Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

Samling af de løse ender ift. planlægning af 2013
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Web 2.0 Teoretisk viden.
NOST Rigspolitiet, National Operations- og Beredskabscenter /LT.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
CAP Møde i myndighedsforum
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Sven Krarup Nielsen Chefkonsulent Informatikområdet Vejdirektoratet
Agenda • Visionen – fra Servicessite til forvaltningssite - v. Service- og vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen • Processen og de mange udfordringer - v.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Nyt om borger.dk september 2010
Danmarks Veje Foranalyse
Thomas. FOTdanmark Aktuelle kort giver styr på tingene.
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
INSPIRE. INSPIRE principper: Data skal kun indsamles én gang, og bør vedligeholdes.., hvor det gøres mest effektivt. Geodata fra forskellige kilder i.
NemKonto Verdens første fælles udbetalingssystem er på trapperne.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
DEN GEOGRAFISKE INFRASTRUKTUR OG DIGITAL FORVALTNING Digital forvaltning, INSPIRE og FOT Jes Ryttersgaard.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Organisering af Tværsektorielle teams Team integreret indsats Borger.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Temadebat i B-gruppen: Fælles nationale løsninger – hvordan? Danmarks Biblioteksforenings årsmøde 2010 Helle Kolind Mikkelsen, chefkonsulent, KL.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Vis Stedet - i kommunal sammenhæng Maj-konference 2009 Områdechef Kim Lindskov Knudsen Anvendelse & Rådgivning Kort og Matrikelstyrelsen.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Obligatorisk digital selvbetjening
Stedet som indgang til digital forvaltning
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Indhold, indsatser, implementering
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Bent K. Slot Ansat ved KMD (Kommunedata) Ekstern lektor ved RUC Tidligere undervist på Roskilde Handelsskole Interesser: Digital forvaltning IT arkitektur.
Vicedirektør Søren Reeberg Nielsen
Lars Bodum Plan&Miljø - Landinspektør 3. Semester 2002 GIS kursus – kursusgang 10 GIS & Links Internet GIS.
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Vejforvaltning med vejman.dk V/Paul Stühler, projektleder vejman.dk MapInfo konference 2006.
BBR - Kortdage den 3. oktober 2007 Indledning. BBR - Kortdage den 3. oktober 2007 Baggrund Hvorfor Nyt BBR? 2004: Rigsrevisionen kommer med kritik af.
Opstart af VSP i Hillerød Kommune v/Janne Tinghuus Trafik, vej & Park By og Miljø.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Informationssystemer IKT Sociale internet – web 2.0 Hvad sker der på området? Eksempler på hvad Vejdirektoratet har gennemført af små forsøg med sociale.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
NVF Kick off seminar Reykjavik Nordiskt Vägforum 2 Hvem er vi ? NVF 11 Informationssystemer Udvalget hedder: Informationssystemer og vil arbejde.
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Effektiv vækst - Workshop
Koncepter og butikskæder
Hvem er vi ? NVF 11 Informationssystemer Udvalget hedder:
Information fra Danmarks Miljøportal
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Anne Kjølhede Revald, Vejdirektoratet
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Introsidernes betydning
Danskernes digitale bibliotek
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Danskernes digitale bibliotek
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar 13.06.2007 Vejportalsamarbejdet Et samarbejde mellem Vejdirektoratet, kommuner og Sund & Bælt Hans Jørgen Larsen, Vejdirektoratet Projektleder for vejportalsamarbejdet

Agenda Om Vejportalsamarbejdet Vejportal.dk er et samarbejde Digitalisering og effektivisering Udviklede tjenester - eksempler Fremtiden

Baggrund Udnyttelse af allerede eksisterende faciliteter Borgerne i centrum: Én indgang til veje og trafik for borgere, trafikanter, virksomheder og andre offentlige myndigheder, f.eks. Politiet og private aktører f.eks. forsikringsselskaber Den digitale vejforvaltning: nem udveksling på tværs i sektoren og til andre offentlige myndigheder udvikling af fælles webservices effektivisering gennem digitalisering

Hvad er Vejportalsamarbejdet? Vejsektorens søgemaskine Samarbejde om standarder for sektoren Samarbejde om udvikling af digital forvaltning og borgerservice Samarbejde om udvikling af e-tjenester (webservices)

Konceptet

Digital Vejforvaltning Borgere, trafikanter, presse, fagfolk, … Selvbetjening: Den borgernære, virtuelle vejforvaltning Web-brugerflade, fx kommunens www eller www.vejportal.dk Vejforvaltnings-systemer: Web-services fra VD og andre (VIS/VEJMAN, Rosy m.fl.) Forvaltn. & kunde-betjening Trafikant-service Prior. og planlægn Vej- og trafik-analyser Uheld og trafik-sikkerhed Info og overblik Selv-betjening (ansøgn.) Fælles admin. grundlag: 70.000 km off.veje x.000 km priv.fæll y.000 km stier ”Centralt vej- og stiregister” (CVS): standard vej-id, kobling til FOT m.m. Individuelle vej- og trafikdata Fælles vej- og trafikdata

Regeringen, KL og Danske regioner digitalisering, der er målrettet mod at skabe forbedringer i servicen til borgere og virksomheder digitalisering der muliggør effektivisering og flytter ressourcer fra administration til borgernær service koordinering og prioritering af digitaliseringsindsatsen i den offentlige sektor gennem mere forpligtende tværgående samarbejde på alle niveauer

Forside af vejportal.dk Vejportal.dk - Indgang

Vejportal.dk side 2

Udviklede tjenester Borgerrettede services: Søgemaskine – opdateres hver nat www.vejportal.dk Hvem er vejmyndighed Hvem er vejmyndgihed - trafikken.dk E-blanketter: Lejlighedsskiltning, Lejlighedsskiltning på vejsektoren.dk Særlig serviceskiltning, Særlig Råden over vejareal ROV Vejen i billeder Vejen i billeder Trafikantservice (TRIM, hovedstaden mm)TRIM Rejsetid Tjenester til forvaltningen Procesguide til afgørelsessager på vejområdet Procesguide på vejsektoren.dk Hjælp til klagevejledninger Klagevejledning - hjælp. vejsektoren.dk Webserviceguide til leverandører Anbefalinger til indhold på hjemmeside Datastandardisering

Procesguide. Hjælpeværktøj til afgørelsessager Eksempel på en ny tjeneste: Procesguide. Hjælpeværktøj til afgørelsessager

Fordele ved medlemskab Bedre og nemmere borger- og virksomhedsbetjening. Tjenester kan indlægges på egen hjemmeside Søgemaskine til alle relevante vejoplysninger Service til politikere og presse, e-tjenester til digital forvaltning Mere effektiv vejforvaltning Fælles datastandarder -> forudsætning for digital forvaltning Mulighed for indflydelse – men intet krav om arbejdsindsats! Billigst og nemmest at stå sammen om at udvikle og indføre digital vejforvaltning

Planer for 2007 Implementering af ”Særlig råden over vejareal” ”Graveansøgning” – etablering af 1 fælles ansøgningsløsning med udpegning på kort, koordineret med LER og eksisterende ansøgninger ”Særlig råden over vejareal”, fase 2 med kobling til ESDH systemer ”Lejlighedsskiltning” og ”Særlig Serviceskiltning” fase 2 med kobling til ESDH systemer e-ansøgning for ovekørsler / adgangsforhold OIOXML standardisering af udviklede løsninger

Vejportal.dk på egen hjemmeside

Resumé Gennem samarbejde: Medvirken til udvikling af sektoren -> digital forvaltning og borgerservice. Webservices som alle kan benytte – uanset medlemskab Webservices kun for medlemmer! Medlemmer kan indbygge tjenesten på eget intranet og på kommunes hjemmeside Medlemskab giver mulighed for indflydelse på prioriteringen af udvikling Medlemmer får ved fælles udvikling nem adgang til flere e-tjenester og borgerservice Udnyttelse af digitale værktøjer og ændrede arbejdsgage sparer ressourcer

Medlemskommuner i DK primo 2007

Nyttige links http://modernisering.dk/ http://vejportal.dk/ http://oio.dk

Tak for ordet ! Hans Jørgen Larsen HJL@vd.dk +45 7244.3336