Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Agenda • Visionen – fra Servicessite til forvaltningssite - v. Service- og vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen • Processen og de mange udfordringer - v.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Agenda • Visionen – fra Servicessite til forvaltningssite - v. Service- og vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen • Processen og de mange udfordringer - v."— Præsentationens transcript:

1 Agenda • Visionen – fra Servicessite til forvaltningssite - v. Service- og vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen • Processen og de mange udfordringer - v. Sidsel Skovborg - forankring hos ledelsen, projektgruppen • Forundersøgelsen – v. Sidsel Skovborg - hvem er vores brugere og hvad siger de ? • Bedst på nettet – hvordan bruger vi det på Frederiksberg? V. Sidsel Skovborg • Spørgsmål

2 Kort om Frederiksberg ” Frederiksberg er byen inde midt i Hovedstaden. Byen, hvor det klassiske grønne Frederiksberg forenes med metropolens puls. Det er det, der gør Frederiksberg til noget ganske særligt. Et godt sted at leve. ” Borgmester Jørgen Glenthøj om Frederiksberg.dk

3 Visionen - fra forvaltningssite til servicessite Udfordringer og overvejelser… • Hvordan kombinerer vi kommunens egne mål med borgernes behov på en hjemmeside, der besøges af 40.000 unikke brugere hver måned med forskellige behov? •Hvilken rolle skal nyheder spille på sitet – særligt set i lyset af, at næsten alle kommunale websites dedikerer forsiden til nyheder? • Hvordan skaber vi en platform, der kan rumme kommunens mange forretninger, der hvor det giver mening samtidig med at brugerne finder dem nem og hurtigt

4 Succeskriterierne  Bedre placering i Bedst på Nettet  Større vægt på IA og brugervenlighed Styrke Frederiksberg Kommunes profil  Større fokus på borger-service  Sætte brugernes behov i centrum Tilgængelighed og usability Brugercentreret design Digitalisering og effektivisering  Mere og bedre (digital) selvbetjening  Reducere opkald og besøg på Rådhuset Branding af Frederiksberg  Brande sig på by, oplevelser og kultur  Små skridt mod en byportal

5 Sætter borgernes behóv og kerneydelserne i centrum. Væk fra forvaltningens opbygning. Bryder med konventionen om, at kommuner altid skal dedikere forsiden til (egne) nyheder Deler sitet ind i en række klare sektioner med hver sin mission og fokus (for børn, for byliv, service, kultur, Selvbetjening osv. ) Er simpel og overskuelig at gå til – selv om sitet indeholder store mængder information. En hjemmesides effekt skal findes i dens funktion Bruger visuelle elementer til at guide brugerne til det rigtige indhold Er brugervenlig og overholder tilgængeligskravene – uden at virke kedelig Vi vil gerne have en hjemmeside, der …

6 •Idébeskrivelse og effektvurdering i direktion (Juni 2007) •Udbud og valg af leverandør (juli/august 2007) •Opstart af forundersøgelse (14. august 2007) •Vision og designoplæg i Direktion (November 2007) •IA og kravspec. færdig (december 2008) •Implementering (Jan – april 2008) •Launch (22. april 2008) •Stabilisering (forsommer 2008) •Bedst på nettet vinder (november 2009) Processen og de mange udfordringer

7 Forundersøgelse - kort om processen •Workshops med medarbejdere •Interview med 18 borgere •Telefon- og webstatistik •Brugerundersøgelse på nettet •Behovs- og brugertest af koncept •Projektgruppen

8 -Borgerne på Frederiksberg ligger væsentligt over landsgennemsnittet mht. digitale kompetencer målt på IKT niveau -Brugerundersøgelser (kvalitativ og kvantitativ) viser, at brugerne foretrækker digital kontakt med kommunen -Flere kvinder end mænd besøger frederiksberg.dk -Information om skoler, institutioner, affald og parkering er meget populært -Ca. ¼ går ind på hjemmesiden med et erhvervsmæssigt ærinde Vores brugere?

9 Hvad siger brugerne? Brugen af frederiksberg.dk Hovedparten af deltagerne i vores undersøgelser har først orienteret sig på frederiksberg.dk for derefter at møde op personligt eller ringe. Flere af brugerne i undersøgelserne har klaret sig udelukkende via frederiksberg.dk. Ønsker til frederiksberg.dk Den gode historie om Frederiksberg Fokus på borgerservice En ny bykalender; gerne med reminderfunktion SMS med kommunen. Sms’er opfattes som ’private’. Nogle deltagere kunne dog godt forestille sig at få en sms-reminder Dette skulle hjemmesiden gerne mere eller mindre afspejle i dag

10 De mange udfordringer - prisen for at vinde prisen - At skabe et klokkeklart beslutningsgrundlag, der understøtter visionen og derfor er visionen også vigtig (fx tour de ledelse) -At få beslutningen igennem til tiden (skab rum til beslutningsprocessen – indlæg buffer) - At få projektet forankret hos ledelsen, så resurser afgives -At få projektorganisationen til at fungere efter hensigt – en udførende projektgruppe og en lovgivende styregruppe -At få tidsrammen til at hænge sammen med mange samarbejdspartere og leverandører

11 Bedst på nettet og frederiksberg.dk •Brugt som guidelines og ikke som et mål i sig selv •Hvad ønsker vi os af de fremtidige krav, der stilles til at være bedst på nettet •Diskussion og spørgsmål Sidsel Skovborg, sisk01@frederiksberg.dk, 28982073sisk01@frederiksberg.dk Rune Mejlvang, rume01@frederiksberg.dk, 28982077rume01@frederiksberg.dk


Download ppt "Agenda • Visionen – fra Servicessite til forvaltningssite - v. Service- og vicekommunaldirektør Bjørn Thomsen • Processen og de mange udfordringer - v."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google