v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Mellemtrin EMU.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Elsker DU også at læse lektier?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Undervisning med Storyjumper
De sidste undervisningstimer
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kommunikation / it.
Kaptajn Karlsens skib Synlig læring med it Agerbæk Skole og
Karl Henrik Flyums model
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Tysk i felten Fokus på udvikling af Interkulturel kompetence.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Vejlederens kommunikation
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Innovation i AT/SO.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Skriftlighed i biologi
Digital skriftlig- og mundtlighed
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Celle.
Værkstedsundervisning
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Den populærvidenskabelige artikel
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Din kreative online praksis! – del 2
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
John Hattie.
Sso SKRIV!.
Den gældbundne tjener med Lego-figur
SRP SKRIV!.
Studieretningsprojektet!
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
SSO - Større skriftlig opgave
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
Præsentationsportfolio
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Fundraising i Propa Inspiration til en fremtid med flere indtægter til projekter og aktiviteter I udgaven af Propa Nyt vil.
Progression sprogbaseret undervisning
SRO SKRIV!.
Dansk-historieopgaven
Simulering af binomialforsøg
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen At skrive Historie v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen

”At skrive tager vare på tankerne” (Dyste) Historie er med i 40% af alle SRP’er. Skriftlighed er som mundtlighed med til at øge læringen. Historiestudierne beklager sig i censorrapporterne over elevernes manglende skrivekompetencer. Det er ironisk, at rigtig meget historie formidles skriftligt gennem eksempelvis (skønlitterære) bøger, billeder eller populær videnskabelige artikler, men historiefaget er primært mundtligt baseret

Teoretisk og læreplansmæssig baggrund

Typer af skriftlighed i historie Noter, kildeanalyser, mindmaps, modeller, memes, tidslinjer,etc. DHO, SRP, SSO Skriftlighed i forbindelse med remediering

At bruge sproget i historie Øvelser i at skelne mellem hverdagssprog og fagligt sprog Historiefaglige analysetermer (ord, man bruger til at kategorisere og karakterisere kilder) Historiefaglige indholdsbegreber (ord, som betegner historiske perioder og begreber som 'feudalisme' og 'sekularisering'

Noter, ordforråd, problematisering

Noter, ordforråd, problematisering

Noter, ordforråd, problematisering

At skrive for at få og strukturere sine ideer Bogen introducerer værktøjer som hurtigskrivning og mindmaps, som kan hjælpe eleven til at problemformulere i forbindelse med SSO/SRP Skal vi sætte den rigtige mind-map ind her ?

Hvordan skriver man en redegørelse/analyse/diskussion? Vi har forsøgt at forklare de klassiske delgenrer / skrivehandlinger, som indgår i historieopgaver – som vi forstår dem. (Disclaimer: Diskutér det i faggruppen, for I er måske ikke enige …) Vi har forsøgt at lave små opgaver, der kan stilladsere elevernes vej til at forstå skrivehandlingerne fra idefasen til det færdige produkt.

Bogen indeholder ideer til at starte med skriftlighed fra elevernes 'livsverden'

Skriftlig kildeanalyse i et godt sprog... Hvis vi følger bogen, så kommer metode-afsnittet FØR peer-back – da tanken er at man giver feedback også på anvendt metode

Peer-feedback til hverdag

Peer feedback mellem opgaver

Informationssøgning ”Digital dannelse” – øvelser til ”søgemaskinekritik”:

Formativ feedback uden elevtid? https://web.microsoftstream. com/video/80968ced-261f- 40e6-93c2-25988ebc3eef

At remediere tager vare på tankerne? Ideer til "udvidet" skriftlighed som podcast , video, tegneserier, osv. 

Remediering Bogen giver en indføring i tegneserie, populærvidenskabelig artikel og sange som historiemedium Vi giver nogle ideer til at inddrage elevernes meget visuelle ”livsverden” i de sociale medier Vi giver også nogle spæde bud på at arbejde med ”nyere” digitale genrer som infografik og podcasts

Tegneserie (1) Fra kilde.... Til tegneserie Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922  Da det var blevet fredag eftermiddag, tog de trælkvinden hen til noget, de havde lavet ligesom en dørkarm. Så satte hun sine ben på mændenes håndflader og kom så højt op at hun ragede op over dørkarmen, og sagde noget på et sprog hun talte. Derpå lod de hende komme ned; men så løftede de hende op endnu en gang, og hun gjorde som hun havde gjort første gang. Derpå lod de hende komme ned, og løftede hende op for tredje gang, og hun gjorde som hun havde gjort de to første gange. Så rakte de hende en høne, og hun skar hovedet af den og kastede det; de tog hønen og kastede den i skibet. 

Tegneserie (2) Er lette at lave via gratis computer programmer, som dog har deres begrænsninger.. Tvinger eleverne til at komprimere essensen deres viden om et specifikt forløb.. Giver indsigt i, hvorledes eleverne tænker, mennesker og ting så ud 

Populærvidenskabelig artikel Træner et mere 'levende' sprogbrug. Sætter overvejelser i gang, hvorfor netop denne type kan være mere underholdende læsning end den klassiske historiebog 

Sange - Startede egentligt som en lidt skæv ide,  som slutteligt greb om sig. - Bogen bruger Aquas Back to the 80's eksempel på en sang, der forsøger at indfange et årties ikoner, men åbner op for, at elever selv kan eksperimentere med sange om specifikke begivenheder, perioder eller måske skrive en ny nationalsang.