Kvalitetsudvikling – hvorfor og hvordan? Kursus for kvalitetsnøglepersoner Kvalitetschef Lars Oberländer, OUH
Hvor arbejde med kvalitetsudvikling? Hvorfor arbejde med kvalitetsudvikling? Hvor arbejde med kvalitetsudvikling? Høj faglig standard Effektiv ressourceudnyttelse Minimal patientrisiko Høj patienttilfredshed Sammenhæng i patientforløbet (Dansk Selskab for Kvalitetsudvikling i Sundhedsvæsenet) 24-12-2018
Proces: kvalitetscirklen Trin 4: Act Trin 1: Plan A P S D Kvalitetsforbedring Opstil kvalitetskrav Trin 2: Do Trin 3: Study Implementering Tjek implementering - og resultat! 24-12-2018
DNA vs. Plastikkirurgi 24-12-2018
Forudsætning I: kvalitetskultur (kultur: tavs viden, som styrer vores opfattelser og adfærd) 24-12-2018
Forudsætning II: visionen Fælles ”gameplan” 24-12-2018
DSKS: Organisatorisk Patientoplevet kvalitet kvalitet Hvad er vigtigt? 2. Hvad gør vi ved det? DSKS: høj faglig standard effektiv ressourceudnyttelse minimal patientrisiko høj patienttilfredshed sammenhæng i patientforløbet Sundhedsfaglig kvalitet 24-12-2018
Kvalitetsudvikling FORSKELLIGE METODER I VÆRKTØJSKASSEN, FORDI … A P S D Grundlaget for systematikken FORSKELLIGE METODER I VÆRKTØJSKASSEN, FORDI … ”.. hvis man kun har en hammer, ligner alting et søm!” 24-12-2018
10 metoder til kvalitetsudvikling Audit Selvevaluering Fokusgrupper Kvalitative interview Kvantitative opgørelser Evidensbasering MTV Forløbsbeskrivelser Referenceprogrammer Kliniske retningslinier Ekstern / intern Kvantitativ / kvalitativ Implicit / eksplicit DSKS A P S D 24-12-2018
10 metoder til kvalitetsudvikling Audit Selvevaluering Fokusgrupper Kvalitative interview Kvantitative opgørelser Evidensbasering MTV Forløbsbeskrivelser Referenceprogrammer Kliniske retningslinier DSKS A P S D 24-12-2018
10 metoder til kvalitetsudvikling Audit Selvevaluering Fokusgrupper Kvalitative interview Kvantitative opgørelser Evidensbasering MTV Forløbsbeskrivelser Referenceprogrammer Kliniske retningslinier Et struktureret interview til belysning af kvalitative spørgsmål, hvor man ønsker at diskutere holdninger og synspunkter i forhold til et bestemt emne. Typisk med 6-10 personer under ledelse af en moderator. A P S D 24-12-2018
10 metoder til kvalitetsudvikling Audit Selvevaluering Fokusgrupper Kvalitative interview Kvantitative opgørelser Evidensbasering MTV Forløbsbeskrivelser Referenceprogrammer Kliniske retningslinier Afdækning af praksis og opfattelser af praksis. Subjektive fortællinger. Livsverden og betydning. A P S D 24-12-2018
10 metoder til kvalitetsudvikling A P S D 10 metoder til kvalitetsudvikling Aflyste operationer 10.10.2007 2006 2007 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 OUH 2,6 3,9 2,7 2,8 2,3 2,5 1,1 3,5 1,6 2,2 Audit Selvevaluering Fokusgrupper Kvalitative interview Kvantitative opgørelser Evidensbasering MTV Forløbsbeskrivelser Referenceprogrammer Kliniske retningslinier Patienttilfredshed (andel af patienter, der angiver at deres samlede indtryk af indlæggelsen på sygehuset har været virkelig godt eller godt) Odense Universitetshospital 93%. Antal! 24-12-2018
10 metoder til kvalitetsudvikling A P S D Audit Selvevaluering Fokusgrupper Kvalitative interview Kvantitative opgørelser Evidensbasering MTV Forløbsbeskrivelser Referenceprogrammer Kliniske retningslinier En behandling, træning eller lignende, der tager sit udgangspunkt i de bedste kliniske og epidemiologiske forskningsresultater. Evidensniveau Evidenstype Anbefalel-sesgrad Ia Metaanalyser af Randomiserede Kontrollerede Forsøg (RKF) A Ib Mindst ét RKF IIa Mindst ét godt designet, kontrolleret studie – men uden randomisering B IIb Mindst ét godt designet, kvasi-eksperimentalt studie (f.eks. grupper; intervention, effekt) III Mindst ét godt designet, ikke-eksperimentalt deskriptivt studie (f.eks. sammenlignende studier, korrelationsstudier, case studier) IV Rapporter fra ekspertkomiteer, meninger og/eller erfaringer fra respekterede fagfolk C 24-12-2018
10 metoder til kvalitetsudvikling A P S D 10 metoder til kvalitetsudvikling ? Virkede det? Vil det kunne virke igen? Betyder virkningen noget? Kjeld Møller Pedersen Audit Selvevaluering Fokusgrupper Kvalitative interview Kvantitative opgørelser Evidensbasering MTV Forløbsbeskrivelser Referenceprogrammer Kliniske retningslinier Patient Økonomi Organisation Teknologi (fremgangsmåde) DSKS 24-12-2018
10 metoder til kvalitetsudvikling Overordnet beskrivelse af ydelser og opgavefordeling mellem almen praksis og hospitalsafdelinger og/eller internt på sygehuset for en nærmere defineret patientgruppe. A P S D Audit Selvevaluering Fokusgrupper Kvalitative interview Kvantitative opgørelser Evidensbasering MTV Forløbsbeskrivelser Referenceprogrammer Kliniske retningslinier Systematisk og evidensbaseret beskrivelse af de elementer, som bør indgå i undersøgelse, behandling, pleje og rehabilitering samt forebyggelse af en bestemt sygdom. Ofte tværfagligt og tværsektorielt. Indeholder organisatoriske og sundhedsøkonomiske overvejelser samt hvilke data, der er nødvendige til kontinuerlig overvågning af kvaliteten. 24-12-2018
10 metoder til kvalitetsudvikling A P S D Audit Selvevaluering Fokusgrupper Kvalitative interview Kvantitative opgørelser Evidensbasering MTV Forløbsbeskrivelser Referenceprogrammer Kliniske retningslinier DSKS 24-12-2018
Fixed things don’t stay fixed A P S D Fixed things don’t stay fixed 24-12-2018
24-12-2018
Kontekst for kvalitetsudvikling 24-12-2018
1993 - 1. Nationale Strategi for kvalitetsudvikling 1999 - Det Nationale Råd 2002 - 2. Nationale Strategi for kvalitetsudvikling 2003 - Lov om Patientsikkerhed 2004 - Den Danske Kvalitetsmodel (på modelniveau) 2005 - Sundhedsloven 2005 - Etablering af IKAS 2007 - 3. Nationale Strategi for kvalitetsudvikling 2007 - Regeringens Kvalitetsreform 24-12-2018
Kvalitetsudvikling § 193. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal sikre kvalitetsudvikling af ydelser efter denne lov, jf. stk. 2 og 3. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastlægger i sam- arbejde med regionsrådene og kommunalbestyrelserne en fælles ramme for kvalitetsudvikling i det danske sundhedsvæsen. Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til kvalitet og it-anvendelse i sundhedsvæsenet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nær- mere regler om, at private sygehuse og klinikker m.v., der leverer ydelser efter denne lov, skal leve op til krav fastsat i medfør af stk. 1-3. Uddrag af Sundhedslov nr. 546 af 24. juni 2005 . 24-12-2018
Bemærkninger til ny Sundhedslov 24-12-2018
§ 193. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal sikre Kvalitetsudvikling § 193. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal sikre kvalitetsudvikling af ydelser efter denne lov, jf. stk. 2 og 3. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastlægger i sam- arbejde med regionsrådene og kommunalbestyrelserne en fælles ramme for kvalitetsudvikling i det danske sundhedsvæsen. Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til kvalitet og it-anvendelse i sundhedsvæsenet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nær- mere regler om, at private sygehuse og klinikker m.v., der leverer ydelser efter denne lov, skal leve op til krav fastsat i medfør af stk. 1-3. Bemærkninger til ny Sundhedslov, fortsat 24-12-2018
Én samlet dansk ramme for kvalitetsvurdering og kvalitetsudvikling. Platform til integration af større danske kvalitetsprojekter og international akkreditering. Give mulighed for sammenligninger og rangstilling. Understøtte gennemsigtighed og frit valg. Skal med tiden omfatte alle udbydere af offentligt finansierede sundhedsydelser (1. omgang offent. sygehuse og enkelte kommuner). 24-12-2018
24-12-2018
Generelle patientforløbsstandarder 1. Koordinering 5. Patientinddragelse 15. Planlægn. & vurdering 6. Diagnosticering 8. Forebyggelse 7. Ernæring 11. Medicinering 13. Patientinformation 12. Observation 9. Intensiv behandling 14. Rehabilitering 10. Invasiv procedure 2. Henvisning 3. Visitation 4. Modtagelse 16.Overdragelse As one of the vehicles of the Strategy, central government and all hospital owners decided in 2001 to establish a common and comprehensible programme , 24-12-2018
Sygdomsspecifikke forløbsstandarder 17. Apopleksi 18. Brystkræft 19. Diabetes 20. Fødsler 21. Hjerteinsufficiens 22. Hoftenære frakturer 23. Kronisk Obstruktiv Lungelidelse 24. Lungekræft 25. Mavesår 26. Skizofreni 27. Tyk- og endetarms-kræft As one of the vehicles of the Strategy, central government and all hospital owners decided in 2001 to establish a common and comprehensible programme , 24-12-2018
Organisatoriske standarder 28. Apparatur og teknologi 29. Beredskab og forsyninger 30. Dokumentation og datastyring 31. Dokumenthåndtering 32. Hygiejne og infektionskontrol 33. Kvalitets- og risikostyring 34. Ledelse 35. Patienttransport 36. Rekruttering, uddannelse og kompetencesikring As one of the vehicles of the Strategy, central government and all hospital owners decided in 2001 to establish a common and comprehensible programme , 24-12-2018
DEN DANSKE KVALITETSMODEL Standarder og indikatorer for sygehuse Høringsmateriale 11. april 2007 24-12-2018
Standardopbygning; Den Danske Kvalitetsmodel Standardbetegnelse Standard Standardens formål Målgruppe Anvendelsesområde Opfyldelse af standarden Trin 1: Retningslinjer Trin 2: Implementering og anvendelse af retningslinjer Trin 3: Kvalitetsovervågning Trin 4: Kvalitetsforbedring Referencer 24-12-2018
Kvalitetsovervågning Trin 4: Kvalitetsforbedring Trin 1: Retningslinjer A P S D Trin 2: Implementering og anvendelse af retningslinjer Trin 3: Kvalitetsovervågning 24-12-2018
Politikker, retningslinier og instrukser Den Danske Kvalitetsmodel 36 temaområder 16 generelle, 11 sygdomsspecifikke og 9 organisatoriske Standard Standard Standard Standard Ca. 115 standarder X-antal indikatorer Indikator Indikator Indikator Politikker, retningslinier og instrukser Dokumentstyring 24-12-2018
kvalitetsudvikling 2. akkreditering 1. akkreditering ca. - 6 mdr. ca. 2009 ca. 2012 24-12-2018
Proces: kvalitetscirklen Trin 4: Act Trin 1: Plan A P S D Kvalitetsforbedring Opstil kvalitetskrav Trin 2: Do Trin 3: Study Implementering Tjek implementering - og resultat! 24-12-2018
24-12-2018