Inklusion af mænd og drenge i uddannelse i Region Sjælland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Studentereksamen - stx
Advertisements

Mundtlig matematik eksamen
August 2016 “Én er jeres mester, og I er alle brødre” (Mt 23, 8) Livets Ord.
Turen går til fremtiden Erhvervsorienterede overgange – et koncept som styrker eleverne Fremtidens koncept.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
handel, event og mediegrafik
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
STX Uddannelse.
Modul 2.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Læseløft Syd og ”Den sproglige Dimension”
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Velkommen.
KORTFILM: De fantastiske 3
Kursus for nye efterskolelærere
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Forberedelse til eksamen
Studieretningsprojektet 2017
Velkommen Robusthed basiskursus
Elevernes evaluering af grundforløbet
Det gode møde i folkeskolen
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Livets Ord November 2017.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
FÆLLES målstyring i matematik
Udvalgte resultater Januar 2016
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Velkommen Dagens program.
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Sund Mund til Byens børn
Skolen og praktik Overgangen
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Madkoloni Bornholm Klassepræsentation.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Teopæd og den afsluttende opgave
International økonomi for matematikere
Demokrati og medborgerskab
Fællesevaluering for erhvervspraktikanter
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Socialpædagogiske blikke på praksis omkring en evidensbaseret manual
Danmarks Vejlederforening
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Er skånsk så svært endda?
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
Borgermøde.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Præsentationens transcript:

Inklusion af mænd og drenge i uddannelse i Region Sjælland Køn i gymnasiet Lene Larsen Lektor, ph.d. Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning Roskilde Universitet Afslutningskonference 18. september 2014 25.12.2018

Pigerne overhaler drengene? Flere piger end drenge går i gymnasiet Drengene falder hyppigere fra Pigerne får højere karakterer Pigerne får højere karakterer – også i matematik! Drengenes præsterer dårligere end pigerne – ALARM! Forklares med elevernes indstilling til skolearbejdet Flittige piger og dovne drenge 25.12.2018

Drenge i gymnasiet Fokus på køn: Fordel: Viser at der er snarere er tale om komplekse pædagogiske problemstillinger end om køn Ulempe: At komplekse pædagogiske problemstillinger reduceres til et spørgsmål om køn 25.12.2018

”Både kognitivt og socialt er piger mindre tilbøjelige til at opleve et negativt pres ved usynlige pædagogikker end ved synlige pædagogikker. Omvendt for drenge, for med en usynlig pædagogisk praksis bliver pigerne succesfulde konkurrenter og udgør en trussel.” Bernstein, Basil (2001:112): Klasseforskelle og pædagogisk praksis. I: Chouliaraki & Bayer (red): Basil Bernstein – Pædagogik, diskurs og magt, Akademisk Forlag. 25.12.2018

Altså: Usynlig pædagogik er svær at afkode for alle elever, men pigerne bliver mindre (negativt) presset af det end drengene. Derfor bliver pigerne konkurrenter og udgør en trussel for drengene. Det handler altså ikke om flittige piger og dovne drenge, men om pædagogiske koder 25.12.2018

Kønnenes kamp eller pædagogiske koder Diskursernes magt: Drengene reproducerer diskurserne om: - at naturvidenskabelige fag og studieretninger er de mest krævende at sprog, musik og idræt er overkommeligt og håndterbart - at pigerne er flittigere (lektier) end drengene 25.12.2018

Pædagogisk praksis Drengene kan ikke genkende dette faglige skel i den pædagogiske praksis Den pædagogiske praksis er langt mere kompleks, hvilket udfordrer deres evne til at afkode forventninger og kriterier i undervisningen Kriterierne fremstår tvetydige og svære at afkode De har vanskeligt ved at afkode præstationskriterierne 25.12.2018

Drengene fortæller bl.a.: ”Så skal man snakke læreren efter munden, og altså ja det skal man i hvert fald…man skal sidde på forreste række og sidde med hånden oppe hele tiden, det er i hvert fald det, jeg har erfaret….Øh, og man skal være forberedt, men jeg tror det er svært for sådan nogen som os drenge, ikk. Vi er teenagere…..” ”Og jeg forstod heller ikke karaktergivningen….., og så snakkede han [læreren] simpelthen med os og sagde: ””Det er det man kan, altså hvor god man er””. Og det tror jeg egentlig gælder for alle fag, selvom der er mange lærere, der ikke vil indrømme det…” 25.12.2018

Afsluttende pointer At flytte blikket væk fra kønnenes forskelligheder og kampen mellem dem Og fokusere på hvordan synlig og usynlig pædagogik krydses i de forskellige fags pædagogiske praksis Som går på tværs af diskurser om ‘hårde’ og ‘bløde’ fag og vidensformer Det er afkodningen af den pædagogiske praksis der i højere grad skaber selektion blandt eleverne – end det er køn 25.12.2018