Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
Åbent bord Den Kreative Platform
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
Energi- & Vandværkstedet
Kapitel 3 Problemstillinger Håndtering af store datamængder
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Arbejdspladsudvikling
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Bytte   PowerPoint  .
Innovation og iværksætteri
Dagens øvelse Forberedelse til bunden opgave
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Fagdidaktisk kursus i religion
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Videreudvikling af ide 2&2
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Workshop Sund By Netværket
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Den Kreative Platform I TIK 3
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Den Kreative Platform Principper og 3D pædagogik Tryghed til at turde Koncentration til at kunne Motivation til at ville Uhæmmet anvendelse af viden.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Modul 1 Rød løber (C).
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Velkommen til.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Jan Christiansen KUU.
SRO 2018 hHx.
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer om kreativitet på www.uva.aau.dk

1-2-GRUPPEARBEJDE Den overordnede metode kalder vi 1-2-Gruppearbejde for at signalere at det generelt er godt for kreativiteten at skyde individuelt- og parvis arbejde ind før ”normalt” gruppearbejde Vi tager udgangspunkt i teorien om Kreativitet som uhæmmet anvendelse af viden og Kreativitetens didaktik som kendes fra procesmodellen Den Kreative Platform og undervisningsmetoden Creative Platform Learning Ambitionen med projektet er at tilvejebringe metoder og materialer til Det Kreative Gruppearbejde som er simple at anvende Metoder og materialer skal kunne anvendes til gruppearbejde i alle fag og på alle niveauer

1-2-GRUPPEARBEJDE 1. INDIVIDUELT – få ideer alene og del dem med gruppen 2. Alle vælger én ide som udvikles videre i par (2&2) Gruppearbejde. 3. Gruppen hælder al sin viden i ideerne 4. Gruppen vurderer ideerne og vælger/beslutter Der må kun siges JA til ideerne i trin 1 - 3 Ingen vurderinger af ideer undervejs i trin 4 diskuterer/vurderer/vælger gruppen og tager beslutninger

Det Kreative Gruppearbejde Diskussion/Vurdering Ja Og Ja Og Beslutning 1 2 Gruppearbejde 1-2-Gruppearbejde

Trin1 - Individuel idegenerering Alle får papir og blyant Sig at det handler om at få mange ideer og at der ikke er noget der er forkert Individuelt får alle så mange ideer som muligt i 2-5 minutter Det er en fordel hvis ideerne skrives på hvert sit stykke papir Hvis man vil have flere ideer frem kan der gives forskellige stimuli til eleverne Du kan evt. vælge at eleverne inspirerer hinanden ved at skiftes til at læse en ide op 1-2-Gruppearbejde

Trin 2 - Videreudvikling 2&2 Eleverne går sammen 2&2 De præsenterer på skift én ide som de sammen videreudvikler på Eleverne vælger hver for sig den ide de bedst kan lide 1-2-Gruppearbejde

Trin 3 - Videreudvikling af ideer i gruppen På skift præsenterer eleverne deres ide som gruppen videreudvikler Gruppen udvikler kun på én ide ad gangen Resten af gruppen siger JA og arbejder kun med idehaverens ide 1-2-Gruppearbejde

Trin 4 - Vurdering og beslutningstagen Gruppen vurderer de udviklede ideer og beslutter hvilke(n) de vil vælge/arbejde videre med 1-2-Gruppearbejde

Det Kreative Gruppearbejde Diskussion/Vurdering Ja Og Ja Og Beslutning 1 2 Gruppearbejde 1-2-Gruppearbejde

1-2-Gruppearbejde Dette bør du vide om metoden Det er vigtigt at eleverne siger JA til hinandens ideer og gennem enhver form for vurdering til sidste trin Ved at starte individuelt får alle lejlighed til at få ideer Gennem at videreudvikle 2&2 får eleverne lettere ved at få deres ideer og viden frem end hvis man springer direkte til den store gruppe Videreudvikling af ideer i gruppen handler om at få så meget viden i ideerne som muligt og om at holde liv i dem indtil de (be)viser deres potentiale Vurderinger og beslutninger skal udskydes så længe som muligt