørgen Peter Ærthøj
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Projekt Kvægbyg Projektleder Thomas Andersen og landskonsulent Jan Brøgger Rasmussen, Landscentret.
Implementering i Region Midt
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
KR Rådgivning Det gode genoptræningsforløb Afsluttende konference den 29. oktober, 2007 Region Syddanmark.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Ny teknologi og samarbejde med praksissektoren
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
PIT STOP-MØDE VEDR. SERVICEASSISTENT-PROJEKTET 24. NOVEMBER 2014 NNF’S LOKALER, ØSTRE PARKVEJ 2G, RINGSTED.
Omdømmeprojektet Fælles nordisk møde 13. Maj 2009.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Hvad er der sket siden juni 2015?
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Kvalitetsudvikling hvordan
Udgangspunktet for vores handlinger og beslutninger er, at de skal bidrage til merværdi for borgerne og ”51/49-reglen” 51/49-reglen illustrerer, at beslutninger.
VELKOMMEN til Stort Fællesmøde for Almen Praksis på Fyn
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Rammeaftale 2018 – Baggrund og opstart
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mere MOST - mindre fravær
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
Administrativ organisering
DEFF Co-creation Hvorfor og hvordan?
Det kompetente Nordjylland
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts. 2018

Politisk beslutning – 3 Regionsråd I 2013 tog Regionsrådet i budgetaftalen en række initiativer med henblik på at styrke kvaliteten, de nære og sammenhængende tilbud til patienterne og ikke mindst den gode service. Et af disse initiativer var at indføre serviceassistenter som en bærende del af løsning af serviceopgaver.   Regionsrådets seks aftaleparter har i forbindelse med indgåelse af budgetaftale 2017 besluttet at videreføre serviceassistentprojektets resultater som koncept for håndtering af serviceopgaverne i Region Sjælland. Beslutningen tager afsæt i anbefalinger givet på baggrund af en afprøvning i en pilotfase samt drøftelse af evalueringer af denne i MED-Hovedudvalget.

Effekter efter implementering af serviceassistentkonceptet   Serviceopgaver løses der, hvor det giver bedst mening, og hvor medarbejdernes kompetencer benyttes bedst muligt Frigivelse af tid hos det kliniske personale til gavn for den enkelte patient En mere fleksibel tilrettelæggelse af opgaverne Kompetenceløft til gruppen af servicepersonale, der sikrer, at denne medarbejdergruppe kan løse flere typer af opgaver, når de bliver tilknyttet de kliniske afdelinger Yderligere fokus på at minimere ensidigt gentaget arbejde hos servicemedarbejderne med henblik på at modvirke nedslidning i arbejdet og sikre fastholdelse af medarbejdere At Region Sjælland bidrager til uddannelse af yderligere cirka 420 medarbejdere med en erhvervsuddannelse, hvilket styrker medarbejdernes kvalifikationer og generelt understøtter det regionale uddannelsesniveau (der var allerede ca. 390 erhvervsuddannede Serviceassistenter i REGSJ inden uddannelsesprojektet gik i gang).

Implementering gennem 3 faser Hovedindholdet i fase 1 er: -fokus er primært på opstart af systematisk uddannelse af de berørte medarbejdere og ledere samt at få nedsat implementeringsgrupper under hver sygehusledelse. Hovedindholdet i fase 2 er: -fokus er fortsat på uddannelse, samt – i takt med at det berørte personale vender tilbage efter endt uddannelse – at få etableret servicegrupper i Koncern Service, som skal knyttes til de kliniske afdelinger Hovedindholdet i fase 3 er: -fokus er på selve den fremtidige organisering og tilknytning af serviceassistenterne til de kliniske afdelinger.

Vigtigt at sikre medinddragelse og medindflydelse I hele forløbet har der været medinddragelse og medindflydelse bl.a. via: Stor opstartsworkshop (over 200 inviterede) Reference og projektgrupper Styregruppe MED inddragelse på alle niveauer fra lokale APF til MED-hovedudvalg både på alm. dagsorden og ved særskilte seancer Dialogmøder med de faglige organisationer Lokale personalemøder Lokale AMIR, TR og serviceledelser som kontaktpersoner

Hvad har vi erfaret frem til nu? På det praktiske niveau Tilbuddet om uddannelse er modtaget positivt ved størstedelen af medarbejderne Usikkerhed omkring at skulle uddannes Stor opgave at gøre medarbejdere uddannelsesparate De få modstandere har påvirket massivt i pressen og politisk Der er meget faggruppe konflikt og faglig stolthed i spil Der har været behov for at sikre snitflader mellem sygehuse og Koncern Service (f.eks. økonomi, vikarunderstøttelse, opgaveflytning mm.)

Hvad har vi erfaret frem til nu? På det politiske/strategiske niveau Vigtigt at holde fast i det gode koncept, trods modstand og pressens dækning Vigtigt at holde momentum og gentage (f.eks. har projektet indtil nu løbet over 3 forskellige sammensatte Regions råd) Kommunikationsstrategi har enorm indflydelse på organisationernes og omverdenens opfattelse af projektet Vigtigt at holde 100% styr på processer, inddragelse og dokumentation (bl.a. baggrund for at vinde arbejdsretssag om ledelsesret til at varsle til uddannelse)

Spørgsmål ?